Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: andere motor inbouwen

andere motor inbouwen 16 nov 2015 14:39 #682528

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Dag Allemaal,

In mijn boot (Nienke IIAK, staal 9.4m, 5500kg) staat een SABB 10 PK diesel.
Zoals iedereen zal begrijpen is een 10Pk niet erg veel voor een boot van deze afmeting. Op de motor tegen 4 a 5 bft lukt het met moeite om een snelheid van 7 km/u te halen.
her en der lekt de motor een beetje olie (zweten) ook begint hij moeilijk te starten. Daarnaast is een SABB een lastige motor om mee te manouveren ( komt langzaam op toeren en heeft een omkeerbare schroef)
Voor mij de reden om eens te kijken naar een andere motor.
Een nieuwe motor zit er vanwege het budget niet in. Opzoek dus naar een gebruikte.

5 pk per TON is een richt lijn. Voor mij zou dit op c.a. 30 pk komen. Nu is er qua ruimte een max inbouwlengte van ongeveer 80 cm beschikbaar.

Een wat kleinere motor zou dus beter passen.
Hoe zou een 20 tot 25 PK motor presteren? Of misschien nog wel kleiner 15 tot 20 PK?

Als ik een geschikte motor vind ga ik hem zelf inbouwen. Heb ik een aantal keren eerdere gedaan.

Als mogelijke kandidaten zie ik
Yanmar 2qm20 (20PK), 3GM30 (24PK) vetus M309 (25PK)

wie weet er nog meer geschikte types met korte inbouw maat en een vermogen van 20 tot max 30 PK
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 14:40 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 15:01 #682533

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7592
Ook al eens bij Drinkwaard / Mitsubishi motoren gekeken? Qua prijs ook interessant en Vetus is ook Mitsubishi maar dan geel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 15:09 #682536

belangrijk voor het benodigde vermogen is dat je schroef past qua grootte en spoed bij de nieuwe motor.

Op mijn tapas klopte er niks meer van nadat de (tweedehands) yanmar erin ging. Vermogen zat maar geen snelheid.
Nu gaat het een stuk beter met de nieuwe schroef.

je hebt niet zoveel te kiezen waarschijnlijk met een tweedehands vervanger.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 15:09 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 15:09 #682537

Inderdaad , deze: www.drinkwaard.com/producten/s...oren/mitsubishi-l3e/
Scheelt iets van €2000 met die van Vetus.
Overigens is 30 PK een lastige waarde omdat dat meestal tussen een drie en een 4 cilinder in ligt.
De kleinere Sole motoren zijn overigens ook dezelfde van Mitsubishi.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 15:19 #682542

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CMO schreef :
Dag Allemaal,

In mijn boot (Nienke IIAK, staal 9.4m, 5500kg) staat een SABB 10 PK diesel.
Zoals iedereen zal begrijpen is een 10Pk niet erg veel voor een boot van deze afmeting. Op de motor tegen 4 a 5 bft lukt het met moeite om een snelheid van 7 km/u te halen.
her en der lekt de motor een beetje olie (zweten) ook begint hij moeilijk te starten. Daarnaast is een SABB een lastige motor om mee te manouveren ( komt langzaam op toeren en heeft een omkeerbare schroef)
Voor mij de reden om eens te kijken naar een andere motor.
Een nieuwe motor zit er vanwege het budget niet in. Opzoek dus naar een gebruikte.

5 pk per TON is een richt lijn. Voor mij zou dit op c.a. 30 pk komen. Nu is er qua ruimte een max inbouwlengte van ongeveer 80 cm beschikbaar.

Een wat kleinere motor zou dus beter passen.
Hoe zou een 20 tot 25 PK motor presteren? Of misschien nog wel kleiner 15 tot 20 PK?

Als ik een geschikte motor vind ga ik hem zelf inbouwen. Heb ik een aantal keren eerdere gedaan.

Als mogelijke kandidaten zie ik
Yanmar 2qm20 (20PK), 3GM30 (24PK) vetus M309 (25PK)

wie weet er nog meer geschikte types met korte inbouw maat en een vermogen van 20 tot max 30 PK

Volvo Penta 2020 19pk 3 cilinder. Volvo Penta 2030 29 pk 3 cilinder.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 15:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 15:35 #682553

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Ik durf het bijna niet te zeggen maar
Ook Timray TMC27dii is een Mitsubishi :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 16:14 #682560

:laugh: :laugh: :laugh:
En dan hebben we ook nog de Beta en andere op Kubota gebaseerde diesels zoals de Nanni's.
www.betamarine.nl/newsite/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 16:38 #682569

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Ik ken alle mitsubiti varienten wel. Maar het is niet mijn bedoeling om een nieuwe motor te kopen. Ik denk dat ik op de 2e hands markt wel iets kan vinden voor ca e 2500,=

zou een kleinere motor zo rond de 20PK ook volstaan in mijn geval? Ik weet dat de schroef er goed op berekend moet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 16:47 #682572

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Volgens mij is er ook een topic over iemand die een yanmar van een koelaggeregaat heeft omgebouwd voor in zn boot. Iijkt me ook een interessante optiekan hier alleen niets over terug vinden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 17:18 #682579

CMO schreef :
Ik ken alle mitsubiti varienten wel. Maar het is niet mijn bedoeling om een nieuwe motor te kopen. Ik denk dat ik op de 2e hands markt wel iets kan vinden voor ca e 2500,=

zou een kleinere motor zo rond de 20PK ook volstaan in mijn geval? Ik weet dat de schroef er goed op berekend moet zijn.

Denk het wel, 5 pk per ton is een vuistregel, een andere vuistregel is 3pk per ton voor zeilboten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 17:33 #682586

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Als ik dat aan houd zou ik met 16.5 pk af kunnen. Behoorlijk verschil.

Heeft iemand praktijk ervaring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 17:41 #682589

It Paradyske schreef :
CMO schreef :
Ik ken alle mitsubiti varienten wel. Maar het is niet mijn bedoeling om een nieuwe motor te kopen. Ik denk dat ik op de 2e hands markt wel iets kan vinden voor ca e 2500,=

zou een kleinere motor zo rond de 20PK ook volstaan in mijn geval? Ik weet dat de schroef er goed op berekend moet zijn.

Denk het wel, 5 pk per ton is een vuistregel, een andere vuistregel is 3pk per ton voor zeilboten.

Dat hangt er helemaal vanaf wat je doel is.
Voor een "thuiskomer" is 3 pk per ton genoeg maar om de rompsnelheid te kunnen halen en dus ook tegen golven en wind in te kunnen komen met een redelijke snelheid is 3 pk beslist te weinig.
Vrijwel alle programma's komen daarom ook op ca. 4,5 pk/ton uit.
Bij zowel mijn vorige als mijn huidige boot klopt dat precies.
De vorige van dik 2 ton haalde met 10 pk probleemloos de rompsnelheid , de huidige van dik 3 ton met dezelfde motor ( en een andere schroef) haalt maar maximaal ongeveer 90% van de rompsnelheid.
Daarbij klopt de praktijk precies met de schroefberekeningen.Eigenlijk zou 14 pk beter zijn.
Overigens zat in mijn vorige zowel als huidige boot standaard ook maar een 7,5pk (MD5A) maar daar kwam ik zelfs met die van 2 ton niet tegen een NNW 5Bf en stevige golven in toen ik vanuit Haugesund dik 8 mijl naar de Hardanger fjord wilde. Kostte me 2 verwaaidagen. Later met 10 pk geen probleem meer.
Ad
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 17:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 18:01 #682598

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
CMO schreef :
Als ik dat aan houd zou ik met 16.5 pk af kunnen. Behoorlijk verschil.

Heeft iemand praktijk ervaring?

Die 5pk/ton is wel een veel gebruikte vuistregel.

Als je praktijkervaring wil, dan kijk maar eens wat een gemiddeld jacht van pak 'm beet 15 jaar geleden aan motor erin heeft liggen. Dan kom je wel aan die 5pk/ton.

En wat extra is wel fijn, dat komt altijd wel ergens van pas ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 18:01 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 18:18 #682603

ik heb 14 pk bij 4.5 ton = 3pk per ton kan me er prima mee redden
mijn Baltic 9 ton en 29 pk = 3 pk per ton ook nooit last
resume 3pk/ ton lijkt mij voldoende.
in GB staan veel jonge scheep diesels te koop op apolloduck.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 18:33 #682608

  • Levant
  • Levant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1341
Ongeveer 3 pk per ton lijkt mij ook voldoende. 52 pk op 14T en meer dan genoeg vermogen "over" naar mijn gevoel in ieder geval. Dan gebruik je in ieder geval je pk's ook en draai je niet 80% van de tijd op 50% van het vermogen. Is ook niet goed voor en motor. Zoals Roozeboos ook aangeeft, laat je schroef er in ieder geval goed op afstemmen. Maar ben geen kenner overigens.
Oude forumnaam Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 18:35 #682610

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
CMO schreef :
Als ik dat aan houd zou ik met 16.5 pk af kunnen. Behoorlijk verschil.

Heeft iemand praktijk ervaring?

Nou in zoverre: Ik doe mijn Volvo 16.5 pk weg voor minder dan de helft van die 2500 die jij noemt. Inclusief schroef. Stuur maar pb als je meer wilt weten. 1200 draai uren
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 18:40 #682613

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Is inderdaad een vuistregel, 3 pk voor lichte boten en 5 pk voor zware boten maar alles er tussenin kan ook nog. Bedenk dat windvang groter is op een motorboot dan op een zeilboot. Zoals reeds gesteld, de combinatie boot-motor-schroef moet juist zijn om op het goede niveau te presteren. Ooit aangehouden, ook met harde wind moet je 5 knopen kunnen draaien. Komt er meer wind, zal de snelheid toch wel teruglopen door de te nemen paaltjes. Dan maar bij zwaar weer een knopje minder snelheid, of een stek op zoeken. Al zet je 40 pk in de boot, daar heb je niets aan bij slechte omstandigheden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 18:41 #682614

geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 19:20 #682630

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik kan nou niet geheel onderschrijven dat een motorboot meer wind vangt dan een zeiljacht.
Met dwarse wind erop vangt een zeilboot veel wind, en dondert hij zo opzij, daar waar een motorboot langer had blijven liggen. Bijvoorbeeld bij het invaren van een box.

Ook met rechtuit varen vangt een zeilboot aardig wind... door zijn hoge mast....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 19:21 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 19:26 #682634

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ga gewoon voor een pk of 30 met een boot van 5.5 ton zwaar. Dan weet je zeker dat je makkelijk kunt manouevreren doordat je lekker veel kracht hebt. Ook bij wat hevig weer trekt hij het dan veel makkelijker.
Ik zou voor een moderne 3 pitter gaan. Snel op toeren, snel manouevreren.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 19:47 #682638

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Fly-Tour schreef :
Ik kan nou niet geheel onderschrijven dat een motorboot meer wind vangt dan een zeiljacht.
Met dwarse wind erop vangt een zeilboot veel wind, en dondert hij zo opzij, daar waar een motorboot langer had blijven liggen. Bijvoorbeeld bij het invaren van een box.

Ook met rechtuit varen vangt een zeilboot aardig wind... door zijn hoge mast....

Invaren in een box vereist nou niet zoveel pk's. Om daar je motor op af te stemmen met veel kracht????

Gewicht van een boot is ook belangrijk voor het wegzetten door wind. Daar heeft een zeilboot met hetzelfde gewicht als een motorboot nog wat hulp van de kiel. Daar is een motorboot een dweil bij door de veel hogere opbouw.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 20:19 #682646

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wanneer je met meer gang je box in kunt doordat je met een sterke motor sneller kan afremmen, heb je bij harde zijwind profijt van vermogen.

Ik weet hoe het andersom is. Ik heb in mijn zeiboot weinig vermogen staan, dus heb ik in dat soort situaties gauw last van de wind.. Ik moet de gang er vroeg uit halen waardoor je gauw wegwaait. Daarom komt er een veel zwaardere motor in bij mij.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 21:57 #682688

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Ik ga voorlopig uit van tussen de 3 en 5 ton per pk. Een motor tussen de 16 en 30 pk dus.
Waarbij 16.misschien wat aan de lage kant is.
Veel vermogen lijkt me idd ook niet nodig
Maar in een normale situatie wil ik toch wel een km of 10 11 per uur kunnen halen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 16 nov 2015 22:11 #682692

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
10 of 11 dat is lager dan dat de rompsnelheid ligt van jouw boot. Als er genoeg vermogen in staat om de theoretische rompsnelheid te halen, dan zou die zomaar eens achterin de 12 km/u kunnen liggen. Ik ken de lengte waterlijn niet, maar mijn Friesland van 8 meter met een waterlijnlengte van nog minder haalde de 12 km met gemak toen er nog een diesel in stond.

Een Nienke van 9.4m zal harder lopen als er genoeg vermogen in staat voor de rompsnelheid. Voor mijn boot van 3300 kg is een 16 pk theoretisch al maar net genoeg om de rompsnelheid te halen, dus zal een nienke er tekort mee schieten met 5500 kg en een hogere rompsnelheid.
Ik zou zeggen: minimaal een pk of 22.., het liefst tegen de 30.
In de eerste de beste polyester sloep van 7 meter met een gewicht van 1500 kg staat zo'n motor vaak ook ,dan is het voor een zeilboot van 9.4 meter en 5.5 ton zwaar zeker niet overdreven......

Bijvoorbeeld een Yanmar 3 gm30, Vetus m3.28, Volvo Penta D1 30 en dergelijke..
Bovendien loopt een 3 cilinder weer een stuk stiller....

Het is ook belangrijk dat je niet zoveel gas hoeft te geven om een beetje een hoge snelheid te halen. Dat is wel het geval indien je motor net aan genoeg vermogen heeft.., heb je iets teveel pk's, dan draai je met minder motorgeweld een hoge snelheid.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 nov 2015 22:30 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

andere motor inbouwen 17 nov 2015 06:10 #682716

Ik heb 23 PK op 6 ton. Genoeg wat mij betreft. Ik vaar niet op rompsnelheid de haven in, dat scheelt ;-)

Vol vermogen nog nooit nodig gehad, ook met veel wind en golfslag op de kop genoeg reserve.
Laatst bewerkt: 17 nov 2015 06:11 door CompanJon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl