jerry schreef :
De "vriesdoppen" zijn inderdaad de gaten in het motorblok van waaruit het vormzand werd verwijderd. Ze moeten worden afgedopt en kunnen dan dienen om bij bevriezing er uit geperst tevworden.
Inderdaad zijn het de gaten in de wand waar na het gieten het kernzand verwijderd wordt deze gaten worden vervolgens bij de mechanische bewerking van het blok mooi op maat gemaakt om er naderhand de doppen (in de volksmond "vriesdoppen") in te persen.
Ik zou er maar niet van uit gaan dat deze altijd werken om het blok te beschermen tegen stukvriezen.
Het is een voordeel om het blok van een direct gekoelde motor te voorzien van antivries in de winterperiode. De motor antivries heeft ook corrosie werende eigenschappen. Wel moet je bij het aanbrengen zeker zijn dat de hele motor gevuld is met het antivries. Dus even rondpompen bij koude motor is er niet bij. Je moet of de thermostaat verwijderen of de motor goed warm laten lopen tot de thermostaat zeker open staat (60 - 70 graden). Op het einde van het winterseizoen vervuil je wel het oppervlaktewater met de aanwezige antivries, omdat je het bijna niet helemaal kunt aftappen uit het blok.
gr,
Ger