Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 18 nov 2015 20:46 #683261

  • JJA
  • JJA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Vorig seizoen heb ik koelvloeistof in de motor gedaan (directe koeling, voor de winter op de kade). Omdat er volgens mij niet veel koelvloeistof achter blijft in de motor vraag ik me af of dit wel zin heeft. Een alternatief (tegen bevriezing) zou kunnen zijn, zorg dat er zo weinig mogelijk water achterblijft en laat kraantjes openstaan.

Kunnen jullie aangeven of en waarom " vullen" met koelvloeistof beter is?

Thanks, JJA
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 18 nov 2015 20:52 #683264

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het probleem is als er ruimtes zijn die wel toevallig helemaal gevuld zijn met water en die vriezen kapot. als een ruimte maar half vol is dan heeft het bevriezende water voldoende ruimte om uit te zetten tijdens de overgang van water naar ijs. Omdat je echter nooit kunt beoordeelen of er geen ruimtes geheel gevuld zijn spoel je je motor met een vorst beschermingsmiddel. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 18 nov 2015 21:02 #683268

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29256
svalk schreef :
Het probleem is als er ruimtes zijn die wel toevallig helemaal gevuld zijn met water en die vriezen kapot. als een ruimte maar half vol is dan heeft het bevriezende water voldoende ruimte om uit te zetten tijdens de overgang van water naar ijs. Omdat je echter nooit kunt beoordeelen of er geen ruimtes geheel gevuld zijn spoel je je motor met een vorst beschermingsmiddel. B)

Zouden ontwerpers van direct gekoelde motoren daar niet over nadenken?
Het moet toch niet zo'n toer zijn een motor zo te ontwerpen dat het koelcircuit zodanig kan worden afgetapt, dat het niet nodig is om er antivries in te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 18 nov 2015 21:27 #683275

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Een belangrijk punt is mi ook dat als er geen vloeistof in de koelruimte zit deze erg gevoelig is voor oxidatie van de wand. koelvloeistof bevat roestwerende en kalkverwijderende additieven alhoewel in hety handboek van mijn motor (Yanmar 2GM20) staat dat langdurige opslag ook droog kan gebeuren. (Maar dan wel afgesloten)
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 18 nov 2015 23:07 #683295

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
lodewijk stegman schreef :

Zouden ontwerpers van direct gekoelde motoren daar niet over nadenken?
Het moet toch niet zo'n toer zijn een motor zo te ontwerpen dat het koelcircuit zodanig kan worden afgetapt, dat het niet nodig is om er antivries in te zetten?

De meeste motoren zijn zgn gemariniseerde motoren, dus in eerste instantie niet ontworpen voor directe koeling.

Waarom doe je er anti vries in? Ik ben ėėn keer overvallen door een vorstperiode, er zat nog geen antivries in. De vriesdoppen waren er al uit gedrukt. Toen heb ik het grote geluk gehad dat het blok niet gescheurd was. Het risico op onherstelbare schade weegt m.i. niet op tegen het werk om er even koelvloeistof in te doen. De eerste keren is het even uitzoeken, maar als je het vaker doet is het zo gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 19 nov 2015 07:43 #683315

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Firebolt schreef :
lodewijk stegman schreef :

Zouden ontwerpers van direct gekoelde motoren daar niet over nadenken?
Het moet toch niet zo'n toer zijn een motor zo te ontwerpen dat het koelcircuit zodanig kan worden afgetapt, dat het niet nodig is om er antivries in te zetten?

De meeste motoren zijn zgn gemariniseerde motoren, dus in eerste instantie niet ontworpen voor directe koeling.

Waarom doe je er anti vries in? Ik ben ėėn keer overvallen door een vorstperiode, er zat nog geen antivries in. De vriesdoppen waren er al uit gedrukt. Toen heb ik het grote geluk gehad dat het blok niet gescheurd was. Het risico op onherstelbare schade weegt m.i. niet op tegen het werk om er even koelvloeistof in te doen. De eerste keren is het even uitzoeken, maar als je het vaker doet is het zo gebeurd.
De vriesproppen deden dus keurig waarom ze aangebracht zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 19 nov 2015 12:30 #683396

Wat wij "vriesdoppen" noemen, zijn dat niet de openingen die nodig zijn bij het gieten van het motorblok?

Met als neveneffect dat ze uit hun zetting gedrukt worden net voor het blok ergens scheurt.
Waar dan de naam "vriesdoppen" vandaan komt.
Laatst bewerkt: 19 nov 2015 12:31 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 19 nov 2015 12:39 #683397

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7351
De "vriesdoppen" zijn inderdaad de gaten in het motorblok van waaruit het vormzand werd verwijderd. Ze moeten worden afgedopt en kunnen dan dienen om bij bevriezing er uit geperst tevworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 19 nov 2015 15:32 #683432

jerry schreef :
De "vriesdoppen" zijn inderdaad de gaten in het motorblok van waaruit het vormzand werd verwijderd. Ze moeten worden afgedopt en kunnen dan dienen om bij bevriezing er uit geperst tevworden.

Inderdaad zijn het de gaten in de wand waar na het gieten het kernzand verwijderd wordt deze gaten worden vervolgens bij de mechanische bewerking van het blok mooi op maat gemaakt om er naderhand de doppen (in de volksmond "vriesdoppen") in te persen.
Ik zou er maar niet van uit gaan dat deze altijd werken om het blok te beschermen tegen stukvriezen.
Het is een voordeel om het blok van een direct gekoelde motor te voorzien van antivries in de winterperiode. De motor antivries heeft ook corrosie werende eigenschappen. Wel moet je bij het aanbrengen zeker zijn dat de hele motor gevuld is met het antivries. Dus even rondpompen bij koude motor is er niet bij. Je moet of de thermostaat verwijderen of de motor goed warm laten lopen tot de thermostaat zeker open staat (60 - 70 graden). Op het einde van het winterseizoen vervuil je wel het oppervlaktewater met de aanwezige antivries, omdat je het bijna niet helemaal kunt aftappen uit het blok.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 19 nov 2015 23:10 #683531

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8027
Als je een slang aansluit aan je uitlaat in een groot vat kunt hangen kan je wel, bijna, al de antivries opvangen. Ook met een indirekt gekoelde motor kan je niet al de antivries opvangen.
Dit zo doen is wel wat bewerkelijker maar het is wel degelijk mogelijk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of niet vullen motor met koelvloeistof winter 20 nov 2015 23:13 #683848

Ik vul m'n direct gekoelde diesel al sinds 1979 voor de winterstalling met koelvloeistof.
Het grote voordeel is dat hij in ieder geval niet kapot kan vriezen. Bij alleen aftappen loop je een groot risico dat niet alle koelkanalen vrij van water zijn, denk ook b.v. ook aan je koelwaterpomp. Het is mij het risico niet waard. Haal een 5 ltr can bij de Gamma of zo en dat is ruim voldoende. Wat kost dat nu geheel. Zelfs nu m'n boot in een "vorstvrije stalling" staat doe ik het. Die verwarming zal tijdens een strenge winter voor een weekje de geest geven....

Groeten, K.Brouwer
Laatst bewerkt: 20 nov 2015 23:13 door K.Brouwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl