Bij het kuisen van mijn schroef vandaag kwam ik na het wegkuisen van kalk en AF resten de volgende markeringen tegen op de schroef.
Diameter en spoed
merk van Volvo Penta vermoed ik
Het gaat hierbij om een Dufour 2800 waar een Volvo Penta MD7A in heeft gelegen.
Het is een 2blads schroef.
Hierbij heb ik volgende vragen.
Is een 3blads schroef beter, of aangenamer ?
Is een klapschroef een aan te raden aanpassing of maakt het niet zoveel uit.
( recreatief toerzeiler dus geen raceplannen. )
De vorige eigenaar heeft destijds besloten om AF op de schroef te zetten, ik heb deze er in 2013 voor een deel afgehaald en de rest probeer ik er nu af te krijgen.
De schroef heeft al wat meegemaakt en heeft dus ook wat slijtage. ( maar niet overdreven )
Wat is het verstandigst:
- schroef terug in AF zetten ?
- alleen oppoetsen ?
- behandelen met een of ander middel (niet AF) om minder aangroei te krijgen?
(Ik lig op zout water. Grevelingen)
(Zou in dat verband een laagje epoxy kunnen helpen of is dit gevaarlijk wegen in onbalans
brengen van de schroef.)