Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vragen betreffende schoef dufour2800

Vragen betreffende schoef dufour2800 28 jan 2016 23:09 #700917

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Bij het kuisen van mijn schroef vandaag kwam ik na het wegkuisen van kalk en AF resten de volgende markeringen tegen op de schroef.



Diameter en spoed



merk van Volvo Penta vermoed ik





Het gaat hierbij om een Dufour 2800 waar een Volvo Penta MD7A in heeft gelegen.

Het is een 2blads schroef.
Hierbij heb ik volgende vragen.
Is een 3blads schroef beter, of aangenamer ?
Is een klapschroef een aan te raden aanpassing of maakt het niet zoveel uit.
( recreatief toerzeiler dus geen raceplannen. )

De vorige eigenaar heeft destijds besloten om AF op de schroef te zetten, ik heb deze er in 2013 voor een deel afgehaald en de rest probeer ik er nu af te krijgen.
De schroef heeft al wat meegemaakt en heeft dus ook wat slijtage. ( maar niet overdreven )
Wat is het verstandigst:
- schroef terug in AF zetten ?
- alleen oppoetsen ?
- behandelen met een of ander middel (niet AF) om minder aangroei te krijgen?
(Ik lig op zout water. Grevelingen)
(Zou in dat verband een laagje epoxy kunnen helpen of is dit gevaarlijk wegen in onbalans
brengen van de schroef.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 28 jan 2016 23:18 door Tony2920. Reden: Veranderen foto's waren te klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 07:46 #700939

Ik heb een dufour 4800 en heb een tijdje geleden een andere motor (moeten) plaatsen.
Tevoren zat er een 2-bladschroef onder.
De volgende verschillen heb ik gemerkt:
- Minder trillen/geluid met de 3-blad.
- Beter/duidelijker reageren tijdens maneuvers.
- Iets trager zeilen.

Ik doe ook niet meer mee met wedstrijden. Dus voor mij maakt het snelheidsverschil niet veel uit.
Het gevoel is ook subjectief, ik heb geen idee hoeveel trager ik zeil. Kan ook aan mij liggen, niet meer zo fanatiek.
Het beter reageren in de haven kan ook aan de nieuwe, sterkere motor liggen.
Ik heb wel de indruk dat er een sterker wieleffect is, maar ik zie dat eerder als een voordeel, kun je vaak handig gebruik van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 07:58 #700943

Een klapschroef is je eigen overweging.

Naast eventueel remmen van een schroef veroorzaakt deze ook turbulentie over het roer. Ik geloof dat een Dufour ook niet een overbemeten roer heeft net als meer Fransen uit die tijd. Ik heb verschil gemerkt toen ik naar een klapschroef ging. Met een beetje actief zoeken en snuisteren kun je ze redelijk vinden voor redelijk geld. Misschien wel makkelijker dan de juiste 3-blads.

Nieuw is een 3 blads denk ik goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 08:23 #700957

Zo duur hoeft een 14X10 inch(Links) klapschroef ook weer niet te zijn hoor .
Een Radice kost ongeveer €650 ( te bestellen bij Allpa via vrijwel elke watersportzaak)
Maar inderdaad , de andere merken zijn gauw 1,5-2 keer zo duur en een drieblads klapschroef nog veel duurder.
Een drieblads van brons kost ongeveer de helft , een drieblads Volvo Penta van aluminium ongeveer €250.
Je zou ook eens kunnen denken aan een zelfstellende schroef zoals de variprop www.spw-gmbh.de/en/variprop.html of de autoprop www.bruntons-propellers.com/ of de veel goedkopere
Kiwiprop www.kiwiprops.nl/.
Dit is ook een leuk verhaal over drieblads zelfstellende schroeven: www.morganscloud.com/2011/04/0...ng-propeller-review/ .
Overigens raad ik je wel aan vóór zo'n koop eerst eens de schroef te laten berekenen of eventueel zelf na te rekenen met dit programma: www.vicprop.com/displacement_size.php
Je staat er nl. soms versteld van op hoeveel schepen een verkeerde schroef zit , vooral als er een keer een andere motor in gekomen is.
Ad
Laatst bewerkt: 29 jan 2016 08:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 08:55 #700963

...en met een beetje snuisteren regel je een goede gebruikte voor 1/3 van de prijs. Bel eens naar de bootjessloop en bootaccesoiresvinkeveen etc. en zet een marktplaatsalert voor klapschroeven aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 09:05 #700965

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6693
boarderbas schreef :
...en met een beetje snuisteren regel je een goede gebruikte voor 1/3 van de prijs. Bel eens naar de bootjessloop en bootaccesoiresvinkeveen etc. en zet een marktplaatsalert voor klapschroeven aan.

Bootaccesoires Vinkeveen inderdaad. Daar heb ik de mijne voor EUR 70,- vandaan. Was een beetje een gok kwa specificaties maar dat pakte goed uit.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 10:33 #700998

...de mijne via een kennis. Was een tik aan de grote kant, maar gezien ik vond dat mijn schip te veel toeren maakte en niet vooruit te branden was (en de vertraging van de koppeling niet boven water te halen was, dus alle theorie overboord kon) heb ik m maar geplaatst.

Loop een knoop harder op de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 12:05 #701024

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Maar die gaan meestal over vervangen van de schroef.
Dat is wel een denkpiste, maar ik ben niet zeker dat dit nodig is.

Heeft iemand nog opmerkingen betreffende mijn andere vragen:

De vorige eigenaar heeft destijds besloten om AF op de schroef te zetten, ik heb deze er in 2013 voor een deel afgehaald en de rest probeer ik er nu af te krijgen.
De schroef heeft al wat meegemaakt en heeft dus ook wat slijtage. ( maar niet overdreven )
Wat is het verstandigst:
- schroef terug in AF zetten ?
- alleen oppoetsen ?
- behandelen met een of ander middel (niet AF) om minder aangroei te krijgen?
- Laagje epoxie erover om minder aangroei te krijgen. ( geladder )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 29 jan 2016 12:06 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 12:24 #701025

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Tony2920 schreef :
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Maar die gaan meestal over vervangen van de schroef.
Dat is wel een denkpiste, maar ik ben niet zeker dat dit nodig is.

Heeft iemand nog opmerkingen betreffende mijn andere vragen:

De vorige eigenaar heeft destijds besloten om AF op de schroef te zetten, ik heb deze er in 2013 voor een deel afgehaald en de rest probeer ik er nu af te krijgen.
De schroef heeft al wat meegemaakt en heeft dus ook wat slijtage. ( maar niet overdreven )
Wat is het verstandigst:
- schroef terug in AF zetten ?
- alleen oppoetsen ?
- behandelen met een of ander middel (niet AF) om minder aangroei te krijgen?
- Laagje epoxie erover om minder aangroei te krijgen. ( geladder )

Alleen oppoetsen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 12:35 #701029

Ik reinig mijn bronzen klapschroef elke twee jaar met (warme) azijn en poets/polijst hem daarna weer tot hoogglans.
In de laatste 17 jaar dat ik zo'n schroef gebruik nooit significante aangroei op de schroef gehad , wel een ligplaats op zoet water maar vrijwel elk jaar 6-10 weken op zout water.Alleen op de naaf zitten wel eens een paar pokken.
Eigenlijk niet zo raar want brons bestaat immers voor zo'n 70% uit koper en iedereen weet wel dat koper aangroei tegen gaat.
Wat overigens niet betekent dat aangroei op bronzen schroeven nooit voor komt , hangt immers sterk van ligplaats en vaargebied af.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 12:45 #701034

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29263
Yellow Boat schreef :
In de laatste 17 jaar dat ik zo'n schroef gebruik nooit significante aangroei op de schroef gehad , wel een ligplaats op zoet water maar vrijwel elk jaar 6-10 weken op zout water.Alleen op de naaf zitten wel eens een paar pokken.
Eigenlijk niet zo raar want brons bestaat immers voor zo'n 70% uit koper en iedereen weet wel dat koper aangroei tegen gaat.
Wat overigens niet betekent dat aangroei op bronzen schroeven nooit voor komt , hangt immers sterk van ligplaats en vaargebied af.

Nou is er brons en brons naar het schijnt, en tin is nog giftiger dan koper, maar mijn schroef groeit wel degelijk aan, ook met pokken. Ligplaats Sint Annaland, dus zout.

Heel hard gaat het niet, maar met een paar maanden merk ik dat de schroef minder effectief wordt, dus dan is het weer tijd om de pokken er even af te krabben. Ik heb er speciaal een stelletje goedkope ijskrabbers (voor de autoruit) voor gekocht.

In de AF zetten doe ik vooralsnog niet. Ik ben een beetje bang het profiel van de bladen te verpesten met meerdere lagen AF. We vallen regelmatig droog (geheel of gedeeltelijk) en dan is het een kleine moeite om even te krabben.
Laatst bewerkt: 29 jan 2016 13:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 29 jan 2016 13:18 #701041

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6390
Ik zie aardig wat rode vlekjes. Is dat oude AF of komt het door ontzinking. In dat laatste geval ben je aan een nieuwe toe. Ik heb op mijn huidige boot een aluminium schroef en dat bevalt eigenlijk wel op zout. Ik smeer er gewoon AF op over de Gelshield .




Slijt er wel wat af aan de bladen maar op de naaf blijf het goed en geen aangroei.

Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 31 jan 2016 15:54 #701602

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
In de laatste 17 jaar dat ik zo'n schroef gebruik nooit significante aangroei op de schroef gehad , wel een ligplaats op zoet water maar vrijwel elk jaar 6-10 weken op zout water.Alleen op de naaf zitten wel eens een paar pokken.
Eigenlijk niet zo raar want brons bestaat immers voor zo'n 70% uit koper en iedereen weet wel dat koper aangroei tegen gaat.
Wat overigens niet betekent dat aangroei op bronzen schroeven nooit voor komt , hangt immers sterk van ligplaats en vaargebied af.

Nou is er brons en brons naar het schijnt, en tin is nog giftiger dan koper, maar mijn schroef groeit wel degelijk aan, ook met pokken. Ligplaats Sint Annaland, dus zout.

Heel hard gaat het niet, maar met een paar maanden merk ik dat de schroef minder effectief wordt, dus dan is het weer tijd om de pokken er even af te krabben. Ik heb er speciaal een stelletje goedkope ijskrabbers (voor de autoruit) voor gekocht.

In de AF zetten doe ik vooralsnog niet. Ik ben een beetje bang het profiel van de bladen te verpesten met meerdere lagen AF. We vallen regelmatig droog (geheel of gedeeltelijk) en dan is het een kleine moeite om even te krabben.

Als ik dit goed lees zou het een optie zijn om mijn schroef te vertinnen ? ;)
Alleen heb ik dan wel een grote soldeerbout nodig. :evil:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen betreffende schoef dufour2800 31 jan 2016 17:05 #701625

Tony2920 schreef :
Alleen heb ik dan wel een grote soldeerbout nodig. :evil:

Valt wel mee hoor. Je hebt alleen de oven van je vrouw nodig :ohmy: :evil:
Instellen op 250 graden of hoger als dat mogelijk is , een paar uur wachten en het loodvrije tin (Sn99Cu1 smeltpunt ca. 235 graden) loopt er vanzelf overheen ( tenminste als je de boel heel goed ontvet hebt).
Afkoelen zal zo'n blok brons wel niet zo heel snel.
Moet er natuurlijk geen rubbernaaf in de schroef zitten :ohmy: :evil: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl