Ik zie het meest in het "30+ kaasprincipe": wat er niet in komt hoeft er ook niet uit!
Een RVS of polyester tank genereert geen vuil: dat komt er van buitenaf in, door foute tankstations of onzorgvuldig bijvullen (bekend probleem bij hydrauliek installaties).
Kijk ook eens naar locatie en afdichting van de dieselvuldop aan dek: ik zie soms situaties die me de haren te berge doen rijzen.
Zelfde geldt voor water, en zonder water geen bacteriengroei.
Het condensverhaal geloof ik niet in: mijn boot heeft vele winters met gedeeltelijk gevulde dieseltank doorstaan, zowel in het water als in de loods, en ik heb nog nooit een druppel water kunnen vinden - niet in de aftap, niet in het Racor filter en niet in het CAV filter (heb ze allebei).
Wèl zorgvuldig met tanken en keuze pompstation - liefst een wegstation met grote omzet.
(Ooit gelezen dat het totale dieselverbruik van de watersport in Nederland overeenkomt met de dagomzet van een pompstation langs de grote weg).
Ik heb een Solé diesel met elektrische opvoerpomp, aanvoer en begin retourleiding van transparant PVC: kan ik zien wat er in en uit gaat. De PVC leiding verhardt en verdonkert met de tijd, maar blijft goed intact en wordt om de paar jaar vervangen: het spul kost praktisch niets.
De retourhoeveelheid is een veelvoud van het motorgebruik: het is niet alleen lekolie, maar ook spoelen (ontluchten) en koelen van de hogedrukpomp (die behoorlijk wat warmte genereert).
Gezien de hoeveelheid retourolie schat ik dat binnen een paar uur de volledige inhoud van de 90 ltr tank door de motor en de filters (en magneet) is geweest, en ik denk dat dit voor de meeste motoren geldt.
Ik geloof in de magneet: bij opkomst van het beestjesprobleem in diesel in de jaren 90 hebben we op de offshoreschepen grote magneten in de diesel (zware olie had er geen last van) bunkerleiding gemonteerd, en daarna nooit meer problemen gehad, evenals diverse bunkerleveranciers die hetzelfde gedaan hadden met gelijke resultaten.
Ik heb verder ook nog nooit bacterieproblemen gehad, terwijl de diesel soms meerdere jaren in de tank zat.
En nog iets: al eerder besproken, maar vergeet de "centrifugaalwerking" van Separ en Racor filter/waterafscheiders: die is er niet, hoe grote pomp je er ook opzet.
De officiele brandstofcentrifuges draaien ruim 8000 rpm, met bowldiameters van 20 to 50 cm, en de oude Sharples met een lange bowl van 15 cm dia zelfs ruim 15000 rpm, teneinde voldoende afscheiding te krijgen.
Afscheiding is een combinatie van centrifugaalkracht en verblijfstijd: in de Separ/Racor filters is de bowldiameter te klein, de snelheid komt niet eens in de buurt, en met een grotere pomp blijf je net zo ver uit de buurt, maar verkort je ook nog eens de verblijfstijd, dat werkt averechts!
De (uitstekend werkende) waterafscheiding van deze filters berust op het materiaal van de filterpatronen, wat water afstoot maar diesel niet - vergelijk maar met de olieabsorbeerders die je in de bilge kan leggen.
Kortom: voor mij is een polishing systeem zinloos en zonde van het geld, en een onnodig extra qua betrouwbaarheid.
Aad