Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diesel polishing

Diesel polishing 10 feb 2016 15:16 #704589

het zal ook een beetje van je vaargebied (of tank mogelijkheden) afhangen denk ik. Als je wel eens tankt bij station waar men een (erg) slechte diesel kwaliteit verkoopt zou het systeem een toevoeging kunnen zijn.

Maar voor gewoon gebruik in nederland met fatsoenlijke brandstof van een nederlandse pomp zou ik me niet zo een grote zorgen maken, en sluit ik me bij jeroen aan dat dit systeem dus redelijk overbodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 15:26 #704592

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 730
Ik zie het meest in het "30+ kaasprincipe": wat er niet in komt hoeft er ook niet uit!
Een RVS of polyester tank genereert geen vuil: dat komt er van buitenaf in, door foute tankstations of onzorgvuldig bijvullen (bekend probleem bij hydrauliek installaties).
Kijk ook eens naar locatie en afdichting van de dieselvuldop aan dek: ik zie soms situaties die me de haren te berge doen rijzen.
Zelfde geldt voor water, en zonder water geen bacteriengroei.
Het condensverhaal geloof ik niet in: mijn boot heeft vele winters met gedeeltelijk gevulde dieseltank doorstaan, zowel in het water als in de loods, en ik heb nog nooit een druppel water kunnen vinden - niet in de aftap, niet in het Racor filter en niet in het CAV filter (heb ze allebei).
Wèl zorgvuldig met tanken en keuze pompstation - liefst een wegstation met grote omzet.
(Ooit gelezen dat het totale dieselverbruik van de watersport in Nederland overeenkomt met de dagomzet van een pompstation langs de grote weg).
Ik heb een Solé diesel met elektrische opvoerpomp, aanvoer en begin retourleiding van transparant PVC: kan ik zien wat er in en uit gaat. De PVC leiding verhardt en verdonkert met de tijd, maar blijft goed intact en wordt om de paar jaar vervangen: het spul kost praktisch niets.
De retourhoeveelheid is een veelvoud van het motorgebruik: het is niet alleen lekolie, maar ook spoelen (ontluchten) en koelen van de hogedrukpomp (die behoorlijk wat warmte genereert).
Gezien de hoeveelheid retourolie schat ik dat binnen een paar uur de volledige inhoud van de 90 ltr tank door de motor en de filters (en magneet) is geweest, en ik denk dat dit voor de meeste motoren geldt.
Ik geloof in de magneet: bij opkomst van het beestjesprobleem in diesel in de jaren 90 hebben we op de offshoreschepen grote magneten in de diesel (zware olie had er geen last van) bunkerleiding gemonteerd, en daarna nooit meer problemen gehad, evenals diverse bunkerleveranciers die hetzelfde gedaan hadden met gelijke resultaten.
Ik heb verder ook nog nooit bacterieproblemen gehad, terwijl de diesel soms meerdere jaren in de tank zat.
En nog iets: al eerder besproken, maar vergeet de "centrifugaalwerking" van Separ en Racor filter/waterafscheiders: die is er niet, hoe grote pomp je er ook opzet.
De officiele brandstofcentrifuges draaien ruim 8000 rpm, met bowldiameters van 20 to 50 cm, en de oude Sharples met een lange bowl van 15 cm dia zelfs ruim 15000 rpm, teneinde voldoende afscheiding te krijgen.
Afscheiding is een combinatie van centrifugaalkracht en verblijfstijd: in de Separ/Racor filters is de bowldiameter te klein, de snelheid komt niet eens in de buurt, en met een grotere pomp blijf je net zo ver uit de buurt, maar verkort je ook nog eens de verblijfstijd, dat werkt averechts!
De (uitstekend werkende) waterafscheiding van deze filters berust op het materiaal van de filterpatronen, wat water afstoot maar diesel niet - vergelijk maar met de olieabsorbeerders die je in de bilge kan leggen.
Kortom: voor mij is een polishing systeem zinloos en zonde van het geld, en een onnodig extra qua betrouwbaarheid.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 15:29 #704593

Een probleem zal wel kunnen worden dat je op deze manier de bacterien gaat concentreren in het filter en daar op die manier een broednestje maakt.
Hoeft niet maar komt vaker voor.
Ik heb het omgekeerde eens meegemaakt in een koolfilter wat bepaalde chemische stoffen moest wegfilteren. Daar konden bacterien die die stoffen moesten afbreken juist door het concentreren ervan beter groeien . Daardoor ging dat koolfilter a.h.w. eeuwig mee.
Dat principe wordt door een of andere Fa. waarvan ik de naam vergeten ben veel vaker toegepast.
Dat heeft uiteraard weinig te maken met het hier besproken systeem maar geeft wel aan dat e.e.a. meestal niet zo simpel is als het wel lijkt.
Overigens kan ik eigenlijk niet zo goed begrijpen waarom zoiets in de grote beroepsvaart noodzakelijk zou zijn. Immers , daar is de standtijd in de tanks i.h.a. veel korter dan in pleziervaartuigen.
Tenzij natuurlijk in die tanks erg veel bodemprut altijd achterblijft maar dan snap ik niet goed dat zoiets een verbetering betekent.
Dat is trouwens een van de redenen waarom ik de aanzuigleiding in mijn dieseltank tot op de boden ( met een V-tje in het pijpje gevijld) heb doorgestoken i.t.t. wat je meestal ziet.
p die manier voorkom ik een laagje water op de bodem en die dieselbacterien groeien juist in de overgang tussen dat waterlaagje en de diesel.
Nu komt dat water allemaal daar waar het heen moet , in de dieselfilter/waterafscheider.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 15:33 #704595

Water ontleed niet van UV en UV gaat er redelijk diep in.

Of dat voor diesel ook geldt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 15:48 #704603

Ivo pionier schreef :
Ik weet niet wat er aan de filtering te rekenen valt maar ik zou zeggen dat als het pompje de gehele inhoud van de tank een paar keer per uur verpompt dat deze dan vanzelf schoon zal worden.

En daarvoor geven onze retourleidingen veel te weinig flow. Sommige motoren hebben zelfs alleen een lekolie-retour, daar komen slechts druppels uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 17:53 #704647

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Een 12V Hardi pompje voldoet wel om rond te pompen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 17:59 #704650

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
klopt maar eerlijk gezegd vind ik het geen goede oplossing.

ik zie meer in andere oplossingen


tank op de 5 jaar schoonmaken.
waterzak in de tank maken
waterafscheider plaatsen.
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 19:20 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 19:08 #704675

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Klopt Fer, liever een waterpot, desnoods in de aanvoeraansluiting die bijna onderaan in de zijwand van de tank zit. Liefst van glas, kan je direct controleren. Schoonmaken als je alleen maar een zijwand tot je beschikking hebt voor een te maken gat is lastig.

Dat pompje is alleen maar aangegeven omdat het rondpompen via de retour niet genoeg zou zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 22:54 #704736

Fer schreef :
klopt maar eerlijk gezegd vind ik het geen goede oplossing.

ik zie meer in andere oplossingen


tank op de 5 jaar schoonmaken.
waterzak in de tank maken
waterafscheider plaatsen.

Daarom heb ik om dezelfde reden mijn tank aangepast.
De retourleiding loopt nu - zoals de aanzuigleiding - tot net boven de tankbodem.






Laatst bewerkt: 10 feb 2016 22:58 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 11 feb 2016 08:23 #704768

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6128
mooie oplossing maar zeker in de meeste moderne (kleinere, vlakkere) boten niet achteraf realiseerbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 11 feb 2016 08:33 #704772

Heel netjes Jollenbaas! Waarom zuig je niet aan bovenin de sump? Dan weet je zeker dat je geen waterbel opzuigt die nog net niet in de sump gevangen is. Of loopt je tankbodem in alle richtingen af richting sump?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 11 feb 2016 11:13 #704804

Nachtvlinder schreef :
Heel netjes Jollenbaas! Waarom zuig je niet aan bovenin de sump? Dan weet je zeker dat je geen waterbel opzuigt die nog net niet in de sump gevangen is. Of loopt je tankbodem in alle richtingen af richting sump?

Dank je!
Met zelfs een V-tje in het retourbuisje en de twee (een reserve voor de kachel want deze heeft nu een aparte tankje) aanzuigbuisjes gevijld.

De waterzak/sump zit nu zo ongeveer op het laagste centrale punt van de tank.
Door de mooi horizontaal liggende en redelijk grote en vlakke tankbodem is dat niet te bepalen, het zit nu redelijk nabij en op het centrale punt in de tankbodem.
Was trouwens ook het beste punt omdat het anders - bij het terugplaatsen in het tankframe - in de weg zat.
Je moet tenslotte wat en ik had eerst geen enkele aftap mogelijkheid.


Laatst bewerkt: 11 feb 2016 11:56 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 11 feb 2016 15:12 #704903

Prachtig allemaal. Off-topic hier, maar wat heeft je dit ongeveer gekost aan materiaal en fabricage? Is die flens met nozzels en sub-flens standaard verkrijgbaar of ook op maat gemaakt?

Ben zo langzamerhand benieuwd naar de rest van je boot, zag ook al zo'n glimmende bilge laatst. Heb ik een draadje gemist?

On-topic maar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 11 feb 2016 15:23 #704906

Nachtvlinder schreef :
Prachtig allemaal. Off-topic hier, maar wat heeft je dit ongeveer gekost aan materiaal en fabricage? Is die flens met nozzels en sub-flens standaard verkrijgbaar of ook op maat gemaakt?

Ben zo langzamerhand benieuwd naar de rest van je boot, zag ook al zo'n glimmende bilge laatst. Heb ik een draadje gemist?

On-topic maar weer.

Alles zelf op maat gemaakt, ontworpen, samengesteld en pasgemaakt.
Kosten vielen best mee.
De flens en ring met tapgaten/draad zijn besteld bij www.metalpoint.nl/
Het laswerk is lekker uitbesteed.

De rest van de boot zie je op: www.ssrp.nl/stamboek/schepen/zuiderzee-hl38
Laatst bewerkt: 11 feb 2016 16:07 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl