Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diesel polishing

Diesel polishing 09 feb 2016 19:31 #704400

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Hallo zeilers,

Naar aanleiding van een artikel in PBO kwam ik de volgende opstelling tegen om diesel te ontdoen van water en beetsjes/vuil: klikkerdeklik Het lijkt wel mooi om zoiets te maken. Af en toe het pompje laten lopen en schoon is de diesel.

Ik heb er wel een paar vragen bij. Normaal bij draaiende motor zal een gedeelte van de opgepompte brandstof terug de tank in gaan via de retourleiding. De diesel zal dus voor verbranding vaak twee keer of zelfs meer door het (reeds aanwezige) filter worden gevoerd. Zou dat er niet ook toe leiden dat de diesel voldoende gereinigd wordt?

Dat hangt natuurlijk samen met het aantal draaiuren dat je maakt en de inhoud van je tank.

Hoeveel diesel stroomt er eigenlijk terug naar je tank per uur? 3 cil Volvo Penta D1-20 tankinhoud 25 l.

Met andere woorden, is dit een slimme verkooptruc of snijdt het hout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:13 #704409

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
duren oplossing voor iets dat niet 100% garantie geeft, of 75% :laugh:


er zijn te veel factoren dat het niet werkt of redelijk
Laatst bewerkt: 09 feb 2016 20:14 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:16 #704411

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ik ben bezig met iets en zal als het uit de test face is even ergens neer gooien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:17 #704413

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Ik heb er wel eens over gedacht om zoiets te maken. Steker nog: er ligt al een diesel pompje klaar maar eigenlijk zoek ik een wat sneller pompje zodat de centrifugaal werking van mijn Separ filter een beetje meewerkt, daar is normaal de flow te laag voor. Ik wil dan de tweede uitgang van het al bestaande filter via dat pompje terugvoeren naar de de tank. Dat kost erg weinig en maakt de boel niet veel ingewikkelder.

Bij mijn (Yanmar) motor is de retour nagenoeg 0 dus zou het wel iets kunnen doen. En de centrifugaal werking is dan een extra.

Maar pas wel op. Voor je het weet maak je je brandstof systeem ingewikkelder dan nodig en wellicht sneller vatbaar voor fouten. En dus juist meer kansen op storingen. In principe systemen zo veel mogelijk ontvlechten dus zou je dit helemaal parallel aan je huidige setup moeten maken (wel duur) maar ook dan komen er tank aansluitingen en eventueel kraantjes etc. bij.
En dat is wat me nu nog tegen houd.
Laatst bewerkt: 09 feb 2016 20:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:20 #704415

Je dient dan ook alle diesel uit de tank te circuleren; geen niet-doorstroomde volumes te hebben. Betwijfel of dat gebeurt, nog afgezien van de gemiddelde verblijftijd (volume/circulatieflow) in de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:22 #704416

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Helemaal eens met Philip niet te ingewikkeld maken en elektrische pompjes kosten stroo.

Ik heb nu ik zelf een zeilboot heb wel geleerd dat je daar al snel te weinig van heb bij een standaard uitrusting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:24 #704420

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Ik heb een andere methode, die ik nog moet verfijnen.
Ik laat in de lente de hele tank leeg in twee grote plastic vaten.
( moet nog een filter in de leiding zetten )
Ik hoop daarmee alle troep en vuiligheid, en water dat eventueel in de tank zat ermee uit te laten lopen. Na filtering kan de diesel dan terug in de tank.
Rondpompen van diesel zal volgens mij niet alle vuiligheid en algen uit je tank verwijderen, mijn methode misschien ook niet alles, maar vermoedelijk toch meer als 90%.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:27 #704421

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
FF iets over de centrifugaal werking van een filter als separ of racor, dit zal je nooit bij een diesel zien werken omdat zelf bij mij oude DAF de rondpomp van diesel nog te laag was.

Omdat de centrifugaal werking zelf zelden opgangkomt maakt dit zeker het nog geen slecht filter, integendeel dit is een van de beste filter mede door de constructie van de afdichtingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:38 #704425

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Ja ook zonder centrifigaal werking ben ik nog steeds verliefd op mijn Separ. Filter wisselen is letterlijk 1 minuut werk. Een verademing na die delphi rommel.

Maar met een pomp erbij die groot genoeg is, zou je nog wel eens genoeg snelheid kunnen krijgen voor de centrifugaal werking.

Eigenlijk boots je dan de te-mooi-om-waar-te-zijn situatie's na die Racor en Separ laten zien in hun promo's waar 'onze' flow normaal gesproken inderdaad veel te laag voor is:
Laatst bewerkt: 09 feb 2016 20:41 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 20:46 #704430

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
tja en vol is vol hé en dat is hij nog net zo beroerd als alle anderen :laugh:


om de demo's moet ik altijd lachen mede door mijn achtergrond als monteur van groter motoren.
Laatst bewerkt: 09 feb 2016 20:46 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 21:04 #704436

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Niet veel voorstanders geloof ik. Met mijn beperkte tankvolume ververs ik de tank per jaar twee a drie keer. Zo'n vaart loopt het dus niet. Wellicht kan ik beter nieuwe ramen gaan monteren en de diesel nog even aanzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 21:23 #704446

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Met de getoonde opstelling kun je de zichtbare verontreiniging in de brandstof uitfilteren. De vraag is of je de gefilterde brandstof nog kunt ( of wilt ) gebruiken. De huidige diesel met toegevoegde biocomponenten is beperkt houdbaar, en zeker als je tank vol troep heeft gezeten is het maar de vraag of de gefilterde brandstof nog aan de specificatie voldoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 22:14 #704458

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
zeehond schreef :
Hallo zeilers,

Naar aanleiding van een artikel in PBO kwam ik de volgende opstelling tegen om diesel te ontdoen van water en beetsjes/vuil: klikkerdeklik Het lijkt wel mooi om zoiets te maken. Af en toe het pompje laten lopen en schoon is de diesel.

Ik heb er wel een paar vragen bij. Normaal bij draaiende motor zal een gedeelte van de opgepompte brandstof terug de tank in gaan via de retourleiding. De diesel zal dus voor verbranding vaak twee keer of zelfs meer door het (reeds aanwezige) filter worden gevoerd. Zou dat er niet ook toe leiden dat de diesel voldoende gereinigd wordt?

Dat hangt natuurlijk samen met het aantal draaiuren dat je maakt en de inhoud van je tank.

Hoeveel diesel stroomt er eigenlijk terug naar je tank per uur? 3 cil Volvo Penta D1-20 tankinhoud 25 l.

Met andere woorden, is dit een slimme verkooptruc of snijdt het hout.

Snijdt hout, vooral als je in een haven liggend dat pompje elke dag dat je aan boord bent bij zet en het filter regelmatig controleerd en indien nodig schoon maakt.
Op gegeven moment heb je alle vuil en water uit de tank gehaald.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 09 feb 2016 22:41 #704463

Philip schreef :
Ik heb er wel eens over gedacht om zoiets te maken. Steker nog: er ligt al een diesel pompje klaar maar eigenlijk zoek ik een wat sneller pompje zodat de centrifugaal werking van mijn Separ filter een beetje meewerkt, daar is normaal de flow te laag voor. Ik wil dan de tweede uitgang van het al bestaande filter via dat pompje terugvoeren naar de de tank. Dat kost erg weinig en maakt de boel niet veel ingewikkelder.

Bij mijn (Yanmar) motor is de retour nagenoeg 0 dus zou het wel iets kunnen doen. En de centrifugaal werking is dan een extra.

Maar pas wel op. Voor je het weet maak je je brandstof systeem ingewikkelder dan nodig en wellicht sneller vatbaar voor fouten. En dus juist meer kansen op storingen. In principe systemen zo veel mogelijk ontvlechten dus zou je dit helemaal parallel aan je huidige setup moeten maken (wel duur) maar ook dan komen er tank aansluitingen en eventueel kraantjes etc. bij.
En dat is wat me nu nog tegen houd.

Huh is de retour bij je Yanmar zo gering?
Dacht altijd dat er een redelijk hoeveelheid diesel werd rondgepompt.

Ben benieuwd wat Fer uitspookt. :whistle:
Laatst bewerkt: 09 feb 2016 22:42 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 02:06 #704485

UV licht is dodelijk voor bacterien, zou het niet mogelijk zijn om een UV lamp te gebruiken om de diesel bacterie vrij te krijgen.
Het zijn altijd de bacterien die de oorzaak zijn van vuil in de tank, begrijp ik.

Er zal vast wel ergens iets in de handel zijn.
Mogelijk bij water zuivering bedrijven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 07:13 #704492

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Jollenbaas schreef :
Huh is de retour bij je Yanmar zo gering?
Dacht altijd dat er een redelijk hoeveelheid diesel werd rondgepompt.
Bij de GM serie wel. Daar komt bijna niks retour in de tank. Maar wellicht dat andere series van Yanmar wel een significante retourstroom hebben.
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 07:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 07:14 #704493

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
Even my two cents:

1: Hoeveel brandstof er werkelijk door de retour gaat: het is de LEK van de verstuivers, rondom de naald. Je mag toch aannemen dat het merendeel wel de motor in gaat. Voor mijn MD11C is het verbruik in de orde van 1,4l/u. Dat loopt dus niet hard.

2: Ja, bacterien gaan dood door UV. Kost stroom.

3: Het idee van die recirculatie is waarschijnlijk dat je dit gewoon eigenlijk altijd mee laat lopen. Geen probleem op een motorjacht, waar de motor uren maakt, en er genoeg stroom is. Dàn kan t heel behoorlijk werken. Als de flow hoog genoeg is. Dan spoel je ook de hoekjes wel een keer schoon. Op een zeiljacht waar stroom een probleem is, en de motor nauwelijks loopt...

4: Ik zou de retourleiding ook onderin leggen en vlak over de bodem laten blazen: Normaal willen we een diesel tank net niet helemaal leeg maken: laat die zooi in godsnaam niet mobiel worden en in de motor terechtkomen. Hier is dat omgekeerd, het werkt bij de gratie van t feit dat het vuil zich mee laat voeren.

5: Als de flow behoorlijk is, MOET de blaasleiding onderin uitkomen: Diesel schuimt als de neten. Voor je t weet heb je je tank vol schuim zitten, en komt t de ontluchting uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 07:29 #704494

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Joop66 schreef :
1: Hoeveel brandstof er werkelijk door de retour gaat: het is de LEK van de verstuivers, rondom de naald. Je mag toch aannemen dat het merendeel wel de motor in gaat. Voor mijn MD11C is het verbruik in de orde van 1,4l/u. Dat loopt dus niet hard.
Voor jouw en mijn motor wel ja, als je alleen een retour hebt op de lekleidingen op de verstuivers is de retour er niet of nauwelijks.

Maar er zijn vele motoren waar ook de brandstofpomp een retour heeft. Die krijgt een hogere druk aangeboden waarvan een deel verbruikt wordt en de rest gaat retour naar de tank of soms naar het fijnfilter. Dat kunnen flinke stromen zijn, vele meervouden van je daadwerkelijke verbruik.

Dat geldt overigens niet alleen voor veel diesels maar ook bijvoorbeeld voor veel injectie motoren in auto's.
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 07:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 07:36 #704497

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Joop66 schreef :
4: Ik zou de retourleiding ook onderin leggen en vlak over de bodem laten blazen: Normaal willen we een diesel tank net niet helemaal leeg maken: laat die zooi in godsnaam niet mobiel worden en in de motor terechtkomen. Hier is dat omgekeerd, het werkt bij de gratie van t feit dat het vuil zich mee laat voeren.
Haal dat 'we' maar weg: Ik wil wél mijn aanzuigleiding van de motor helemaal onderin op het laagste punt. Liever de zooi in beetjes uit de tank, in het filter dan dat het op de bodem ligt te wachten tot het een keer op dwarrelt in een onrustig zeetje of het zich gaat vermenigvuldigen. Wel helemaal onderin dus, ook zonder deze doorspoel opstelling.

Retour onderin schijnt altijd een goed idee om lucht terug in het systeem te voorkomen.
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 07:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 08:06 #704501

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6128
ik heb afgelopen jaar de zuigleiding naar onderin de tank gebracht en daardoor wordt de inhoud van de tank tijdens het motoren volledig gefilterd. De retour (VP2002) levert ruim 5 liter per minuut en de inhoud van de tank wordt ook warm tijdens het motoren. dat is een goede indicatie hoeveel diesel er terugstroomt naar de tank.

In de glasballon van het (separ) filter vind ik dus af en toe een spoortje vuil wat dan door het kraantje kan worden afgetapt. Liever dan dat het in de tank blijft etteren.

We varen op 100% GTL, alleen in de vakantie wil er weleens wat anders getankt worden. Heeft overigens geen relatie met bacteriegroei maar wel met afwezigheid van bio diesel troep.

edit @ Joop: Ik heb diverse keren de inhoud van de tank eruit gehaald door de retour in een jerrycan te hangen, maar nooit iets van schuim of dergelijk gezien. rustige volle straal brandstof
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 08:08 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 09:07 #704511

Saeftinghe schreef :
UV licht is dodelijk voor bacterien, zou het niet mogelijk zijn om een UV lamp te gebruiken om de diesel bacterie vrij te krijgen.
Het zijn altijd de bacterien die de oorzaak zijn van vuil in de tank, begrijp ik.

Er zal vast wel ergens iets in de handel zijn.
Mogelijk bij water zuivering bedrijven?

Zoiets is gewoon in de handel , maar dan voor drinkwaterontsmetting.
Zal best ook werken voor de dieselbacterie maar wat ik niet weet is wat UV doet met de diesel zelf.
UV licht wordt nl ook gebruikt om bepaalde chemische reacties op gang te brengen en aan de gang te houden die zonder toevoeren van energie, zoals bijv. bij een van de grondstoffen van de aramidevezel Twaron ;) ( in dit geval dus UV licht maar dat is eigenlijk net zoiets als in brand steken waarbij ook de benodigde startenergie wordt toegevoerd) niet zouden gebeuren.
Het zou daarom zo maar kunnen dat UV gebruiken voor dit doel eerder averechts werkt en er bijvoorbeeld stofen gevormd worden die je liever m=niet in je motor hebt.
Mogelijk is dat ook de reden dat dit , voor zover ik weet, nog nooit is toegepast :unsure:
Vóór zoiets te proberen zou eigenlijk een dieselchemicus hier naar moeten kijken ( en dat ben ik beslist niet :ohmy: ).
Simpel zelf proberen wordt moeilijk want je zult ook de beschikking moeten hebben over de nodige laboratoriumcapaciteit voor analyses.
Ad
Laatst bewerkt: 10 feb 2016 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 14:20 #704573

douwe schreef :
Snijdt hout...Op gegeven moment heb je alle vuil en water uit de tank gehaald.

En daar zit de crux. Het "gegeven moment" zul je in de praktijk nooit bereiken. Ga er maar eens aan rekenen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 14:30 #704574

Volgends mij is het systeem niet zo heel erg speciaal. In de (grote) scheepsbouw wordt een dergelijk systeem vaak toegepast op de dag tank. wel zal er nog steeds een filter benodigd zijn tussen de motor en de tank.

Ik weet niet wat er aan de filtering te rekenen valt maar ik zou zeggen dat als het pompje de gehele inhoud van de tank een paar keer per uur verpompt dat deze dan vanzelf schoon zal worden.

In mijn ogen is het systeem dus een mooie toevoeging op een "normaal brandstof systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 15:06 #704579

Ik zie het nut er niet zo van in, ik neem aan dat als er een fatsoenlijk brandstof filter is gemonteerd, je eigenlijk al het zelfde doet via de retour leiding.

Het zou kunnen dat dat in beperkte mate is als, je weinig retour hebt.

Anderzijds als je zoveel zooi in je (verroeste) tank hebt kun je beter de kern (tank) aanpakken dan de vervuilde diesel gaat proberen schoon te maken met rond pompen en filteren.

Het gekste wat ik ooit echt mee heb gemaakt hier is dat een "benzine pomp" de pomp had versleten en de klant die stond te tanken diesel met hele fijne metaal deeltjes stond te tanken, helaas hield het brandstof filter deze niet tegen en na een paar honderd km was en de commonrail pomp kapoetski en de verstuivers.

Geluk voor de klant was, dat het niet opzichzelf stond , als je de enige melding bent ga het maar eens bewijzen!!!

Dus ja ik heb een schone kunststof tank, en water is gemakkelijk volgens de tampon methode hier al goed beschreven uit te halen, dus ja ik maak me niet zo druk om eerlijk te zijn
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel polishing 10 feb 2016 15:14 #704585

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
Het probleem ontstaat pas bij hotsen klotsen als de slurry gaat zweven en dan aangezogen wordt en de leiding / filter verstopt, dus dan stopt de motor ook.

DE afzuiging moet ONDER de bodem starten

Je kan het water met slurry ook binden in een tamponnet en die 2x per jaar controleren en vervangen.
(sorry, ik kon het niet laten :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl