Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Retourleiding diesel combineren, kan dat?

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 11 feb 2016 23:31 #705073

  • J Michel
  • J Michel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Ik heb een klein diesel aggregaat ingebouwd en vraag mij nu af of dat ik de retourleiding van de diesel van dit aggregaatje met een T-stukje bij de retourleiding van de hoofdmotor kan zetten.
Dat scheelt weer een extra paar meter slang die dan niet extra naar de tank door de machinekamer hoeft te lopen.

Mijn bedenking is dat als de hoofdmotor loopt dat de retour daarvan deels richting aggragaat kan en omgekeerd. Of kan dit geen kwaad?

Vr.gr.

Jan Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 11 feb 2016 23:43 #705075

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik denk dat je beide retourleidingen wel samen kan laten komen met een T stuk en dan als een leiding verder terug naar de tank. (?)

Ik zou zorgen dat ze allebei iig. WEL een eigen aanzuigleiding hebben. Ik zie wel eens installaties bijv. waar er een aftakkingkje gemaakt is in de aanzuigslang van de hoofdmotor , voor een Webasto dieselkachel. Dat lijkt mij m.i. geen goed idee, je kan eerder last van lucht krijgen etc. Hoe minder rommel eromheen zit, hoe minder kans op storing.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 feb 2016 23:48 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 05:58 #705081

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16016
Ik denk juist dat het niet slim is. De retourleiding staat onder een beetje druk. Kan de agregaat wel tegen de druk in van de motor? Of loopt de boel niet vol bij een van de twee als de ander draait?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 06:38 #705083

zou het met een terugslagklepje ertussen wel durven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 07:29 #705087

koko schreef :
Ik denk juist dat het niet slim is. De retourleiding staat onder een beetje druk. Kan de agregaat wel tegen de druk in van de motor? Of loopt de boel niet vol bij een van de twee als de ander draait?

Kan je dat van die druk uitleggen? Volgens mij is die retour aan de tankkant open en kan er daardoor geen druk in ontstaan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 07:29 #705088

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
koko schreef :
Ik denk juist dat het niet slim is. De retourleiding staat onder een beetje druk. Kan de agregaat wel tegen de druk in van de motor? Of loopt de boel niet vol bij een van de twee als de ander draait?

Staat die onder druk?

Waar moet die druk vandaan komen? De uitstroom naar de tank is toch vrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 08:36 #705096

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
die druk is alleen het gevolg van stroming in een open leiding die onder een vloeistof niveau uitkomt (als t goed is) en zal hooguit een paar pascal zijn. lijkt me niet iets om je zorgen over te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 08:41 #705102

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
J Michel schreef :
Ik heb een klein diesel aggregaat ingebouwd en vraag mij nu af of dat ik de retourleiding van de diesel van dit aggregaatje met een T-stukje bij de retourleiding van de hoofdmotor kan zetten.
Dat scheelt weer een extra paar meter slang die dan niet extra naar de tank door de machinekamer hoeft te lopen.

Mijn bedenking is dat als de hoofdmotor loopt dat de retour daarvan deels richting aggragaat kan en omgekeerd. Of kan dit geen kwaad?

Vr.gr.

Jan Michel

Zou alleen een probleempje op kunnen leveren wanneer je aan het brandstof systeem van een van de motoren zou moeten werken terwijl de andere draait.
Verder geen probleem.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 08:43 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 10:08 #705123

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5794
TS voegt alleen twee retourleidingen samen die open in een leiding naar tank gaan.
Alleen een verstopping na de samenvoeging kan druk op leveren naar beide bronnen.
Met ontluchten heb je geen probleem, het is een retourleiding toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 10:12 #705125

J Michel schreef :
Dat scheelt weer een extra paar meter slang die dan niet extra naar de tank door de machinekamer hoeft te lopen.
Vr.gr.

Jan Michel

Weliswaar heb je daar als particulier weinig mee te maken maar slangverbindingen voor de diesel zijn in het kader van de CE voorschriften alleen toegestaan voor het allerlaatste korte stukje direct voor de motor vanwege de bewegingen daarvan.
De resterende leidingen horen van metaal te zijn . Vroeger meestal koper maar dat schijnt met de moderne biodiesel ook niet meer te kunnen en dan blijft eigenlijk alleen rvs.
Maar och , strikt genomen mogen die voorfilters met een glazen onderkant ook niet meer ( in de motorruimte dan) maar daar trekken ook maar weinig mensen zich veel van aan.
Ad
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 10:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 11:52 #705157

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
Als een motorruimte een hermetisch afgesloten deel van de boot zou zijn zou ik misschien mijn separ met glazen (plastic) ballon wel weghalen, maar het is feitelijk 1 grote ruimte met wat interieurschotjes en kussens en zo...
Hangt dus af van de definitie van motorruimte...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 12:02 #705161

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
je kan de retour op je groffilter uit laten komen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 13:21 #705180

Mephisto schreef :
je kan de retour op je groffilter uit laten komen :)

Kan natuurlijk maar eventueel luchtbelletjes krijg je zo erg lastig weg en worden bovendien opgezameld in dat filter.
Dat was ook de reden van veel problemen bij bijv. de VP MD5A waar de retourleiding uitkwam vóór het fijnfilter op de motor.
Is dan ook later vaak omgebouwd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding diesel combineren, kan dat? 12 feb 2016 13:52 #705186

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
klopt, al zou je natuurlijk een ontluchtingsnippel in de bovenkant van de behuizing van het groffilter kunnen tappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl