Bedankt voor de reacties.
Erikdejong schreef :
Een saildrive is van aluminium gemaakt, daar moet je zeer zeker geen koperhoudende antifauling opschroeven. En eigenlijk ook geen zink anodes gebruiken. Aluminium anode zou ik niet doen, magnesium is beter.
Wat voor soort aantasting/corrosie praten we over? Is de anode goed geinstaleerd? Is er iets veranderd aan het elektrische deel van de motor? Was er nog iets over van de magnesium anode, of was die al volledig verdwenen?
Zie hier voor de galvanische schaal, je wilt iets dat minder waardig is dan aluminium voor de opoffering:
De aantasting lijken pitjes en schilfertjes, een foto volgt nog. We weten niet of dit al langer zo is, maar niet te zien was door de antifouling.
De anode kan er maar op één manier op, dus dat lijkt ons de juiste. Wat kan je hier fout aan doen?
Motor is volledig origineel, elektra ook.
Van de magnesium anode is nog een stuk over, wel ziet het oppervlak eruit als een maanlandschap (de saildrive idem). De zink anode die er voorheen op zat leek niet te slijten.
Verliest een anode zijn werking voordat hij helemaal verdwenen is?