Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat voor anode op saildrive?

Wat voor anode op saildrive? 17 feb 2016 20:59 #706687

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 133
Een havengenoot heeft een Volvo Penta 2010 saildrive. Hierop heeft jarenlang een zink-anode gezeten. Twee jaar geleden is hij op advies van een dieselmonteur over gestapt naar een magnesium-anode omdat zink niet geschikt zou zijn op het Hollandsch Diep. Vanaf dat moment is hij ook gestopt met schilderen van koperhoudende antifouling op de saildrive vanuit de gedachte dat dat wellicht de magnesium anode aantast. Nu lijkt de saildrive wel aangetast te worden. Voor deze saildrive is schijnbaar geen aluminium anode op de markt.

Twee vragen:
1. Welke anode is de juiste voor op het Hollandsch Diep?
2. Wel of geen antifouling op de saildrive?
Baak

maxi 77
Laatst bewerkt: 17 feb 2016 21:01 door Baak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 17 feb 2016 21:19 #706692

Een saildrive is van aluminium gemaakt, daar moet je zeer zeker geen koperhoudende antifauling opschroeven. En eigenlijk ook geen zink anodes gebruiken. Aluminium anode zou ik niet doen, magnesium is beter.

Wat voor soort aantasting/corrosie praten we over? Is de anode goed geinstaleerd? Is er iets veranderd aan het elektrische deel van de motor? Was er nog iets over van de magnesium anode, of was die al volledig verdwenen?

Zie hier voor de galvanische schaal, je wilt iets dat minder waardig is dan aluminium voor de opoffering:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 18 feb 2016 07:56 #706736

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Let er ook op dat je je saildrive zwevend houd en dus niet zomaar even een min draadje ergens op de motor aansluit. Er zit bij mijn saildrive een speciale min terminal. Ik heb er daarnaast voor gekozen om een simpele (bouw) scheidingstrafo in te bouwen, de discussie hierover was vrij uitgebreid, maar het schaad niet en het scheelt potentieel wel een enorme kosten post
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 18 feb 2016 07:58 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 18 feb 2016 09:30 #706759

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
kijk mijn vraag EN antwoord staan er al ! top! MD7a met saildrive.
de schroef, cone en anode al schoongemaakt.
Nu de saildrive nog ontdoen van alle schilfers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 21 feb 2016 19:19 #707911

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 133
Bedankt voor de reacties.
Erikdejong schreef :
Een saildrive is van aluminium gemaakt, daar moet je zeer zeker geen koperhoudende antifauling opschroeven. En eigenlijk ook geen zink anodes gebruiken. Aluminium anode zou ik niet doen, magnesium is beter.

Wat voor soort aantasting/corrosie praten we over? Is de anode goed geinstaleerd? Is er iets veranderd aan het elektrische deel van de motor? Was er nog iets over van de magnesium anode, of was die al volledig verdwenen?

Zie hier voor de galvanische schaal, je wilt iets dat minder waardig is dan aluminium voor de opoffering:

De aantasting lijken pitjes en schilfertjes, een foto volgt nog. We weten niet of dit al langer zo is, maar niet te zien was door de antifouling.
De anode kan er maar op één manier op, dus dat lijkt ons de juiste. Wat kan je hier fout aan doen?
Motor is volledig origineel, elektra ook.
Van de magnesium anode is nog een stuk over, wel ziet het oppervlak eruit als een maanlandschap (de saildrive idem). De zink anode die er voorheen op zat leek niet te slijten.
Verliest een anode zijn werking voordat hij helemaal verdwenen is?
Baak

maxi 77
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 19:25 door Baak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 21 feb 2016 20:17 #707934

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 133
Dit is de bewuste saildrive:



Dit is een zelfde saildrive op een andere boot:
Baak

maxi 77
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 21 feb 2016 21:14 #707941

Ik vind het lastig te zien op de foto, maar het lijkt er haast op dat het geen corrosie is op de saildrive, maar restanten van zeepokken die achtergebleven zijn. Juist omdat het zo egaal over de saildrive verspreid is. Corrosie is meestal meer op enkele kleinere plekken geconcentreerd.
Antifauling zonder koper werkt over het algemeen minder goed, dus het kan zijn dat je dit jaar meer last had van zeepokken dan van te voren. Hoe lang zijn ze op zout water geweest?

Wat je fout kunt doen met een anode installatie is dat er geen goede verbinding is tussen de twee materialen. Je moet een perfecte electrische geleiding hebben tussen de anode en het materiaal dat je beschermen wilt. Dus geen verf of vuil ertussen zetten.

Een anode verliest zijn werking niet als deze voor een groot deel weggeteerd is, wel kan de werking minder worden als deze erg vuil word en er een gele korst op komt. Die moet je meestal even weghalen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 feb 2016 21:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 22 feb 2016 09:06 #708080

Erikdejong schreef :
Een saildrive is van aluminium gemaakt, daar moet je zeer zeker geen koperhoudende antifauling opschroeven. En eigenlijk ook geen zink anodes gebruiken. Aluminium anode zou ik niet doen, magnesium is beter.

Wat voor soort aantasting/corrosie praten we over? Is de anode goed geinstaleerd? Is er iets veranderd aan het elektrische deel van de motor? Was er nog iets over van de magnesium anode, of was die al volledig verdwenen?

Zie hier voor de galvanische schaal, je wilt iets dat minder waardig is dan aluminium voor de opoffering:

Heelaas staat in dit plaatje alleen "Aluminum alloy" en geen aluminium. Een saildrive is niet van pur aluminium maar van een zeewaterbestendige legering , net als bijv. aluminium schepen.
Aangezien zuiver aluminium minder edel is dan die legering werkt een aluminium anode dus wel degelijk en ligt qua effectieviteit zelfs tussen zink en magnesium in.Vandaar dat een aluminium anode wel wordt aangeraden op brak water.(zijn ook wel , zij het niet overal, te krijgen voor saildrives).
Overigens is het feit dat de saildrive niet van puur aluminium is gemaakt ook de reden dat een zinkanode op zeewater prima werkt op een saildrive.
Hier een plaatje waar zowel de legering als puur aluminium op staan.

ps. Die saildrives op die foto zou ik maar eens een uitgebreide kaal schuur en schilderbeurt geven. :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 22 feb 2016 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 22 feb 2016 12:39 #708164

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Op mijn nieuwe volvo 130S is de anode geisoleerd gemonteerd van de drive. Er is simpleweg geen mogelijkeid om ze in direct contact te monteren: dit wordt verhinderd door eeen plastic kraag. Op de tweede foto is deze ook zichtbaar. Veronderstel dat het water dan als geleider dient?

Z
Laatst bewerkt: 22 feb 2016 13:06 door Zeppos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 22 feb 2016 13:26 #708169

Zeppos schreef :
Op mijn nieuwe volvo 130S is de anode geisoleerd gemonteed van de drive. Er is simpleweg geen mogelijkeid om ze in direct contact te monteren: dit wordt verhinderd door eeen plastic kraag. Veronderstel dat het water dan als geleider dient?

Z

Neen , een anode werkt alleen als er een electrisch geleidend contact bestaat tussen de anode en beide metalen , zowel dat wat beschermd moet worden als het edele metaal.
Nog maar een keertje die presentatie hieronder.
Hoe dat precies bij de 130S zit zal ik toch eens bekijken op Marinepartseurope .
Kun je op het plaatje beneden aangeven welke anode je bedoelt?Ik zie tussen de anode (19) en de saildrive(17) geen plastic ring zitten.
Wel tussen de schoroefasanode en de schroef inderdaad 2de plaatje)
Bedoel je soms de schroefasanode?Anode 3 en plastic ring 5 op het laatste plaatje.
Bij het maken van een contact tussen de ringanode en de saildrive is het trouwens aan te bevelen om ter plekke van de contactvlakken en ook onder de bevestigingsbouten van de naafkap(17) van de saildrive de verf van de saildrive te verwijderen omdat de schroeven niet altijd goed contact blijven maken met de anode en de saildrive. In de oudere workshop manuals wordt dat zelfs zo genoemd.In de nieuwere weet ik niet.

Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Galvanicco...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:210 KB


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 22 feb 2016 18:06 #708311

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ad,

De naafkap (17) is dus uit kunststof. Daarop worden beide halve anodes gemonteed met twee bouten door de gaten. Dus niks geen contact met het aluminium... toch?

Bijlage: mijn 130S, zonder Zn anode (lag in azijn), eerste laag Primcon gekregen, boven op de coating af fabriek.

Z
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 feb 2016 18:08 door Zeppos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 23 feb 2016 09:22 #708531

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die hele naafkap van kunststof is hoor.
Daar zit immers ook een lager in geperst vanuit de binnenzijde.
Maar ik heb ook nooit een 130S gedemonteerd , alleen een 110S en een 120S dus ik ga af op de tekeningen.
De workshop manual van de 130S heb ik ook nog niet kunnen vinden.
Fer ( de dieseldokter) heeft hem wel tegen betaling van €2,00 dieseldokter.nl/?product=volvo...rive-workshop-manual
Ik denk dat die manual het vraagstuk wel op moet kunnen lossen.

Overigens zie ik ook dat jij de uitvoering met een gedeelde anode hebt. Die zit dus niet tegen het naafhuis aangebout maar met doorgaande bouten op dat deel voorop de naafkap.Ik denk dan de geleiding via die verbinding moet komen.
Vraag anders ook Fer eens om raad.
Maar hoe dan ook , als er geen electrisch geleidende verbinding is van de anode met de saildrive zal die anode niet werken ter bescherming van de saildrive.
Ad
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 09:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 23 feb 2016 09:39 #708535

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4464
Heb het probleem van de andere kant aangepakt : de saildrive en de aluminium schroef ingepakt in een zware tweecomponentencoating van Hempel.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 23 feb 2016 11:35 #708587

Dat is natuurlijk sowieso goed (heb ik 3 jaar geleden ook gedaan) maar vergeet niet dat er ook een binnenkant aan die saildrive zit waar het water ook komt.
En of daar de verflaag helemaal intakt is lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Al een klein barstje in de verflaag geeft het aluminium van de saildrive vrij voor galvanische corrosie en moet je dus beschermen anders gaat de corrosie door onder de verflaag totdat die begint te bladderen.
V.w.b. het aantasten van de saildrive door "gewone"corrosie door (zee)water hoef je niet bang te zijn omdat de legering zeewaterbestendig zal zijn.
Een anode beschermt ook niet tegen corrosie door water(kan ook niet) maar alleen tegen corrosie door galvanische stroompjes.En die ontstaan niet alleen door het aluminium maar met name door het rvs van de schroefas en de diverse rvs boutverbindingen.
Daarom zijn zowel een goede verflaag als ook een anode altijd nodig als er twee verschillend edele metalen onder water met elkaar in contact zijn..
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 23 feb 2016 19:35 #708747

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Van de Volvo dealer kreeg ik volgende uitleg:

Qte

De zwarte kunststof kraag is een aluminium huis waar de zinkanode daadwerkelijk contact heeft, als deze geen contact maakt zal de zinkanode ook niet werken.

Zink is een bros materiaal, deze anode laat ook zink van binnenuit los, daarnaast verkalkt de zinkanode van binnen. Ons advies is om deze anode dan ook te vervangen, reinigen met azijn heeft bijna geen zin omdat de kalk die in de anode zit niet oplost. Daarnaast is er al behoorlijk zink uit de anode waardoor uw saildrive minder word beschermt.

Uqte

Zou de zwarte coating geleidend zijn? Iemand ervaring?

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 23 feb 2016 21:05 #708804

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Voor de gedeelde anode moeten de ogen waar de bouten doorheensteken blank zijn, op de anode zitten aan beide kanten vehogingen die daar tegen aan liggen, dat is het contact vlak.

De zwarte laag is gewoon een coating en geleid niet.
Nog even kraag 17 is niet van kunstof maar aluminium.
Ronald.
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 21:22 door RoGre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 23 feb 2016 21:17 #708812

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
kun je er niet een monteren en er een multi meter op zetten? Dan weet je het zeker.
Bij een beetje winkel en wat uitleg kun je er misschien wel eentje mee krijgen/terug brengen.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 24 feb 2016 08:21 #708907

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
is nummer 3 op de tekening de anode voor de schroef zelf ? dan moet deze toch ook kaal blijven, of heb ik dat mis?
bij mij zat alles onder de verf, waarvan nu veel los bladdert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 24 feb 2016 08:56 #708915

john 338 schreef :
is nummer 3 op de tekening de anode voor de schroef zelf ? dan moet deze toch ook kaal blijven, of heb ik dat mis?
bij mij zat alles onder de verf, waarvan nu veel los bladdert.

Nee dat is alleen de moer en geen anode. Ik heb er nog een oude liggen van de aluminium schroef die bij de aankoop op mijn saildrive zat.
Alleen soortgelijke moeren die niet op een saildrive maar op een gewone schroefas zitten zijn tevens anode.
Logisch ook want de vaste saildrive schroeven van Volvo Penta hebben een (niet geleidende!) rubber bus tussen schroef en ashuls en immers ook een kunststof ring tussen moer en schroef. Daarom heeft de schroef in principe geen electrisch geleidend contact met de saildrive en de schroefas en hieft dus ook niet tegen galvanische corrosie beschermd te worden.
En al zou dat contact er wel zijn , dan wordt hij door de saildriveanode beschermd mits deze goed contact met de saildrive ( en dus met de schroefas) maakt.
Ad
ps. Typisch die scheg . Is dat roer niet origineel? Want zo lijkt me die scheg eerder nadelig dan nuttig.
Laatst bewerkt: 24 feb 2016 08:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 24 feb 2016 09:45 #708944

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
ik heb de schroef nogmaals schoon gemaakt (het kiertje - 1mm - tussen de schroef en naaf) en heb er nu geen elektrische verbinding meer. Daar zat veel oxidatie. Bedankt !
kunststof ring mist nog.

De scheg hoort daar zo, de romp (Jaguar 27) is een kopie van de Catalina 27 en daar zitten veel Atomic 4 cilinder motoren in met schroefas.
De besturing (op de motor) is/was inderdaad waardeloos...
maar dat is een ander verhaal: Zie <rechtuit stabiliteit Jaguar 27>
roerblad was wel origineel zo.
Laatst bewerkt: 24 feb 2016 09:52 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor anode op saildrive? 24 feb 2016 11:25 #708984

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ronald,

Zeer duidelijk antwoord, bedankt!

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl