Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Injectiepomp lek

Injectiepomp lek 11 mrt 2016 16:39 #714648

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Heb nu mijn dieseltanks van mangaten voorzien, schoongemaakt, nieuwe leidingen. Waterafscheider / groffilter uit mekaar gehaald en schoongemaakt ( Daar zat minstens een koffiekop bagger in ) Nieuw grof en fijnfilter.
Een nieuw membraan in de opvoerpomp gezet, alles ontlucht, motor loopt prima.
Gelijk ook maar verse smeerolie en filter en bij het schoonmaken daar merk ik dat de Cav injectiepomp lekt.
Beetje in het net gezocht, blijkt eerder normaal te zijn. Op die Perkins 4.108 M zit een Cav pomp en de dichtingen van stop en gasgeef as kunnen niet tegen de nieuwere dieselsoorten, gaat lekken.
Is erg weinig, moet reeds langer lekken.
Merkte reeds ongeveer een jaar een vage diesel reuk als de motor gelopen had, dacht dat het probleem bij de opvoerpomp lag. ( die lekte inderdaad )
Diesel loopt via het motorblok in een druip pan. Een half kopje per maand.
Is weinig maar ik haat diesel reuk / lekken.
De pomp repareren zie ik niet zo zitten, is te moeilijk te bereiken.
Tanks staan hoger dan de motor, dus ik dacht, wetewaaaa, ik zet gewoon de dieselkraan dicht.
Hang de startsleutel aan die kraan, dan kan ik niet de motor starten zonder eerst de kraan open te zetten.
Maar nu mijn vraag, is het mogelijk dat als de brandstof toch een beetje weglekt er lucht in het systeem komt en ik weer moet ontluchten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Injectiepomp lek 11 mrt 2016 17:40 #714663

OldBawley schreef :
Maar nu mijn vraag, is het mogelijk dat als de brandstof toch een beetje weglekt er lucht in het systeem komt en ik weer moet ontluchten ?

Jazeker wel. Als er meer dan een lekje in het systeem zitten waarvan tenminste één wat hoger dan waar nu dat beetje diesel uit lekt.
Aangezien je tank hoger staat dan de motor zal er met open afsluiter in ieder geval geen lucht in je systeem kunnen komen.
Ik vraag me trouwens af of die lekkage inderdaad wat met de moderne dieselsoort te maken heeft behalve dan als je alleen of vaak biodiesel tankt.
En waarom zou zoiets niet te repareren zijn met afdichtingen van een ander , beter materiaal?
Immers , de lekkage zit aan de buitenkant en zou dus eigenlijk zonder volledige demontage op te lossen moeten zijn.
Tekeningen zijn wel te vinden op internet.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mrt 2016 17:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Injectiepomp lek 11 mrt 2016 17:56 #714666

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Een goede 2e is overstappen op GTL. Ben je voor een overgroot deel van de stank af.

gtl.nu/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Injectiepomp lek 11 mrt 2016 18:37 #714682

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
GTL in het vaargebied van TS? :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Injectiepomp lek 11 mrt 2016 18:46 #714686

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
@TS
misschien dat je die rubbertjes via Internet bij Buchli Harderwijk kunt bestellen?
heb daar ooit mijn CAV pomp laten reviseren; top bedrijf, doen niets anders.
Of heb je daar lokaal evt. wel de mogelijkheden?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Injectiepomp lek 11 mrt 2016 18:59 #714689

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
sy helios schreef :
GTL in het vaargebied van TS? :S

In Italië en Griekenland niet onbekend.

energy.gov/sites/prod/files/20...deer07_dahlstrom.pdf
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Injectiepomp lek 12 mrt 2016 07:51 #714789

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Geen enkel lek, alles nieuw. Behalve de CAV pomp. Uit Engelstalige forums weet ik dat die O ringetjes te bestellen zijn, ook dat het theoretisch mogelijk is enkel het regelhuis te demonteren.
In onze boot is dat een andere zaak. Je kunt er gewoon niet bij. Het uitlaat spruitstuk moet ook verwijderd worden, dat zit op twee millimeter boven het regelhuis.
In 1998 heb ik de motor uit de boot gehaald en gereviseerd. Alleen al het uit de motorruimte halen van die bijna 400 kilo zware motor is geen grapje. Toen had ik een vorklift op de kade om te hijsen, nu heb ik niks. Niet eens een kade.
Ik heb de procedure genoteerd indertijd.
Je begint met alles dat aan de buitenkant van de motor hangt te demonteren. Dan gebruik je een takel vanaf de maststut om de motor 10 cm naar voor te trekken.
Hydraulische koppeling demonteren.
Motor weer op z´n plaats, silentblocks verwijderen waardoor de motor ongeveer 8 cm zakt.
De motor op z´n bakboord kant leggen, dan 90 graden draaien zodat hij dwars op de boot ligt en dan kan hij van onder het brugdek geschoven worden tot onder het motorluik.
Pas dan kan dat ding gehesen worden.
Volgens de Engelstalige forums is het inderdaad de samenstelling van de moderne diesel die de oude dichting ringetjes doet falen.
In Griekenland waar ik nu ben heb je twee soorten diesel. Witte en rode. Maakt niet uit wat je koopt. Ik koop netjes de witte, zo´n bootmotor is een belangrijk veiligheids aspect. Met m´n auto´s indertijd toen ik nog auto´s had ( Niet in Nederland ) was ik niet zo kieskeurig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Injectiepomp lek 12 mrt 2016 11:22 #714835

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
tsja, dat gaat hem dan niet worden...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Injectiepomp lek 12 mrt 2016 16:28 #714889

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
OldBawley schreef :
Geen enkel lek, alles nieuw. Behalve de CAV pomp. Uit Engelstalige forums weet ik dat die O ringetjes te bestellen zijn, ook dat het theoretisch mogelijk is enkel het regelhuis te demonteren.
In onze boot is dat een andere zaak. Je kunt er gewoon niet bij. Het uitlaat spruitstuk moet ook verwijderd worden, dat zit op twee millimeter boven het regelhuis.
In 1998 heb ik de motor uit de boot gehaald en gereviseerd. Alleen al het uit de motorruimte halen van die bijna 400 kilo zware motor is geen grapje. Toen had ik een vorklift op de kade om te hijsen, nu heb ik niks. Niet eens een kade.
Ik heb de procedure genoteerd indertijd.
Je begint met alles dat aan de buitenkant van de motor hangt te demonteren. Dan gebruik je een takel vanaf de maststut om de motor 10 cm naar voor te trekken.
Hydraulische koppeling demonteren.
Motor weer op z´n plaats, silentblocks verwijderen waardoor de motor ongeveer 8 cm zakt.
De motor op z´n bakboord kant leggen, dan 90 graden draaien zodat hij dwars op de boot ligt en dan kan hij van onder het brugdek geschoven worden tot onder het motorluik.
Pas dan kan dat ding gehesen worden.
Volgens de Engelstalige forums is het inderdaad de samenstelling van de moderne diesel die de oude dichting ringetjes doet falen.
In Griekenland waar ik nu ben heb je twee soorten diesel. Witte en rode. Maakt niet uit wat je koopt. Ik koop netjes de witte, zo´n bootmotor is een belangrijk veiligheids aspect. Met m´n auto´s indertijd toen ik nog auto´s had ( Niet in Nederland ) was ik niet zo kieskeurig.
De witte en rode diesel zijn vermoedelijk hetzelfde spul, alleen een kleurtje vanwege fiscale rede
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl