Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe?

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 21:29 #719206

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4081
Peter, dat heb ik zo gedaan.
Als je de seal als meetpunt gebruikt zie je toch een minimaal mis uitlijning op het uitwendige rubber lager.
Maar dat is weinig en draait wel wat in.
De Vetus koppeling ziet er zo uit.

www.vetus.com/schroefassysteme...e-6-asgat-25-mm.html
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 21:32 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 21:38 #719209

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Belerion,
Prima, eigenlijk had ik over dit type flex schijven in een vorig item al een opmerking willen maken.
Bij het uitlijnen van de as, als je het goed wil doen, moet je deze schijf helemaal verwijderen en zo mogelijk de as tijdelijk naar voren schuiven, of een massief passtukje draaien. Op het afgebeelde koppelingstuk kun je niet goed uitlijnen.

Uit eigen ervaring dan. Ooit eens bij een warmlopende schroefasgland geroepen. Echt heet op roken en verbranden van de pakking af. Koppelingstuk er tussen uit, op de pasranden van de koppelinghelften een massief stalen tussenstuk gedraaid ter dikte van het flex tussenstuk en wat bleek: Aan een zijde wilde het passtuk niet aansluiten. Wat bleek uiteindelijk: De motor moest met de voorste motorsteunen ongeveer 5,5 cm !!!! opzij gezet worden om in lijn te komen. De achterste steunen gingen uiteraard naar verhouding mee. Zo erg, dat de voorste steunen met de bouten naast de fundatie vielen. Hoe komt dit zo? Ja, monteur, nou mooie monteur dan. :P Had even uitgelijnd met het passtuk van de flex koppeling er al tussen.

Uiteraard geeft zo'n flex schijf wel wat bewegingsvrijheid in de uitlijning, maar hoe mooier de assen in lijn staan, hoe mooier het loopt, en hoe langer het meegaat. Ook met zo'n flex schijf.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 21:47 #719213

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Dehler,
Ja, ik ken die koppelingen wel. En het ontbreken van een voorste lager in de koker geeft ook wel wat vrijheden, maar waar ik op wijs: Maak het niet te bont met de afwijkingen, want het gaat gewoon langer mee als je het goed uitlijnt.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 22:05 #719225

Zo heb ik mijn motor ook uitgelijnd. Een jaar of 4 geleden heb ik een nieuwe 3 cylinder BetaMarine ingebouwd. Van Drinkwaard die de motor had geregeld, heb ik het volgende advies gekregen:
  • motor op de steunen plaatsen. De onderste moeren zo aandraaien dat de motor op alle vier de steunen ongeveer gelijk staat. Op gevoel
  • een week zo laten staan zodat de rubbers kunnen inwerken
  • de flexibele koppeling heb ik verwijderd en de schroefas naar binnen geschoven tegen de keerkoppelingflens aan
  • op jet oog beide flensje parallel gesteld door de onderste dragende moeren van de steunen gelijkmatig te verdraaien. Het is heel belangrijk dat de druk op de steunen evenredig verdeeld blijft. Lastig!
  • de flensen moeten niet alleen in axiale richting passen, maar ook in radiale (zijdelings) richting kloppen!
  • met voelermaatjes de fijnafstelling gesteld.
  • schroefas weer naar buiten geschoven en de flexibele koppeling ertussen gemonteerd
Bij een polyester en houten boot is het belangrijk dat dit in het water gebeurd. Eventuele vervorming van de romp als ze op de kant staat kan een foute uitlijning tot gevolg hebben!

Tot zover de adviezen die ik toentertijd heb gekregen.

Overigens heb ik bij mij onder de nieuwe motorsteunen 10mm stalen plaatjes gemonteerd zodat de motor niet op bijna het uiteinde van de schroefdraad van de motorsteun moest staan.

Goed. Hadden we het hier niet over een kapotte motorsteun? :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 22:06 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 27 mrt 2016 09:13 #719290

Bedankt Rob, je opsomming zal me wel op weg helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl