Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe?

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 11:02 #719078

Ik heb 1 van de 4 rubberen motorsteunen kapot. Is het mogelijk om alleen die ene te vervangen? Ik begrijp dat alle vier potten vervangen het beste is (behalve voor mijn portemonnee in eerste instantie), maar zou graag even jullie mening horen.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 11:03 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 11:30 #719084

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Alle 4 natuurlijk! De oude zijn ingezakt/versleten en de kans dat die ook kapot gaan is heel groot!
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 11:31 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 11:40 #719090

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De juiste ondersteuning is weg als je maar 1 steun vernieuwd. De balans moet goed zijn, dus zoals Cat-36 schreef, alle vier vernieuwen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 11:54 #719095

Die andere drie zijn niet echt versleten na nog geen 1000 draaiuren. Zo zien ze er ook niet uit. Bij die ene is de bout afgebroken.

De balans kan je toch goed krijgen door de hoogte van die ene nieuwe ten opzichte van de andere drie 'oude' af te stellen?
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 11:55 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 12:10 #719098

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De motorsteunen van Proost moesten na 300 draaiuren weer gesteld worden voor een optimale balans. Toch iets ingezakt. Wat denk je dan van 1000 draaiuren? De hardheid, uitgedrukt in "graden shore" veranderd door gebruik. Daarom geen nieuwe bij oude steunen.

Vergeet te vermelden dat de uitlijning ook niet meer goed was.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 18:01 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 14:57 #719111

Wanneer je linker schoen versleten is, zal de rechter nier ver daarvanaf zijn.
Dan koop je toch ook een nieuw PAAR schoenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 15:31 #719116

Alle steunen vervangen is de beste oplossing.

Probeer in ieder geval te achterhalen waarom die ene steun de bout is afgebroken. Verkeerd belasting? niet goed uitgelijnd? Scheef gemonteerd?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 15:38 #719117

Het kan best zijn dat je motorsteun niet door ouderdom is bezweken maar door een plotselinge overbelasting (touw in de schroef o.i.d)
volgens mij kan je dan prima volstaan met het vervangen van 1 paar motorsteunen in plaats van meteen alle vier. de belasting op je motorsteunen is verre van symmetrisch. De motor wordt immers belast op torsie vanuit de schroef en dan ook nog eens op druk dan wel trek afhankelijk of er vooruit of achteruit gevaren wordt. En dan heb ik de trillingen maar voor het gemak even vergeten.
Natuurlijk wordt dit een ander verhaal als er een stuwdruklager is toegepast. Maar ik ga er voor het gemak van uit dat dit hier niet het geval is. Theoretisch zou je dus prima per steun kunnen vervangen.
Ik vervang in verband met een soort schijnzekerheid altijd per paar. Waarbij ik de twee voorste en de twee achterste al paren beschouw.
Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 16:15 #719124

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Noorderzon schreef :
Ik heb 1 van de 4 rubberen motorsteunen kapot. Is het mogelijk om alleen die ene te vervangen? Ik begrijp dat alle vier potten vervangen het beste is (behalve voor mijn portemonnee in eerste instantie), maar zou graag even jullie mening horen.

alle 4 de steunen vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 16:22 #719127

Belerion II schreef :
Alle steunen vervangen is de beste oplossing.

Probeer in ieder geval te achterhalen waarom die ene steun de bout is afgebroken. Verkeerd belasting? niet goed uitgelijnd? Scheef gemonteerd?
Dat is voor mij dan ook de belangrijkste vraag. De rubbers zijn van alle vier potten eigenlijk nog prima. Ik denk dat het met trillingen te maken heeft, want de motor trilde op de kapotte hoek (BB voor) ogenschijnlijk het meeste.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 16:28 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 16:31 #719132

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
5 x alle 4 vervangen en 1 keer een andere optie.
Nu aan jou wat te kiezen, ben benieuwd wat je gaat doen :-)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 16:31 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 16:32 #719133

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
welk merk en type motor is het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 16:41 #719135

@Cat-36, ik geef toe dat er eigenwijsheid in mijn posts doorklinkt en dat ben ik ook gewoon. :) Maar ik denk dat ik toch wel alle vier de potten vervang.

@Fer, het gaat om een Yanmar 4JH3-HTE...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 16:44 #719136

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
helaas heb ik geen goede contacten bij yanmar ivm met korting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 16:45 #719137

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ach, een dosis eigen wijsheid moet je soms ook wel hebben om te overleven, toch?
Niks mis mee maar altijd wel aardig om te kijken wat er uiteindelijk dan toch gedaan wordt en waarom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 17:47 #719144

Fer schreef :
helaas heb ik geen goede contacten bij yanmar ivm met korting
Bedankt voor de moeite Fer! Ik zie ze bij Segelladen in Duitsland voor 62 euro per stuk staan. Koop ik ze daar maar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 17:53 #719148

Ik zou eerst eens goed kijken waarom een motorsteun na 1000 draaiuren er al de brui aangeeft. Dat is niet normaal en daar is dus iets speciaals aan de hand.

Is de uitlijning van je motor goed? Is er mechanische aanraking met iets? was de steun goed uitgelijnd? zat de steun goed vast? zo zijn er nog wel 10 vragen te stellen.

Als er een duidelijke reden is waarom alleen die ene steun kapot is, dan zou ik alleen die ene vervangen. Als er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen is, dan inderdaad alle 4. 1000 uur is belachelijk weinig voor een steun, ik zou er haast mee terug gaan naar Yanmar en ze het laten oplossen voor je (er vanuit gaande dat je motor goed ingebouwd is).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 17:54 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 18:48 #719157

Ja mee eens Erik, dat het vreemd is dat er na 1000 uur al een steun kapot is. Ogenschijnlijk zat alles wel goed. De uitlijning is iets wat gemeten moet worden, dat kan ik niet goed genoeg om er een oordeel over uit te kunnen spreken.

Yanmar zal zich er ook wel onderuit kletsen met allerlei argumenten die geen van beide partijen kan bewijzen noch ontkrachten. Ik vrees dan een heen en weer discussie waar ik ook geen zin in heb. Het zal de uitlijning wel geweest zijn.

Iemand tips en trucs om dat zonder al teveel vakkennis zelf goed te krijgen met mijn vier nieuwe potjes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 18:57 #719158

je zet een klem op je schroefas, een plaat op de flens van je keerkoppeling, en door ze om de beurt rond te draaien en op diverse plekken met een schuifmaat (of beter nog: micrometer) de speling tussen plaat en klemarm te meten kun je bepalen welke steun in welke richting bijgesteld moet worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 19:26 #719163

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Noorderzon,
Geen trucs, maar wel tips. Ervaring.
De fouten die het meest gemaakt worden zijn:
Uitlijnen met de koppelingbouten erin of de koppelingrubbers.
Uitlijnen met de bovenste moeren op de fundatierubbers aanwezig.
Uitlijnen zonder koelwater of smeerolie in de motor of spanning op de uitlaatleiding.

Ik meen dat ik daar al eens een handleiding voor op het forum heb gezet.
Globaal uitgangspunt is om eerst de hoekafwijking uit de koppelinghelften te halen en daarna pas door de motor integraal te verstellen het hoogte- resp. zijdelingse lijnafwijking te elimineren.
Pas als de motor netjes vierkant op alle blokken rust, de bovenste moeren aanbrengen. Het gelijkmatig op alle blokken rusten is essentieel en dat vergt nauwkeurig aanzetten van de onderste moeren met een moment meting of met de juiste "feeling".

Veel ervaring met deze materie en de meest voorkomende fout is dat overhoeks twee blokken trekkend staan en dat de motor dus slechts op de twee andere blokken rust. Geeft hele rare bewegingen bij het starten en stationair lopen. Dit is ook vaak de oorzaak (trek) dat er fundatie rubbers stuk gaan.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 19:44 door Petervdw. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 20:00 #719175

Kun je eigenlijk wel een goede uitlijning bereiken in een installatie zonder stuwdruklager? Indien de motor koppel moet leveren zal deze een fractie kantelen en naar voren gedrukt worden. Ik vraag me af hoe een foutloze uitlijning bij een niet draaiende motor zich in zal stellen als je aan het varen bent? Je moet ergens vanuit gaan, natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 20:12 #719176

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Nachtvlinder,

Met een stuwdruklager kun je inderdaad een betere uitlijning bereiken. Toch zijn bij veel motoren de blokken en de belastingrichting van de as er op gericht om dit soort afwijkingen te kunnen opvangen. Dat de motor iets kantelt bij belasting is een feit, maar dat kantelen gebeurt vaak en voornamelijk met de krukas als hartlijn, zodat het voor de uitlijning weinig of niets uitmaakt.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 20:13 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 20:15 #719178

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4041
Met nachtvlinder mee gaan:

Bij mij lift een Yanmar2gm20 met een Vetus koppeling en dan direct via een seal naar buiten.
Dus het enige wat tussen de koppeling zit is een uitwendig schroefas rubber lager.
Hoe lijn je dit dan uit?
Volgens mij op de wal op het uitwendige rubber lager.
Als het anders kan hoor ik dit graag.

Sorry even dit topic kapen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 20:24 #719181

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Dehler,
Er zal toch een nagenoeg ideale stand van de as in de seal zijn. Bij een normale pakkingbus heb ik wel hulpbussen gedraaid die in twee delen in de pakkingbus de as in het midden fixeerden. Omdat de as nu wat lastiger draait bij het afstellen eerst op eventueel slingeren van de koppelinghelft controleren.
Maar ik ben met je eens dat het wel lastiger is.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 26 mrt 2016 20:41 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eén rubberen motorsteun kapot: hoeveel nieuwe? 26 mrt 2016 21:04 #719194

Bij mij zit er tussen de keerkoppeling- en de schroefasflens deze flexibele overbrenging. Het geeft enigszins wat flexibiliteit zodat de motor wat vrijelijker kan bewegen.

Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl