Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 05 apr 2016 17:45 #722750

  • JJA
  • JJA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Hi,

Sinds afgelopen zaterdag ligt mijn boor weer in het water. Voor de winter heb ik binnenboord meter (Volvo Penta MD5A) " opgevuld" met koelvloeistof.

Toen ik de motor afgelopen zaterdag starte leek alles in eerste instantie normaal (starte na enkele pogingen). Doch na een paar minuten varen (eerst motor langzaam laten warmdraaien) maakte motor een heel raar geluid, alsof zich druk aan het opbouwen was (uitlaat verstopt????). Na enkele seconden / minuten kwam er opeens een flinke witte pluim rook uit de uitlaat en vervolgens liep motor weer normaal.

Eerst dacht ik dat het de koppakking was doch dit bleek niet het geval. Wat ik wel constateerde dat de enkele pijpjes van het koelwater circuit lekte (zeer waarschijnlijk door drukopbouw, zwakste schakel?)

Iemand een idee wat oorzaak kan zijn geweest en nog belangrijker, hoe kan ik dat volgende keer / jaar voorkomen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

JJA
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 18:15 door JJA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 06 apr 2016 09:25 #722952

Mogelijk heb je bij dat "opvullen" voor de winter niet alleen de motor maar ook de hele uitlaat tot aan de uitgang opgevuld.
En dan moet hij inderdaad even druk opbouwen om al die koelvloeistof er weer uit te kunnen persen, vooral als je ook een zwanehals hebt die een "hoge rug" heeft.
Als je dat opvuleln doet kun je beter even de uitlaatslang van de motor afhalen en daar een emmer onder zetten.

Als dat trouwens de oorzaak is heb je trouwens geluk gehad want als tijdens dat opvullen de uitlaatklep nog open had gestaan had je nu geen (werkende) motor meer gehad .
Gelukkig heeft de MD5A er maar één dus die kans is een stuk kleiner dan bij een meercilinder motor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 06 apr 2016 09:27 #722954

JJA schreef :
Voor de winter heb ik binnenboord meter (Volvo Penta MD5A) " opgevuld" met koelvloeistof.

Opgevuld met stilstaande motor? Niet meer doen. Hij moet al draaiend zichzelf volzuigen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 06 apr 2016 10:40 #722986

Baasklusje schreef :
JJA schreef :
Voor de winter heb ik binnenboord meter (Volvo Penta MD5A) " opgevuld" met koelvloeistof.

Opgevuld met stilstaande motor? Niet meer doen. Hij moet al draaiend zichzelf volzuigen.

En met uitgebouwde thermostaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 06 apr 2016 10:52 #722993

ik heb een omleiding van thermostaat terug naar de wierpot (directgekoelde MD11C) de motor voor de winter aftappen, ook de cilinderbussen en met perslucht leegblazen. Omdat de aftap kranen (Fer adverteerde er onlangs nog mee) bij mij afwezig zijn heb ik nu 10mm gaten waar alle vaste prut goed door naar buiten komt.
Nadat de koelingskanalen leeg en schoon geblazen zijn en de omleiding thermostaat naar wierpot gerealiseerd is en de aftapgaten weer afgeplugt zijn vul ik de wierpot met koelvloeistof en start de motor. De motor laat ik net zolang lopen totdat het water via de thermostaat weer terugloopt naar de wierpot. Zodoende weet ik dat de hele motorblok gevuld is met koelvloeistof. In het voorjaar emmer onder de saildrive, kraan saildrive openzetten zodat de wiepot leegloopt. Kraan weer dicht, wierpot vullen met gewoon water en motor laten lopen totdat het water weer retour komt in de wierpot. Nu de omleidingsslang van de wierpot overzetten naar een emmer, met draaiende motor water in de wierpot blijven gieten totdat allen koelvloeistof uit het blok is. Omleiding thermostaat weer terugbouwen naar de uitlaat, schip te water en klaar.

Voordeel hiervan,
1.) 1x per jaar worden de cilinders schoongespoeld/geblazen
2.) voordat de boot te water gaat is de motor gecontroleerd op functioneren (Starten, smering, kleppen etc)
3.) er wordt geen koelvloeistof onnodig geloosd op het oppervlakte water.

Voor punt 2, 1x per 5 jaar vul ik de cilindermantel met schoonmaak azijn, laat dat een etmaal weken en spoel het dan schoon met water voordat de kolevloeistof er ingaat voor de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 06 apr 2016 11:05 #723002

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Er gaat bij mij al jaren geen druppel koelvloeistof meer in (MD5)

Nuja, bij in het water overwinteren een scheutje in het aanvoer kraantje (saildrive), maar in de motor zelf niet.

Aftapkraantje (onder het luchtfilter) open, en hop: winterklaar. Open laten tot het voorjaar.

De eerste keer dat ik dat deed moest het hele kraantje er even uit om de boel te ontstoppen, maar wat wil je na 35 jaar. Sindsdien is winterklaar maken een fluitje van een cent.

Eventueel water in de uitlaat laat ik gewoon zitten, maar ik heb dan ook de originele VP knalpot van RVS met rubber mantel. Die kan volgens mij niet kapotvriezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 06 apr 2016 11:10 #723008

web schreef :
Er gaat bij mij al jaren geen druppel koelvloeistof meer in (MD5)

Nuja, bij in het water overwinteren een scheutje in het aanvoer kraantje (saildrive), maar in de motor zelf niet.

Aftapkraantje (onder het luchtfilter) open, en hop: winterklaar. Open laten tot het voorjaar.

De eerste keer dat ik dat deed moest het hele kraantje er even uit om de boel te ontstoppen, maar wat wil je na 35 jaar. Sindsdien is winterklaar maken een fluitje van een cent.

Eventueel water in de uitlaat laat ik gewoon zitten, maar ik heb dan ook de originele VP knalpot van RVS met rubber mantel. Die kan volgens mij niet kapotvriezen.

"originele VP knalpot" helaas, die was na ruim 30 jaar op de lasranden doorgerot. pot is nu alweer 4 jaar geleden gelast en ook voorzien van een aftapplug. doet het nu weer goed.
Alle onderdelen war water in gaat zitten zijn voorzien van een aftap, alle aftappunten zijn met een leiding systeem naar de kajuit geleid zodat ik alles van 1 punt kan aftappen ipv houdini achtig overal tussen te kruipen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 07 apr 2016 11:19 #723461

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Wel aparte leidingen per aftappunt - zodat je kan zien als er eentje verstopt zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD5A starten na winterstop (drukopbouw 07 apr 2016 13:02 #723485

uiteraard..en zo kun je dus ook per item schoonblazen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl