lodewijk stegman schreef :
Leuk, die kartelboutjes, maar vaak hebben die pompjes Engelse draad; geen M4.
Nu schijnt dat oplosbaar te zijn door er een tapje M4 doorheen te halen. Wie heeft dat al eens gedaan?
Die Engelse draad, waarover ik hierboven spreek, blijkt Amerikaanse draad te zijn: 8/32 UNC.
Het gekke is dat hier vleugelmoeren in die maat te koop zijn:
bouwmeesterwatershop.nl/index...._541&product_id=7436
Moet hier uit worden afgeleid dat er ook Johnson waterpompen zijn waar het feitelijk draadeind vastzit aan de pomp? (zie het plaatje in de link).
Hoe dan ook: bij mij zitten er 8/32 UNC boutjes in (boutkop en draad ineen, dus).
Toevallig stuitte ik, omdat ik iets opzocht voor iemand die kennelijk niet zo goed kon Googelen, op een site waar 8/32 UNC bouten met een ronde inbus-kop worden verkocht. Per stuk.
www.montagetechniek.nl/bouten/...sbout/8-32-x-5-8-rvs
Het plaatje toont een bout met een gedeeltelijk gladde schacht, maar ik vermoed dat het een standaard plaatje is en dat 8/32 UNC boutjes in deze maat draad over de hele lengte van de schacht hebben.
Ik heb er 8 besteld en ga binnenkort eens kijken hoe dat werk t. De inbus lijkt me in tweede instantie prima geschikt om er iets in te lijmen (met epoxy), waarmee de boutjes zonder sleutel zijn vast te draaien. Hoewel een inbussleutel waarschijnlijk al veel prettiger werkt dan platte schoevendraaier, die nu moet worden gebruikt.