Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: afdichting waterpomp vetus 3.10

afdichting waterpomp vetus 3.10 30 jan 2017 16:50 #804288

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30051
lodewijk stegman schreef :
Leuk, die kartelboutjes, maar vaak hebben die pompjes Engelse draad; geen M4.
Nu schijnt dat oplosbaar te zijn door er een tapje M4 doorheen te halen. Wie heeft dat al eens gedaan?

Die Engelse draad, waarover ik hierboven spreek, blijkt Amerikaanse draad te zijn: 8/32 UNC.

Het gekke is dat hier vleugelmoeren in die maat te koop zijn:
bouwmeesterwatershop.nl/index...._541&product_id=7436

Moet hier uit worden afgeleid dat er ook Johnson waterpompen zijn waar het feitelijk draadeind vastzit aan de pomp? (zie het plaatje in de link).

Hoe dan ook: bij mij zitten er 8/32 UNC boutjes in (boutkop en draad ineen, dus).

Toevallig stuitte ik, omdat ik iets opzocht voor iemand die kennelijk niet zo goed kon Googelen, op een site waar 8/32 UNC bouten met een ronde inbus-kop worden verkocht. Per stuk.
www.montagetechniek.nl/bouten/...sbout/8-32-x-5-8-rvs

Het plaatje toont een bout met een gedeeltelijk gladde schacht, maar ik vermoed dat het een standaard plaatje is en dat 8/32 UNC boutjes in deze maat draad over de hele lengte van de schacht hebben.
Ik heb er 8 besteld en ga binnenkort eens kijken hoe dat werk t. De inbus lijkt me in tweede instantie prima geschikt om er iets in te lijmen (met epoxy), waarmee de boutjes zonder sleutel zijn vast te draaien. Hoewel een inbussleutel waarschijnlijk al veel prettiger werkt dan platte schoevendraaier, die nu moet worden gebruikt.
Laatst bewerkt: 30 jan 2017 23:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afdichting waterpomp vetus 3.10 30 jan 2017 18:20 #804334

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1135
Ik kan uit ervaring vertellen dat die truc met de tap werkt. Op de originele pomp van onze Indenor was de UNC draad vernacheld. Ik ben niet zeker meer of ik er M4 of M5 van heb gemaakt, volgens mij M5. De spoed van de UNC kwam nagenoeg overeen met de metrische (dat klopt dan weer met M5). De diameter was iets kleiner. Voorzichtig alle gaatjes opgetapt en het heeft nog jaren gefunctioneerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afdichting waterpomp vetus 3.10 30 jan 2017 18:45 #804344

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30051
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Leuk, die kartelboutjes, maar vaak hebben die pompjes Engelse draad; geen M4.
Nu schijnt dat oplosbaar te zijn door er een tapje M4 doorheen te halen. Wie heeft dat al eens gedaan?
Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app

Ja, dat heb ik wel eens gedaan. Welke tap hangt van de maat af. Voor een M4 tap moet de gatdiameter min 3,3 mm (max 3,5 mm) zijn. Voor een M5 tap minimaal 4,2 mm; max 4,5 mm. Eventueel even voorboren met een boortje van de juiste maat.

In de praktijk is die afwijkende draad dus 8/32 UNC, zoals ik in een vorige pots al schreef. Een tapgat voor die schroefmaat vereist een boorgat dat is gemaakt met een boor #29. Die heeft een diameter van 3.4544 mm (zie hier)

Er kan dus zonder meer tapje M4 doorheen worden gehaald, hoewel de 'fit' van een M4 boutje daarna wat losjes zal zijn, gezien de door jou genoemde maximale diameter van 3,5 mm. Bij te vast aandraaien bestaat misschien risico op doldraaien.

Nou ja; zoals geschreven zijn er inbusboutjes 8/32 UNC in bestelling, dus ik ga maar eens proberen daarvan wat bruikbaars te frotten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afdichting waterpomp vetus 3.10 01 feb 2017 15:39 #805018

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30051
lodewijk stegman schreef :
Nou ja; zoals geschreven zijn er inbusboutjes 8/32 UNC in bestelling, dus ik ga maar eens proberen daarvan wat bruikbaars te frotten.

Kleine update. Dit zijn ze:





Ik heb de originele schroefjes niet bij de hand (zitten nog in het pompje), maar deze boutjes lijken me enigszins aan de lange kant. Nu zijn de tapgaten in de flens van de pomp door-en-door, als ik me niet vergis, dus als achter de flens voldoende ruimte is, is er geen probleem, en anders kunnen ze altijd nog worden ingekort. De leverancier heeft kortere; ik heb deze lengte besteld omdat ik zeker weet dat ze lang genoeg zijn.
Met gebruikmaking van het inbus-gat converteren tot echte duimschroeven lijkt me prima te doen.

De leverancier (ik noem hem nog maar eens) is www.montagetechniek.nl
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 15:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afdichting waterpomp vetus 3.10 04 feb 2017 00:10 #805810

  • Bobvaart
  • Bobvaart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Vandaag de SpeedSeal Life Kit door de brievenbus, bezorgd door Sandd.

Vorige week per e-mail div. vragen gesteld aan Alex Parker van SpeadSeal en vrijwel onmiddellijk antwoord op al mijn mails, zelfs nog om 23.00 uur.
Vrijdag besteld en betaald met VISA en zoals al gezegd vandaag in de brievenbus goed verpakt in stevige bubbeltjes envelop. Ik heb ook wat reserve onderdelen mee besteld zoals 2 extra M4 boutjes (met die grote knop), extra o-ringen en extra binnenwerk voor de afdekplaat (kunststof glijplaat met messing afdekplaatje die meedraait met de impeller en zodoende inslijten van het deksel door de impeller voorkomt en drooglopen zonder schade volgens SpeedSeal voor korte tijd mogelijk maakt).

Bijgevoegd 3 tubetjes met siliconen compound, een handeltje waarmee de impeller verwijderd zou kunnen worden (werking mij nog niet duidelijk) en heldere montagehandleiding.

Gaat denk ik goed werken en gepriegel zal denk ik tot het minimum worden beperkt zo niet verleden tijd zijn.
Het geheel voor 117 euro in huis en gezien de prijzen bij onze watersportjuweliers alleszins redelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl