Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo defect?

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:20 #727493

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Vanmorgen voltage accu opgemeten met en zonder draaiende motor. Geen verschil, beide 11.99 V.
Ik had al het voorgevoel de accu niet bijgeladen werd.

Dus dynamo defect.
Betekent dit het vervangen van de dynamo of kan ik nog iets anders doen?

Betreft Volvo Penta MD5a
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:24 #727496

heb je de orginele dynamo van volvo er achter hangen ? daar zitten 2 uitgangen B+ Je kan de B+ een omgangen naar de andere B+ uitgang Elke B+ heft nl een eigen regelaar en zou iets van 13,8 V moeten leveren.
Als die ook teweinig leverd, dan kan de diodebrug achterop je dynamo opgeblazen is.

De orginele Dynamo is nl geschikt om 2 dynamo's gelijktijdig op te laden, welliswaar gaat dit ten koste van de laadstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:26 #727498

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Ga ik vanmiddag even bekijken.
Hoe blaas je een diodebrug op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:29 #727499

lourens schreef :
Ga ik vanmiddag even bekijken.
Hoe blaas je een diodebrug op?

Dynamiet ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:29 #727500

kortsluiting, ompolen,....dynamo laten draaien zonder dat er een accu aanhangt
Dat laatste kan dus ook veroorzaakt worden als je dynamolamp te laat uitgaat, die zit nl aan de D+.
Dynamo gaat al vermogen leveren bij ca 1000 rpm Als de dynamolamp bij 1200 rpm nog niet uit is zal de dynamo zijn vermogen niet kwijt kunnen en blaast hij de diodes op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:30 #727501

Jeroen-pion schreef :
lourens schreef :
Ga ik vanmiddag even bekijken.
Hoe blaas je een diodebrug op?

Dynamiet ?

nee, met je mond.. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:31 #727502

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:36 #727505

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Ik heb er nu een acculader aan hangen. Ben ik in ieder geval zeker dat mijn accu vol is.
Ik heb er verder niets aan gedaan.
Vanmiddag even die andere B+ zoeken die jij noemde en meten of daar wat uit komt.
Mijn laadstroomlampje brandt fel als ik contact aanzet maar als motor loopt is hij niet uit maar brand veel minder fel. (ik heb deze boot net dus nog aan het uitzoeken, is het Amp lampje wat erbij gedrukt staat op origineel VP dashboard)

Ik heb maar één accu. Wil er wel een tweede bij plaatsen en heb al een scheidingsrelais. Maar eerst dit probleem oplossen voordat ik verder ga klooien.
Laatst bewerkt: 20 apr 2016 11:45 door lourens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 11:46 #727509

laadstroomlamp MOET uit zijn als je op toeren bent ! lampje brand nl alleen als de bekrachtingsrelais in de dynamo niet is ingeschakeld ! zwak branden kan erop duiden dat het relais blijft hangen dus dynamo kan zijn volle vermogen niet kwijt aan de accu en worden de diodes opgestookt. Laadstroomlampje zal iets van 2W zijn.zet er eens een 5W in. dan zal de bekrachtigingsrelais wat zwaarder worden belast en dus eerder uitgaan.

Vwbt de 2e aansluiting, als die erop zit, dan fungeert je dynamo ook als scheidingsrelais met als voordeel dat je geen spanningverlies hebt en dus op de 13,8V blijft.

Een scheidingsdiode heeft nl een verlies van 0.2V en kom je daarmee dus uit op 13.6V voor de accu. (net te weinig dus)

PS
Controleer ook je min kabel van de accu....alle aansluitingen moeten deugdelijk zijn
Laatst bewerkt: 20 apr 2016 11:47 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 12:01 #727519

Wordt de generator bekrachtigd?
Brandt het lampje wanneer je contact aan zet?

Dat is het eerste waarnaar ik zou kijken. Zonder een bekrachtigings stroompje zal de generator niet opstarten.

De diodes doormeten zou het volgende zijn. Multimeter op diode stand, dan geeft de rode multimeter draad op de B+ en de zwarte aan massa een oneindige weerstand aan.
Omgekeerd wordt de spanningsval over de diodes gemeten, ergens tussen 0,6 en 1,4 op de multimeter.

Dan spanning meten, met contact aan, op de + van de regelaar, dat hoort er te zijn.
Zoniet, bedrading er heen controleren.

Daarna zou ik 12V heel even op de geregelde draad uit de regelaar zetten. Dit zou een groene draad KUNNEN zijn.
Wordt er dan geladen, dan is de regelaar defect.

Niet alle regelaars hebben hun contacten eenvoudig bereikbaar.

Je moet wèl weten waarmee je bezig bent, anders is het verstandiger er iemand bij te halen die dat wèl weet.

En wanneer je toch aan de bedrading bezig bent, leidt dan de LAADSTROOM draad direct naar de accu, niet via de hoofdschakelaar of een andere mogelijke onderbreker.
(Ben je bang dat in die draad een kortsluiting zou kunnen ontstaan, plaats dan een zekering, dik boven de maximale laadstroom, zo dicht mogelijk bij de accu of diodebrug die de accu´s scheidt..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 14:26 #727582

De Optimaal schreef :
laadstroomlamp MOET uit zijn als je op toeren bent ! lampje brand nl alleen als de bekrachtingsrelais in de dynamo niet is ingeschakeld ! zwak branden kan erop duiden dat het relais blijft hangen dus dynamo kan zijn volle vermogen niet kwijt aan de accu en worden de diodes opgestookt. Laadstroomlampje zal iets van 2W zijn.zet er eens een 5W in. dan zal de bekrachtigingsrelais wat zwaarder worden belast en dus eerder uitgaan.

Vwbt de 2e aansluiting, als die erop zit, dan fungeert je dynamo ook als scheidingsrelais met als voordeel dat je geen spanningverlies hebt en dus op de 13,8V blijft.

Een scheidingsdiode heeft nl een verlies van 0.2V en kom je daarmee dus uit op 13.6V voor de accu. (net te weinig dus)

PS
Controleer ook je min kabel van de accu....alle aansluitingen moeten deugdelijk zijn

Ik weet niet wat je precies met een bekrachtigingsrelais bedoelt maar zoiets had je vroeger met dynamo's met een externe regelaar.Ik heb die regelaars eind vijftiger ,begin 60er jaren wel eens uit elkaar gehaald en daar zaten inderdaad relais in. Maar dat waren toen ook nog gelijkstroomdynamo's. Immers , de moderne diodes moesten nog worden uitgevonden c.q. waren net uitgevonden.
De huidige dynamo's ( eigenlijk heten die ook alternator omdat het wisselstroomgeneratoren zijn) hebben al tientallen jaren geen relais in de dynamo zitten.
Dat bekrachtigen werkt heel simpel met extra dioden.
Kijk even op de plaatjes op pagina 10 van dit , toegegeven al vrij oude ( begin 90er jaren) Bosch instructieboek wat je hier kunt downloaden:https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiU__iMtZ3MAhWqIcAKHbPrB20QFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.boatservicehaarlem.nl%2Fdynamo.pdf&usg=AFQjCNF6WfdjgIpYnp1TBd5eOJJwV8W3tw&sig2=qmaiZVoaTN7n_6gOR721Qg

Ad
Laatst bewerkt: 20 apr 2016 14:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 15:21 #727600

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Vanmiddag geen kans gehad om te meten.
Wel zag ik opeens wat anders.
Een losse stekker die van de Amperemeter is.
Zie foto met onderste cirkel.
Mogelijk dat dit de oorzaak is. Het laten loopt natuurlijk via de amperemeter.
Nu zien waar dat stekkertje in moet. Ik zie eigenlijk maar één plek en dat ik het klemmetje, volgens mij zit die bij de contactsleutel. Zie pijl op andere foto.
Kan dat kloppen en mogelijk de oorzaak zijn?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 15:29 #727602

lijkt me een waarschijnlijke oorzaak..
of het terugzetten het probleem oplost is de vraag.. er kan immers gevolgschade zijn...
terugzetten en kijken lijkt me de eerste kans..
weet je zeker dat het laadcircuit momenteel ook echt via deze ampere meter loopt...
Bij mij zat er ook een in maar was omgeleid (want defect)

Het is handig om het schema ook echt even te doorgronden
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 20 apr 2016 15:30 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 15:34 #727607

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Ik heb hoop dat dat meevalt.
Ik denk dat ik kan herleiden van wanneer en daarna heeft de motor een enkele keer heel kort gedraaid.

Maar het kan kloppen dat die kabel aan het punt van het contact moet zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 20 apr 2016 21:53 #727790

De draad heeft precies de goede lengte voor het stekkertje, en de juiste kleur.
De draad gaat, zo te zien ook de kabelboom in .
Klopt allemaal met de verschijnselen.

Motor starten, draad contact laten maken, gaat dan de generator laden, dan heb je de storing gevonden.
Stekkertje misschien iets dicht knijpen zodat het genoeg klemt en niet weer los komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 21 apr 2016 10:16 #727918

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Probleem opgelost!!!

Hoe simpel kan het zijn.
Ik heb paar weken geleden het dashboard even losgehad. Waarschijnlijk is toen het stekkertje losgegaan.

Nu voor starten 12.7V en na het starten 13.75.
En het ampèrelampje is echt uit!

Nu het volgende probleem: waarom doet mijn nav.verlichting het niet. Meten vanaf de bron tot de fout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 21 apr 2016 12:10 #727971

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
uuuuhhh heb je eraan gezeten? :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 21 apr 2016 12:26 #727980

lourens schreef :
Probleem opgelost!!!

Hoe simpel kan het zijn.
Ik heb paar weken geleden het dashboard even losgehad. Waarschijnlijk is toen het stekkertje losgegaan.

Nu voor starten 12.7V en na het starten 13.75.
En het ampèrelampje is echt uit!

Nu het volgende probleem: waarom doet mijn nav.verlichting het niet. Meten vanaf de bron tot de fout.

"de bron tot de fout" wat is de bron en wat is de fout ? fout misschien je schakelaar paneel,..losgehad ?
Ik zou gewoon beginnen bij de schakelaar...voor de schakelaar wel of geen spanning,..na de schakelaar wel of geen spanning in beide schakel standen....enzzz tot aan de fittingen en lampen...
Als GEEN van de NAV lampen het den,...centrale zekering of een stekker ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 21 apr 2016 14:05 #728002

HPV schreef :
uuuuhhh heb je eraan gezeten? :dry:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 21 apr 2016 18:13 #728064

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4158
Een ampère meter op die manier is erg ouderwets, weg ermee, je hebt alleen maar laadverliezen door omdat je de laadkabel onnodig lang maakt bij een beperkte kabel diameter, de 4mm2 amp oogjes zijn tevens voor dit gebruik vrij kwetsbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo defect? 21 apr 2016 20:41 #728124

Lourens, plezierig dat je ´t even laat weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl