Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 27 apr 2016 19:29 #730020

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Hallo allen,

Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen over mogelijke oorzaken voor onderstaand probleem;

Vorig jaar februari heb ik een vervangende 8pk 4 takt langstaat bbmotor gekocht nadat de toenmalige motor was gestolen. De 'nieuwe' motor liep eigenlijk heel goed, alleen 'kneep' de motor wel eens als er extra gas werd gegeven. Om dat probleem op te lossen (en ook omdat ik benieuwd was of de rest van de motor zo goed was als de verkoper had gezegd) heeft de motor begin dit jaar een grote beurt gehad.

Nu hangt de motor sinds een weekje achter mijn Albin Viggen na een maand in de berging (rechtop) te hebben gestaan en hij loopt heel onregelmatig:



(vooral op het einde merkbaar, eerst zakt het aantal toeren spontaan en nadat ik gas geef duurt het lang voordat de toeren opeens toenemen.) Het gebeurt ook wel eens dat de motor echt af slaat.

Daarnaast lijkt het alsof de choke blijft hangen. Ik was wat aan het testen met de afstelling van de stationaire stand (schroefje) en het lijkt erop dat het pinnetje wat bij het uitschakelen van de choke weer terug moet springen in de oude stand dat niet doet;


(maar mogelijk is dit normaal en duurt het even voordat het zich reset?)

Ik ga morgen sowieso bellen met het bedrijf wat de grote beurt heeft uitgevoerd maar aangezien de motor (45+ kilo) al achter de boot hangt en er misschien een eenvoudige oplossing is los ik het liever ter plekke op indien mogelijk.

Ben benieuwd naar jullie ideen.

Dank!
Pascal

[edit: sorry voor de vertical video syndrome versie :D]
Laatst bewerkt: 27 apr 2016 19:30 door pascalz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 28 apr 2016 07:20 #730111

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6289
ik heb dezelfde motor met dezelfde problemen
zit er jaren mee te tobben
je geeft gas en hij pakt zijn toeren niet op
ultasoon reinigen van de carburateur en stationaire sproeier vervangen heeft afgelopen zomer geholpen
hij heeft net een winterbeurt beurt gehad, geef nu je stationair gas, dan pakt hij niet op als hij koud is
choken helpt dan niet
aan ieder een met een zelfde motor vraag ik of ze die problemen hebben, maar niemand!
en ja, hij kan eraf en weer terug naar de dealer, 45 kg he :(
ik wacht het even nog af
pascalz, wil je me op de hoogte houden?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 29 apr 2016 19:01 #730751

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ook ik heb de dezelfde motor , alleen een DEL model.

Ik heb dat ook een keer gehad. Toen zat er een een vuiltje in de hoofdsproeier.
Carburateur losgehaalt en sproeier eruit en doorlazen totdat je er vrij doorheenkan kijken. Het is maar een heel klein gaatje.

Het is geen gemakkelijk klusje op het water maar het is te doen.
Gas en choke stangetjes eraf wippen. Benzine slang ook loshalen zodat je de hele carburateur binnenboord kan nakijken..
Zorg dat je een 10mm dopje hebt op een verlengstukje. De carburateur zit samen met de lucht inlaat (zwarte PLASTICK ding) met twee 6mm boutjes vast. Pas op dat je de pakking niet laat vallen en dat je onthoud hoe die zat. Met lipjes die uitsteken is aan gegeven hoe hij hoort te zitten, het beste kun je een foto maken voordat je alles losschroeft. Ook een service manual is handig.

Als de carburateur los is dan kun je de vlotterdeksel aan de onderkant loshalen. Deze zit met 2 of 3 m4 schroefjes vast (kruiskop) . Daarna zie je de vlotter met in het midden de hoofdsproeier.
Deze kun je eruit schroeven met een gewone schroeven draaier.

Dan doorblazen totdat je er vrij doorheen kan kijken. Monteren in omgekeerde volgorde.

Nu je alles los hebt dan is het ook verstandig om met remmen reiniger alles goed schoon te maken.
Perslucht in een spuitbusje is ook erg handig.
Er lopen een aantal kanaaltjes die oa verantwoordelijk zijn voor de stationair loop. Uiteraard moeten deze allemaal schoon zijn.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 29 apr 2016 19:21 #730756

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Het niet 'reageren' in eerste instantie op gasgeven is bij mij ook een tijd geweest.

Probleem was dat als de motor koud was, ongeacht stand van de choke deze niet goed boven stationair toerental wilde komen en bij het in z'n werk zetten (dreigde) af te slaan.

Na een paar minuten warmdraaien kon ik vervolgens varen maar bleef de reactie op gasgeven tamelijk traag.

Meermaals de boel schoon laten maken, maar weinig verbetering. Uiteindelijk deze winter de carburateur vervangen en nu loopt de motor weer zoals het hoort. Wat nu de precieze oorzaak is weet ik niet. Wellicht een opeenstapeling van meerdere niet perfect werkende delen in de carburateur.

Prijzig grapje om de hele carburateur te vervangen, maar een winterbeurt kost ook aardig wat en het steeds wegbrengen en demonteren van de motor word je ook niet vrolijk van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 29 apr 2016 19:42 #730760

Hoe oud is de benzine?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 02 mei 2016 16:33 #731518

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Dank voor alle antwoorden en tips.

De benzine is 'nieuw', tank was vorig jaar vrijwel leeg einde seizoen en ik heb het laatste restje in mijn autotank gegooid ( :P ) en daarna de tank leeg opgeslagen in de berging.

Ik twijfel nu enigszins tussen de motor er af halen (waarschijnlijk met kraan, motor hangt dusdanig ver achter de boot dat het eraf tillen niet heel makkelijk is... kost wel weer een paar tientjes) en terugbrengen naar de dealer waar ' ie een grote beurt heeft gehad of zelf eerst met de tips van Al800 aan de slag.

Heb vandaag de filmpjes ook aan de dealer laten zien en daar gaven ze aan dat het absoluut niet is zoals het zou moeten zijn en dat ik er zelf weinig aan zou kunnen doen (zit nog binnen garantietermijn). Ze vermoedden dat de trage reactie op gasgeven zou kunnen komen doordat de motor op een cilinder draait en pas na enige tijd oppakt.

Zal 'ter leehring ende vermaekh' de post weer updaten nadat er meer duidelijk is :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 02 mei 2016 17:20 #731531

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8945
Toen ik mijn Suzuki 2,5pk nieuw gekocht had, deed zich een gelijkaardig fenomeen voor.
Op een gegeven moment was er vanuit de verkoper zelf een terugroepactie waarbij ze (gratis) de sproeier met een ruimer iets groter gemaakt hebben.
Probleem opgelost!

Volgens verkoper had het te maken met de zeer strenge normen die opgelegd worden en waarbij Suzuki de motor te hard had "geknepen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 02 mei 2016 18:05 #731550

Ik heb de 6pk uitvoering, en iets vergelijkbaars gehad. Dat bleek later een miniem lekje in de brandstof aanvoer te zijn. Dat is en zuigleiding omdat deze voor het pompje zit. Door de gegenereerde onderdruk kwam er lucht in de brandstof en dat had dit soort verschijnselen. Tijdens stilstand valt de onderdruk weg en in mijn geval zweette het slangetje een heel klein beetje benzine door waardoor ik het kon herkennen.

Je kunt er vanuit gaan dat het een brandstof toevoer probleem is, hetzij een verstopping ergens, of valse lucht aanzuiging. Ik ga er even vanuit dat je nieuwe benzine gebruikt, en geen vergomde benzine van een jaar of ouder? Sommige motoren zijn gevoelig voor de leeftijd van de brandstof.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 22 mei 2016 21:45 #737699

  • pascalz
  • pascalz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Nou uiteindelijk vorige week de motor teruggekregen van de dealer met enkel de opmerking dat 'de motor inderdaad volledig verkeerd stond afgesteld'. De motor loopt nu inderdaad gewoon goed maar ik hou uiteindelijk toch geen goed gevoel over aan de uitgevoerde grote beurt (dit check je toch voordat je de motor teruggeeft). Volgende keer maar een andere dealer :)

dank voor alle tips en suggesties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 23 mei 2016 13:02 #737914

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6760
Ik vind het heel erg klinken naar valse-lucht symptomen. Als de carburateurvoet niet lekker vlak was, helpt vervangen van de carburateur, maar vlakken en een nieuwe pakking had dan ook geholpen. "Verkeerde afstelling" kan dan ook gewoon een kleine montagefout geweest zijn. Wel slordig dat ze 'm niet goed getest hebben in een bak, misschien volgende keer inderdaad beter eeen ander adres.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onregelmatig lopende Ymh 8pk 4-takt na beurt 24 mei 2016 07:09 #738242

  • Al800
  • Al800's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
pascalz schreef :
Nou uiteindelijk vorige week de motor teruggekregen van de dealer met enkel de opmerking dat 'de motor inderdaad volledig verkeerd stond afgesteld'. De motor loopt nu inderdaad gewoon goed maar ik hou uiteindelijk toch geen goed gevoel over aan de uitgevoerde grote beurt (dit check je toch voordat je de motor teruggeeft). Volgende keer maar een andere dealer :)

dank voor alle tips en suggesties!

Wat een bizarre verklaring???? Er valt helemaal niks af te stellen aan deze motor!!!! Alles wordt geregeld door de CDI en heeft geen INSTELLINGEN...
Ook de aan de carburatie zit niets wat je moet afstellen , behalve dan het stationair toerental en het vlotter Niveau. Als je dat fout doet dan merk je dat gelijk bij het testen.

Er zal wel iets fout gegaan zijn met het weer in elkaar zetten...??

Ik kan mij voorstellen dat je er geen goed gevoel bij hebt, in ieder geval goed voor je dat hij weer loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl