Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veel witte rook, alleen bij stationair draaien

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 01 mei 2016 18:06 #731218

Wie heeft er een idee, waar moet ik het zoeken?

Bij stationair draaien van de motor (binnenboord, Vetus 3.10) komt er veel witte rook uit de uitlaat (ook water, zoals het hoort). Gewoon in de vooruit en achteruit is er niks aan de hand.

Het maakt niet uit of de motor warm of koud is. Ook na 15 min. op de motor varen en dan de box in geeft de motor veel witte rook bij stationair draaien.

De impeller is afgelopen winter vervangen.

Waar moet ik beginnen met het onderzoek??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 01 mei 2016 18:13 #731220

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Lijkt op een (klein) lek in de koppakking. Wellicht komt Fer (de Dieseldokter) nog even voorbij. Je zou hem ook een mail kunnen sturen via zijn profiel op het forum.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 01 mei 2016 18:15 #731221

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6557
Faran schreef :
Lijkt op een (klein) lek in de koppakking.
dacht ik ook aan maar dan zou het in z'n achteruit ook zijn...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 01 mei 2016 18:27 #731224

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het is maar een idee. Als er meer drukopbouw in de cylinder is in de voor- of achteruit, dan komt het water nog net niet in de kop.

Kans op waterslag blijft natuurlijk wel aanwezig, danwel die kans wordt groter.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 01 mei 2016 19:16 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 01 mei 2016 20:47 #731298

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8917
Witte rook is normaliter condens/water.

Lekkende koppakking levert normaliter blauwige walm en wel heel veel.
Om dit uit te sluiten, testjes:
- koelwater in olie -> aansteker onder peilstok. Knetteren = water
- koelwater in olie -> smurrie onder vuldop
- koelwater naar cilinders -> snelle daling koelvloeistof
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 02 mei 2016 07:40 #731354

Dat beetje extra water via een lek in de koppakking zie je echt niet hoor. Immers , er komt al veel meer (buiten)koelwater door die uitlaat. Bovendien is dit een indirect gekoelde motor en zou het koelvloeistofniveau al heel snel dalen.Er zit maar iets meer dan 2 liter koelvloeistof in die motor en dat is vergeleken met de maar liefst 50 l/min van de koelwaterpomp bij max. toeren ( dus ca 12 liter bij stationair) niets.
Maar ook een klein luchtchtlekje in de aanzuig kan bij weinig toeren tot te weinig koelwater leiden.
Je kunt er wel achter komen door te temperaturu van het water wat uit de uitlaat komt te meten. Dat zou maximaal 35-40 graden moeten zijn .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 02 mei 2016 08:11 #731375

Yellow Boat schreef :
Dat beetje extra water via een lek in de koppakking zie je echt niet hoor. Immers , er komt al veel meer (buiten)koelwater door die uitlaat. Bovendien is dit een indirect gekoelde motor en zou het koelvloeistofniveau al heel snel dalen.Er zit maar iets meer dan 2 liter koelvloeistof in die motor en dat is vergeleken met de maar liefst 50 l/min van de koelwaterpomp bij max. toeren ( dus ca 12 liter bij stationair) niets.
Maar ook een klein luchtchtlekje in de aanzuig kan bij weinig toeren tot te weinig koelwater leiden.
Je kunt er wel achter komen door te temperaturu van het water wat uit de uitlaat komt te meten. Dat zou maximaal 35-40 graden moeten zijn .
Ad

Wat ik weet van een lekje in de kop is dat het grote hoeveelheden witte rook geeft omdat de vloeistof in de hete cylinder komt en verdampt. Wat je ziet is dus stoom.
Het koelwater wat door de uitlaat komt is gewoon vloeistof. Het lijkt me toch dat je die stoom erbij dan prima ziet? Of bedoel je iets anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 02 mei 2016 13:46 #731480

Bas van Dijk schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat beetje extra water via een lek in de koppakking zie je echt niet hoor. Immers , er komt al veel meer (buiten)koelwater door die uitlaat. Bovendien is dit een indirect gekoelde motor en zou het koelvloeistofniveau al heel snel dalen.Er zit maar iets meer dan 2 liter koelvloeistof in die motor en dat is vergeleken met de maar liefst 50 l/min van de koelwaterpomp bij max. toeren ( dus ca 12 liter bij stationair) niets.
Maar ook een klein luchtchtlekje in de aanzuig kan bij weinig toeren tot te weinig koelwater leiden.
Je kunt er wel achter komen door te temperaturu van het water wat uit de uitlaat komt te meten. Dat zou maximaal 35-40 graden moeten zijn .
Ad

Wat ik weet van een lekje in de kop is dat het grote hoeveelheden witte rook geeft omdat de vloeistof in de hete cylinder komt en verdampt. Wat je ziet is dus stoom.
Het koelwater wat door de uitlaat komt is gewoon vloeistof. Het lijkt me toch dat je die stoom erbij dan prima ziet? Of bedoel je iets anders?

In uitlaatgas zit altijd stoom. Bij verbranding van diesel komt nl per kg diesel meer dan 1 kg water vrij ( verbranden van de waterstof in het dieselmolecuul) naast ca. 2,7 kg CO2.
Er komen dus per KG diesel bijna 4 kg verbrandingsprodukten vrij omdat immers bij verbranden diesel met zuurstof reageert.
Die waterdamp condenseert deels doordat je een grote hoeveelheid vrij koud koelwater in de uitlaat spuit.
Daarnaast zal er een klein deel van het koelwater verdampen om het uitlaatgas te kunnen laten afkoelen.Er komt daarom beslist geen stoom uit de uitlaat maar alleen waterdamp waarvan de dampdruk in evenwicht is met de temperatuur. De reden dat die vrij koude uitlaatdamp met water toch soms witte waterdamp geeft is dat de buitenlicht soms zo koud is dat de waterdamp in het uitlaatgas condenseert.Die witte damp is dan ook eigenlijk geen waterdamp maar fijne druppeltjes water. Net zo als de witte wasem die je 'swinters uitademd als het erg koud is.

Dat men vaak een lekke koppakking geeft als oorzaak van damp uit de uitlaat komt omdat dat bij automotoren vaak inderdaad op een lek wijst.
Echter , bij een auto wordt immers geen koelwater in de uitlaat gespoten om het uitlaatgas te koelen, in tegenstelling met de situatie in de meeste boten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 02 mei 2016 14:25 #731488

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7351
Precies zo ging het bij een oude Porsche 944 die ik ooit had. Gebruikte op zeker moment net zoveel koelwater als benzine en " rookte " wit. Was een lekke koppakking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 02 mei 2016 14:46 #731496

Duidelijk Ad, Bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veel witte rook, alleen bij stationair draaien 02 mei 2016 14:48 #731497

jerry schreef :
Precies zo ging het bij een oude Porsche 944 die ik ooit had. Gebruikte op zeker moment net zoveel koelwater als benzine en " rookte " wit. Was een lekke koppakking.

Das lastig gezien het feit dat je benzinetank een stuk groter is dan de koelwater tank.

overigens is het ook zo dat je koelwater verliest doordat de compressie weglekt door je kop in je koelsysteem en daar het systeem dusdanig onder druk zet dat het ergens anders begint te lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl