Bas van Dijk schreef :
Yellow Boat schreef :
Dat beetje extra water via een lek in de koppakking zie je echt niet hoor. Immers , er komt al veel meer (buiten)koelwater door die uitlaat. Bovendien is dit een indirect gekoelde motor en zou het koelvloeistofniveau al heel snel dalen.Er zit maar iets meer dan 2 liter koelvloeistof in die motor en dat is vergeleken met de maar liefst 50 l/min van de koelwaterpomp bij max. toeren ( dus ca 12 liter bij stationair) niets.
Maar ook een klein luchtchtlekje in de aanzuig kan bij weinig toeren tot te weinig koelwater leiden.
Je kunt er wel achter komen door te temperaturu van het water wat uit de uitlaat komt te meten. Dat zou maximaal 35-40 graden moeten zijn .
Ad
Wat ik weet van een lekje in de kop is dat het grote hoeveelheden witte rook geeft omdat de vloeistof in de hete cylinder komt en verdampt. Wat je ziet is dus stoom.
Het koelwater wat door de uitlaat komt is gewoon vloeistof. Het lijkt me toch dat je die stoom erbij dan prima ziet? Of bedoel je iets anders?
In uitlaatgas zit altijd stoom. Bij verbranding van diesel komt nl per kg diesel meer dan 1 kg water vrij ( verbranden van de waterstof in het dieselmolecuul) naast ca. 2,7 kg CO2.
Er komen dus per KG diesel bijna 4 kg verbrandingsprodukten vrij omdat immers bij verbranden diesel met zuurstof reageert.
Die waterdamp condenseert deels doordat je een grote hoeveelheid vrij koud koelwater in de uitlaat spuit.
Daarnaast zal er een klein deel van het koelwater verdampen om het uitlaatgas te kunnen laten afkoelen.Er komt daarom beslist geen stoom uit de uitlaat maar alleen waterdamp waarvan de dampdruk in evenwicht is met de temperatuur. De reden dat die vrij koude uitlaatdamp met water toch soms witte waterdamp geeft is dat de buitenlicht soms zo koud is dat de waterdamp in het uitlaatgas condenseert.Die witte damp is dan ook eigenlijk geen waterdamp maar fijne druppeltjes water. Net zo als de witte wasem die je 'swinters uitademd als het erg koud is.
Dat men vaak een lekke koppakking geeft als oorzaak van damp uit de uitlaat komt omdat dat bij automotoren vaak inderdaad op een lek wijst.
Echter , bij een auto wordt immers geen koelwater in de uitlaat gespoten om het uitlaatgas te koelen, in tegenstelling met de situatie in de meeste boten.
Ad