Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gashendel loopt terug

Gashendel loopt terug 03 mei 2016 17:16 #732020

Hoi,

In onze boot is me opgevallen dat de gashendel terug loopt. Ik heb helaas geen foto bij de hand van het type hendel. Het is er een met een centrale knop in het draaipunt om de koppeling te omzeilen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Kan de weerstand van de hendel afgesteld worden? De motor is een Yanmar 2GM20. Ik zie geen vreemde loop van de kabels voor gas en keerkoppeling. Bij de motor zit als ik het goed gezien heb een veer die de hevel richting stationair drukt. Maar het lijkt geen "zware" veer.

Grz

Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel loopt terug 03 mei 2016 17:50 #732032

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Er zit een frictie schroef waarmee je dit kan afstellen, heb even geen afbeelding bij de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 03 mei 2016 18:21 #732050

Aan de achterzijde dan? Ik zal eens kijken hoe ik bij de achterzijde van de hendel kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 03 mei 2016 18:55 #732078

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Dit is de instelschroef aan de binnenkant

www.seastarsolutions.com/wp-co...struction-manual.pdf

Onder aan pagina 6
Laatst bewerkt: 03 mei 2016 18:56 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 04 mei 2016 05:47 #732210

Top dat lijkt erop. Ga vrijdag eens kijken hoe ik erbij kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 04 mei 2016 05:52 #732211

Dank! Dat knopje was ik ook naar op zoek :-).
Ja, ik weet hoe ik er bij zou kunnen, hoop dat mijn arm lang genoeg is en ik niet twee ellebogen tekort kom.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 04 mei 2016 10:02 #732294

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
markjoostveen schreef :
Top dat lijkt erop. Ga vrijdag eens kijken hoe ik erbij kan.
Volgens het plaatje op pagina 6 (fig. 19) lijkt het dat je er vanaf de buitenkant vrij makkelijk bij kan door het verwijderen van de hendel en de afdekking. Ik ga de mijne ook eens bekijken, want die gaat juist vrij zwaar...

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 04 mei 2016 16:15 #732366

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
H2O je hebt gelijk, hij is aan de buitenkant te bereiken. Aan de onderkant van de gas / keerkoppelingshendel zit een inbusstelschroef. Deze een paar slagen losdraaien en de hendel van de as afschuiven. Plastic kap naar je toe eraf trekken ( zit geklikt ). Dan zie je boven op zde as de bewuste inbusstelschroef zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gashendel loopt terug 05 mei 2016 15:07 #732524

Beetje off topic misschien, maar weet iemand waar je alleen het rubberen gedeelte van de hendel kan bestellen?
Die is echt aan vervanging toe.

gr Jacco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 05 mei 2016 20:20 #732606

Gevonden. Inderdaad aan buitenzijde bij de hendel. De hendel kwam er moeilijk af maar het is gelukt. Morgen gaan we varen eens kijken of het verbeterd is.

Alvast bedankt.

Overigens is bij mij het "rubberen " gedeelte ook al een stuk ingescheurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 05 mei 2016 20:30 #732610

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Bij mij is het rubber ook gescheurd. Zou erg blij zijn met een tip hoe dit te vervangen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 06 mei 2016 18:27 #732767

Vandaag lekker gevaren. Het was al een hele verbetering. Maar ik ben er nog niet. Na ca 90 gr slag loopt hij nog steeds terug. Nu heb ik het mechanisme eens bekeken en blijkt dat logisch te zijn. Ik verwacht echter nog wat meer toeren. Puur op gehoor en gevoel overigens. Ik heb geen toerenteller.
De eerste zeg 35 graden is dode slg. De koppeling komt wel vlot is. Zeg bij 10gr. Zou ik dan de gaskabel nog moeten stellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 07 mei 2016 07:31 #732861

markjoostveen schreef :
Vandaag lekker gevaren. Het was al een hele verbetering. Maar ik ben er nog niet. Na ca 90 gr slag loopt hij nog steeds terug. Nu heb ik het mechanisme eens bekeken en blijkt dat logisch te zijn. Ik verwacht echter nog wat meer toeren. Puur op gehoor en gevoel overigens. Ik heb geen toerenteller.
De eerste zeg 35 graden is dode slg. De koppeling komt wel vlot is. Zeg bij 10gr. Zou ik dan de gaskabel nog moeten stellen?

Het zou best kunnen dat de kabels wat aan de slappe kant staan.
V.w.b. maximaal toerental; dat wordt ook bepaald door de begrenzing op de motor zelf.
Daar zitten voor het handeltje waar de kabel aangrijpt twee instelbare nokken, een instelbare voor het stationair toerental en een voor het maximum toerental die vaak verzegeld is en waar je in principe af moet blijven.
Als dat handeltje bij maximale bedieningsstand al tegen die maximaal nok aan staat geef je dus maximaal "gas". Overigens stel je met de "gashandel" niet de hoeveelheid diesel in maar het toerental. De daarvoor benodigde hoeveelheid diesel wordt door de zogen. regulateur in de motor (vaak zit die op de inspuitpomp ) geregeld, zodanig dat het toerental constant blijft. Haal je het maximale toerental niet ondanks dat je handel maximaal staat dan kan dat ook liggen aan een verkeerde schroef of ook aan veel aangroei onder de boot maar net zo goed aan een probleem in de motor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 06 aug 2016 20:59 #757294

Toch even een update.

Ik heb de frictieschoef gevonden zoals gezegd. En het hielp ook wel wat.
Eergisteren tijdens onze vakantietrip reageerde het gas niet meer. De gaskabel bleek geknapt. Met een provisorische fix naar de dichtstbijzijnde haven gevaren en de beide kabels van gas en koppeling vervangen. Nu loopt ook de gashendel helemaal niet meer terug. Blijkbaar zit er dus ook een factor in of wijze van montage of de slijtage / teruglopende soepelheid van de teleflex kabel.

Omdat ik toch bezig was maar eens geïnformeerd wat een nieuwe gashendel kost met mooie ongescheurde rubberen dop. Dat was even slikken. Ruim 200 euro. Dan maar een gescheurde dop.

Tevens ook de speling bekeken en direct met de montage van de nieuwe kabel wat beter afgesteld. Alles bij elkaar een hele verbetering. Minder dode slag en de gashendel blijft staan.

Grz

Mark.
Laatst bewerkt: 06 aug 2016 21:04 door markjoostveen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 07 aug 2016 07:15 #757319

Je hebt ze ook wel goedkoper hoor.
www.svb24.nl/nl/teleflex-b700s...l-for-sailboats.html
De dure van Yanmar of een andere motormerk kopen is echt niet nodig. Behalve dan als je wilt dat dat erop staat :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 07 aug 2016 07:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Gashendel loopt terug 07 aug 2016 08:41 #757336

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Kijk ook eens goed op Marktplaats of iemand nog een mooi 2e hands hendel heeft liggen wat als nieuw is. Ik kocht van het voorjaar voor mijn boot voor slechts € 75 een als nieuw Vetus zijmontage hendel. Geheel compleet met mechanisme.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl