Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 06 mei 2016 17:42 #732744

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Hoi allemaal,

Nieuwe staartolie in de buitenboordmotor, nieuwe motorolie, kleppengesteld allemaal klaar!

Impellortje ff checken :evil:

Wil de staart met geen mogelijkheid weer in de motor.
zowel motor als staart staan in de achteruit maar blijken onverenigbaar, krijg de steekas niet in het motorblok..., lijkt te blijven hangen op de as, ongeveer 3 a 4 cm blijven tussen motor en staart open enig idee wat ik fout doe?
Schijnt trouwens lastig te zijn de staart terug te plaatsen bij deze motoren?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 06 mei 2016 18:27 #732766

Motor en staart BEIDE in de achteruit, schakelen gebuert toch onder in het staartstuk??

Ik zou het proberen door langzaam aan de schroef te draaien wanneer je de staart weer op de motor steekt.
Je mag verwachte dat er een zoek kantje aan het deel zit waar de as in moet schuiven, maar dan moet die as wel min of meer in de goede positie staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 06 mei 2016 18:43 #732770

spi-baan is die symmetrisch of a symmetrisch ?? zou ik even checken kijk je zo overheen

en anders kan het nog zo zijn dat de beide spi's niet in elkaar vallen, kun je de schroef draaien, as draait tot ze tegen over elkaar zitten, dan zou het moeten lukken.

succes
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 06 mei 2016 19:51 #732800

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Hoi Jeroen,

Ik neem aan dat je met spie baan "getande as" bedoelt?, de laatste ongeveer 4 cm van de aandrijfas zijn getand en vallen in de uitgaande as van het motorblok.
Heb al het nodige aan de schroef zitten draaien.
Zal het morgen nog een keer proberen als ik een nachtje geslapen heb, ben hem nu zat en dan kan het gebeuren dat ik hem in een baan om de aarde trap van woede ook niet handig en beetje sneu voor een verder uitermate trouwe motor die me nog nooit in de steek gelaten heeft.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 06 mei 2016 19:51 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 06 mei 2016 20:05 #732805

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Zo ziet ie er dus uit

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 06 mei 2016 20:26 #732815

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Motor en staart BEIDE in de achteruit, schakelen gebuert toch onder in het staartstuk??

Seafthinge,

Ik bedoel dus handle van de motor op stand achteruit en de staart in de achteruit (de staart is waar het gebeurt :) )
Enfin ik ga het morgen nog een keer rustig proberen. pokke ding.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 06 mei 2016 20:42 #732819

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4158
Vervelend klusje, motor en staart stuk beide in vooruit zetten.

staart naar binnen schuiven en dan net dat je denkt ben er bijna heeft dat pokke ding geen zin meer om ver te gaan.
klein stukje terug halen en opnieuw proberen tot je ca 2,5 cm van je einddoel zit.
Hulpje erbij die rustig aan het vliegwiel een beetje heen en weer draait evt weer heel klein stukje terug en hehe hij zit eindelijk.

dit kan een uur duren en soms ja valt hij zomaar ineens op z'n plek.


Ken het gevoel heb het al vaker gedaan en lukt soms ook niet zonder mopperen.
Laatst bewerkt: 06 mei 2016 20:56 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 06 mei 2016 20:51 #732822

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Henk,

Kan ik ook nog doen, het in de vooruit proberen.
Nadeel is dat je dan alleen achteraf de verbinding van de versnelling er nog in moet frummelen, want die krijg je er alleen op in de achteruit.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 07 mei 2016 08:41 #732872

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Allen dank voor de tips, Het is dus gelukt.
De motor op deze nieuwe dag, helpt ook wel mee voor een klusje als deze, ik was weer fruitig en fris, plat op de workmate geplaatst zodat er een betere werkhoogte ontstond (ik had hem plat op de grond niet ideaal).
Motor zat zo mooi klem, plat maar staart iets naar beneden klem in de workmate.
En ik kon zo in mijn eentje de staart er mooi in sturen en aan het vliegwiel draaien.
Na wat rommelen met het vliegwiel en de versnellingshandle pakte ie.
En kon ik hem er zomaar in schuiven.
Nou de versnellingshandle nog met de staart verbinden met het messing blokje dat heb ik maar niet direct mee genomen omdat het al zo lastig was de staart weer goed in de motor te krijgen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 07 mei 2016 08:44 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 07 mei 2016 09:38 #732882

Top! :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 07 mei 2016 12:20 #732889

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Jeroen,

Yep, hij loopt ook weer maar helaas nog niet helemaal optimaal. Er bleek water in de carburateur en de benzineslangen te zitten hoe dat er nou in komt :unsure:
Carburateur schoongemaakt alle slangen zo veel mogelijk afgetapt maar je krijgt zo nooit helemaal al het water weg. Paar uur laten lopen, ook zonder tank tot ie stopt om het hele systeem leeg te draaien. Daarna weer de tank met verse benzine van gisteren uit de pomp aansluiten (losse tank, de oude benzine zit in de auto).
Hij loopt nu weer aardig goed maar nog niet helemaal 100% goed stationair.
De impellor geeft een flinke stroom water. Schakelen is ook ok.
Dit alles in de papiercontainer perfect ding om de motor in uit te testen (zo'n grijze container).
Zou er een goedje zijn om in de benzine te doen om dat laatste beetje water weg te krijgen?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 07 mei 2016 12:25 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 07 mei 2016 12:25 #732890

geen idee nog nooit van gehoord, maar dat zegt niets ;-)

spulletje los halen en met een beetje perslucht droog blazen .....??
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 07 mei 2016 12:27 #732891

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Jeroen,

Het kan er af, maar het is een aardige wirwar slangetjes, het ziet er niet uit als een gemakkelijke klus, vandaar :).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 07 mei 2016 15:22 #732903

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9246
Water in de benzine, en dus de carburateur, krijg je er alleen maar uit door de sproeiers in de carburateur door te blazen.

Water heeft een veel hogere oppervlaktespanning dan benzine. Met benzine kun je t daardoor niet uit kleine gaatjes verdrijven. De sproeiers zijn kleine gaatjes. Niet met een speld oid in frunnikken, maar blazen.

Vooral de stationaire sproeier is daar gevoelig voor: die is t kleinst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 07 mei 2016 15:25 #732905

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
Een beetje water in de benzinetank? Doe er spiritus bij. Goed mengen en de tank zo leeg mogelijk maken. Daarna in de zon drogen (of met een föhn). Je krijgt echt alles eruit!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 08 mei 2016 19:30 #733157

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Hoi Peper en Joop,

Ik heb de externe benzine tank helemaal leeg gedaan in de auto, had niet de indruk dat er water in die benzine zat, die tank staat bij mij altijd binnen droog in de kajuit, als ik niet vaar.
Maar ik denk dat dit wel het probleem heeft veroorzaakt, ik denk dat er regenwater via de nippel de buitenboordmotor in is gedrongen (vorig jaar aan het eind van het seizoen, ik praat over eind oktober begin november was er al veel regen).
Ik denk dat er nog steeds wat water in die slangetjes zit ondanks dat ik geprobeerd heb dat weg te spoelen met benzine en dat ik die moet demonteren en doorblazen, en ook de carburateur nogmaals schoon moet maken en de opening van de stationair sproeier ook even van binnen voorzichtig schoon moet maken bijv door er een paar van die dunne koperdraadjes van een stukje electra snoer door te doen en dan rustig te draaien.
En dan moet er een dop op die opening als die nippel er niet op zit. En ik zit eraan te denken, die motor voor opbergen op een of andere houdbare benzine (schone Aspen benzine voor viertakt bosmaaiers o.i.d.) laten draaien om de ellende te voorkomen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 08 mei 2016 19:30 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Staart wil niet terug in Mercury 4hp 4 tact 08 mei 2016 21:03 #733199

Zou zeggen, mee naar de BB workshop, gaat die carburateur fijn een half uurtje in het ultrasoon badje zwemmen. Compressor om droog te blazen, alles weer schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl