Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD11C - start minder snel

MD11C - start minder snel 09 mei 2016 12:40 #733351

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik heb al jaren een MD11C in mijn boot staan, en ben er zeer tevreden over, echter de laatste tijd, merk ik wel wat ze minder snel aanslaat, moet echt altijd de koudstart knop gebruiken en dan duurt het nog steeds even.

Loopt ze, dan heb ik goed vermogen, loop makkelijk 5.0 knop bij 15.000 toeren. Na een dagje zeilen, dan hoef ik maar naar de sleutel te kijken en slaat ze direkt aan.

Een paar jaar geleden hebben ze bij een onderhouds beurt de compressie gemeten, en die was relatief laag. Denk zelf misschien dat de zuigerveren een keer vernieuwd moeten worden. Maar heb er echt geen verstand van, en hoor graag jullie mening.

Ik lig zelf in Naarden, en hoor ook graag een goede diesel monteur in de buurt die er eens naar zou kunnen kijken.

Alle tips, suggestie en ideeen zijn welkom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 09 mei 2016 12:46 #733352

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Kleppen stellen?

Hopelijk klopt je toerental niet ;)
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 09 mei 2016 12:51 #733354

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Denk inderdaad een 0 teveel, thanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 09 mei 2016 14:09 #733381

Als die 1500 het maximum is is dat wel knap weinig.
Dat je genoeg vermogen hebt kan ook nog wel kloppen wanneer die motor flink versleten is want van die 23 pk heb je voor de rompsnelheid (6,2 knopen ) van een Centaur hooguit 14 pk nodig en voor die 5 knopen zo'n 9pk . En dat terwijl een MD11 bij 1500 toeren toch echt iets van 14 pk moet kunnen doen.
Eigenlijk zou je bij die 1500 rpm dus dik 6 knopen moeten halen.
Ik zou maar eens de compressie laten meten , de kleppen stellen en de verstuivers laten testen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 09 mei 2016 14:12 #733383

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Nee, 1500 is absoluut niet het maximun, is meer een indicatie dat hij bij een rustig toerental, netjes loopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 09 mei 2016 16:32 #733419

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
staar je niet blind op de motor, een startaccu met afnemende capaciteit helpt ook niet..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 09 mei 2016 17:00 #733439

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Accu's zijn prima, net een jaar oud. Dus daar ligt het niet aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 10 mei 2016 11:31 #733777

Zeg dat niet te hard.
Ook een accu van een jaar oud ( een jaar geleden gekocht kan trouwens best veeel ouder zijn , afhankelijk van de doorzet bij de betreffende winkel :ohmy: ) kan na één keer helemaal leeg trekken al naar zijn grootje zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 10 mei 2016 15:47 #733885

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Heeft iemand een goed adresje waar ik naar toe zou kunnen, zomaar iets prikken vind ik ook niets
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 10 mei 2016 16:22 #733906

Boerman motoren in Baarn. Heeft mij ook geholpen met mijn MD11
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 10 mei 2016 16:53 #733917

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Toch zou ik ook even de accukabels nalopen. Geen corrosie op de aansluitogen? Goed vast gezet? Niet per ongeluk een kabel los maar via een omweg toch kontact met de accu (denk even aan de kabels voor dynamo bijv).
Verder zit er op de md7a een kleplichter, om te kunnen starten op de handslinger. Die zal jij ook wel hebben: staat die in de juiste stand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 10 mei 2016 17:30 #733933

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Inderdaad een versleten motor zou kunnen.
De daad werkelijke draaitijd uit de haven en zeilen is minimaal.
Door de zeer korte werktijd en temperatuur van deze motoren kan je vervuiling krijgen tussen en naast de zuiger veren.
Kool vorming.
Deze kan je verwijderen met bijvoorbeeld.

www.forte-benelux.com/NL/Forte...uel-Conditioner.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 11 mei 2016 06:22 #734106

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Als de accu en kabels zijn uitgesloten, zou ik toch eens kijken hoe t met die compressie zit.

Een MD11C heeft geen gloeibougie oid, en moet de ontbranding echt helemaal van de temperatuursstijging door de compressie hebben.

Als die nalaat, wordt starten dus ook lastiger.

Wat kunnen oorzaken zijn?
Kleppen:
1: Klepspeling minder dan nul: Onmiddelijk kleppen stellen. Dit leidt tot verbrandde kleppen.
2: Zitting teveel ingeslagen: klepzitting polijsten en evt frezen,
3: Teveel speling op de klepgeleider: klepgeleiders en kleppen vervangen.
4: (tgv 1) verbrandde kleppen.

Zuiger(veren)
1: Zuigers versleten,
2: Zuigerveren versleten,
3: Zuigerveren vast geklemd in koolafzetting in de zuigerveer groef,
4: Zuigerveer gebroken.
5: etc.

De meeste van dit soort zaken merk je ook door slecht stationair lopen.

Het probleem is dat de meeste van de oorzaken niet zoveel voorstellen, maar dat je dan de motor flink moet demonteren. En doe je ook maar vlug even dit en dat... Wat dan uitloopt op een halve revisie.

Succes hiermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 11 mei 2016 08:31 #734159

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Dat is juist het rare. als hij loopt, dan heb ik goed vermogen, en vaart hij prima. Ook stationair is goed.

Na een dagje zeilen, waarbij de motor dus nog wel iets warm is, dan is het de sleutel omdraaien, en dan loopt ze.

Het is dus echt bij een koude start
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 11 mei 2016 08:37 #734166

brandstof loopt terug als hij een tijdje niets heeft gedaan?

Had ik met mijn Farymann, was de diesel weer tot waar het wezen moest, alles ok.
paar dagen later kon je eerst weer lang starten voor de lucht er uit was, of even het opvoer pompje bedienen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 14 mei 2016 08:32 #734920

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Jeroen-pion schreef :
brandstof loopt terug als hij een tijdje niets heeft gedaan?

Had ik met mijn Farymann, was de diesel weer tot waar het wezen moest, alles ok.
paar dagen later kon je eerst weer lang starten voor de lucht er uit was, of even het opvoer pompje bedienen
Interessante gedachte voor TS, en zeker het onderzoeken waard.

Zijn al je dieselleidingen nog goed, zijn de pakkingringetjes bij de ontluchters nog dicht: kortom komt er niet ergens een heel klein beetje lucht in je systeem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 17 mei 2016 14:08 #735852

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
dus; koud, met de handopvoerpomp diesel opvoeren, evt. ontluchten en dan starten.
lukt het dan wel gelijk, was dat het euvel.
idd het proberen waard
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 17 mei 2016 14:19 #735856

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
misschien loopt de retour ook niet tot onder brandstofniveau in de tank en kan dat mogelijk in combinatie met een ander probleempje dit tot gevolg hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 17 mei 2016 15:44 #735889

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2040
Ik denk wel dat je de zaak nuchter moet blijven bekijken. Deze motoren dateren uit de jaren 70 van de vorige eeuw en toen kwam ik ik ook een stuk kwieker uit bed dan vandaag.

De vraag is wat versta je onder "wat langer". Zolang het voorspelbaar is, niet merkbaar achteruit gaat, en de motor maakt verder een gezonde indruk - en uit jouw beschrijving maak ik op dat dat het geval is - zou ik me er niet zo druk over maken. Zoals Joop hiervoor al naar voren bracht ligt het bij deze oude motoren meestal aan een compressieprobleem. Kritisch is daarbij de klepspeling, daar moet je wel zeker van zijn dat dat niet de oorzaak is, anders is het gauw gedaan met de betrokken klep. Is het iets anders, zoals zuigerveren oid dan is het nogal ingrijpend om dat te herstellen. En daar dit geen invloed heeft op de betrouwbaarheid "onderweg", zou ik me er niet zo druk over maken.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 17 mei 2016 16:47 #735917

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Uiteraard realiseer ik me dat het een oud beestje is, maar heeft mij al 16 jaar trouw van a naar b gebracht, waaronder een 4 maandse trip langs de italiaanse kusten en eilanden.

Het duurt nu 12 tot 14 sec voordat ze aanslaat, en dan loopt ze ook probleemloos.

Zal inderdaad even Baarn bellen, zie eerder berichtje om even naar de klepafstelling te kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 18 mei 2016 04:56 #736114

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
voor wat het waard is: mijn MD11C begon eind vorig seizoen ook moeilijker te starten, en op de winterstalling, test, traag. aan de injectiepomp waar de leidingen naar de injector vertrekken, klein diesellek! twee ringetjes bij Volvo dealer (Kant) besteld: 0.62€, gefixt!!!! de diesel (van 1 cilinder) liep terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 18 mei 2016 12:37 #736241

Inderoos schreef :

Het duurt nu 12 tot 14 sec voordat ze aanslaat, en dan loopt ze ook probleemloos.

Dat is inderdaad erg lang. Bij mij slaat de motor binnen de 5 sec. aan bij koude start. Bij warm weer is dit nog korter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C - start minder snel 18 mei 2016 13:16 #736250

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2040
CompanJon schreef :
Inderoos schreef :

Het duurt nu 12 tot 14 sec voordat ze aanslaat, en dan loopt ze ook probleemloos.

Dat is inderdaad erg lang. Bij mij slaat de motor binnen de 5 sec. aan bij koude start. Bij warm weer is dit nog korter

Dat vind ik ook lang. Mijn MD11C start 's zomers vrijwel onmiddellijk als ik de koudstartknop gebruik (hoort eigenlijk niet nodig te zijn). En naarmate het echt kouder wordt in het voor- en najaar duurt het wat langer. Maar ik kan altijd exact voorspellen wanneer ie aanslaat, vandaar dat ik me er gegeven de leeftijd van de motor niet zo druk om maak.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl