Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu wel 12.7 volt maar niet starten

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 18 juni 2016 15:53 #746167

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1032
heren en dames accuzuurwegers,

We hebben 3 zap 145 ah semi tractie accu's, 2 van 6 jaar oud en 1 van 4 jaar
1 van de 2 oude wordt gebruikt als start accu, Hoewel ze allemaal via een vetus accuwachter lopen en zo gescheiden gemeten en geladen worden.

Nu wilde de motor slecht starten. Komt met de startmotor onvoldoende op toeren. Als de toeren er wel zijn slaat die meteen aan.
Eerst alle connecties gecontroleerd, tape eraf, blijken schoon en heel, dan weer tape erom. Likje kopervet op de verbinding waar een moer zit. Weer proberen, zelfde resultaat. Accu omwisselen met andere oude (staan naast elkaar), zelfde resultaat. Omwisselen met de 'nieuwe', vroem, start direct.
Toch hebben oude en nieuwe dezelfde Voltage, voor en na het starten, ook na een uurtje rust en niet aangesloten. zuurweger geeft ook geen verschil.
Blijkbaar zijn de 2 oude toch slechter Ondanks zelfde Voltage gedrag....
Kan het kwaad de 2 oude weer parallel, weliswaar gescheiden door de accuwachter in het net te zetten, of verouderd ik daar de nieuwe ook mee. Nee toch, hij zit er al 4 jaar naast.
Of trekt de motor, bukh dv 24 de start accu kapot en moet ik voor t starten een beter accu nnemen?

Foto's probeer ik bij te voegen als dat lukt via de telefoon...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 18 juni 2016 16:28 #746175

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6100
lijkt me duidelijk dat de accu's niet joho meer zijn. als je meet tijdens het starten op de accu polen zal je zien dat er bij de oude accus veel minder spanning overblijft.
inwendige weerstand zal veel groter zijn geworden, misschien 1 cel slecht geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 18 juni 2016 16:42 #746177

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
Nou voel ik me niet aangesproken met 'accuzuurweger' vanwege m'n Li-ion accu's (zit geen zuur in), maar ik zal niet een zuurpruim zijn en je daarom niet verder helpen. :woohoo:

Het lijkt er toch op dat de startaccu zijn beste tijd heeft gehad en last gaat krijgen van een verhoogde inwendige weerstand. Dat is te meten! Een ouderwetse analoge voltmeter is hiervoor eigenlijk het mooist, je hebt dan geen sampeling van de spanning, maar een real time meting.
Sluit zo'n meter eens aan op de accuklemmen, dan zie je de rustspanning van de accu. Als je nu start zakt de spanning in elkaar. Dat zal bij de 'slechte accu' lager zijn dan bij de 'goede accu' (denk ik). Als de 'ingezakte spanning' geen behoorlijk verschil oplevert tussen de goede en de slechte accu, dan is het niet de accu die kapot is, maar zit er ergens anders een probleem.
Ooit heb ik een onderbreking 'in' de accupool gehad en opgelost door een gaatje in de accupool te boren en er een zelftapper in te draaien... De accu heeft nog 3 jaar naar tevredenheid gewerkt. Moet je niet doen met een nieuwe accu! Dan moet je gewoon garantie claimen.

Een slechte accu parallel aan een goede accu aansluiten... leidt uiteindelijk tot 2 slechte accu's. Ik raad het je af. Doe je het wel, laat het ons dan weten hoelang je er nog mee hebt kunnen varen. Het zelfde geldt voor het parallel aansluiten van een nieuwe accu aan een oudere (ook al hebben ze dezelfde capaciteit in Ah).
Heb je de accu's gescheiden met een diodebrug en neem je de stroom ook af via een diodebrug, dan kunnen de accu's elkaar niet beïnvloeden bij laden en ontladen en kun je ook 'ongelijke' accu's parallel schakelen.

Succes!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 18 juni 2016 16:55 #746179

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1032
Ik heb net de kachel aangesloten op de slechte accu. Die kan ik starten en meteen zien wat er gebeurt (start motor zit buiten, dan zie je t in je eentje niet). Dan zie je het Voltage naar beneden vliegen. De nieuwere accu trok dat nog wel.
Duidelijk dus, naar de accu man dus.
Kan zo'n semi tractie accu wel als start accu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 19 juni 2016 08:07 #746265

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1032
En de beloofde foto's. Hoop dat het nu wel lukt die te plaatsen.


de accu's. Bedacht me dat ik deze winter een groene klont van de pool had gepeuterd, dat was dus de start-accu die nu slecht blijkt. Niet opgeschreven in het klusboekje



de gele 'blackbox' van de accuwachter en de zekeringen en de regelaar van de zonnepanelen



aansluiting lader



paneel vd accuwachter, 1 accu aangesloten, 2 andere losgekoppeld


Enfin, de startaccu zal aan zn eind zijn. De spanningsval kon ik aflezen met de kachel, daar bleef met belasting niet veel van over < 10v.
Klusjes houd ik (onregelmatig) bij in een boekje, net eens nagelezen, 4 jaar terug heb ik de startaccu ook al omgewisseld met de andere die nu 6 jaar oud is. Blijkbaar slijt de start accu een stuk harder dan de andere maar houden ze het als licht accu een stuk langer uit. Ze zitten via de regelaar aan de zonnepanelen en blijven dus altijd wel mooi op spanning.

Voorlopig kan ik weer even vooruit, maar moet om de kachel te gebruiken toch aan een nieuwe accu.
Ik ga voor een wat steviger start accu, tenzij die stukken duurder is, dan vervang ik maar wat vaker en heb ik weer 3 gelijke accus.

Bedankt voor het meedenken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 19 juni 2016 09:10 #746280

Die 10V tijdens grote stroomafname, en redelijke spanning zonder stroomafname duidt op een mooi gelijkmatig versleten accu, alle cellen in gelijke mate versleten.

Op "licht"accu´s kun je wel en paar keer starten in noodgevallen, maar ze zullen er zeker niet van opknappen.
Het is verstandiger om een echte startaccu te gebruiken om te starten.

Neem accu´s altijd twee maten groter dan je ze hebt uitgerekend, dat verdien je dik terug in langere levensduur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 27 juni 2016 19:53 #748289

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1032
Dit weekend de accu omgewisseld voor een verse, gelijke semi tractie. Alles werkt weer naar behoren en als bijvangst alle connecties ook weer gexhecked.
De 145ah semi tractie zou prima zijn om op te starten.
Dank voor jullie hulp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 28 juni 2016 16:25 #748509

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13938
waarom zou een semi-tractie zo heten? :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 28 juni 2016 17:17 #748515

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
waarom zou een semi-tractie zo heten? :whistle: :laugh:

Startaccu is een accu die goed is in het kort leveren van een hoog amperage aan stroom zodat de eventuele gloeispiralen en de startmotor hun werk kunnen doen maar minder goed is in het opslaan en vrijgeven van grote hoeveelheden (ampere uur) stroom bij lager amperage, zoals je stuurautomaatje.

Semi tractie accu: Deze is minder goed in het kort leveren van een hoog Amperage aan stroom voor starten maar juist weer uitblinkt in het opslaan van grote hoeveelheden ampere uur voor bijv lage amerage aan stroom zoals bijv. je stuurautomaatje.

Veel succes

Frek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 juni 2016 17:19 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 28 juni 2016 17:51 #748525

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1032
semi tractie was voor mij tot voor kort dat je er maar zo semi op vooruit kwam :-) dat is nu gelukkig opgelost.
Met voldoende capaciteit kun je erop starten en gaat al jaren goed en de andere verbruikers doen het ook lekker lang tegen een redelijke prijs.
Het blijft, heren en dames zuurwegers, toch wel jammer dat de accuhandelaar zo'm mooi apparaat heeft waarmee je de staat kan zien, terwijl ik aanrommel met zuurweger, voltmeter en verbruikers aanschakel om te zien of het voltage zakt.
Wel handig zo'n apparaatje, zeker voor de accuhandelaar, komt altijd handel uit. Net als de weegschaal bij de fitness en de APK keuring.
Wil ik niks zeggen over de accuman hoor, de accu was echt op.
Gisteren de motor nog maar eens gestart, slaat meteen aan, heerlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 28 juni 2016 18:00 #748529

altijd mooi toch :)

Tegenwoordig zijn alle bijna alle "start accu's" semi tractie max 50% tov 20% start accu, onding dus.

Blijft er alleen nog tractie accu over voor heftruck etc.

Ik denk dat de zuurwegers en zuurpruim liefhebbers hun best tijd met deze accu's hebben gehad, met alle nieuwe technieken, nu alleen de prijzen nog :sick:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 28 juni 2016 20:08 #748569

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13938
vorige week nog een uitgebreid gesprek gehad met een voormalig MArina eigenaar en bootjesbouwer in de UK. Zijn bevinding; bootjesmensen denken vaak dat de MArine uitvoering (semi-traction) het beste is voor de boot. Echter niet voor de uitsluitende start toepassing. Semi= dunnere platen, lagere cranking stroom.
Zijn conclusie; de eerste beste auto start accu is goedkoper en gaat langer mee voor die toepassing.
semi is meestal dus duurder, maar gaan ook nog eens (als start accu) minder lang mee.
zie ook onderstaande;

Start-accu
Een start-accu is in hoofdzaak bedoeld om een voertuig te starten. De accu is erop gemaakt kort een hoog Amperage leveren.
Dit type accu is niet geschikt voor een langdurige contstante energievraag, de accu zal anders te ver ontladen. Hierdoor wordt het accuzuur (elektrolyt) te zuur en dit zal de platen in de accu aantasten. Als dit gebeurt is de accu vrijwel direct kapot! Een start-accu zal doorgaans niet verder ontladen dan 20%.
Dit type accu's is met name geschikt voor starten van verbrandingsmotoren in auto's, vrachtwagens, motoren,

(Semi-)Tractie accu
De semi-tractie accu wordt ook wel deep-cycle accu of licht accu genoemd. De accu is erop gemaakt langdurig te voorzien in een contstante energievraag.
Een semi-tractie accu kan tot wel 80% ontladen zonder dat er een beschadiging optreed. Hoevaak een accu kan opladen en ontladen noemen we het "cyclisch vermogen" van een accu. Hoe hoger dit vermogen is, hoe langer de accu meegaat.
Een "vol" tractie accu kan ook tot 80% ontladen maar heeft een hoger cyclisch vermogen. Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot 800 keer op- en ontladen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 28 juni 2016 20:11 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 29 juni 2016 11:21 #748695

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
En waarom zou je dan een semi-tractie willen in plaats van een vol-tractie, als je een afzonderlijke startaccu hebt? Is dat veel goedkoper?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 29 juni 2016 12:44 #748729

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Ja, vol-tractie zijn behoorlijk duur en eigenlijk vooral te krijgen in 2V cellen (waarvan je er dus 6 in serie moet zetten).

Overigens hebben nagenoeg alle semi-tractie accu maar ook genoeg accu's bedoelt voor cyclisch gebruik een CCA die meer dan genoeg is om een motortje op te starten.
Laatst bewerkt: 29 juni 2016 12:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu wel 12.7 volt maar niet starten 29 juni 2016 16:54 #748801

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Ik denk dat de zuurwegers en zuurpruim liefhebbers hun best tijd met deze accu's hebben gehad, met alle nieuwe technieken, nu alleen de prijzen nog :sick:

Yep voorlopig loop je nog leeg op die LifePO4 dingen, komt bij overgang naar die techniek nog meer bij wat je mag vervangen o.a. de lader en wat gaat een battery watch of accu monitor voor lood accu aangeven bij een LifePO4 batterij?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 29 juni 2016 16:55 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl