Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 09:15 #747799

Hallo allemaal,

Sinds een korte tijd heb ik de beschikking over een zeilboot met een buitenboordmotor. Het gaat om een X79 met een 6 pk 4 takt van Yamaha. De buitenboordmotor is recent nieuw aangeschaft en wordt voorzien van brandstof door een externe tank die in de bak kist is geplaatst.

Nu heb ik het probleem dat de motor na een uur of twee varen afslaat. Het lukt me dan ook niet meer om hem te starten. Dit is erg vervelend, vooral omdat de oorzaak niet bekend is. Zou het iets kunnen zijn met de beperkte hoeveelheid lucht die zich in de bak kist bevindt, waardoor de externe tank dus te weinig lucht krijgt?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes,

Robin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 09:26 #747803

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3694
Ik heb ooit hetzelfde probleem gezien met een Honda 4-takt. Een eindje varen en alles goed, dan opnieuw willen starten en vergeet het maar!

De oorzaak bleek een in werking afnemende brandstofpomp te zijn. De tank staat in de bakskist dan te laag om de brandstof door de slang uit de tank omhoog in de carburateur te pompen. Een warme carburateur maakt het dan nog erger, er ontstaan dan bellen in de carburateur (soms wordt dat 'vapour lock' genoemd).

Haal de tank bij het starten eens uit de bakskist en zet deze iets hoger dan de bbm. Dan starten en de tank weer in de bakskist zetten (als de motor loopt, natuurlijk ;) ). Blijft de zaak gewoon lopen, dan is dit de manier om je bbm te starten. Stopt de motor weer bij het terugzetten van de tank, dan moet je de brandstofpomp na (laten) kijken. Bij mij was een nieuw membraan in de brandstofpomp de remedie.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 09:35 #747807

Hallo Peper,

Ik zal de tank eens op de bak kist zetten (hoger dan de buitenboordmotor) en dan de motor starten.

Bedankt voor de snelle reactie,

Robin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 10:09 #747815

Misschien een overbodige vraag maar heb je het beluchtingskraantje van die externe tank wel openstaan als de motor loopt?
Als je dat niet doet zal na verloop van tijd de druk in de tank steeds verder afnemen totdat de pomp dat drukverschil niet meer kan compenseren .Overigens is een openstaande beluchting van een benzinetank in een bakskist wel erg gevaarlijk omdat daar , zeker bij wat warmer weer , onherroepelijk benzinedampen uit komen die een explosierisico geven.
Daarom die ontluchting met een slang naar buiten de boot aanleggen ( dus niet naar de kuip!).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 10:45 #747827

Het openzetten van het beluchtingskraantje is altijd mijn eerste stap bij het starten van de motor. Echter wist ik niet dat er benzine dampen vrijkwamen via deze luchtkraan.

Zou de zuurstof dan op een gegeven moment ook opraken in de bak kist, waardoor de druk ook afneemt?

Robin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 11:37 #747846

RobinSays schreef :
Zou de zuurstof dan op een gegeven moment ook opraken in de bak kist, waardoor de druk ook afneemt?

Robin

Nee , waarom zou dat?
Bovendien is een bakskist vrijwel zeer niet 100% dicht.
Als er benzinedamp vrij komt ( zoals ik al schreef hangt dat o.a. van de temperatuur af en die zal , zeker als de zon schijnt best hoog kunnen worden) zal de druk hooguit toenemen .
Die benzinedamp zal ook altijd naar de bodem van die bakskist zakken omdat benzinedamp veel zwaarder is dan lucht ( ongeveer vijf keer zo zwaar !) en daar blijven of , heel gevaarlijk , door kiertjes de boot in stromen en daar op een vonk wachten :evil: .
Een benzinetank hoort gewoon niet in een bakskist maar buiten of in een speciale afgesloten kist met een ont/beluchting naar buiten het schip. Vergelijk maar met gasflessen, die zet je ook niet in een bakskist maar in een gasbun.
Schijnt trouwens een regelmatig terugkomend thema te zijn, ook in dit forum : www.zeilersforum.nl/index.php/...t-tegen-benzinelucht
Als ik dit soort verhalen zo lees verwonder ik me niet meer over de af en toe optredende ongelukken door explosies op pleziervaartuigen .In tegendeel , het aantal valt me eigenlijk eerde mee..... :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 12:03 #747849

Kan ik dan het beste de tank tijdens het varen buiten in de kuip zetten en dan na het varen, het beluchtingskraantje dichtdraaien en de tank weer terug zetten in de bak kist? Of zal ik echt naar een andere oplossing voor de veiligheid moeten zoeken?

Robin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 12:43 #747861

Een bezinetank-bun, net zo aangelegd als een gasbun, maar dan ook met lucht toevoer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe 6 pk slaat af na lange tijd varen 26 juni 2016 13:11 #747870

Nachtvlinder schreef :
Een bezinetank-bun, net zo aangelegd als een gasbun, maar dan ook met lucht toevoer!

Belangrijkst is een afvoer vanaf het laagste punt onder afschot naar buiten de boot.
Dan heb je gelijk ook een luchttoevoer ;)
Of natuurlijk een slang aansluiten op de be/ontluchting en die naar buiten leiden.
Alleen kan dat in principe ook bij een bakskist. Immers , reserve jerrycan(s) brandstof staan ook vaak in een bakskist. Alleen kunnen/horen die niet te lekken,ook niet als er een beetje overdruk in ontstaat.
Ad
Laatst bewerkt: 26 juni 2016 13:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl