Je zegt de boot pas te hebben en een aantal keer probleemloos te hebben rondgevaren. Pas na het tanken ontstonden de problemen.
Voordat je nu je halve motor uit elkaar gaat slopen zou ik het zoeken in de 'eenvoudige' dingen. Heb je bijvoorbeeld niet per ongeluk de tank ontluchting dicht gedraaid? De motor start dan wel, maar na een tijdje trekt de tank vacuüm en kan de motor geen benzine meer aanzuigen. Als je dan de volgende dag weer probeert, kan het zomaar zijn dat de motor weer start. Maar omdat je dan direct weer de tank vacuüm zuigt zal die niet lang draaien.
Ik neem aan dat het een externe tank is? Zit de connector wel goed aan de motor? Mocht deze een beetje los zitten, dan kan er valse lucht mee gezogen worden, waardoor de motor niet goed loopt.
Zit er ergens een filter in het systeem? Wellicht heb je bij het tanken wat vuil van de bodem van de tank in beroering gebracht. Als dit in een filtertje is gekomen, dan krijgt de motor ook te weinig benzine. Loopt vast wel stationair, maar zodra je gas gaat geven krijgt de motor te weinig benzine en stopt weer. De carburateur is nu leeg, waardoor de motor niet meer start.
Als het vuil al in je carburateurs zou zitten ben je verder van huis, maar als het goed is heb je daarom een filter.
Ik ben het dus met Dehler eens. Bekijk eerst de brandstof toevoer goed. Als je zeker weet dat dit goed is ga je verder zoeken.
Je zegt dat er benzine aan je carburateur hangt. Omdat het een drie cilinder is, zou het kunnen dat je 3 carburateurs hebt?
Eventuele oude benzine (en water) kun je vaak uit de carburateur laten lopen door het plugje onderaan de vlotterbak een beetje open te draaien.
Je bougie is bruin/zwart. Aan de kleur van de bougie kun je veel aflezen. Een bruine bougie hoeft niet verkeerd te zijn, dat duid juist vaak op goed verbranding. Een beetje zwartig zou kunnen door de mengsmering. Zie ook:
www.ngksparkplugs.com/about-ng...-i-read-a-spark-plug
Dat je bougie vervolgens nat is, zou kunnen door herhaaldelijk starten. Dat de motor bijvoorbeeld wel benzine krijgt, maar dat het contact niet aan staat? Dodemansknop vergeten?
Maw: het kan ook iets eenvoudigs zijn. Ik heb ook wel eens een half uurtje aan een startkoord lopen trekken, voordat ik erachter kwam dat het dodemanskoordje er niet in zat