Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD2B heeft het begeven. Wat nu?

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 29 juli 2016 11:40 #755477

Gisteren heeft de MD2B het begeven.
En ik laat 'm niet meer repareren, maar zoek wat anders.
Mijn wensen zijn:
- Volvo Penta (nee, geen andere)
- 3 cilinder
- ca. 30pk
- geen nieuwe

Aangezien wij, door ons bedrijf, niet in de gelegenheid zijn om veel vaaruren te maken, blijft het meestal beperkt tot middagsessie en 3 weken zomervakantie.
om die reden hoeft het van ons geen nieuwe te worden.
We denken aan een goede (gereviseerde) gebruikt exemplaar.
Wat kunnen jullie ons aanbevelen?
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Laatst bewerkt: 29 juli 2016 11:41 door waterteus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 29 juli 2016 11:47 #755480

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 29 juli 2016 13:06 #755504

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Er staat nog een leuke md 2003 te koop op marktplaats.
Wellicht kun je de schroef blijven gebruiken. Ondanks dat de max toerentallen verschillen..
De draairichting is als het goed is hetzelfde..






(Ben je gehecht aan Volvo?
Er staan namelijk ook hele leuke andere setjes te koop van o.a. Yanmar , Vetus en aanverwanten. Het is nou niet zo dat alleen Volvo Penta zaligmakend is..)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 30 juli 2016 11:31 #755726

Volvo is inderdaad niet zaligmakend maar als er een keer wat te repareren is, heb je m.i. Toch veel meer bedrijven die Volvo repareren.
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 30 juli 2016 12:14 #755732

waterteus schreef :
Volvo is inderdaad niet zaligmakend maar als er een keer wat te repareren is, heb je m.i. Toch veel meer bedrijven die Volvo repareren.
Hier vergis je je toch behoorlijk. Er zijn 3x meer Yanmar dealers dan Volvo Penta dealers. Daarnaast zijn de VP parts abnormaal duur en lijken ze er wel voor gemaakt om te snel vervangen te moeten worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 30 juli 2016 13:17 #755742

OK, dan heb jij waarschijnlijk een Yanmar ? :-)

Ben benieuwd naar je ervaringen....
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 30 juli 2016 13:24 #755744

Precies, om genoemde redenen. Mijn ervaring met VP is niet geweldig. Mijn vorige boot had een Vetus M4.14, ook niets mis mee. Ik heb het niet zo op VP, vandaar ;)

Edit maar voor jou is een zelfde VP wel zo handig natuurlijk ivm de bestaande fundering
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 juli 2016 13:27 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 30 juli 2016 18:34 #755781

Nou dat is ook zo, want met een ombouw setje kan er zo een andere op.
En da's wel verdraaid handig !!
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 30 juli 2016 22:23 #755811

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heb zelf een aantal Volvo's gehad, telkens stoorde mij die extreem dure onderdelen..
Vooral als het ging om dingen voor MD11 's etc..

Dat is bij de Japanse motortjes toch andere koek heb ik het idee.

En ook die zijn erg degelijk.
Kijk maar naar de vele sloepen die er varen, Yanmar 3gm, Vetus m3 enzovoort..., zijn de types motoren die daar vaak in liggen.
Kijk dan ook maar eens hoe die sloepenisten ermee omgaan...Het gashendel kent vaak maar één stand de hele dag, en dat is volgas of bijna volgas...
En ik hoor bijna nooit van sloepen waar een andere motor in moet of revisie.... :unsure:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 30 juli 2016 22:29 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 30 juli 2016 22:24 #755812

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 31 juli 2016 09:52 #755845

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1963
Fly-Tour schreef :
Heb zelf een aantal Volvo's gehad, telkens stoorde mij die extreem dure onderdelen..
Vooral als het ging om dingen voor MD11 's etc..
Daar sta je dan met je goeie gedrag als multinational. Bied je de mogelijkheid om onderdelen van een motor, waarvan het laatste exemplaar zo'n 35 (!) jaar geleden geproduceerd werd, kan bestellen op basis van slechts een enkele muisklik, krijg je als commentaar (uiteraard uit Nederland ;) ) dat het allemaal zo duur is........

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 31 juli 2016 09:58 #755847

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Knar schreef :
Fly-Tour schreef :
Heb zelf een aantal Volvo's gehad, telkens stoorde mij die extreem dure onderdelen..
Vooral als het ging om dingen voor MD11 's etc..
Daar sta je dan met je goeie gedrag als multinational. Bied je de mogelijkheid om onderdelen van een motor, waarvan het laatste exemplaar zo'n 35 (!) jaar geleden geproduceerd werd, kan bestellen op basis van slechts een enkele muisklik, krijg je als commentaar (uiteraard uit Nederland ;) ) dat het allemaal zo duur is........

Dick

En ook nog stellen dat een VP geen goede motor is,terwijl er pas na een jaar of 35 nieuwe onderdelen nodig zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 31 juli 2016 10:37 #755856

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8885
Ik weenie.

Ik heb vorig jaar een MD11C gereveiseerd.

Ja, nee, je krijgt t niet gratis.

Maar ja, de belangrijke dingen zijn na 38 jaar nog te krijgen. Kom daar bij, laten we zeggen, Volkswagen eens om?

Maar extreem duur? Nee, dat vind ik niet. Zeker niet, in aanmerking genomen dat dingen in kleine series gemaakt moeten worden, of al jaren op de plank liggen te stoffen (rente verlies, gebouw kosten etc). En dat de meeste essentiele spullen gewoon nog te krijgen zijn.

En de opmerkingen dat dingen gemaakt lijken om makkelijk vervangen te kunnen worden, is alleen een pré.

Voorlopig ben ik uiterst tevreden. Ook als ik kijk naar de slijtage die ik in t blok aantrof... Namelijk geen enkele. Zelfs geen voelbare stootrand in de cilinders.

Waarom heb ik m dan gereviseerd? Koelcircuit schoonmaken. Dat was na 38 jaar zeewater in de motor.

Petje af.

En ik zou me serieus afvragen of je m echt niet wilt repareren. Ik weet niet wat er aan is, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 31 juli 2016 14:21 #755882

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Kijk , iedereen denkt er anders over...
Ik heb het er niet zo heel erg op (oude MD2's etc) en een ander zweert erbij..

Maar inmiddels is een MD2B wel wat achterhaald natuurlijk, ten opzichte van wat er nu te verkrijgen is... Hij weegt als dieplood en is niet bepaald rustig.
Ook de redenen dat ik zelf heb afgezien van de inbouw van een MD2B.
Allemaal mooi dat ze degelijk zijn en lang meegaan, maar dat zal niet alleen een MD2b doen..


In de volksmond zou men zeggen: het wordt allemaal een beetje antiek spul..



Dus ik kan mij voorstellen dat de TS nu een modernere 3cilinder wil.
Al dan niet perse een Volvo of niet.

Kijk uit met het laten reviseren van de MD2B, voor je het weet ben je enkele (3?) duizenden euro's verder.., want ja, de onderdelen zijn nou eenmaal duur voor die ouwe dingen.... en het aantal manuren groot, wat er in gaat zitten.
Beviel de motor goed qua herrie en comfort , of niet? Tja, dat zou ik ook eens in de afwegingen meenemen dan. Geef je datzelfde geld uit aan een rustige moderne 3 pitter , of aan revisie van de bestaande motor....

Waar een MD 2B heeft gestaan , past een VP2003, een Yanmar of Vetus/mitsubishi zeker ook , met wat kleine aanpassingen. Je moet alleen wel naar een rechtse schroef toe..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 31 juli 2016 14:33 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 31 juli 2016 15:10 #755894

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6557
Joop66 schreef :
de belangrijke dingen zijn na 38 jaar nog te krijgen. Kom daar bij, laten we zeggen, Volkswagen eens om?
nou, zeg het eens. Wat kun je niet vinden?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 31 juli 2016 15:45 #755905

Wat nu? Elektrisch!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 31 juli 2016 16:26 #755915

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6557
It Paradyske schreef :
Elektrisch!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B heeft het begeven. Wat nu? 06 aug 2016 10:11 #757186

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En wat komt er nu voor een in?
Daar zijn we wel naar benieuwd.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl