Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe werkt automatische ontluchting diesel

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 06 aug 2016 09:08 #757175

Graag zou ik weten hoe automatische ontluchting wekt. Ik heb daar overigens geen problemen mee. Maar iemand anders wel hetgeen opgelost is door de leverancier, maar nu vragen we ons af hoe werkt dat eigenlijk. Craftsman 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 06 aug 2016 09:41 #757181

Lijkt me niet zo heel moeilijk hoor.
Bij automatische ontluchting gaat een flink deel van de door de brandstofpomp verpompte diesel via de retourleiding die op de verstuivers is aangesloten terug naar de tank en neemt zo eventuele luchtbellen mee.
Maar veel moet je je daar niet van voorstellen want het werkt eigenlijk alleen echt goed bij kleinere luchtbellen of laatste restjes lucht na handmatig ontluchten.
Ontluchten na bijv. een filterwissel of als je de tank hebt leeggedraaid ( is mij een keer overkomen op nog geen twee mijl voor de haven van Romo in Denemarken bij windstil weer en tegenlopende ebstroom :ohmy: ) gaat niet zo vlot. Duurde in mijn geval wel 20 minuten tot de motor weer normaal liep , daarvoor steeds terugvallen in toeren en gesputter.
Daarom verdient het aanbeveling in die gevallen gewoon handmatig te ontluchten.Dit staat daarover bijv. in de Vetus manual (zelfde basismotor)
Het brandstofsysteem is zelfontluchtend;
het verdient echter aanbeveling om het
brandstofsysteem met de hand te ontluchten.
Open de twee ontluchtingsnippels.


De Vetus motoren zijn dezelfde Mitsubishi basismotoren als de vergelijkbare van Craftsman.( en o.a. ook van Sole) .

Voordeel van die zelfontluchtende systemen , bijv. t.o.v. de oudere Volvo Penta motoren is dat die de retourleiding terug lieten lopen naar het filter waardoor lucht "eeuwig" bleef rondfietsen.Bij de zelfontluchtende systemen gebeurt dat natuurlijk niet.
Ad
Laatst bewerkt: 06 aug 2016 09:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 06 aug 2016 10:07 #757185

Dank voor het snelle antwoord. Ik heb overigens net een nieuw groffilter geplaatst en na 2 mibuutjes contact aan (electrisch opvoerpomp!) gestert en lopen ook blijven lopen. Dus wellicht zit m dat in de electrisch opvoerpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 06 aug 2016 11:54 #757200

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Ik heb mijn Vetus Mitsubishi ook wel eens leeggedraaid. Brandstof vullen en na een paar keer starten liep hij weer. En na een paar minuten ook weer helemaal goed.
Hoefde verder dus niets te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 06 aug 2016 19:59 #757277

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Lijkt me niet zo heel moeilijk hoor.
Bij automatische ontluchting gaat een flink deel van de door de brandstofpomp verpompte diesel via de retourleiding die op de verstuivers is aangesloten terug naar de tank en neemt zo eventuele luchtbellen mee.
/quote]De leidinkjes op de verstuivers zijn z.g. lekleidingen.
Het automatisch ontluchten gaat door de HD Brandstofpomp vol te pompen. ER zit dan een ontluchtingsleiding boven op die pomp waardoor de brandstof/lucht terugstroomt naar de brandstoftank. Ook hebben deze motoren meestal een electrische brandstof opvoer pomp.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 aug 2016 20:10 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 07 aug 2016 07:31 #757322

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Lijkt me niet zo heel moeilijk hoor.
Bij automatische ontluchting gaat een flink deel van de door de brandstofpomp verpompte diesel via de retourleiding die op de verstuivers is aangesloten terug naar de tank en neemt zo eventuele luchtbellen mee.
/quote]De leidinkjes op de verstuivers zijn z.g. lekleidingen.
Het automatisch ontluchten gaat door de HD Brandstofpomp vol te pompen. ER zit dan een ontluchtingsleiding boven op die pomp waardoor de brandstof/lucht terugstroomt naar de brandstoftank. Ook hebben deze motoren meestal een electrische brandstof opvoer pomp.

Ik ken maar heel weinig (eigenlijk geen) kleine scheepsdieselmotoren die staat een electrische opvoerpomp hebben maar misschien weet jij voorbeelden?
Er zijn wel veel mensen die een extra slectrische opvoerpomp plaatsen als de tank te ver onder de motor staat.
En een retourleiding , vaak met zelfontluchting hebben tegenwoordig eiegnlijk alle scheepsdiesels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 07 aug 2016 07:53 #757326

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Lijkt me niet zo heel moeilijk hoor.
Bij automatische ontluchting gaat een flink deel van de door de brandstofpomp verpompte diesel via de retourleiding die op de verstuivers is aangesloten terug naar de tank en neemt zo eventuele luchtbellen mee.
/quote]De leidinkjes op de verstuivers zijn z.g. lekleidingen.
Het automatisch ontluchten gaat door de HD Brandstofpomp vol te pompen. ER zit dan een ontluchtingsleiding boven op die pomp waardoor de brandstof/lucht terugstroomt naar de brandstoftank. Ook hebben deze motoren meestal een electrische brandstof opvoer pomp.

Ik ken maar heel weinig (eigenlijk geen) kleine scheepsdieselmotoren die staat een electrische opvoerpomp hebben maar misschien weet jij voorbeelden?
Er zijn wel veel mensen die een extra slectrische opvoerpomp plaatsen als de tank te ver onder de motor staat.
En een retourleiding , vaak met zelfontluchting hebben tegenwoordig eiegnlijk alle scheepsdiesels.

Craftsman marine diesel heeft een electrische opvoerpomp. Is een motor van zo'n 40 pk.
Het automatisch ontluchten vind dan al plaats als de motor nog niet loopt, maar met aangezet contact de electrische opvoerpomp het de brandstof al rondpompt en het systeem al ontlucht als dat nodig is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 aug 2016 07:57 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 07 aug 2016 08:37 #757333

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1389
Ik ken maar heel weinig (eigenlijk geen) kleine scheepsdieselmotoren die staat een electrische opvoerpomp hebben maar misschien weet jij voorbeelden?

Alle kleine diesels uit de M Serie van Vetus hebben al sinds een paar jaar electrische opvoerpompjes.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 07 aug 2016 09:08 #757342

Dat is dan kennelijk dat nieuwe type ( met die onhandige zwarte afdekkap over de v-snaar, leuk als je een keer de V-snaar moet vervangen) en die zijn inderdaad sinds een jaar of 2-3 op de markt.
Overigens vraag ik me af of een electrische opvoerpomp wel een voordeel is want dat is dan weer een extra (duur) item wat kapot kan gaan.Eigenlijk raar want de mechanische ging toch al vele tientallen jaren ook goed.
Hebben die nieuwe types trouwens ook nog een normale mechanische pomp op het blok?

Of hier iets nieuws ook een verbetering is vraag ik me af.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 07 aug 2016 09:50 #757348

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Dat is dan kennelijk dat nieuwe type ( met die onhandige zwarte afdekkap over de v-snaar, leuk als je een keer de V-snaar moet vervangen) en die zijn inderdaad sinds een jaar of 2-3 op de markt.
Overigens vraag ik me af of een electrische opvoerpomp wel een voordeel is want dat is dan weer een extra (duur) item wat kapot kan gaan.Eigenlijk raar want de mechanische ging toch al vele tientallen jaren ook goed.
Hebben die nieuwe types trouwens ook nog een normale mechanische pomp op het blok?

Of hier iets nieuws ook een verbetering is vraag ik me af.
Ad

Ik vind het een verbetering. Veiliger en die kap zit waarschijnlijk met twee of drie boutjes vast. Dus de handeling om de snaar te moeten vernieuwen zal niet zo veel ingewikkelder zijn
En alles kan kapot gaan. Zowel een mechanisch als een electrisch pompje.
Die electrische pomp is natuurlijk ook een verbetering getuige het gekreun van sommige mensen hier op het forum wanneer ze de motor weer eens moeten ontluchten met de hand. Dit mechanische pompje zit er niet meer op.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 aug 2016 10:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 07 aug 2016 10:26 #757365

douwe schreef :
Ik vind het een verbetering. Veiliger en die kap zit waarschijnlijk met twee of drie boutjes vast. Dus de handeling om de snaar te moeten vernieuwen zal niet zo veel ingewikkelder zijn

Ik denk eerder dat het gewoon de standaard uitvoering is van de basismotoren .De nieuwe voorschriften daar maken waarschijnlijk gewoon verplicht hoewel ik dat niet bij bijv. de Volvo Penta's zie en de Zweden staan immers bekend om hun veiligheid.En ook de net als de Vetus op Mitsubishi gebaseeerde motoren van Sole zie ik geen afscherming van de V-snaar.
Typisch voorbeeld van de toenemende voorschriftenstroom om alles steeds veiliger en veiliger te maken en de mensen te beschermen tegen hun eigen domheid.Effect is vaak dat men helemaal niet meer voorzichtig is want "alles is immers beveiligd".
Net alsof we een eeuw lang erg gevaarlijk bezig waren. Goed , een risico is een V-snaar wel , dat weet ik door eigen ervaring toen mijn vader in 1953 zijn wijsvinger er vrijwel geheel afsneed tussen snaar en poelie (hing nog aan een velletje) en die er weer aangezet moest worden.
Maar het nut in een gesloten motorruimte op een schip ontgaat me een beetje.
Lijkt me trouwens ook best lastig als je regelmatig even de V-snaar spanning wilt checken voor het starten.
Ik weet in ieder geval wel dat ik zo'n kap er meteen af zou halen als ik ooit zo'n motor zou kopen.

Heelaas staan de manuals van die nieuwe types niet op de Vetus website en kan ik dus niet kijken bij de basismotoren avn Mitsubishi.
Ad
Laatst bewerkt: 07 aug 2016 10:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt automatische ontluchting diesel 07 aug 2016 11:49 #757379

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Ik vind het een verbetering. Veiliger en die kap zit waarschijnlijk met twee of drie boutjes vast. Dus de handeling om de snaar te moeten vernieuwen zal niet zo veel ingewikkelder zijn

Ik denk eerder dat het gewoon de standaard uitvoering is van de basismotoren .De nieuwe voorschriften daar maken waarschijnlijk gewoon verplicht hoewel ik dat niet bij bijv. de Volvo Penta's zie en de Zweden staan immers bekend om hun veiligheid.En ook de net als de Vetus op Mitsubishi gebaseeerde motoren van Sole zie ik geen afscherming van de V-snaar.
Typisch voorbeeld van de toenemende voorschriftenstroom om alles steeds veiliger en veiliger te maken en de mensen te beschermen tegen hun eigen domheid.Effect is vaak dat men helemaal niet meer voorzichtig is want "alles is immers beveiligd".
Net alsof we een eeuw lang erg gevaarlijk bezig waren. Goed , een risico is een V-snaar wel , dat weet ik door eigen ervaring toen mijn vader in 1953 zijn wijsvinger er vrijwel geheel afsneed tussen snaar en poelie (hing nog aan een velletje) en die er weer aangezet moest worden.
Maar het nut in een gesloten motorruimte op een schip ontgaat me een beetje.
Lijkt me trouwens ook best lastig als je regelmatig even de V-snaar spanning wilt checken voor het starten.
Ik weet in ieder geval wel dat ik zo'n kap er meteen af zou halen als ik ooit zo'n motor zou kopen.

Heelaas staan de manuals van die nieuwe types niet op de Vetus website en kan ik dus niet kijken bij de basismotoren avn Mitsubishi.
Ad

Is een vinger in de familie al niet een hele grote waarschuwing?
Ik heb m'n ring ook niet meer om de ringvinger omdat die vinger er af is ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl