Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Blad van mijn radice klapschroef verloren

Blad van mijn radice klapschroef verloren 27 aug 2016 11:46 #762617

Afgelopen week met mijn dochters op eigen kiel een paar dagen geshopt in London . Super weer natuurlijk, gunstige wind zon etc.
Op de terugweg nog ff een paar dagen in zeeland rondhangen.
Lig ik klaar voor de sluis Veerse meer Oosterschelde .
Niks aan de hand . Vaar ik de sluis in maak ik wel snelheid ( genoeg iig) om in te varen, hoop herrie uit de aandrijflijn. Terug slaan ging niet meer toen maar geremd door de achterste landvast om de bolder te gooien. Ff gemeld bij de sluiswachter. Er ff ondergedoken: ontbreekt er 1 blad...
Sleepje naar buiten gekregen en toen op zeil naar kats.. Daar takelen ze ook op zaterdag.
Blijkt het borgspietje er een stukje uitgetrilt te zijn.. Daardoor as er uit en blad weg...
Op marktplaats ff een andere gescoord die mijn zeilmaat opgehaald heeft.. Die gaat er zo onder.. Gori 15x12
Ik had 15x11 er onder.. Ga kijken wat dit doet.
Ik was ook mijn anode verloren... En het brons is rood geworden.. Bros... Ook maar een nieuwe er op.. Met locktite geborgd.

Hebben anderen ook wel eens een blad verloren? Oorzaken?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 27 aug 2016 12:13 #762622

Als je , zoals dat in de gebruiksaanwijzing staat, die borgschroeven met de juiste kwaliteit Locktite oid borgt kan zoiets eigenlijk niet gebeuren.Ik heb in bijna 20 jaar en zo'n 3000 motoruren er in ieder geval nog nooit last mee gehad.
Het is dan wel lastiger om de boel weer los te krijgen maar met een inbusdop en ratel ( dus niet met zo'n goedkoop inbussleuteltje) lukt dat gegarandeerd wel.
Overigens hoor je sowieso de boel eens per 1 of 2 jaar, afhankelijk van de motoruren te smeren met het juiste smeervet of siliconenvet en daarvoor moet de klapschroef ook uit elkaar.Dan uiteraard ook weer Locktite gebruiken.
Dat regelmatig smeren voorkomt ook een vroegtijdige slijtage.

Overigens, over welke anode heb je het want op de Radice klapschroeven zelf zitten geen anodes.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 27 aug 2016 16:53 #762651

In april heb ik de schroef nog gesmeerd..
Geen inbusje maar een spietje dat je er in moet tikken... Ik heb nu een gori klapschroef van Mp geplukt.. Die zit ook echt met inbusjes geborgd.. En idd ook met locktite geborgd en er een tweede inbusje geborgd...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 28 aug 2016 07:52 #762732

ISO788 Hans schreef :
Geen inbusje maar een spietje dat je er in moet tikken...

Een spietje heb ik nog nooit gezien bij een Radice klapschroef.
Die pennen (zie pijl) die de assen van de bladen borgen zijn wel degelijk inbus en hebben aan het bovenste deel schroefdraad.
Weet je wel zeker dat je het over een Radice klapschroef hebt?
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 28 aug 2016 12:45 #762806

Ik heb hem in het verleden van Mp afgehaald als radice...
Ik zocht ook toen een gori..
1 Boeing door beide Assen en de kop.. Daar de spi in geslagen.. That was it...
Vond ik niet bijster degelijk maar was de enige manier.
Nu inbusje met locktite en daar vervolgens nog een inbus op vast gedraaid ...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 28 aug 2016 13:25 #762814

ISO788 Hans schreef :
Ik heb hem in het verleden van Mp afgehaald als radice...
Ik zocht ook toen een gori..
1 Boeing door beide Assen en de kop.. Daar de spi in geslagen.. That was it...
Vond ik niet bijster degelijk maar was de enige manier.
Nu inbusje met locktite en daar vervolgens nog een inbus op vast gedraaid ...

Dat laatste is niet eens mogelijk.
Als de speciale inbusboutje erin is gedraaid blijft er vrijwel geen schroefdraad over in het gat.
Net nog even gekeken bij de Radice klapschroef die ik nog heb liggen en die bij mijn oude motor hoorde.
Ik vermoed toch echt dat jij geen Radice klapschroef hebt. Ik heb mijn eerste ooit in 1998 gekocht en die zag er net zo uit als de huidige op de Eliche Radice website.
Overigens zijn bij Silette Sonic in Engeland (waar ik mijn huidige schroef ook gekocht heb) ook de meeste reserve onderdelen van de Radices te koop.Hier staan zelfs de maten van die speciale inbusboutjes , kun je eens controleren.
www.sillette.co.uk/price_pdf_f...adice_propellers.pdf

Ik denk toch dat je een ander merk hebt . Misschien eens een foto maken indien mogelijk?
De Radice schroeven kun je trouwens goed herkennen aan de speciale bladvorm met de afplatting aan de achterzijde ( de niet aangestroomde zijde bij vooruit) en aan de top van de bladen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 28 aug 2016 16:06 #762851

Ad
Bij mijn gori schroef die er nu onder zit, zitten 2 inbusjes achter elkaar... Dat dat bij radices niet kan zou kunnen...
Wellicht was die oude dan geen radice
Ik kan ff geen foto plaatsen van mijn iPhone ... Op een of andere manier kan ik geen bijlage uploaden..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 28 aug 2016 16:35 #762864

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Ook het "rood" en "bros" geworden "brons" vind ik interessant.

Dat doet brons namelijk niet. Messing wel. Naar hartelust!

Het verschil is niet met t oog te zien.

Ook de constructie met een spie... Bijzonder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 29 aug 2016 12:54 #763209

Messing dan waarschijnlijk..
Een schroef die de Assen borgt met een spietje komt er niet meer in idd...
Bijlagen:
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 29 aug 2016 19:52 #763429

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Hoewel niet helemaal goed te zien lijkt het wel op een Radice met die hoekige vormen. Maar een schroef van messing, kan dat eigenlijk wel? Heb er nog nooit van gehoord in ieder geval. Wel alu, brons of rvs.

Misschien had je een Chinese imitatie :woohoo:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 30 aug 2016 08:58 #763584

Of een heel oude van Radice , dan in ieder geval ouder dan een kleine 20 jaar.
Sinds die tijd zijn die in ieder geval anders geborgd en zijn ze in ieder geval van mangaan of aluminium brons .www.elicheradice.com/qualita/&m58LangNew=ENG
Daarover is hier wel wat te vinden: www.concast.com/c95500.php
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 20 feb 2019 17:09 #1023355

  • ptempel
  • ptempel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Dag,
Ik heb een radice klapschroef: K1411SDR klapschroef brons voor een S-Drive 14x11 rechts
Twijfel over de volgorde van de onderdelen (zie foto) klopt deze volgorde? Of moet de schijf eerst? Verder een vraag over de bladen. Kun je die er ook "verkeerd" onder zetten? Hoe bepaal je de juiste manier?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 17:09 door ptempel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 20 feb 2019 18:02 #1023367

Eerst het huis van de schroef, dan die dikke onderleg ring, dan de ring en de opsluitmoer... die wordt geborgd met een inbus in het huis.
Bij Gori schroeven kom ik soms een gemerkte kant tegen blad aan een bepaalde kant. Bij Radice volgens mij niet..borg de borging met een extra inbus geborgd met Bison lock bond oid. Verder zorg er voor dat je een goede anode goed monteert.. en de moeren borgt (met... idd) Brons raakt bros wanneer het ontzinkt.. en dat maar dat borgingen ook los kunnen gaan...
Verder niet ingewikkeld...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 20 feb 2019 18:18 #1023370

  • ptempel
  • ptempel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik denk dat de door jou aangegeven volgorden niet klopt. De dikke onderleg ring en de andere ring passen niet door de bovenkant van het huis.
Volgens mij zou de volgorde ring - dikke ring- huis - borgmoer
moeten zijn. Of dikke ring- ring - huis -borgmoer
De twijfel zit dus in de volgorde van de ringen
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 18:19 door ptempel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 20 feb 2019 20:22 #1023390

er zit altijd een ring tussen de moer en het huis...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 20 feb 2019 20:37 #1023392

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3985
De borging van de scharnier assen zijn vrij simpel en uitgevoerd als een inbus met een afgeschuinde punt.
De borg inbus kan te makkelijk los komen en en na onderhoud een druppeltje locktite op het schroefdraad.
Dan komt het niet meer los.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 20:41 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 20 feb 2019 20:58 #1023403

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Zie Radice website


Bijlage:

Bestandsnaam: eliche_pal...bili.pdf
Bestandsgrootte:346 KB
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 21:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 21 feb 2019 08:50 #1023459

CeesS schreef :
Zie Radice website


Bijlage:

Bestandsnaam: eliche_pal...bili.pdf
Bestandsgrootte:346 KB

Misschien nog wat duidelijker ( ook van die website hoor).
Ik heb er zelf al 20 jaar zoeen , vandaar.
O.ja , en vergeet de locktite ( wel die voor verbindingen die weer los moeten kunnen!) niet op alle schroefdraden.
Scheelt schroefbladen of nog erger. :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2019 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blad van mijn radice klapschroef verloren 21 feb 2019 08:59 #1023461

ptempel schreef :
Ik denk dat de door jou aangegeven volgorden niet klopt. De dikke onderleg ring en de andere ring passen niet door de bovenkant van het huis.
Volgens mij zou de volgorde ring - dikke ring- huis - borgmoer
moeten zijn. Of dikke ring- ring - huis -borgmoer
De twijfel zit dus in de volgorde van de ringen

Ik denk dat die dikke ring niet standaard is en alleen wordt gebruikt als de naaf anders tegen de saildrive / saildrive-anode aanloopt.
Op mijn Volvo Penta 110S is hij in ieder geval niet nodig voor mijn Radice klapschroef.
Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2019 08:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl