Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MB2/50S rookt en sputtert

MB2/50S rookt en sputtert 28 aug 2016 20:52 #762975

  • Hobbyist
  • Hobbyist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Afgelopen week mijn eerste kajuitbootje gekochtl; een FS22 met een VP MB2/S50 waarvan de motor in 1992 is vervangen door een Honda BF75.
Alhoewel het motortje bij aankoop soepel startte en liep (en volgens de verkoper nooit problemen heeft gegeven) blijkt hij in gebruik snel behoorlijk te gaan roken. Daarnaast komt er naast de motor vocht met een olieachtige vervuiling vrij.
Hier twee filmpjes van het draaiende motortje; buiten en binnen

Dikke tegenvaller dus... :angry:

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? (en advies...?)
Polyvalk, Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 28 aug 2016 22:10 #763004

Ik heb vroeger ook zo'n motortje gehad, vanaf nieuw ingebouwd. Prima ding, heeft altijd goed gelopen, meestal wel wat "rook" is waterdamp. Er kwam wal eens iets olieachtigs mee in het uitlaat water, vooral als die een tijdje had stil gestaan. In jouw filmpje zie ik niets bijzonders. Als die verder goed loopt en niet abnormaal olie verbruikt niet druk over maken. Let wel op dat hij voldoende gekoeld blijft worden. Koelkanalen bij deze motortjes gaan nog wel eens dicht zitten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 28 aug 2016 23:29 #763014

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2163
Ik hoor op beide filmpjes niets geks, alleen op het ¨binnen¨ filmpje, dat blauwe touwtje en de groene slang, ziet er een beetje vreemd uit.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 29 aug 2016 11:02 #763146

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dit rookt wel erg veel.

maar de info is te summier.

vanuit mijn kennis van de B75/bf75 kunnen het 3 zaken zijn:

1. thermostaat/watertraject - thermostaat functioneerd niet of de koelkanalen zitten verstopt
2. het membraan in de brandstofpomp die bovenop de kleppendeksel zit is gescheurd, er kan olie bij de benzine komen.
3. de olievulplaat op het carter trekt krom. hier kan er olie bij het koelwater komen (indien het een kunststofexemplaar is)

ik zou beginnen met de olie te peilen.

benzine lucht er aan = brandstofpomp inspecteren
mayonaise kleur = olievulplaat of lekke koppakking

lekke koppakking kan uit de thermostaat komen.

zo veel rook is niet goed. hoe warm voelt het water aan?
Laatst bewerkt: 29 aug 2016 11:05 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 29 aug 2016 11:10 #763155

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
mayonaise kan ook een gevolg van een doorlatend seal van de schroefas zijn.

koelkanalen inderdaad een aandachtspunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 30 aug 2016 21:10 #763839

  • Hobbyist
  • Hobbyist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Er moet in ieder geval ook iets met de koeling aan de hand zijn geweest. Bij het nalopen van het koelcircuit kwam ik een soort zwanehals tegen met een stukje tuinslang er in waar een knik in zat.
(foto1, foto2)
Polyvalk, Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 31 aug 2016 12:14 #764040

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
is een beluchter die op een hoog punt geplaatst moet worden.

Tuinslang is idd niet echt joho daarvoor maar of het effect heeft gehad op het lopen betwijfel ik.
Pomp zit in het staartstuk en er zou alleen maar druk op de slang moeten komen waardoor water er doorheen geperst wordt.

Die dikke groene slang is ook niet origineel. Is misschien nog wel te krijgen van een sloopblok.

Als ie toch weer goed draait in ieder geval die tuinslangen eruit halen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 19 okt 2016 16:55 #776961

  • Hobbyist
  • Hobbyist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik ben er inmiddels achter hoe ik de fotos direct kan plaatsen. Bij deze.

Inmiddels ook een aantal checks gedaan:
- Olie ziet er goed uit - geen mayonaise achtige toestanden.
- Het water dat uit de uitlaat komt is warm maar niet heet (verbrand mijn vingers niet ;) )
- Oliepijl is goed en lijkt niet terug te lopen.

Collega's van mij (brommer en motor sleutelaars) dachten dat het mengsel misschien te rijk zou zijn. Dat zou met een instelschroef op de carburateur aangepast kunnen worden.




Polyvalk, Friendship 22
Laatst bewerkt: 19 okt 2016 17:02 door Hobbyist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 19 okt 2016 17:23 #776967

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2463
Op de carburator zitten 2 stelschroeven.
Met één schroef stel je het stationaire toerental af (bepaald rustpositie van de gashendel) en met de andere het mengsel.
Normaal staat het gasmengselschroefje 2,5 slag open (BF75/ 100).

De controle-straal voor het koelwater loopt alleen via het inlaat-spruitstuk en de hoeveelheid/ temperatuur is geen maat voor de conditie van de thermostaat.
De hoeveelheid geeft wel de conditie aan van de koelwaterkanaaltjes.
Als de straal kleiner wordt is het binnenwerk aan het verkalken.
Achter het inlaatspruitstuk zit de thermostaat.

Grt Hans
Bijlagen:
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 19 okt 2016 17:47 #776970

Die knik in die koelwaterslang; zou die invloed hebben op de koeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 19 okt 2016 19:54 #777007

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
lijkt me zeker een punt om aan te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 19 okt 2016 21:55 #777040

  • Hobbyist
  • Hobbyist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
De knik heb ik er al uit gehaald (slang iets ingekort), maar dat heeft geen effect gehad.
De controle-straal voor het koelwater loopt alleen via het inlaat-spruitstuk en de hoeveelheid/ temperatuur is geen maat voor de conditie van de thermostaat.
De hoeveelheid geeft wel de conditie aan van de koelwaterkanaaltjes.
Als de straal kleiner wordt is het binnenwerk aan het verkalken.
Achter het inlaatspruitstuk zit de thermostaat.

@Omega, dank voor de bijlage van de Honda. Die is heel wat duidelijker dan die van de VP. Ik snap nu eindelijk wat de thermostaat doet. In de VP service manual staat wel een testje dat je met de thermostaat kunt doen om te kijken of hij nog goed werkt (opwarmen in een bakje water). Ik ga ook maar eens kijken of dat nog goed werkt.
Polyvalk, Friendship 22
Laatst bewerkt: 19 okt 2016 22:07 door Hobbyist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 20 okt 2016 09:28 #777127

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2463
Als je de thermostaat wilt testen dan zul je het inlaatspruitstuk moeten demonteren.
Houdt er wel rekening mee dat de bouten van het inlaatspruitstuk erg vast kunnen zitten en je het risico loopt dat er één breekt (been there).
De oudste motoren hebben bouten en de nieuwere moeren op draadeinden, daar is demontage wat makkelijker.
Vrijwel zeker gaan de pakkingen kapot dus zorg dat je die alvast klaar hebt liggen.
Wat meer info kun je vinden in onderstaand draadje:
www.zeilersforum.nl/index.php/...5-koeling-honda-bf75

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 20 okt 2016 09:36 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 20 okt 2016 10:55 #777161

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Hobbyist schreef :
Afgelopen week mijn eerste kajuitbootje gekochtl; een FS22 met een VP MB2/S50 waarvan de motor in 1992 is vervangen door een Honda BF75.
Alhoewel het motortje bij aankoop soepel startte en liep (en volgens de verkoper nooit problemen heeft gegeven) blijkt hij in gebruik snel behoorlijk te gaan roken. Daarnaast komt er naast de motor vocht met een olieachtige vervuiling vrij.
Hier twee filmpjes van het draaiende motortje; buiten en binnen

Dikke tegenvaller dus... :angry:

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? (en advies...?)

Zo te horen loopt hij goed. Rook is m.i. waterdamp. wanneer hij warm gelopen is openbaart zich dat. Normaal.
Vocht met een olieachtige vervuiling, is dat misschien carter ontluchting die nergens op aangesloten is?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MB2/50S rookt en sputtert 30 okt 2016 16:53 #779889

  • Hobbyist
  • Hobbyist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Normaal staat het gasmengselschroefje 2,5 slag open (BF75/ 100).

Ik heb het gasmengselschroefje gecontroleerd. Dat stond minder dan 1,25 open. Dat is waarschijnlijk te verklaren doordat voor de orginele VP motor 1,25 de standaard instelling is. Ik heb het schroefje opengedraaid naar 2,5 - dat lijkt iets te veel van het goede - de motor slaat dan na een minuutje af. Nu laten staan op 2,25. Het kan verbeelding zijn, maar het lijkt er op dat hij nu bij hogere toeren minder rookt (was wel onbelast).

Ik heb overigens ook gemerkt dat de groene slang bij de luchtinlaat geen goede invloed heeft. Toen ik die weghaalde ging de motor spontaan iets harder lopen. Te weinig luchttoevoer? Ik heb de neiging het ding er maar permanent af te laten. Zie er het nut dit zo van in...
Als je de thermostaat wilt testen dan zul je het inlaatspruitstuk moeten demonteren.
Houdt er wel rekening mee dat de bouten van het inlaatspruitstuk erg vast kunnen zitten en je het risico loopt dat er één breekt (been there). Vrijwel zeker gaan de pakkingen kapot dus zorg dat je die alvast klaar hebt liggen.
Dank voor de waarschuwing! Dat stel ik dan toch nog maar even uit...
Polyvalk, Friendship 22
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 16:55 door Hobbyist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl