Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tankaansluiting onder, mag dat?

Tankaansluiting onder, mag dat? 05 sept 2016 20:58 #765532

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Ik vind mijn tank van 44 liter veel te groot. 15 of 20 liter is groot genoeg. Zal de kwaliteit van de brandstof ten goede komen. Bovendien komt er veel opslagruimte vrij. Ik krijg een gebruikte RVS tank aangeboden van 16 liter. Ziet er goed uit, heeft standaard flensplaat (ik meen dat dat zo heet?) waar alles op aan te sluiten is. Zit geen aanzuigbuis in. Wel echter een slangaansluiting op het laagste punt, aan de onderkant dus. Mijn vraag is nu: mag ik dat gebruiken? Ik heb een Yanmar 1GM met pomp, volkomen standaard. Er is vast een reden om brandstof standaard op te pompen, maar is dat niet anders dan dat vuil zich op het laagste punt verzamelt?

Bijkomende vraag: ik zit even door wat watersportwinkelsites te bladeren, maar ik zie nergens zo'n aanzuigbuis. Zoek ik verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 05 sept 2016 21:10 #765534

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Bij mijn boot wordt brandstof standaard aan de onderzijde aangezogen. Voor- en nadeel is dat je water en vervuiling direct opzuigt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 05 sept 2016 21:28 #765537

Lijkt me een goede plaats, alle water en andere zooi wordt direct uit de tank gezogen en komt in de waterafscheider en groffilter.
Daar waar het hoort te komen.
Die zijn er speciaal voor gemaakt om het uit de brandstof te filtern.

Het verbaasd me steeds weer dat ik in tientallen jaren nog nooit een brandstof probleem heb gehad, terwijl ik toch extreem weinig filters wissel.

In de kannen waaruit ik de brandstof zuig, via de ont- en beluchter van de tank, vond ik soms wel een hoop rommel die daar keurig op de bodem lag. Nog simpeler af te voeren dan via het filter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 05 sept 2016 21:46 #765541

H4O schreef :
Bij Voor- en nadeel is dat je water en vervuiling direct opzuigt.

Water en vuil hoort in het filter, niet onderin de tank. Dus dit voordeel heb geen nadeel :laugh:
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 05 sept 2016 22:32 #765553

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Geen probleem, zelf beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 05 sept 2016 23:08 #765562

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Zoals gezegd, een aansluiting onderop is beter, alle water en rommel meteen je waterafscheider/filter in. De reden dat de meeste aansluitingen aan de bovenkant van de tank zitten is dat een eventuele lekkage op de aansluiting niet direct een enorme plas diesel geeft. Ook is het in veel boten veel gemakkelijker om te monteren, de onderkant van de tank zit vaak weggebouwd op het vlak.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 05 sept 2016 23:30 #765565

Voor een kleine tank (minder dan 100 liter) is dit inderdaad de beste oplossing. Voor grotere tanks zou ik zelf de leiding een cm boven de bodem uit te laten komen, en een speciaal bezinkputje met afsluiter er naast om vuil/water af te tappen wanneer nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 05:41 #765577

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Helemaal onderuit een tank zuigen is niet echt verstandig, normaal is dat de zuigaansluiting net boven de bodem zit en je via een sump water en andere vervuilingen kan aftappen. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 05:52 #765578

Is de beste oplossing en houdt de tank schoon, mits van voldoende diameter. Er hoort wel direct aan de tank een afsluiter op. Zo heb ik mijn tanks laten maken met CE keur.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 06:03 #765586

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Erikdejong schreef :
Voor een kleine tank (minder dan 100 liter) is dit inderdaad de beste oplossing. Voor grotere tanks zou ik zelf de leiding een cm boven de bodem uit te laten komen, en een speciaal bezinkputje met afsluiter er naast om vuil/water af te tappen wanneer nodig.

Volgens mij is dit de klassieke oplossing. Sinds het toevoegen van biodiesel (x%) vraag ik me wel af of dit nog werkt.

Vroeger zat water en bezinksel onderin de tank en de bacterien op de scheiding water/diesel. Tegenwoordig zitten de bacterien door de hele tank...

Aansluiting op het laagste punt is al genoeg uitgelegd hierboven. Apart sludge verzamelpunt is nooit verkeerd lijkt mij. Als je geen mangat hebt om de tank te inspecteren/schoon te maken moet je er mee rekening houden dat je af en toe moet jongleren met schoonmaakprut in de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 06:25 #765596

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16016
Waar je ook nog even over na moet denken is dat een kleine tank in gebruik nog iets kleiner is. Hoe minder er in zit hoe groter je risico op het aanzuigen van luchtbellen door heen en weer schudden van boot en zo je tank. De vorm is belangrijk in deze. Je moet hem goed volhouden dus.

Verder heb ik mijn rvs dieseltank voor plaatsing eventjes met een litertje of 5 water er in aan de kook gebracht. Alle bacterieresten gedood :laugh:
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 06:26 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 07:19 #765617

Noballast schreef :
Is de beste oplossing en houdt de tank schoon,
svalk schreef :
Helemaal onderuit een tank zuigen is niet echt verstandig,
Fer schreef :
Geen probleem, zelfs beter


Fijn he, zo'n forum :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 07:43 #765632

De meerderheid heeft wel gelijk - in dit geval ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 08:24 #765656

Nachtvlinder schreef :
De meerderheid heeft wel gelijk - in dit geval ;)

Dat is ook mijn mening.
Bovendien heeft Fer ook meestal gelijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 08:29 #765659

If five million people say a foolish thing, it still is a foolish thing.
:-)

Maar in dit geval ben ik het er ook wel mee eens.

Zou svalk aandelen hebben bij commerciele bergers? :evil:
Niet van de bodem zuigen zorgt voor een tijdbom die af gaat als het gaat klotsen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 08:30 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 10:46 #765702

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
It Paradyske schreef :
If five million people say a foolish thing, it still is a foolish thing.
:-)

Maar in dit geval ben ik het er ook wel mee eens.

Zou svalk aandelen hebben bij commerciele bergers? :evil:
Niet van de bodem zuigen zorgt voor een tijdbom die af gaat als het gaat klotsen.

Onmogelijk, want ik heb een sump en tap daar regelmatig een halve liter af en niet door een 1/4¨ aansluiting maar 1/2¨. B) Maak je over mij niet druk hoor ik heb meestal mijn zaakjes goed voor elkaar ook al is dat in tegenspraak met de ¨een meerderheid¨ en voor wat die waard is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 11:03 #765711

svalk schreef :
It Paradyske schreef :
If five million people say a foolish thing, it still is a foolish thing.
:-)

Maar in dit geval ben ik het er ook wel mee eens.

Zou svalk aandelen hebben bij commerciele bergers? :evil:
Niet van de bodem zuigen zorgt voor een tijdbom die af gaat als het gaat klotsen.

Onmogelijk, want ik heb een sump en tap daar regelmatig een halve liter af en niet door een 1/4¨ aansluiting maar 1/2¨. B) Maak je over mij niet druk hoor ik heb meestal mijn zaakjes goed voor elkaar ook al is dat in tegenspraak met de ¨een meerderheid¨ en voor wat die waard is. B)

Er is natuurlijk niks mis met een sump en aftappen en dan niet van de bodem zuigen. Maar er is ook weinig mis met wel van de bodem zuigen, als je je filter goed controleert en op tijd vervangt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 11:18 #765715

Ik heb dit plaatje wel eens eerder gepost, maar zo heb ik het gemaakt. Afwaterende tanks onder de salon banken (dus liggen niet helemaal horizontaal) 2" aftap onderin, aftaptankje op het laagste punt waar ook de aanluitingen op zitten naar groffilter en retour. Regelmatig eventueel rommel en water aftappen en zelfs het filter heeft dan niet veel meer te doen. "Zelfreinigend" dus. Heb ik niet zelf bedacht, maar is een bijna kopie van de tanks op mijn vorige boot. Altijd schone tanks en geen mangat in de tank nodig.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 11:48 #765729

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Noballast schreef :
Ik heb dit plaatje wel eens eerder gepost, maar zo heb ik het gemaakt. Afwaterende tanks onder de salon banken (dus liggen niet helemaal horizontaal) 2" aftap onderin, aftaptankje op het laagste punt waar ook de aanluitingen op zitten naar groffilter en retour. Regelmatig eventueel rommel en water aftappen en zelfs het filter heeft dan niet veel meer te doen. "Zelfreinigend" dus. Heb ik niet zelf bedacht, maar is een bijna kopie van de tanks op mijn vorige boot. Altijd schone tanks en geen mangat in de tank nodig.


Kijk dat bedoel ik ! Mooi en goed doordacht systeem. Vertrouwen op een filter wat het vuil tegenhoud is goed alleen je weet nooit wanneer dat filter dicht slaat en komt altijd ongelegen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 11:48 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 11:58 #765735

svalk schreef :
Kijk dat bedoel ik ! Mooi en goed doordacht systeem. Vertrouwen op een filter wat het vuil tegenhoud is goed alleen je weet nooit wanneer dat filter dicht slaat en komt altijd ongelegen. B)

Mooi systeem , dat wel. Maarehh waarom heb je eigenlijk nog een groffilter nodig als dat toch niet dicht kan slaan :huh:
Als je echt geen problemen wilt krijgen wanneer je groffilter een keer onverwacht dichtslaat, installeer dan een dubbel filter wat je kunt omschakelen.
Want dichtslaan van dat filter gebeurt natuurlijk altijd onverwacht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 12:20 #765741

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bas van Dijk schreef :
Nachtvlinder schreef :
De meerderheid heeft wel gelijk - in dit geval ;)

Dat is ook mijn mening.
Bovendien heeft Fer ook meestal gelijk..



We hebben het over een tankje van z'n 20 liter en niet over 100 liter, dan zou ik adviseren om er een waterzak te maken in de tank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 15:03 #765782

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Fer schreef :
Bas van Dijk schreef :
Nachtvlinder schreef :
De meerderheid heeft wel gelijk - in dit geval ;)

Dat is ook mijn mening.
Bovendien heeft Fer ook meestal gelijk..



We hebben het over een tankje van z'n 20 liter en niet over 100 liter, dan zou ik adviseren om er een waterzak te maken in de tank


:laugh: :laugh: Dat zeg ik, een tank met een onderaansluiting en een sump ! B) Goed zo Fer, en zo te lezen heb jij altijd gelijk . :laugh: :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 06 sept 2016 15:04 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tankaansluiting onder, mag dat? 06 sept 2016 19:22 #765844

Yellow Boat schreef :
Want dichtslaan van dat filter gebeurt natuurlijk altijd onverwacht.
Als je regelmatig inspecties doet slaat je filter niet dicht. In mijn bootje heb ik er nu 4000 motoruren opzitten en ik heb nog nooit en verstopt filter gehad. Gewoon regelmatig even je motor nalopen en dit soort dingen gebeuren niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl