Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 3000 draaiuren

3000 draaiuren 07 sept 2016 14:11 #766021

  • PeterB
  • PeterB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Hallo iedereen,
Wat is jullie mening over een Volvo Penta motor van 1993 (133 PK) met 3000 draaiuren. Hij zit in een boot van 1980 die ik overweeg te kopen. Kan die nog lang mee?
Stel dat je zoiets moet/kan reviseren. Aan wat voor (hoge?!) kosten moet ik in zo'n geval denken
gr. Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 14:17 #766022

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8525
Is dat een motor boot of een zeilboot?

Voor een generator in stationaire toepassing is zo'n getal peanuts.
Voor een zeilboot die alleen de motor start om de haven uit te varen is het veel en motor mischien wel op. Maar met 130 uur per jaar zal het ergens tussen in zitten. Motorboot of zeilboot die wel een en ander motort? Lijkt oké dan.

Als je het met een auto vergelijkt zit je ergens tussen de 2 en de 3 ton. Er zijn auto's die dan al op de sloop liggen en auto's die op de helft zijn.
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 14:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 14:30 #766027

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
H'm das een forse kar, moet dus ook een behoorlijke zeilboot zijn?
Zoals hierboven gezegd, handig als je kan vinden of ie veel motoruren aan een stuk maakte.

Mijn Perkins 50 pk (lijkt sterk op Volvo) heeft 5000 uur en is van 1988, nog nooit aan gesleuteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 14:31 #766029

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
hangt helemaal van het gebruik en onderhoud af.
133pk lijkt me geen zeilboot(je),
een (nood)generatormotor die alleen onbelast heeft gedraaid is misschien naar de knoppen.

Motorboot mits beetje netjes gebruikt en niet zwaar onder of overbemeten en bijgehouden, waarom niet...
Moet toch wel 5000 uur kunnen maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 14:48 #766032

  • PeterB
  • PeterB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
DE motor zit in een 50 ft zeiljacht. Als ik jullie zo hoor zeggen jullie niet bij voorbaat, niet doen.
Ik zal in ieder geval proberen zo veel mogelijk van de motor te weten te komen.
Als een ccompressietest en een druktest op de ingang van het koelwater positief zijn, kan ik dan meer vertrouwen krijgen?

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 15:31 #766045

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Het is haast ondoenlijk om via internet je motor te laten inschatten. Compressie is een belangrijke graadmeter, maar het totaalplaatje zegt veel meer. Je bij laten staan door een vakman zal je veel meer opleveren dan de rekening alleen. Hij ziet, ruik, luistert en betast je motor. Dat gaat niet via het www
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 15:42 #766046

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
PeterB schreef :
DE motor zit in een 50 ft zeiljacht. Als ik jullie zo hoor zeggen jullie niet bij voorbaat, niet doen.
Ik zal in ieder geval proberen zo veel mogelijk van de motor te weten te komen.
Als een ccompressietest en een druktest op de ingang van het koelwater positief zijn, kan ik dan meer vertrouwen krijgen?

Peter

Kompressietest.
Kleur van de rook bij koude en warme motor. Laatste is belangrijker.Ook vooral bij het gas geven.
Kleur van de olie
Als de motor al warm is als je aan boord komt en vraag om een koude start.
Trillingen en vibraties bij verschillende toerentallen
Loopt de motor als een naaimachientje
Als de motor warm is zet de motor dan op vol gas en kijk wat er gebeurd en kijk naar het toerental en uiteraard de rook uit de uitlaat.

Als dit allemaal oke is en je gevoel zegt dat het ook oke is dan kun j er voor gaan. 3000 uur is weliswaar vel voor een VP (tenimste dat is mijn persoonlijke ervaring) maar het onderhoud is een belangrijke factor voor de lengte van de levensduur.
Een monteur heeft weliswaar wat meer ervaring maar kan ook niet in de motor kijken. Een VP reviseren gaat je denk ik ¨veul¨ geld kosten en zal de overweging om maar een nieuwe te kopen zeker gemaakt dienen te worden.

Succes ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 16:23 #766051

PeterB schreef :
DE motor zit in een 50 ft zeiljacht. Als ik jullie zo hoor zeggen jullie niet bij voorbaat, niet doen.
Precies. De motor in mijn boot, een 6 cylinder van 100pk, is van 1979 en heeft er inmiddels 39.000 draaiuren opzitten (geen typ fout, echt 13 keer zoveel ;) ). Deze loopt nog alsof hij nieuw is en heeft maar minimaal onderhoud nodig.
Het hangt echt voor 100% van het gebruik af of die bewuste motor nog 10 uur mee kan of nog 10.000 uur.
Toch zou ik in dit geval op mijn hoede zijn. 133pk voor een 50 voeter is absurd veel, tenzij de boot een ton of 40 weegt. Dat betekend dat de motor vaak onderbelast gedraaid heeft en diesels houden daar niet van.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 16:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 16:31 #766053

  • PeterB
  • PeterB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie input. Ik zal er uiteraard een monteur naar laten kijken. maar ik ben blij dat ik niet een uitsluitend negatief oordeel heb gekregen van jullie.
gr. peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 16:37 #766054

svalk schreef :
Kleur van de rook bij koude en warme motor.
Kleur van de olie
Kleur van de rook is maar beperkt van waarde. Momenteel rookt mijn motor ook behoorlijk, maar dat is omdat de verstuivers al 2000 draaiuren niet geserviced zijn. De rook ziet er precies zo uit als een combinatie van gebroken zuigerveren en een lekke koppakking terwijl dit iets is wat je in een uurtje of twee zonder enige kosten op kunt lossen.

Wat betreft de olie. Je kunt ook een smeeroilie analyse laten doen. Een sample breng je weg naar een laboratorium en dan krijg je een week later een analyse van de motor terug. Daarin staat precies wat er aan slijtage onderhevig is in de motor. Dit is een van de meest veelzeggende tests die je kunt doen en is meestal maar 10tjes werk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 16:49 #766056

ooit had ik een speedcruiser met 2x VP 135 PK 6 cilinders, eentje laten reviseren kostte € 5000.-
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 17:35 #766063

Prachtig schip! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 18:02 #766066

Ik heb liever 3000uur dan als die 500 had..
3000 is pas lekker ingelopen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 18:16 #766068

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 915
Let gezien de grootte van het jacht ook even op de staat van het teak op dek en opbouw. Mocht dit aan vervanging toe zijn dan vallen de revisiekosten voor een motor opeens heel erg mee.

Fraai jacht overigens.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 18:16 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 18:21 #766070

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Erikdejong schreef :
PeterB schreef :
DE motor zit in een 50 ft zeiljacht. Als ik jullie zo hoor zeggen jullie niet bij voorbaat, niet doen.
Precies. De motor in mijn boot, een 6 cylinder van 100pk, is van 1979 en heeft er inmiddels 39.000 draaiuren opzitten (geen typ fout, echt 13 keer zoveel ;) ). Deze loopt nog alsof hij nieuw is en heeft maar minimaal onderhoud nodig.

Die motor was toch in de snert gedraaid?

www.zeilersforum.nl/index.php/...r-en-overmatig-roken
www.zeilersforum.nl/index.php/...rvangen-in-den-verre
www.zeilersforum.nl/index.php/...-in-nederland#723796

na plaatsen van een gereviseerd ruilmotorblok praat je volgens mij niet meer van een motor uit 1979
hoeveel uur heeft er tussen die 2x gezeten?
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 18:34 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 18:50 #766080

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Heb je ook foto's van het schip??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 18:51 #766081

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
de gedachte dat Erik de Noorman een feitje vergeten was, had ik ook al :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 18:56 #766084

Mephisto schreef :
Die motor was toch in de snert gedraaid?
dat was de eerste, die had er nog meer uren op zitten dan wat mijn huidige motor heeft ;)

na plaatsen van een gereviseerd ruilmotorblok praat je volgens mij niet meer van een motor uit 1979
hoeveel uur heeft er tussen die 2x gezeten?
Het vervangen van zuigers en wat andere onderdelen maakt de motor niet nieuw. Wel als nieuw. Inmiddels zit er nu 2800 uur sinds die revisie, en loopt als nieuw, als je er maar goed voor zorgt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 18:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 18:57 #766085

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5796
Mephisto schreef :
Erikdejong schreef :
PeterB schreef :
DE motor zit in een 50 ft zeiljacht. Als ik jullie zo hoor zeggen jullie niet bij voorbaat, niet doen.
Precies. De motor in mijn boot, een 6 cylinder van 100pk, is van 1979 en heeft er inmiddels 39.000 draaiuren opzitten (geen typ fout, echt 13 keer zoveel ;) ). Deze loopt nog alsof hij nieuw is en heeft maar minimaal onderhoud nodig.

Die motor was toch in de snert gedraaid?

www.zeilersforum.nl/index.php/...r-en-overmatig-roken
www.zeilersforum.nl/index.php/...rvangen-in-den-verre
www.zeilersforum.nl/index.php/...-in-nederland#723796

na plaatsen van een gereviseerd ruilmotorblok praat je volgens mij niet meer van een motor uit 1979
hoeveel uur heeft er tussen die 2x gezeten?

Dat stond mij ook bij....

en om mijn Perkins 5000 uur nooit aan gesleuteld te nuanceren het blok zelf is niemand aan geweest behalve kleppen stellen bij 2800 uur maar dat was het ook behalve olie en filters.
wel de keerkoppeling, dynamo en startmotor gereviseerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 19:13 #766088

Veel boot voor dat geld. Vraag mij wel af waarom die ooit verlengd is. En zoals hier boven al gesteld ik zou mij meer zorgen maken over het teak dan over de motor. Als het dek al niet eens eerder is vervangen, is end-of-live al gepasseerd.

Edit: balsa boot ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 07 sept 2016 19:17 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 19:24 #766094

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3418
Noballast schreef :
Veel boot voor dat geld. Vraag mij wel af waarom die ooit verlengd is. En zoals hier boven al gesteld ik zou mij meer zorgen maken over het teak dan over de motor.

jullie weten blijkbaar over welke boot het gaat?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 20:07 #766110

  • PeterB
  • PeterB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Jongens,
Ik ga slapen. bedankt voor de input.
gr. Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

3000 draaiuren 07 sept 2016 20:16 #766111

  • GertZF
  • GertZF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
DavidS schreef :

jullie weten blijkbaar over welke boot het gaat?

Waarschijnlijk deze www.navi-sell.com/fr/aanbod-boten/79864/standfast-50/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl