Joost3 schreef :
Nadere inspectie laat zien dat als de motor loopt er lucht bellen ontstaan in het flesje. Het lijkt geen uitlaatgas te zijn.
Waarop baseer je dat?
Uitlaatgas bestaat uit CO2 en H20 oftewel koolzuur en water met nog wat overmaat lucht.Niet veel anders eigenlijk als lucht wat immers ook water en koolzuur bevat.
Bij een goed draaiende motor tenminste.
Van stikoxiden zoals bij moderne automotoren heb je vrijwel geen last bij "onze" simpele dieseltjes.
De enige manier waarmee je kunt zien of het uitlaatgas is zou meten zin of, simpeler, door een bakje met gefiltreerd kalkwater( water met een schep kalk een tijdje goed roeren en dan filtreren op een papieren koffiefilter) leiden. Bij veel CO2 (dus uitlaatgas) zie je dan dat het kalkwater troebel wordt.
En als het uitlaatgas is vrees ik voor het ergste ( koppakking).
Ad