Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iemand enig idee wat dit is?

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 08:52 #771567

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Vandaag bouw ik een nieuwe startmotor in. Bij aansluiten van de aarde zat dit component. Het is een gesloten kastje, vier ingegoten adres. De plug lijkt alsof die uit een kabelboom komt, maar nu zit alles aan elkaar. Op deze wijze doet het helemaal niets, maar de vraag is wel: wat is het en wat voor een functie heeft het als het goed aangesloten is?

Op het zwarte kastje staat een nummer: 2234

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 08:54 #771568

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Nog een tweede foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:00 #771571

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Lijkt haast een externe regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:02 #771572

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Trafotje ofzo?

Lijkt een blikpakketje te herkennen in het ingegoten geheel.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:06 #771575

Wat voor motor?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:07 #771576

Lijkt mij een oude gelijkrichter of zo, mogelijk een spanningsregelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:12 #771578

En dit zat bij je nieuwe startmotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:22 #771583

lijkt op een extra relais. ben er onlangs zoiets tegengekomen bij een motorboot. Omdat de kabelboom van contactslot naar startrelais van de startmotor de 6 meter overschreed is daar een extra relais tussen geplaatst. Misschien is dit ook wel zo'n constructie.
4 adres,....1x massa, 1x contactslot, 1x naar startrelais en 1x naar contactslot...dus 4 aansluitingen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:24 #771584

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
O ja, natuurlijk, het zit op mijn Yanmar 2GM20.
Nee, deze zat er al. Omdat ik de aarde had losgehaald (om goed bij de startmotor te kunnen), waren er een aantal andere aarde aansluitingen los. Bij het weer vastzetten van aardelijnen, ontdekte ik deze verder nergens aan verbonden onderdeel, omdat het wel aan de aarde vast zat. Aan de plug/verbinding zou je kunnen concluderen dat het ergens tussen zat (plug zit nu aan elkaar)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:26 #771585

Als die nergens aan vast zat heeft die dus geen functie gehad...en kun je hem weglaten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 09:38 #771591

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Ja, weglaten is prima, toch was ik benieuwd naar wat het zou kunnen zijn. M'n bootje ben ik nog niet zo lang en mijn kennis van dieselmotoren begon bij 0. Gaandeweg leer je veel door te lezen, doen en vragen. Dank voor jullie reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 11:45 #771636

Alles 'weglaten' wat je niet begrijpt maakt het leven een heel stuk simpeler.
Veel mensen doen dat al, de meeste misschien wel :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 13:30 #771671

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Is er op die plek misschien en kachel ingebouwd geweest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 13:35 #771677

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Is dit misschien de versterker die tussen de vochtsensor van de saildrive en het alarm zit?

Hier een voorbeeld van de situatie bij mijn vorige Yanmar :


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 20:04 #771752

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4156
correct, deze unit zorgt er voor in samenwerking met de sensor dat het lampje en de alarm buzzer aangestuurd worden bij water lekkage in de drive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 29 sept 2016 21:34 #771776

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Oké, dat (versterker unit voor de sensor) is iets wat ik ga uitzoeken. Dank, Cees, voor de foto. De draden van de sensor zijn afgebroken, een nieuwe is besteld. De aansluiting naar deze sensor loopt nu via de kabelboom richting de dynamo. Wat een hoe ga ik uitzoeken.

Wat opvallend blijft is dat deze unit alleen geaard is een de pluggen in elkaar zijn gestoken (kan op eerste gezicht geen andere pluggen vinden?). Zal ook de bedradingsschema nalezen, misschien vind ik daar wat.

De kachel zat onder de kaartentafel, maar die heb ik verplaatst naar het achteronder. Maar dat is een ander topic (later).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 30 sept 2016 06:58 #771808

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Een aantal jaren terug heb ik een nieuwe Yanmar geplaatst op de bestaande saildrive. Ik moest toen de vochtsensor met versterker integreren in de motorbedrading, die nogal afweek van het vorige type. De details heb ik niet meer paraat, maar als ik weer aan boord ben zal ik wat foto's maken. Het is geen rocket science.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 02 okt 2016 13:30 #772332

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Oké, ik ben benieuwd, zal zelf ook nog navraag doen bij de werf waar ik lig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 10 okt 2016 11:53 #774473

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Zoals beloofd, hierbij een paar foto's van de situatie bij mij aan boord. De sensor is met twee draden verbonden met het versterkerblok (zwart en wit/rood). De andere twee draden aan het versterkerblok zijn rood en blauw. Helaas is bij mij de hele kabelboom ingetapet, en ik kan niet (meer) zien hoe de draden zijn verbonden. De originele kleuren komen niet overeen met de huidige connector aansluitingen, dat weet ik nog wel.

Ik vermoed dat zwart de '0' is, en rood +12V, en blauw de uitgaande signaaldraad naar het paneeel met verklikker lampje en zoemer. Wel even testen voor je het definitief aansluit !






Laatst bewerkt: 10 okt 2016 11:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 10 okt 2016 14:41 #774556

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Cees,

Dank, één draad van mijn sensor was/is gebroken (nieuwe is besteld). Hoewel ik het nog niet uitgezocht heb hoe de aansluiting past, vermoed ik nu dat deze versterker er tussenuit gehaald is (ergo, dat de sensor al veel langer stuk is).

Als dit zo is, dan moet ik aansluitingen kunnen vinden, die passen op de nu in elkaar geschoven pluggen van de versterker (zie eerste foto).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 10 okt 2016 17:44 #774617

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Draadje opgeschoond. Graag on topic blijven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 11 okt 2016 17:56 #775009

Deze past tussen de stekkers van de motorkabelboom.
Maak deze maar eens los en je zult zien dat het er tussen past
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iemand enig idee wat dit is? 18 okt 2016 18:56 #776733

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
Oké, al even niet op de boot geweest, maar deze week ga ik het proberen. Dank Martin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl