Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Thermostaat Bukh DV10ME

Thermostaat Bukh DV10ME 02 okt 2016 10:46 #772292

  • Sietske
  • Sietske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Afgelopen weekend begonnen met de motor winterklaar te maken.
We doen het voor het eerst, dus het heeft wat voeten in de aarde :silly: .
Het enige wat nog niet gelukt is, is de antivries in de motor.
In het plan van de website van Fer, moest ik hiervoor de thermostaat losschroeven, maar... Die kon ik niet vinden. Kan iemand me aan de hand van de onderstaande foto's uitleggen wat ik los moet schroeven om ervoor te zorgen dat de antivries overal komt als ik dit in een "koude" motor wil stoppen?

Alvast bedankt!



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat Bukh DV10ME 02 okt 2016 11:35 #772304

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Het messing schijfje op de 2e foto is de thermostaat, die kan er met de rubber afdichting uit. Echter als je dit niet herkend moet je mogelijk toch eerst eens een sleutel cursus volgen om een beetje beslagen met de juiste kennis te gaan sleutelen. Anders is de kans op schade door eigen toedoen redelijk aanwezig. Ik vind die koelwaterslangen aan het thermostaathuis wel krap bemeten, dat lijken 3/8" brandstofslangen in een 1/2"verloop. De onderste foto is de sensor van de motortemperatuur meting.

In antwoord op je vraag, als je het blok af tapt kun je het vullen door het thermostaat huis. Nog beter is om na warmdraaien de thermostaat te verwijderen en dan koelvloeistof op te zuigen door de zuig van de pomp met draaiende motor dus,tot de gehele koelruimte en natte uitlaat gevuld is met deze.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat Bukh DV10ME 02 okt 2016 11:55 #772306

Jutter schreef :
Echter als je dit niet herkend moet je mogelijk toch eerst eens een sleutel cursus volgen om een beetje beslagen met de juiste kennis te gaan sleutelen. Anders is de kans op schade door eigen toedoen redelijk aanwezig.

Helemaal mee eens. Eventueel kom je met een boekje over dieselmotoren al een heel eind. Heeft elke goede watersportzaak of ook webshop bijv. www.vaarwinkel.nl/shop/products.asp?cat=78
Of eventueel deze videocursus kopen.
www.vaarwinkel.nl/shop/proddet...od=dvddieseltechniek
Ad



Laatst bewerkt: 02 okt 2016 11:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat Bukh DV10ME 04 okt 2016 15:43 #772973

  • Sietske
  • Sietske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Dankjewel voor jullie antwoorden!
Ik was al ingeschreven voor de toerzeilers Dieseldag (maarja, de winter wacht niet op mij) en heb nu ook de videocursus besteld.

Juist dat ik het hier kom vragen, geeft volgens mij ook wel aan dat ik niet alles zo maar openschroef. Ben ook niet van plan om ingewikkelde dingen zelf te doen, maarja met een boot en een jongerenbudget ben je toch wel grotendeels op jezelf aangewezen.

Is het verstandig die rubber afdichting te vervangen als ik de thermostaat eruit haal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat Bukh DV10ME 04 okt 2016 15:53 #772977

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Als je hem niet beschadigd niet nodig.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat Bukh DV10ME 05 okt 2016 07:47 #773110

Jutter schreef :
Als je hem niet beschadigd niet nodig.

Zolang er geen water naar buiten lekt is het sowieso geen probleem.
Een klein beetje inwendig doorlekken langs de thermostaat is geen probleem.
Veel zal dat sowieso nooit zijn want het drukverschl over een hermostaat is niet zo veel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat Bukh DV10ME 05 okt 2016 07:52 #773112

Yellow Boat schreef :
Jutter schreef :
Als je hem niet beschadigd niet nodig.

Zolang er geen water naar buiten lekt is het sowieso geen probleem.
Een klein beetje inwendig doorlekken langs de thermostaat is geen probleem.
Veel zal dat sowieso nooit zijn want het drukverschl over een hermostaat is niet zo veel.
Ad

let wel op dat je geen messing tegen het gietijzer laat komen(ik denk dat de rubberpakking ook een isolator is)
maar ik kan het ook mis hebben :huh: (kan nooit geen kwaad om erover na te denken)

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat Bukh DV10ME 30 okt 2016 20:19 #779967

  • Sietske
  • Sietske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Nogmaals bedankt!
De thermostaat is eruit gekomen en ligt nu thuis om te testen en de motor is winterklaar.
Een nieuw rubber is toch onvermijdelijk. Scheurde al toen ik ernaar keek, was zo goed als helemaal vergaan.
Staat nu op het boodschappenlijstje voor de winterklussen :) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl