Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Soort motor

Soort motor 06 okt 2016 20:49 #773634

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1274
Hallo, wie herkent dit merk en type motor? Ben vergeten goed te kijken en bootje ligt niet om de hoek...

O ja, ik weet al dat het een binnenboordmotor is :-)

Gr hylke



Bijlagen:
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 23:04 door YAMAHOELA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 06 okt 2016 20:54 #773636

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2145
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 20:55 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 06 okt 2016 21:18 #773646

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1274
Bedankt voor je snelle reactie.
M'n gevoel zegt dat ik hier niet blij van moet worden... Vervangen door een licht dieseltje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 06 okt 2016 21:29 #773649

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Een benzinemotor vraagt om meer voorzichtigheid, zoals het afzuigen van benzinedampen voor het starten. Deze motor ziet er smal en compact uit, dus of je ruimte hebt voor een dieseltje is de vraag. Ook moet je je afvragen of het de tijd, geld en moeite waard is. Als je benzine echt een probleem vind dan is het wellicht beter om de hele boot in te ruilen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 06 okt 2016 23:06 #773662

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1274
Heb het persoonlijk niet echt op benzine.... Als een kleine diesel niet past kan er altijd nog een haven uit haven in buitenboord achter... Bootje is - op beetje poetsen na - erg interessant en nostalgisch qua varend erfgoed :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 06 okt 2016 23:46 #773663

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8917
pura vida schreef :
Heb het persoonlijk niet echt op benzine.... Als een kleine diesel niet past kan er altijd nog een haven uit haven in buitenboord achter... Bootje is - op beetje poetsen na - erg interessant en nostalgisch qua varend erfgoed :-)

elektro is de toekomst Hylke :)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 00:29 #773665

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Een Yanmar 1GM10 diesel past er wel in hoor. Heb in het verleden ook een Vire verwisseld voor een Yanmar in een ongeveer even grote ruimte. Heb je een foto van de gehel boot? Ben wel benieuwd namelijk.
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 00:30 door Cat-36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 06:38 #773689

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Een tweetakt benzine zou ik niet in mijn bootje willen. Maar ik zie nog wel wat ruimte in de breedte die nu over is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 07:15 #773700

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7351
Ik las ergens dat je alvorens te starten eerst moet ventileren met een "brushless" ( vonkvrije?koolborstelloze?) ventilator. Als het motortje nog goed loopt zou ik het niet vervangen, maar kiezen voor een ventilatortje.
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 07:16 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 07:30 #773704

jerry schreef :
Ik las ergens dat je alvorens te starten eerst moet ventileren met een "brushless" ( vonkvrije?koolborstelloze?) ventilator. Als het motortje nog goed loopt zou ik het niet vervangen, maar kiezen voor een ventilatortje.

ik ook.en evt de motor kist open zetten voor het starten
het is al een oud scheepje,en het is kennelijk al heel lang goed gegaan
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 07:45 #773708

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3694
jerry schreef :
Ik las ergens dat je alvorens te starten eerst moet ventileren met een "brushless" ( vonkvrije?koolborstelloze?) ventilator. Als het motortje nog goed loopt zou ik het niet vervangen, maar kiezen voor een ventilatortje.

Klopt en dan moet je voor inblaasventilatie kiezen aan de bovenzijde en de (zwaarder dan lucht) benzine dampen passief aan de onderzijde van het gesloten motorcompartiment naar buiten afvoeren.
Twee of drie ventilatoren uit een desktop computer (dit zijn al jaren brushless DC ventilatoren) hebben meestal voldoende luchtverplaatsing om zoiets goed te behappen (is afhankelijk van het volume van de motorruimte). Indien de luchtinlaat in de motorruimte zit (is meestal het geval, een luchtinlaat van een tweetakt maakt bijna net zoveel herrie als de uitlaat), mag je de ventilatoren tijdens het draaien weer uitzetten, de motor ventileert de ruimte dan zelf door het inzuigen van lucht.

Als 'elektrovaarder' is het bijna ongelofelijk dat ik dit post in plaats van het advies naar een brushless elektromotor over te stappen, maar nostalgie is voor mij ook een klassiek fenomeen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 09:00 #773726

Peper schreef :

Klopt en dan moet je voor inblaasventilatie kiezen aan de bovenzijde en de (zwaarder dan lucht) benzine dampen passief aan de onderzijde van het gesloten motorcompartiment naar buiten afvoeren.

Waarom inblaasventilatie?
Leveranciers van dit soort vonkvrije ventilatoren geven in hun handleidingen juist aan dat het afzuigventilatoren zijn bijv.www.dekkerwatersport.nl/Catalo...lowers)/Product.aspx en www.dekkerwatersport.nl/pdf/35440jabsco.pdf en www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r01%2003-99.pdf.
Lijkt me ook sowieso beter want anders blaas je eventuele benzine en/of andere dampen ook de rest van de boot in aangezien een motorruimte wel nooit helemaal luchtdicht zal zijn en door de bij een inblaasventilatie altijd ontstane geringe overdruk zal er altijd damp naar andere ruimten komen wat uiteraard ongewenst is.
En het gaat bovendien immers om een vonkvrije motor en de ventilator zelf wordt sowieso vaak buiten de motorruimte zelf geinstalleerd.
Ad
Laatst bewerkt: 07 okt 2016 09:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 09:15 #773731

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
zat ik me ook af te vragen. onderdruk geeft geen dampen in de overige ruimten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 09:20 #773733

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3694
@YB:
Dat is nog uit de tijd dat er geen borstelloze motoren en dus geen vonkvrije motoren bestonden (op 12V). Ook bij montage buiten de motorruimte hield men rekening dat daar eventueel toch een brandbaar mengsel aanwezig zou kunnen zijn. (De eerste regelgeving omtrent dit fenomeen ontstond op operatiekamers in de tijd dat er ether als narcose-middel werd gebruikt. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen hoe brandbaar en explosief dit middel is!)
De regel is nu onzinnig, maar vergelijkbaar met de regel dat alle Li-ion accu's kunnen exploderen (is ook niet waar!). De techniek verandert sneller dan de regelgeving.
Het maken van een gasdichte motorruimte is nog steeds zinvol en er moet dan een afvoer worden aangelegd (meestal langs de uitlaat).
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 09:25 #773735

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Ik heb indertijd ook een afzuigventilator geinstalleerd op de boot van mijn broer, die een Albin benzinemotor aan boord had. De aanzuigmond was zo laag mogelijk en de uitblaasopening buiten de motorruimte.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 09:30 #773737

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Op sommige plaatsen, zoals Amsterdam zijn tweetakt BBM's verboden, geldt dit ook voor binnenboordmotoren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 09:48 #773742

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3694
Voor zover ik heb gehoord van een 'Amsterdamse rondvaartboot schipper', is men van plan dit te 'upgraden' naar alle inwendige verbrandingsmotoren of ze nu buiten- of binnenboord zitten.

Is Amsterdam voor de boot een mogelijk vaargebied, dan zou een conversie naar elektrisch een goede oplossing zijn. Het is de gekkigheid ten top natuurlijk, maar een benzine 2-takt generator, die een accu laadt, mag nog steeds want geen inboard of outboard motor. De wet heeft mazen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 09:54 #773744

Wat de zaak nog wat veiliger kan maken is een gasdetector ( uiteraard met een benzinesensor) eventueel gekoppeld aan de ventilator.
En nog iets , er hoort ook een vlamdover op de inlaat maar dat zit er neem ik aan al/nog op.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 15:50 #773818

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
In mijn bootje heeft vroeger ook een Vire motor gezeten. Is later vervangen door een buitenboordmotor, en ik heb er kortgeleden een klein dieseltje ingezet. (6 pk Faryman).

Het is dat ik geen goede Vire kon vinden, anders had ik die gekozen. Nu moest ik de fundatie helemaal opnieuw maken. De gevaren van een benzine motor worden naar mijn idee overschat, een boot met benzinemotor is daarom minder waard dan met een dieseltje. Maar met een goede afzuiging en een beetje gezond verstand zijn de risico's nihil.

Een een van mijn vorige boten zat een Albin O21 benzinemotor. Betrouwbaar, simpel te onderhouden en veel minder trillingen dan een oude dieselmotor. Het lage stationaire toerental was prachtig. Dat laatste voordeel heb je met een Vire helaas niet. Maar als hij goed draait: lekker laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Soort motor 07 okt 2016 16:29 #773822

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8027
Naast de problemen om de explosieveiligheid, moet je ook eens nadenken over in hoeverre deze motor met de huidige benzine's gelukkig zal zijn. ( er wordt steeds meer ethanol bijgevoegd ).
Reken ook maar met een zeer beperkte elektrische energie die de, vermoedelijk dynamo , zal kunnen leveren. Net genoeg om je startaccu bij te laden, dus al je andere elektrische toestellen zullen vanuit een sterke extra accu gevoed moeten worden, die je dan elke dag moet bijladen aan de wal.

Erg mooi die oude spullen, maar ofwel moet je gaan varen zoals ze het toen deden, ofwel moet je heel wat extra's voorzien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl