jerry schreef :
Ik las ergens dat je alvorens te starten eerst moet ventileren met een "brushless" ( vonkvrije?koolborstelloze?) ventilator. Als het motortje nog goed loopt zou ik het niet vervangen, maar kiezen voor een ventilatortje.
Klopt en dan moet je voor inblaasventilatie kiezen aan de bovenzijde en de (zwaarder dan lucht) benzine dampen passief aan de onderzijde van het gesloten motorcompartiment naar buiten afvoeren.
Twee of drie ventilatoren uit een desktop computer (dit zijn al jaren brushless DC ventilatoren) hebben meestal voldoende luchtverplaatsing om zoiets goed te behappen (is afhankelijk van het volume van de motorruimte). Indien de luchtinlaat in de motorruimte zit (is meestal het geval, een luchtinlaat van een tweetakt maakt bijna net zoveel herrie als de uitlaat), mag je de ventilatoren tijdens het draaien weer uitzetten, de motor ventileert de ruimte dan zelf door het inzuigen van lucht.
Als 'elektrovaarder' is het bijna ongelofelijk dat ik dit post in plaats van het advies naar een brushless elektromotor over te stappen, maar nostalgie is voor mij ook een klassiek fenomeen.
Groeten, Peper.