Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Motorproblemen

Motorproblemen 09 okt 2016 20:43 #774312

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Water

Motor aftappen vullen met water en dan even laten draaien en aftappen, deze stap een paar keer herhalen als dit nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 08:03 #774359

Vinni schreef :
Ik neem aan dat je met "natte voering" een indirect gekoeld systeem bedoelt?

Vinni

Vast niet want die twee hebben niks met elkaar te maken.
Lees dit maar even:
www.mvwautotechniek.nl/Woorden...nattecilinderbus.htm
Natte voeringen zolas sommige (vaak oudere) scheepsdiesels die hebben kun je vervangen. Bij "normale"geboode clinders moeten die eventueel gehoond of opgeboord worden als ze versleten zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 08:07 #774363

ilCigno schreef :
Dat spoelen, doe je dat met gewoon drinkwater, gedemineraliseerd water, koelvloeistof, azijn, verdund zoutzuur of nog iets anders?

Spoelen met ontkalkings of ontroestingsmisselen is bij indirect gekoelde motoren uiteraard niet nodig omdat daar simpelweg geen kalk in kan komen en die door de corrosiewerende eigenschappen van koelvloeistof niet roesten.Roesten kan bij indirect gekoelde motoren sowieso niet omdat na de eerste keer op temperaturu komen alle zuurstof uit de koelvloeistof is verdwenen en je voor roest nu eenmaal , naast water ook zuurstof nodig hebt.
Zou ook niet best zijn als dat anders was wan dan kon je ook regelmatig je CV systeem vervangen door roesten van binnenuit.
Ad
Laatst bewerkt: 10 okt 2016 08:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 09:03 #774390

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Ik begrijp effe niet hoe de klachten (krachtverlies en niet op toeren komen) opgelost kunnen zijn door het wisselen/spoelen van koelvloeistof.

Volgens mij heb je een nieuw "probleem" ontdekt ipv er een opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 14:09 #774536

koko schreef :
Ik begrijp effe niet hoe de klachten (krachtverlies en niet op toeren komen) opgelost kunnen zijn door het wisselen/spoelen van koelvloeistof.

Volgens mij heb je een nieuw "probleem" ontdekt ipv er een opgelost.

TS gaf al aan dat hij bij verwisselen van groffilter het filter niet ontlucht had, dus ga er vanuit dat dat die problemen veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 15:12 #774570

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Bas van Dijk schreef :
koko schreef :
Ik begrijp effe niet hoe de klachten (krachtverlies en niet op toeren komen) opgelost kunnen zijn door het wisselen/spoelen van koelvloeistof.

Volgens mij heb je een nieuw "probleem" ontdekt ipv er een opgelost.

TS gaf al aan dat hij bij verwisselen van groffilter het filter niet ontlucht had, dus ga er vanuit dat dat die problemen veroorzaakt.

Zeker, maar daarna gaat het draadje verder op koelproblemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 15:25 #774572

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2040
Om terug te komen op de oorspronkelijke probleembeschrijving: ik had een paar jaar geleden iets soortgelijks en dat bleek toen te komen door het blijven hangen van de stopknop.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 15:41 #774580

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
De koelvloeistof is modderig. Staat los van het toerenprobleem.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 17:52 #774622

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Eerst maar nieuwe koelvloeistof. Dan weer proefdraaien voor de toeren!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 10 okt 2016 18:51 #774656

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Knar schreef :
Om terug te komen op de oorspronkelijke probleembeschrijving: ik had een paar jaar geleden iets soortgelijks en dat bleek toen te komen door het blijven hangen van de stopknop.

Dick

Haha, die stond niet in mijn lijstje, maar inderdaad. Kan zomaar. Goeie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 15:31 #775836

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Weet iemand hoe ik die oude koelvloeistof kan aftappen?
Heb de manual doorgenomen maar kom er niet uit.
Zal wel ergens een aftapkraan oid zitten.
Er moet volgens de manual 4 liter inzitten.

Heb wel zo'n olie-extractor maar daar krijg ik het waarschijnlijk niet mee uit.
De manual geeft aan dat de vloeistof om de twee jaar vervangen moet worden.
Maar hoe....dat staat er niet in.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 15:36 #775838

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Oh ja....het is een Sole Mini 26

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 16:16 #775848

Op het laagste punt (dat is bij mij de boiler). Staat er niets in de manual over aftappunten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 16:27 #775853

Staat op pagina 29 van de manual: www.solediesel.com/portals/0/f...nuales/u_mic1_nl.pdf
De twee aftappunten op Fig.7.5B .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 16:53 #775862

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Hee....die manual is veel uitgebreider dan de manual die ikzelf heb!

Dank je Ad! :)

Die ga ik eerst maar eens doornemen.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 19:43 #775906

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2717
En je zou longlife koelvloeistof kunnen overwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 19:48 #775911

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Die heb ik. :)

Kroon Coolant SP14

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 19:53 #775913

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2717
Vinni schreef :
Die heb ik. :)

Kroon Coolant SP14

Vinni


Maar dan hoef je toch ook niet al na 2 jaar te verversen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 14 okt 2016 20:43 #775927

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Vandaag gekocht. :)

De manual geeft aan om de twee jaar vervangen.
Maar mogelijk dat SP14 langer meegaat.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 15 okt 2016 06:57 #775966

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja dat gaat hij ook

lastig om an te geven hoe lang maar 5 jaar lijkt me wel redelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 15 okt 2016 14:05 #776028

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Dank je!

Trouwens,,,,,de motor doet het weer perrrfect. :)

Eerst maar eens alles langsgelopen,
Geen handmatig opvoerpmpje aangetroffen.
Toen bleek ook dat het Delphi filter lekte. En als het lekt...zuig je dus ook lucht aan dacht ik. Een paar weken geleden losgehaald.

Toen ik het uit elkaar haalde bleek dat ik de ring op het glas er niet op had gedaan maar boven in het filter had aangebracht. Daar zaten dus nu twee rubbere ringen. :unsure:
Alles hersteld. Bleek ook dat het filter een beetje vuil was dus alles vervangen en gereinigd.
Toen stevig aangedraaid. De sleutel een kwart gedraaid waardoor de automatische ontluchting/opvoer zn werk deed. Dat 20 seconden aangehouden. Toen doorgestart en alles werkte weer vlekkeloos.

Koelvloeistof doe ik binnenkort.

Dank allen voor de adviezen.

Vinni
Laatst bewerkt: 15 okt 2016 14:06 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 15 okt 2016 20:37 #776104

Mijn kielkoeling zuig ik gewoon leeg met de olie-extractor (bolletje) en dat gaat uitstekend.
Elke vijf jaar vervang ik de 20 liter koelvloeistof - Eurol Coolant -36XL - en ook gelijk de impeller.
Dit voorjaar weer gedaan. :)
Laatst bewerkt: 15 okt 2016 20:44 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 16 okt 2016 07:06 #776127

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
20 liter ?
Wat voor motor is dat dan?

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 16 okt 2016 10:44 #776170

Hij heeft kielkoeling/vlakkoeling daarbij pomp je geen buiten water op maar is er een leiding op het vlak gemonteerd als radiator. Aangezien dit een lange buis is gaat er aardig wat koel vloeistof in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 16 okt 2016 18:29 #776250

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Aha....zo.....

Nog nooit van kielkoeling of vlakkoeling gehoord,

Weer,wat geleerd.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl