Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Motorproblemen

Motorproblemen 16 okt 2016 18:53 #776259

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
vind je vooral op motorboten. :sick: :woohoo:
Laatst bewerkt: 16 okt 2016 18:54 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 16 okt 2016 19:20 #776268

Hoe zat dat nu ook al weer met die verschillende koelvloeistoffen? Welke mag je wel en niet mengen? Kon je dat ook zien aan de kleur?

Wil ook gaan vervangen voor zo'n longlife type: is gewoon "leeg" dan voldoende of moet ik ook spoelen? Waarmee? Zit ook een boiler in het circuit dus of ik het helemaal leeg krijg!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 16 okt 2016 19:49 #776276

Vinni schreef :
Aha....zo.....

Nog nooit van kielkoeling of vlakkoeling gehoord,

Weer,wat geleerd.

Vinni

Mijn koelvloeistof loopt idd via smalle koelstroken aan beide zijde van de kiel.
Het wordt aan de rechterkant erin gepompt en stroomt naar voren en gaat via de linkerkant weer terug naar de motor, een 3GM30.
Werkt perfect! :woohoo:


Laatst bewerkt: 16 okt 2016 19:55 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 16 okt 2016 21:05 #776296

zie je ook meer bij ( stalen)motorboten dan bij zeilboten.
de kruiser van met ouders destijds had ook een soort handdoek radiator onder de boot hangen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 16 okt 2016 21:45 #776303

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nachtvlinder schreef :
Hoe zat dat nu ook al weer met die verschillende koelvloeistoffen? Welke mag je wel en niet mengen? Kon je dat ook zien aan de kleur?

Wil ook gaan vervangen voor zo'n longlife type: is gewoon "leeg" dan voldoende of moet ik ook spoelen? Waarmee? Zit ook een boiler in het circuit dus of ik het helemaal leeg krijg!?


Op mijn site staat een uitgebreid stuk over koelvloeistoffen
Laatst bewerkt: 17 okt 2016 05:33 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 24 okt 2016 15:10 #778245

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
In een stalen of aluminium schip zou ik altijd vlakkoeling (beter dan kielkoeling, want geen uitsteeksels) overwegen: is een stuk minder bewerkelijk dan indirect of direct, en werkt zomer en winter.
Helaas werkt 't stukken minder bij polyester of hout, want dat isoleert zodat je veel te weinig warmteafdracht via de scheepshuid hebt.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 15:10 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 25 okt 2016 07:00 #778382

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Fer schreef :
vind je vooral op motorboten. :sick: :woohoo:

Ook bij veel zeilendeplatbodems met een korte dooskiel een niet ongebruikelijke methode.

houdt vooral op ondiep water de koeling gaande.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 25 okt 2016 07:51 #778400

Nachtvlinder schreef :
Hoe zat dat nu ook al weer met die verschillende koelvloeistoffen? Welke mag je wel en niet mengen? Kon je dat ook zien aan de kleur?

zie de PDF, ooit gecopied van nl.sport.varen, en ik denk van de hand van CeesS.

Bijlage:

Bestandsnaam: Allekoelvl...leen.pdf
Bestandsgrootte:114 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 25 okt 2016 19:04 #778584

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Nachtvlinder schreef :
Hoe zat dat nu ook al weer met die verschillende koelvloeistoffen? Welke mag je wel en niet mengen? Kon je dat ook zien aan de kleur?

De kleur is geen intrinsieke eigenschap van de koelvloeistof, maar wordt bijgemengd. Niet altijd komen de kleuren van div. fabrikanten overeen, het kleurgebruik is niet genormeerd. Als je nieuw koopt, koop dan wat liters extra. Als je een gesloten systeem regelmatig moet bijvullen, is er iets niet in orde.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 25 okt 2016 19:29 #778590

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hoe zat dat nu ook al weer met die verschillende koelvloeistoffen? Welke mag je wel en niet mengen? Kon je dat ook zien aan de kleur?

zie de PDF, ooit gecopied van nl.sport.varen, en ik denk van de hand van CeesS.

Bijlage:

Bestandsnaam: Allekoelvl...leen.pdf
Bestandsgrootte:114 KB

Kunnen we die PDF niet onde "Hoe zat het ook al weer?" hangen?

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 21 nov 2016 18:58 #786301

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Even een opdatumpje....

Ben dr mee bezig geweest.
Maar mijn warmtewisselaar ziet er anders uit en het kraantje op het motorblok kon ik niet vinden.
Haal er maar een expert bij. Als ik het een keer gezien heb dan kan ik het in het vervolg zelf wel.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorproblemen 21 nov 2016 21:04 #786325

Nachtvlinder schreef :
Hoe zat dat nu ook al weer met die verschillende koelvloeistoffen? Welke mag je wel en niet mengen? Kon je dat ook zien aan de kleur?

Wil ook gaan vervangen voor zo'n longlife type: is gewoon "leeg" dan voldoende of moet ik ook spoelen? Waarmee? Zit ook een boiler in het circuit dus of ik het helemaal leeg krijg!?

Pas je even op met "long life" koelvloeistof als deze niet in een motor thuis hoort, en je waterpomp etc er voor geschikt is met name je keeringen, kon het nog wel eens een Short life worden.

De echte long life vaak licht roze van kleur is een behoorlijk agressief goedje, in de automotive veel gebruikt bij Audi BMW VW etc maar dat is een heel ander goedje dan de "organische" koelvloeistof waar we hier vaak over praten.

Dus even na kijken of je motor deze vloeistof mag gebruiken .

1 voordeel heeft long life wel bij een lekkage ook van weken geleden zie je een mooi roze spoortje naar waar het vandaan kwam :S
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl