Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 11 okt 2016 15:33 #774969

Heeft iemand verstand van, ervaring met een Volvo penta md20-20?

Een half jaar geleden heb ik een dufour 29 gekocht met een md20-20 diesel met toen nog maar 20 vaaruren. De motor stond een tijdje stil en is weer in top staat gemaakt in Nieuwpoort waar de boot lag.

Ik wil m graag in top staat houden. En ben best wel handig. Nu zoek ik iemand die tegen vergoeding mij 1 keer wil laten zien wat de handelingen zijn om de motor winterklaar te maken. Dit geeft mij namelijk toch het vertrouwen dat ik het de volgende keren goed zelf kan doen. Van 1 keer meekijken leer je gewoon ontzettend veel, zeker als het je interesseert.

Dus wie o wie heeft echt verstand van deze motor en zou over een maandje tijd hebben om mij dit proces te laten zien. De boot ligt dan op de wal in Baarn.

Ondertussen zal ik zelf het onderhoudsboek van Volvo penta goed doorlezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 11 okt 2016 18:33 #775024

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
ligt op de wal

en dan winterklaar maken :S
een paar maatregelen oke
maar als je niet in het water ligt....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 11 okt 2016 18:37 #775025

  • Tikoes
  • Tikoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Allemaal gekkigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 11 okt 2016 20:14 #775058

SYhelios. Je wekt de indruk iets te weten wat ik niet weet. Dat kan voor mij is dit nieuw. Iets meer toelichting zou dan wel zo tof zijn.
Wat ik weet is dat je de motor gewoon kan laten lopen op de wal. En op de wal kan ook mijn penta seal evt vervangen worden. Verder heb ik de motor nog nodig tot vlak voor ie in de kraan zal,hangen dus ik ging ervan uit dat winterklaar maken ook op wal gebeuren kan.

Dieseldokter ken ik Vd site en van horen zeggen, lijkt me een heel goede. Maar er zullen toch vast wel meer mensen willen helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 11 okt 2016 20:19 #775060

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
kielkoeling(gesloten systeem) of buitenwaterkoeling?
droge of natte uitlaat?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 06:25 #775103

Warmtewisselaar of directe koeling?
Wierpot of niet?

Onder de hijskraan gaat prima, als je snel bent is het klaar voor de hijsbanden erom hangen. Op de wal is gedoe en ingewikkeld.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 07:35 #775133

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik doe het ook als de boot al op de wal staat.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 okt 2016 07:36 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 07:48 #775138

Natte uitlaat, buitenkoeling dus. Direct gekoeld. Wierpot.

Is het dan zo gebruikelijk dit te doen als de boot nog in het water ligt en niet meer hoeft te varen? Dus onder de kraan ligt?
Om antivries aan te zuigen moet toch sowieso de aanzuigslang van het koelwater losgekoppeld worden? Verder weet ik er nog te weinig van hoor, dus ik ga me eerst maar eens inlezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 07:48 #775139

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7351
Ik doe het ook als de boot op de wal staat. Motortje heeft indirecte koeling, wordt dus niet snel te heet als je het even laat lopen om de anti-vries te laten " opzuigen" via de inlaat van de inpellerpomp. Voor olieverversen moet de olie warm zijn, dus dat doe ik als de boot in het water ligt en de motor minstens 15 minuten heeft gedraaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 07:49 #775140

douwe schreef :
Ik doe het ook als de boot al op de wal staat.

Gaat prima hoor.
Enige wat een prob;eem zou zijn is de motor die warm moet zijn om fatsenlijk olie te kunnen wisselen of moet draaien om een direct gekoelde motor van antivries te voorzien.
Maar daarvoor zijn genoeg mogelijkheden hoor.
Gewoon een waterslang in de wierpot hangen( bij voorkeur met een kraantje eraan om te regelen) , motor starten en de slang zodanig knijpen dat er net genoeg water in blijft staan om aangezogen te worden.
Maar wat nog beter gaat is aanzuigen vanuit een emmer die hoger dan de motor bijv. in de kuip staat waar je dan die slang in hangt.
Moet er natuurlijk wel water beschikbaar zijn of je moet oppervlaktewater m.b.v. een pomp kunnen gebruiken ( doe ik wel eens om mijn HD spuit te kunnen gebruiken.
Gaat allemaal uiteraaard alleen buiten!!
Waar je wel op moet letten is dat rubber schroefaslagers niet gesmeerd worden en je dus niet de keerkoppeling in zijn werk moet zetten. Geldt ook voor een saildrive omdat de buitense sealring van de saildrive-schroefas ook watergesmeerd is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 09:13 #775175

Bauke Dufour schreef :
Natte uitlaat, buitenkoeling dus. Direct gekoeld. Wierpot.

Is het dan zo gebruikelijk dit te doen als de boot nog in het water ligt en niet meer hoeft te varen? Dus onder de kraan ligt?
Om antivries aan te zuigen moet toch sowieso de aanzuigslang van het koelwater losgekoppeld worden? Verder weet ik er nog te weinig van hoor, dus ik ga me eerst maar eens inlezen.

- Thermostaat eruit halen.
- emmer met 5 liter antivries (50/50 water en antivries) klaarmaken
- naar de kraan varen
- wierpotdeksel eraf halen, afsluiter dichtzetten
- langzaam de emmer met AV-mix erin gieten. Duurt geen 3 minuten.
- emmer leeg? Motor afzetten.

En dan later op de wal de afsluiter leeg laten lopen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 okt 2016 09:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 09:32 #775187

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Baasklusje schreef :
Bauke Dufour schreef :
Natte uitlaat, buitenkoeling dus. Direct gekoeld. Wierpot.

Is het dan zo gebruikelijk dit te doen als de boot nog in het water ligt en niet meer hoeft te varen? Dus onder de kraan ligt?
Om antivries aan te zuigen moet toch sowieso de aanzuigslang van het koelwater losgekoppeld worden? Verder weet ik er nog te weinig van hoor, dus ik ga me eerst maar eens inlezen.

- Thermostaat eruit halen.
- emmer met 5 liter antivries (50/50 water en antivries) klaarmaken
- naar de kraan varen
- wierpotdeksel eraf halen, afsluiter dichtzetten
- langzaam de emmer met AV-mix erin gieten. Duurt geen 3 minuten.
- emmer leeg? Motor afzetten.

En dan later op de wal de afsluiter leeg laten lopen.
Je kunt ook de ingaande slang van de wierpot in de emmer hangen. Dat vind ik zelf makkelijker dan het in de wierpot gieten; hangt er ook vanaf hoe makkelijk je erbij kunt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 09:37 #775188

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
sy helios schreef :
kielkoeling(gesloten systeem) of buitenwaterkoeling?
droge of natte uitlaat?

Een Dufour 29 met kielkoeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 09:50 #775199

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Bauke Dufour schreef :
Natte uitlaat, buitenkoeling dus. Direct gekoeld. Wierpot.

I

Motoren met interkoeling hebben ook meestal ook een natte uitlaat
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 10:41 #775227

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8027
douwe schreef :
Bauke Dufour schreef :
Natte uitlaat, buitenkoeling dus. Direct gekoeld. Wierpot.

I

Motoren met interkoeling hebben ook meestal ook een natte uitlaat

Ik heb de motor niet gezien, maar ben even op de site van VP gaan kijken.
Uit de daar staande informatie leek het me dat het om een indirekt gekoelde motor zou gaan, of vergis ik me. ( Er stond een beschrijving in van een warmtewisselaar inclusief onderdelen, en die dingen staan volgens mij alleen op indirect gekoelde motoren. )
Verder lijkt me buiten de standaard winterklaar zaken zoals olie en oliefilter, (fuelfilter zal nog niet nodig zijn, aangezien de motor vorige winter nog een volledig onderhoud heeft gehad), er weinig aan de motor zelf moet gebeuren, hooguit nog de ventilatorriem losser zetten.
In de boot zelf de afsluiters openzetten eventueel voorafgegaan met ze eerst even wat antivries te geven. Welke temperaturen verwachten jullie daar boven eigenlijk deze winter ?
Komt er een elf stedentocht of is het nog een jaartje wachten ;) ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 10:44 #775228

Kan best indirect gekoeld zijn, met warmtewisselaar.
Enige verschil is dan dat er geen thermostaat uit hoeft voor de AV.

Wel moet elke 2 jaar de koelvloeistof in de motor en warmtewisselaar vervangen worden.
Om een of andere gekke reden denk ik dat dat niet gebeurd is bij de aflevering :evil:
Maar dat kan met koude motor, op de wal.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 okt 2016 10:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 11:09 #775243

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Tony2920 schreef :
douwe schreef :
Bauke Dufour schreef :
Natte uitlaat, buitenkoeling dus. Direct gekoeld. Wierpot.

I

Welke temperaturen verwachten jullie daar boven eigenlijk deze winter ?
Komt er een elf stedentocht of is het nog een jaartje wachten ;) ?

Ja, als de druksystemen blijven liggen zoals ze nu liggen tot en met februari
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 okt 2016 11:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 11:40 #775252

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Baasklusje schreef :
Kan best indirect gekoeld zijn, met warmtewisselaar.
Enige verschil is dan dat er geen thermostaat uit hoeft voor de AV.

Wel moet elke 2 jaar de koelvloeistof in de motor en warmtewisselaar vervangen worden.
Om een of andere gekke reden denk ik dat dat niet gebeurd is bij de aflevering :evil:
Maar dat kan met koude motor, op de wal.


Waarom moet met indirecte koeling de thermostaat er niet uit BK?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 13:30 #775281

Cat-36 schreef :
Waarom moet met indirecte koeling de thermostaat er niet uit BK?

Die zit in het gesloten koelsysteem met koelvloeistof.
Het buitenwaterdeel heeft er geen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 13:56 #775293

Olie verversen hoeft niet op het laatste moment, kan ook als je bv de boot naar de winterplek hebt gevaren. Dan met goed hete motor olie verversen. Je kunt dan best nog even nde volgende dag naar de kraan varen. Op de wal antivries in de wierpot (Action spul) en een paar keer starten ofwel kort laten lopen. Kan geen kwaad. Olie verversen gaat ideaal met olie extractor (PELA oid??). Mijn MD2040 heeft hiervoor een aparte plug aan SB zijde met rubber dopje, zo hoef je niet door de peilstokopening.

In het voorjaar olie en (meerdere) brandstof filters, impeller etc doen zodat je met verse spullen het water op gaat, Oliefilter altijd met koude motor, dan is de olie veel dikker en je morst daardoor minder.

SJoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring met een Volvo penta Md 20-20 winterklaar 12 okt 2016 15:09 #775330

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Bauke, ik stuur je een pb met telnr van een monteur in de buurt van Baarn. Geschikte kerel, die je vast wel wil laten zien hoe dat werkt. Niet gratis, maar ook niet de hoofdprijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl