Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorruimte isoleren

Motorruimte isoleren 22 okt 2016 21:19 #777802

Ik ben van plan mijn motorruimte te gaan isoleren.

Nu is alleen de trap van in de kajuit geisoleerd maar ik wil de ruimte rond de motor ( zijwanden en kuipvloer ) gaan isoleren.

Tips voor een betaalbare en goede oplossing hiervoor.

Gr,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 22 okt 2016 21:50 #777805

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Bij kok watersport staan de machinekamer isolatieplaten in de aanbieding.
isolatieplaat
Gezien omdat ik ditzelfde werk ook misschien ga uitvoeren, en ik toevallig vorige donderdag bij Kok was langsgegaan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 22 okt 2016 22:31 #777811

  • Younn
  • Younn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 72
Ook in de Doe het zelf zaken verkopen ze goede schuimrubber geluid-isolerende matten, eenvoudig aan te brengen met de passende lijm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 22 okt 2016 23:42 #777816

Younn schreef :
Ook in de Doe het zelf zaken verkopen ze goede schuimrubber geluid-isolerende matten, eenvoudig aan te brengen met de passende lijm.

en een stuk voordeliger... Pfff, in de aanbieding voor tegen de 80 euro de m2. Kan je een eikenvloer voor laten leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 22 okt 2016 23:58 #777817

Het geluidsdempendvermogen is ook een wereld van verschil met wat je uit de DHZ zaak krijgt.
Belangrijker dan isolatie is om luchtbruggen en contact vibratie te verwijderen. Dat kost vaak niets en heeft een grotere invloed op het geluidsniveau in de boot dan je met schuim bereiken kunt. Om het echt goed te doen plak je een laag dun lage dichtheidsschuim op de motor omkasting, daar een zware geluidsdempende plaat op. Vroeger waren die van lood, tegenwoordig van zeer zwaar plastic. Daar gaat weer een laag hogere dichtheidsschuim tegenaan, en dar een laag weefsel over welke vocht, olie en vuil buiten houd. Maar daarmee praat je ook over een heel ander kosten plaatje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 07:24 #777840

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7349
Isolatie bestaat uit 3 onderdelen: contactgeluid als er ergens iets tegenaan rammelt. Is meestal eenvoudig te verhelpen. Luchtgeluid: te verhelpen door absorberend materiaal, zoals de bekende schuimrubber platen met berg- en - dal profiel. Ook het zware isolatie plaat helpt hierbij. Het lastigste is het omweggeluid, omdat de motorruimte veel open verbindingen heeft met de overigevruimten in de boot. Die te dichten is de lastigste opgave.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 07:53 #777845

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Dat berg- en - dal profiel schuim heb ik er bij mij uitgehaald omdat het mijns insziens een te groot brandrisico vormt. ( Het had in de loop van de vorige 30 jaren zoveel olie dampen gezien dat het deels vol zat ). Schuim vind ik sowieso een minder goed idee in de machineruimte.
Platen met een toplaag gaan hopelijk wel brandveiliger zijn, en door de aluminium toplaag gaan ze het licht in de machineruimte weerkaatsen.
Ik hoop met 3 platen genoeg te hebben, dan zijn de kosten enigszins te verdragen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 08:42 #777863

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4079
Bij Kok watersport stond verleden jaar een test opstelling als isolatie kist.
Binnen een autoradio spelend en kon je het volume omhoog draaien en dan de isolatie kist weer dicht doen.
Het is niet te vergelijken met motor geluiden maar met de radio reduceerde het geluid zeer merkbaar.
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 08:43 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 12:17 #777930

Ja, er is veel verschil in geluidsdempend materiaal.

Dat schuim met pieken en dalen helpt vooral om reflecties tegen te gaan, dus om een ruimte minder galmend te maken, is niet nodig om geluid doorlating tegen te gaan. Het probleem is wel dat in een motorruimte vaak reflecties voor resonantie zorgen, dus sommige frequenties bouwen op door continu heen en weer kaatsen. Dat verhelp je wel iets door schuim te plakken.

En natuurkundig gezien is het enige wat geluid kan absorberen veel massa, vooral bij lage frequenties, dus hoe zwaarder hoe beter. Een licht schuim zal dus vooral in de hoge tonen iets dempen.

@Erik: met luchtbrug bedoel je gewoon een open verbinding naar buiten neem ik aan?
De reden dat dat zo lastig is dat een gat of spleet 2 keer zo klein maken maar een paar dB in geluidsniveau scheelt, een net hoorbaar verschil.
Je merkt dat bv als je een deur naar een rumoerige ruimte dichtdoet: een beetje dichtdoen heeft geen effect. Half dichtdoen, nauwelijks effect. Bijna dichtdoen, ietsjes effect. Pas op het laatste moment als de deur echt dicht gaat scheelt het opeens veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 12:30 #777934

Bas van Dijk schreef :
@Erik: met luchtbrug bedoel je gewoon een open verbinding naar buiten neem ik aan?
De reden dat dat zo lastig is dat een gat of spleet 2 keer zo klein maken maar een paar dB in geluidsniveau scheelt, een net hoorbaar verschil.

Een paar dB ?
3 dB verlaging is een halvering van het geluidniveau !

Maar eens, eerst kieren, dan de rest. Ontkoppeling werkt goed, dwz geen starre verbinding tussen motorkast en omringende constructie. (En dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 12:36 #777937

Noballast schreef :

Een paar dB ?
3 dB verlaging is een halvering van het geluidniveau !

"dB-A technisch" dB-A is meer betrokken op het menselijk gehoor dan alleen dB) gesproken wel maar voor het menselijk gehoor ligt dat toch wat anders.
Wat meer daarover hier: www.ssgm.nl/Het%20begrip%20dB.htm
Overigens is de reden voor het brandgevaar van goedkoop noppenschuim uit de bouwmarkt niet zozeer het schuim zelf (dat is i.h.a. brandvertragend gemaakt) maar het feit dat het schuim is en dus olie e.d. kan opnemen. En dat is nou juist get gevaar.Met voldoende olie erin kan het zelfs al bij relatief lage temperaturen in zelfontbranden , net als bijv. poetsdoeken , glasvezelisolatie of steenwol maar ook dikkere lagen stof in hoekjes van een motorruimte.
Dat is een van de redenen dat een motorruimte altijd zo "blinkend" schoon mogelijk dient te zijn.(mag ik trouwens zelf ook wel eens ter harte nemen.... :whistle: :blush: ).
Ad
Laatst bewerkt: 23 okt 2016 12:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 19:41 #778034

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31619
Hier staan zeer bruikbare materialen met specificaties, alsmede betaalbaat:

www.auerhaan.nl/lelystad/produ...ina&produkt=isolatie
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 21:05 #778058

Noballast schreef :
Bas van Dijk schreef :
@Erik: met luchtbrug bedoel je gewoon een open verbinding naar buiten neem ik aan?
De reden dat dat zo lastig is dat een gat of spleet 2 keer zo klein maken maar een paar dB in geluidsniveau scheelt, een net hoorbaar verschil.

Een paar dB ?
3 dB verlaging is een halvering van het geluidniveau !

3dB is een halvering van het fysisch geluidsniveau (in energie) idd, vandaar dat een kier 50% kleiner maken 3dB oplevert. 3dB is echter maar een kleine verandering in luidheid, zie hieronder.

Helaas is een halvering van het geluidsniveau niet zo indrukwekkend. Een verandering van 1 dB (ongeveer 20% minder geluidsniveau) is, onder gecontroleerde omstandigheden (goed experiment in verder stille kamer) NET merkbaar. 3 dB verschil hoor je wel als je het na elkaar hoort, maar als jouw motor 3dB stiller wordt tov vorige week merk je dat echt niet bewust op.

Het probleem is dat ons gehoor niet linear werkt, wij ervaren 10dB ongeveer als halvering in luidheid. 10 dB is een factor 10 in geluidsniveau!! Je moet een kier dus 10 keer kleiner maken, of ergens 90% van alle geluidsenergie absorberen voor dat het de helft zachter klinkt. Vandaar dat dat zo lastig is.

Het is daarom bv grappig om te zien dat mensen significant meer uitgeven voor een 150Watt vs een 100Watt (gitaar)versterker. Het verschil is ongeveer 1.7dB. Die 2 versterkers moet je echt naast elkaar horen om te merken dat 150W harder is dan 100W, ik dagelijks gebruik ga je er niks van merken.

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 23 okt 2016 21:18 #778061

Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :

Een paar dB ?
3 dB verlaging is een halvering van het geluidniveau !

"dB-A technisch" dB-A is meer betrokken op het menselijk gehoor dan alleen dB) gesproken wel maar voor het menselijk gehoor ligt dat toch wat anders.
Wat meer daarover hier: www.ssgm.nl/Het%20begrip%20dB.htm

Precies.
LUIDHEID (dus de ervaring van geluidsniveau, hoe hard het klinkt voor ons) is
A) gerelateerd aan dBA (tenzij het niveau heel hoog is)
B) verschil van 10 dBA is ongeveer 2 keer in luidheid

dBA is niets meer dan een weging, waarin de frequenties op verschillende manieren worden meegenomen, omdat voor ons hetzelfde absolute niveau bij 1000Hz veel harder klinkt dan bv bij 100Hz. Dus alleen de intensiteit geven zonder de frequentie zegt je niet hoe luid iets klinkt. Daarom wordt dBA gebruikt dan kan je dat wel zeggen.

Ik vermoed overigens dat een dieselmotor bij alle frequenties ongeveer evenveel geluidsenergie produceert met een flinke piek bij de RPM.
Je zal veel resonanties krijgen als de golflengte van het geluid precies in je motorruimte past wat alleen bij zeer lage frequenties zo is (1000 RMP > 1000 Hz > 33cm golflengte, 500 RMP > 66cm etc). Daar zal schuim dus wel tegen helpen, maar is weinig relevant, aangezien onze motoren zelden zo langzaam draaien.
Daar komt nog bij dat een groot deel van de lage tonen waarschijnlijk contact geluid is, daar doe je met isolatie aan de wand niks tegen.

groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 04:56 #778074

Ik heb pas deze gekocht www.correct.nl/artikel/Technau...n+32mm_art356597.php

Ga ze er binnenkort in maken, ben benieuwd naar het verschil. Deze platen zijn mooi afgewerkt met een gladde toplaag, wat weer ideaal is met smeer en vet etc.

Ze zijn ook wat goedkoper als bij de Kok. Wat misschien een nadeel is, is dat je ze per vier moet afnemen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 04:57 door Oemoemenoe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 05:50 #778078

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 909
Veel schuimplaten van de dhz markt zijn eigenlijk niet geschikt om voor lange duur in een warme ruimte als een motor ruimte gemonteerd te worden.
Heel langzaam laat de toplaag hiervan los , het verpulpt en wordt dan uiteindelijk aangezogen door je motor.
Met een beetje geluk gaat je luchtfilter er van dicht zitten ,maar vele motoren hebben slechts een gaas filter waar dit doorheen gaat.
hierdoor kan (ik zag niet dat ) je motor schade oplopen.
Daarnaast is de isolatie die je bij de meeste watersportzaken koopt (en ook akoestiek geluiddempingsspecialisten vaak opgebouwd uit meerdere lagen waardoor op diversen geluid niveau's gedempt wordt onder andere ontdreuning door de basis van barifold die hier toegepast wordt.
gr marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 07:28 #778089

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Oemoemenoe schreef :
Ik heb pas deze gekocht www.correct.nl/artikel/Technau...n+32mm_art356597.php

Ga ze er binnenkort in maken, ben benieuwd naar het verschil. Deze platen zijn mooi afgewerkt met een gladde toplaag, wat weer ideaal is met smeer en vet etc.

Ze zijn ook wat goedkoper als bij de Kok. Wat misschien een nadeel is, is dat je ze per vier moet afnemen.

Tja het is niet veel, bij correct 150 en bij kok 160 euro voor 4 platen.
Ook de bevestigingslijm kost praktisch hetzelfde .
2 verschillende merken platen. ( zou zo maar toch dezelfde fabrikant kunnen zijn. )
Nu is de vraag, welke zijn de beste ? ? ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 07:28 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 07:54 #778098

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1047
Ik ben hier ook mee bezig maar heb het even op de lange baan geschoven want andere klussen moeten eerst (zoals het überhaupt plaatsen van een motor).
Mijn werf kwam met Recytex. Knijterduur spul.

Een tip die ik kreeg van een oude monteur (zo'n ouderwetse goeie, zo eentje die geen sigaretje moet opsteken omdat-ie zo doordrenkt is van de olie dat-ie spontaan zelf in de fik zou gaan) is om koeienmatten te gebruiken Dat is een echte budgetoplossing. En het is eigenlijk dat zware plastic waar Erik het over heeft.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 08:36 #778108

Toekomst schreef :
koeienmatten te gebruiken

En dan de stront erin laten zitten, dat geeft extra geluiddemping! Ook nog op een milieuvriendelijke, duurzame manier!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 08:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 09:20 #778119

Baasklusje schreef :
Toekomst schreef :
koeienmatten te gebruiken

En dan de stront erin laten zitten, dat geeft extra geluiddemping! Ook nog op een milieuvriendelijke, duurzame manier!

Dat klopt. Er zit dan ook nog een verschil tussen of de koeien gedroogd gras of vers gras uit de weide gegeten hebben. In verband met de dichtheid van de vlaai. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 10:40 #778148

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Toekomst schreef :
Ik ben hier ook mee bezig maar heb het even op de lange baan geschoven want andere klussen moeten eerst (zoals het überhaupt plaatsen van een motor).
Mijn werf kwam met Recytex. Knijterduur spul.

Een tip die ik kreeg van een oude monteur (zo'n ouderwetse goeie, zo eentje die geen sigaretje moet opsteken omdat-ie zo doordrenkt is van de olie dat-ie spontaan zelf in de fik zou gaan) is om koeienmatten te gebruiken Dat is een echte budgetoplossing. En het is eigenlijk dat zware plastic waar Erik het over heeft.

Heb je een idee van de prijs, en waar die te koop zijn.
Ik zie me al staan bij Kok watersport om naar koeienmatten te vragen ? :laugh:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 10:44 #778153

Hier wat opties ooit uitgezocht door een mede ZF lid:

Merfocom combinatieplaat (afm: 1200x1000x35)
(www.exalto.com/products.php?id=149419) (139 euro)
(www.akoestiekwinkel.nl/merfocom-combinatieplaat) (afm: 1200x1000x35) (110 euro) (91 per m2)

Technautic isolatie (4st 600x1000x32)
(www.georgekniest.nl/Catalogus/...solatie/product.aspx) (219 euro) (91 per m2)

Halyard Isolatieplaat motorruim (1000x600x32)
(www.kokwatersport.nl/halyard-i...cm-32mm/p81202-IAG0/) (38,95 euro) (65 per m2)

Merfodem of Merfocell
www.merford.com/nl-nl/producte...materialen/merfodem/
www.merford.com/nl-nl/producte...aterialen/merfocell/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 14:28 #778230

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1047
Tony2920 schreef :
Heb je een idee van de prijs, en waar die te koop zijn.
Ik zie me al staan bij Kok watersport om naar koeienmatten te vragen ? :laugh:


www.snelhoutrubber.nl/index.php/ligvlakken
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 14:30 #778232

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1047
nr 15 Ken lijkt me wel wat
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorruimte isoleren 24 okt 2016 15:22 #778247

  • hydraat
  • hydraat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Vorig jaar heb ik ter voorbereiding op het isoleren van de motorkist van Hydraat (Waarschip 900+) een spreadsheet gemaakt.
Die kan je op via deze link raadplegen. https://docs.google.com/spreadsheets/

Behalve dat er in het sheet wordt uitgerekend wat de kosten zijn, staat ook het gewicht per vierkante meter plaat (kolom I) en daar draait het om!

Bepaal je budget en kies dan een plaat die zo zwaar mogelijk is per vierkante meter.

Vorig jaar maar een gedeelte van de motorkist kunnen isoleren, maar het scheelt nu al flink.
Flits > Vaurien > Waarschip 725 > Waarschip 900+
en veel windsurfboards..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl