Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :
Een paar dB ?
3 dB verlaging is een halvering van het geluidniveau !
"dB-A technisch" dB-A is meer betrokken op het menselijk gehoor dan alleen dB) gesproken wel maar voor het menselijk gehoor ligt dat toch wat anders.
Wat meer daarover hier:
www.ssgm.nl/Het%20begrip%20dB.htm
Precies.
LUIDHEID (dus de ervaring van geluidsniveau, hoe hard het klinkt voor ons) is
A) gerelateerd aan dBA (tenzij het niveau heel hoog is)

verschil van 10 dBA is ongeveer 2 keer in luidheid
dBA is niets meer dan een weging, waarin de frequenties op verschillende manieren worden meegenomen, omdat voor ons hetzelfde absolute niveau bij 1000Hz veel harder klinkt dan bv bij 100Hz. Dus alleen de intensiteit geven zonder de frequentie zegt je niet hoe luid iets klinkt. Daarom wordt dBA gebruikt dan kan je dat wel zeggen.
Ik vermoed overigens dat een dieselmotor bij alle frequenties ongeveer evenveel geluidsenergie produceert met een flinke piek bij de RPM.
Je zal veel resonanties krijgen als de golflengte van het geluid precies in je motorruimte past wat alleen bij zeer lage frequenties zo is (1000 RMP > 1000 Hz > 33cm golflengte, 500 RMP > 66cm etc). Daar zal schuim dus wel tegen helpen, maar is weinig relevant, aangezien onze motoren zelden zo langzaam draaien.
Daar komt nog bij dat een groot deel van de lage tonen waarschijnlijk contact geluid is, daar doe je met isolatie aan de wand niks tegen.
groet,
Bas