Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: motor deed vreemd

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:00 #778690

Vanochtend mijn volvo penta 2003 gestart. Liep even ok, en sloeg daarna af. Starten deed hij wel weer, maar met meer gas leek het of hij stikte, en sloeg hij af.
Paar keer opnieuw gestart, uiteindelijk geen probleem en liep hij weer normaal.
Wat kan dat geweest zijn? Vuiltje voor een filter ofzo? Of kan een slechte accu de oorzaak zijn?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:11 #778694

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lijkt erop dat er even brandstof te kort was

De filter moet wel goed dicht zitten wil dit de oorzaak zijn en moet dan blijven voor komen.

ik zou de filters controleren ook de van de opvoerpomp, deze word vaak vergeten.
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 12:13 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:12 #778695

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sea Force One schreef :
Vanochtend mijn volvo penta 2003 gestart. Liep even ok, en sloeg daarna af. Starten deed hij wel weer, maar met meer gas leek het of hij stikte, en sloeg hij af.
Paar keer opnieuw gestart, uiteindelijk geen probleem en liep hij weer normaal.
Wat kan dat geweest zijn? Vuiltje voor een filter ofzo? Of kan een slechte accu de oorzaak zijn?

De accu kun je uitsluiten.
Zou maar richting brandstof zoeken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:13 #778696

Ik zou denken lucht in het brandstofsysteem of vuil in de diesel. Ergens een lekje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:14 #778697

Fer schreef :
Lijkt erop dat er even brandstof te kort was

De filter moet wel goed dicht zitten wil dit de oorzaak zijn en moet dan blijven voor komen.
Dank Fer. Motor loopt nu als vanouds. Wat zou een oorzaak kunnen zijn van het tijdelijke brandstoftekort?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:15 #778699

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Minuscuul lucht lek , de regulateur raak in de war en de motor slaat af
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 12:16 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:24 #778706

Moet ik hierop actie ondernemen of kan zoiets wel eens gebeuren?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:34 #778712

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30045
Sea Force One schreef :
Moet ik hierop actie ondernemen of kan zoiets wel eens gebeuren?

Als het probleem zich blijft herhalen, moet je er vanzelfsprekend actie op ondernemen.
Volsta voorlopig even met het nalopen van het brandstofcircuit op (kleine) lekkages. Waar brandstof kan weglekken kan lucht het systeem binnenkomen.
Zijn er niet lang geleden brandstoffilters vervangen? Ik heb eens een heel seizoen gevaren met vergelijkbare storingen, omdat er lucht was blijven hangen bovenin het groffilter (Delphi). Af en toe kwam er een belletje los en dat zorgde dan voor een kortdurende onregelmatigheid. Daarna draaide de motor dan weer uren normaal..

Normaal gesproken komen dergelijken incidenten nooit voor. Als de zaak goed ontlucht is, er geen brandstoflekkages of luchtlekken zijn en je vaart je tank niet leeg, dan blijft de brandstoftoevoer altijd goed werken. Tenzij de pomp mankementen gaat vertonen. "Vuiltjes" bereiken de verstuivers niet; ik neem aan dat je een grof- en een fijnfilter (op de motor) hebt.
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 12:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:36 #778713

Tsja, heeft ie lang stilgestaan? Als het een klein lek is dan kan het dus wel weer voorkomen, met name als de motor een tijd uit staat en de diesel de kans krijgt om weg te lopen (hoeft niet perse diesel te lekken ergens) door een klein lekje. Ik zou toch even een controle uitvoeren op lekkage, je wil echt niet dat er lucht in je systeem zit op het moment dat je de motor echt nodig hebt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 12:39 #778715

Ik had precies dit en mijn opvoerpompje bleek vol prut te zitten, evenals de filters.

iig eens met Fer: brandstoftekort dus ofwel verstopping, ofwel lucht in de leiding.
Systematisch zoeken.. Zijn meerdere draadjes over op het forum.

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor deed vreemd 26 okt 2016 13:20 #778740

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Als bij mij de stopknop niet helemaal goed terugkomt doet hij precies hetzelfde
(VP MD11D): wel stationair lopen, maar bij gas wil hij afslaan.

Verklaart ook waarom na diversen keer starten het probleem helemaal weg kan zijn.

Zou ik eerst even naar kijken, lijkt mij het minste werk.
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 13:21 door H3arth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl