Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zuigerveren of kleppen ?

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 18:53 #778821

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2184
Een heel verhaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:
Yanmar 2 GM20, directe koeling, 2 cylinder, geen voorgloeien.

- plotseling verloor de motor tijdens varen heel veel vermogen, begon zwaar grijze rook te geven en olie op het water. Daarna ging starten erg lastig, ,maar lukt wel. Symptomen bleven hetzelfde.
- er komt (behoorlijk veel) diesel in het olie carter
- Alle filters gecontroleerd, ontlucht, etc
- opvoerpomp leek het niet goed te doen. Vervangen
Nog steeds geen verandering.
Bij ontluchten van de hoge druk leiding nabij de verstuiver, bij draaiende motor, bleek dat dit bij één verstuiver goed gaat, bij het ontluchten nabij de andere verstuiver slaat motor gelijk af.
Ik concludeer daaruit dat de motor slechts op één cylinder draait.
Verstuivers laten controleren door gespecialiseerd bedrijf: alles goed
Verstuivers laten sproeien buiten de motor terwijl aangesloten op de HD leiding: Beide geven een dieselwolkje
Mijn conclusie: Brandstof aanvoer is goed. Er moet dus iets in de motor zitten.
Door gebrek aan compressie doet 1 cylinder het niet. NB: Ik ben niet in staat om zelf de compressie te meten.
Kleppen gesteld. Zaten heel erg strak (te weinig ruimte)

Vraag: Klopt mijn analyse?
Ligt het ana kleppen of zuigerveren?
Kan ik als eenvoudige sleutelaar zelf wat doen aan kleppen, zuigerveren, etc

Ik hoor graag van jullie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 19:03 #778824

Gezien al deze symptomen, inclusief die brandstof in het carter, denk ik aan een kapotte zuiger. En dat is niet fijn voor een motor.
Is wellicht wel relatief makkelijk te herstellen.
Sterkte!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 19:06 #778825

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Omdat dit plotseling optrad denk ik dat het mogelijks nog iets anders zou kunnen zijn.
Heb je bij draaiende motor de kleppen kunnen zien werken, ik weet niet of het mogelijk is?
Kan je de werking van de kleppen bekijken door de motor te tornen, om zeker te zijn dat de kleppen goed werken.
Maar ik heb de indruk dat mogelijks iets mis is gegaan bij de aansturing van de kleppen.
Stootstang, kleplichter, ? ? ? nokkenas ? ? ?
Een zuigerveer kan ook, maar komt er dan geen druk op het carter te staan, dat zou je mijns insziens dan ook moeten merken.
Blijft ook nog een blokage van de luchtaanvoer naar 1 van de cylinders mogelijk.
Toch maar even nakijken, is mogelijk en veel gemakkelijker op te lossen dan de andere mogelijkheden.
Hoe ziet de smeerolie eruit, zit daar diesel bij?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 19:10 #778826

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Pieter2,
Is het mogelijk dat er een klep is blijven hangen in de open stand, de zuiger er tegen aan gelopen, klep krom, en daarna geen compressie meer. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er zomaar ineens iets zo definitiefs aan een zuiger gaat mankeren. Ook nog kan er een koppakking stuk zijn. Als de pakking doorblaast naar de klepstoterruimte heb je er niet direct erg in, anders dan lekkage naar buiten. Dat hoor je wel. Het blijft zoeken. Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 19:13 #778828

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6387
Lekke klep of koppakking inderdaad. Even kop lichten en je weet meer.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 19:54 #778834

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2184
Tony2920 schreef :
Omdat dit plotseling optrad denk ik dat het mogelijks nog iets anders zou kunnen zijn.
Heb je bij draaiende motor de kleppen kunnen zien werken, ik weet niet of het mogelijk is?
Kan je de werking van de kleppen bekijken door de motor te tornen, om zeker te zijn dat de kleppen goed werken.
Maar ik heb de indruk dat mogelijks iets mis is gegaan bij de aansturing van de kleppen.
Stootstang, kleplichter, ? ? ? nokkenas ? ? ?
Een zuigerveer kan ook, maar komt er dan geen druk op het carter te staan, dat zou je mijns insziens dan ook moeten merken.
Blijft ook nog een blokage van de luchtaanvoer naar 1 van de cylinders mogelijk.
Toch maar even nakijken, is mogelijk en veel gemakkelijker op te lossen dan de andere mogelijkheden.
Hoe ziet de smeerolie eruit, zit daar diesel bij?

Bij draaiende motor naar de kleppen kijken levert wel een rotzooi van olie op vrees ik. Bij niet draaniende motor heb ik geen bijzonderheden kunnen zien.
Lucht toevoer zal ik even checken inderdaad.
Hoe merk ik als er gene druk op het carter staat? Eén cylinder doet het immers wel.

Heeft iemand een mooie beschrijving of filmpje hoe je de kop e af haalt en kleppen kan controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 19:59 #778835

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Niet meer proberen te starten.
Eerst cilinderkop er af halen en kijken wat er kapot is.
pieter2 schreef :
Heeft iemand een mooie beschrijving of filmpje hoe je de kop e af haalt en kleppen kan controleren?

Ik ken je motor niet maar: gewoon alles weghalen dat in de weg zit, kleppendeksel er af halen en kijken of daar iets vreemds te zien is, distributie los halen en cilinderkopbouten losdraaien (enigzins gelijkmatig), kop voorzichtig er af rukken en dan kijk je bovenop je zuigers.
Op zich is het niet verkeerd om iemand met ervaring er bij te hebben.
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 20:07 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 20:21 #778842

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1006
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 20:58 #778850

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4076
Een klepveer gebroken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 21:10 #778852

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
pieter2 schreef :
Heeft iemand een mooie beschrijving of filmpje hoe je de kop er af haalt en kleppen kan controleren?

De site van Fer, de dieseldokter

Op youtube heb ik allerlei filmpjes gevonden van mensen die koppen reviseren, kleppen slijpen en dergelijke en zelf roodkoperen koppakkingen maken. Van mijn motor en het Hatz blok heb ik werkplaatshandboeken gevonden. Dat gaf me voldoende vertrouwen om te gaan sleutelen.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 21:11 #778853

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
pieter2 schreef :
Kleppen gesteld. Zaten heel erg strak (te weinig ruimte)


Je analyse is goed in zoverre dat het niet aan het brandstofsysteem ligt
Dat je kleppen te strak stonden kan mogelijk de oorzaak zijn dat er een klep dusdanig verbrand is dat er geen compressie meer opgebouwd wordt. Dan verbrand de ingespoten brandstof ook niet en komt dus in carter terecht.
Kop moet er in ieder geval toch af en dan openbaart het probleem zich wel.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 21:18 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 21:18 #778857

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Pieter2,
Nou, de smeerolie rommel valt erg mee als je zonder deksel draait. Zodra je het kleppen dksel er af hebt kun je vaak al zien welke cilinder doorblaast. Zwarte aanslag. Zwarte smeerolie is ook al een aanwijzing, hoewel minder duidelijk, omdat de smeerolie ook door normaal gebruik de roet heel fijn in oplossing houdt en daardoor erg zwart oogt. Bij een twee cilinder met een cilinderdeksel voor twee cilinders maakt het uiteraard niet uit; dan moet de kop er toch af.
Woon je in de buurt van Dordrecht, dan wil ik je gerust helpen. Het loshalen is een makkie, maar het monteren moet je wel met de nodige zorg doen.
Om te controleren of lekkage naar het carter plaatsvindt moet je de carter ontluchting loshalen, uiteraard met kleppendeksel er op laten draaien, en puft de ontluchting dan, dan is dat een teken dat er hetzij via koppakking, hetzij via zuiger compressie weglekt naar het carter. Dan wordt de eindcompressie temperatuur niet gehaald en ontsteekt de brandstof niet. Tja, het is vaak even zoeken naar de oorzaak, maar meestal lukt het wel. Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 21:18 #778858

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
"Zwaar grijze rook" klinkt wel als koelwater in de cilinder en dan is je koppakking dus kapot. Voordat je de kop er af haalt moet je uiteraard koelwater aflaten, zo je dat hebt. Ik weet niet hoe dat bij jouw motor zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 26 okt 2016 22:05 #778869

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2184
Allen dank voor de vele tips! Ik ga er mee aan de slag en hou jullie op de hoogte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 27 okt 2016 08:05 #778910

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
verstuiver er uit schroeven, motor met de hand naar bovenste punt van de compressie slag. Die van de defecte cilinder. krukas draaien, exact op TDC !
Vliegwiel indien mogelijk blokkeren ( bijvoorbeeld een ringsleutel op de dynamo as) nu met pers lucht blazen in het verstuiver gat.
Eenvoudig luisteren waar de lucht heen gaat.
Dit is eigenlijk een eenvoudige lek test.

Let op als de zuiger niet exact bovenin staat wil de motor met behoorlijk veel kracht verdraaien !
zeker als er nog wat compressie aanwezig is!
Laatst bewerkt: 27 okt 2016 08:06 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 27 okt 2016 08:23 #778915

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Kijk eens hier :

Laatst bewerkt: 27 okt 2016 08:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 27 okt 2016 08:44 #778919

Misschien heb je ook wat aan de workshop manual, met name voor de aantrekkoppels en andere afstelgegevens:
www.motoren.ath.cx/Download.ph...HMWorkshopManual.pdf
Let op , is een hele grote file
Ad
Laatst bewerkt: 27 okt 2016 08:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zuigerveren of kleppen ? 27 okt 2016 08:56 #778922

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3693
Vergelijkbare verschijnselen gehad in 1991 met een Peugeot 309 diesel na 230000km. Verdenking van lekke koppakking, was uiteindelijk gescheurde cilinderkop. Is ook niet zo vreemd als je regelmatig met 180km/hr door Duitsland rijdt met een 1900 dieseltje.
Na revisie van de kop reed het ding nog harder! Ondanks dat een fijne auto!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl