Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Speling schroefas

Speling schroefas 30 okt 2016 09:35 #779727

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Afgelopen week is ons bootje het water uitgegaan. Dit is wat eerder gebeurd omdat er toch wel wat water binnenkwam via het schroefaslager bij stilstaand (twee druppels per minuut) en we dit niet opgelost kregen met de vetpomp. De moeren zaten helemaal vast en durfde daar in het water niet nog meer kracht op te zetten.

Nu viel mij op dat er speling op de schroefas zit. Is dit acceptabel?







Hier nog een filmpje van het lager binnen als de motor draait:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 09:50 #779734

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Ik ben geen specialist in deze materie, maar ik heb ook een dufour 2800.
Ik vind de beweging van de schroefas binnen merkwaardig, er zit een stuk onregelmatigheid in.
En is ook groter als wat ik bij mij gewend ben te zien.
Misschien is het nodig om na te kijken of de motorsteunen nog in orde zijn. Ook uitlijning van de motor op de schroefas zou ik laten nakijken.
Maar dat heeft ook veel met de motorsteunen te maken.
De speling op de schoefas buiten is in ieder geval meer als wat ik bij mijn boot heb.

Lijkt me raadzaam om daar iemand met meer kennis en ervaring naar te laten kijken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 10:38 #779762

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Speling op de as is een beetje te veel,waardoor er natuurlijk ook water naar binnen kan lekken.Ik neem aan dat je lager te ver uitgesleten is,nieuwe er in en natuurlijk je afdichting bekijken.Maar dat was je, denk ik,al van plan.
De opname met draaiende motor vind erg meevallen.Misschien even controleren of je motorsteunen allemaal nog heel zijn maar ik vind het er best goed uit zien.
Is natuurlijk van een filmpje niet echt makkelijk te zeggen maar als je de speling van je aslager rekent is dit,volgens mij dan,nog heel netjes.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 11:08 #779772

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Heb het wel eens veel erger gezien, nieuw vetkoord en karren maar
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 11:16 #779775

Ik zou die schroef ook maar eens netjes glad maken en coaten met epoxy . Scheelt gegarandeerd een stuk in schroefefficientie dus snelheid en brandstofverbruik.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 12:22 #779798

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
idd.binnen de afdichting vervangen en weer karren. de speling is normaal voor een schroefas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 12:40 #779806

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Uithoudelager is nu ook weer niet zo duur. Zou het ding gewoon vervangen je staat nu op de kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 13:46 #779827

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Met binnen de afdichting vervangen bedoelen jullie het vetkoord? Iemand nog een goede tip om die moeren los te krijgen? Krijg er geen beweging in en met een waterpomptang schiet ik er af.

En als ik het uithouderlager zou willen vervangen, moet ik dan dat 'dopje' eraf halen wat aan de buitenkant zit? Moet in dat geval ook de motor opnieuw uitgelijnd worden?

En dan nog meteen maar de laatste vraag: als ik schroefas zou willen verwijderen, is dat gewoon een kwestie van de 6 bouten op de keerkoppeling loshalen? En met terugplaatsen gewoon weer terugplaatsen en aandraaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 14:00 #779831

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32527
Ik vind de speling wel aardig aan de ruime kant, om niet te noemen veel.
Je kan diverse dingen doen.
- Schroefas er uit en laten glad draaien en nieuwe gland stukken laten maken. Dat is hier redelijk gebruikelijk.
- je kan een nieuwe (RVS) schroefas laten maken met nieuwe glandstukken.
- Of deze oplossing en zorgen dat je vet ook achter komt:

www.machinekamer.nl/forum3/vie...hp?f=5&t=1823#p28281

www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?f=5&t=1823

Wat dus neer komt op een passende RVS of bronzen ring met een iets te lang afgesneden (wasmachine)slang.
En dan vet persen op het droge, zodat je zeker weet dat het in het vet loopt.
De extra ring slijpt zicht in je buiten gland en vormt een zuivere passing.

Er kan geen water en zand meer naar binnen.
Een schroefas anode is dan ook niet meer nodig voor dat stukje schroefas.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 14:13 #779834

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Geinige oplossing.

Gaat nog werken ook.

Blijft TS nog wel met veel speling (bonken, rammelen, extra wrijving zitten.

Ik heb zelf geen idee wat normaal zou moeten zijn, maar iets in de orde van enkele tiende's van mm's zou t wel mee bekeken moeten zijn. Dit is meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 14:28 #779838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32527
Meer als een mm is al ruim, een 1/2 tot een paar tienden lijkt prima.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 14:51 #779850

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
WADnWIND schreef :
snip 8--
Een schroefas anode is dan ook niet meer nodig voor dat stukje schroefas.

Meen je dat nou ?
Ik zit ook maar met zo een stukje schroefas, maar vervang bijna ieder jaar de schoefasannode omdat die na dat jaar bijna helemaal op is.
Ik lig wel op zout water, ( Grevelingen ) TS ligt volgens mij op zoet water, zijn anode ziet er in ieder geval nog helemaal intact uit.

Volgen jou zou ik dus net zo goed geen anode kunnen plaatsen ? ? ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 14:57 #779852

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
leejoow schreef :
Met binnen de afdichting vervangen bedoelen jullie het vetkoord? Iemand nog een goede tip om die moeren los te krijgen? Krijg er geen beweging in en met een waterpomptang schiet ik er af.

En als ik het uithouderlager zou willen vervangen, moet ik dan dat 'dopje' eraf halen wat aan de buitenkant zit? Moet in dat geval ook de motor opnieuw uitgelijnd worden?

En dan nog meteen maar de laatste vraag: als ik schroefas zou willen verwijderen, is dat gewoon een kwestie van de 6 bouten op de keerkoppeling loshalen? En met terugplaatsen gewoon weer terugplaatsen en aandraaien?

Goede passende sleutels nemen, eventueel proberen of je er kunt lenen bij de jachtwerf.
Eerst met een schuifmaat de juiste maat bepalen. ( ik dacht rond de 40 mm maar zou het ook moeten nameten. )
Moest je toch iemand laten komen om de motorsteunen na te kijken, zou je kunnen vragen dat hij tegelijk de vetkoordafdichting los zet, met de juiste sleutels is dat zo gedaan.
Vastzetten kan je later zelf wel.
Ik vermoed dat je vetkoord wel op zal zijn, aangezien dit waarschijnlijk in jaren niet is vervangen. ( aangezien je de moer niet kunt bewegen ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 15:13 #779860

Tony2920 schreef :
Ik zit ook maar met zo een stukje schroefas, maar vervang bijna ieder jaar de schoefasannode omdat die na dat jaar bijna helemaal op is.

Vind je dat gek?
Die anode offert zich gewoon op aan het rvs van de schroefas omdat dat veel edeler is.
Een schroefas wordt ook niet beschermd door die anode ,die is edel genoeg , wel iets van normaal staal of een ander onedel metaal wat er electrisch geleidend mee verbonden is.
Wel kan de meest gebruikte rvs soort 316 in zeewater (niet in zoet water) worden aangetast door spleetcorrosie of pitting maar dat kun je echt niet voorkomen met een anode omdat dat een totaal andere vorm van corrosie is.
Beter zou het zijn om een schroefas van duplex te nemen want dat is wel volledig zeewaterbestendig. Zie je ook steeds meer toegepast voor schroefassen op zeegaande schepen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 16:02 #779874

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32527
Tony2920 schreef :
WADnWIND schreef :
snip 8--
Een schroefas anode is dan ook niet meer nodig voor dat stukje schroefas.

Meen je dat nou ?
Ik zit ook maar met zo een stukje schroefas, maar vervang bijna ieder jaar de schoefasannode omdat die na dat jaar bijna helemaal op is.
Ik lig wel op zout water, ( Grevelingen ) TS ligt volgens mij op zoet water, zijn anode ziet er in ieder geval nog helemaal intact uit.

Volgen jou zou ik dus net zo goed geen anode kunnen plaatsen ? ? ?

Nee, ho ho, niet uit zijn verband trekken.
Als tussen de schroef en de buitengland een stuk slang met ring zit, is er geen direct contact meer met de buitenwereld en de schroefas. Het gedeelte achter de schroef maakt geen contact met water, althans bij mij niet, omdat er een dopmoer op zit.
Ik heb de truuk met de slang ook nog niet en er nu dus wel een anode opzitten, die op zoet water 2-3 jaar mee gaat.l
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 16:33 #779881

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 913
Kijkend naar de beelden lijkt het buitenlager een rubber inzetlager dat met water wordt gesmeerd (vandaar het kleine watertoevoerbuisje aan SB zijde van hak). Lager vertoont overmatige speling met onnodige trillingen van de as en extra belasting van de keerkoppeling plus motor tot gevolg. Advies om het dus te vervangen. Dit lager kan eruit (zit vaak geborgd met een paar inbusboutjes die je waarschijnlijk onder de antifouling gaat aantreffen), maar dan zal wel de schroef (of complete schroefas) verwijderd moeten worden.

De gland binnen is voorzien van vetkoorden die middels het aandraaien van de moer aan de motorzijde (de pakkingdrukker)aangedrukt worden. Daarbij wel de moer aan de spiegelzijde vasthouden, aangezien je anders torsiekrachten op de verbindende slang tussen gland en schroefaskoker uitoefent. Na verloop van tijd slijten de vetkoorden en zul je de pakkingdrukker wat verder moeten aandraaien zodat de lekkage beperkt blijft tot een paar druppels per minuut wanneer de schroefas draait (watersmering/koeling). Uiteindelijk zul je door slijtage de vetkoorden moeten vervangen. Dit doe je door de pakkingdrukker helemaal uit de gland te draaien, met een haaknaaldachtig gebogen ijzerdraadje de oude vetkoorden uit de gland te peuteren en er drie tot vier nieuwe vetkoorden in te zetten. Hiervoor wikkel je passend vetkoord een paar slagen om de as heen en snijdt deze dan onder een hoek van ca. 45 graden langs de as door. Nu heb je losse ringen met schuine kanten die precies op elkaar aansluiten. De ringen schuif je iets verdraaid van elkaar in de gland en perst deze niet te strak aan met de pakkingdrukker. In het water kun je de pakkingdrukker wat verder aandraaien zodat de lekkage enkele druppels per minuut bedraagt wanneer de as draait en de gland niet meer dan handwarm wordt.

Trillingen van de motor op het filmpje vallen me erg mee.

Uitlijning hoeft bij vervanging van het buitenlager of de gland zeer waarschijnlijk niet aangepast te worden, maar nooit verkeerd om dat een keer na te kijken. Het beste doe je dat in het water, aangezien de boot op de kant op de bok wat kan vervormen.

Schroefas lossen is te doen door de bouten waarmee de flens de as vastklemt los te maken. Mogelijk is er nog een aparte borging aanwezig, maar dat zie je vanzelf.

En voor wat betreft het lossen van de pakkingdrukker van de gland: zorg voor twee goed passende steeksleutels, dan stelt het weinig voor. Gaan klooien met een waterpomptang schiet vaak weinig op, zoals je al hebt ervaren, vooral wanneer het hele zaakje al een tijdje goed vast zit. Tijd voor een diepte-investering in twee steeksleutels (sinterklaas/kerst komt eraan B) ).

Edit: wanneer de gland gelijk is aan de foto's zoals in de volgende reactie zichtbaar, dan zijn pakkingdrukker en vetkoordhouder dus net omgekeerd met wat ik beschreef op basis van wat ik zag op het filmpje. Maakt voor het verdere verhaal niet uit.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 18:43 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 30 okt 2016 18:36 #779935

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Dit zijn een paar foto's van toen ik mijn vetkoord afdichting heb vervangen.



afdichting nog dicht



Afdichting geopend.
Merk dat er nog een stuk schroefdraad vuil is, ik had dus nog verder kunnen aandraaien.
Mijn vetkoorden waren dus ook nog niet totaal op.


Het glanzende deel van de schroefas is waar de vetkoorden de afdichting verzekeren.






richting de motor op gefotografeerd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 18:41 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 31 okt 2016 10:12 #780083

Let er even op dat als je vet aan de binnenkant perst dit niet via de pijpjes aan de buitenkant naar buit komt, want dan werkt je watergesmeerd buitenlager niet meer.. Vet en water gaan niet samen
Dit is waarschijnlijk gebeurd vandaar de speling.

Zelf heb ik precies hetzelfde gehad op onze Dufour.
Wij hebben alles verander naar een watergesmeerd systeem.

vind het een heel vreemd dat het geconstrueerd is met binnen vetsmering en buiten watersmering het lijkt vanaf fabriek zo te zitten.
Laatst bewerkt: 31 okt 2016 11:07 door markmenheere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 31 okt 2016 10:56 #780105

Vetgesmeerd kan op zicht prima werken maar is milieutechnisch niet meer van deze tijd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 31 okt 2016 12:15 #780147

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Nu zit de afsluiting op een flexible huls om de trillingen op te vangen. Kan deze hele huls eraf om een watergesmeerde afsluiting te plaatsen?

Dan even voor de zekerheid:

- schroefas loshalen bij de keerkoppeling
- afdichting verwijderen door de slangklem van de flexibele afdichting te verwijderen
- daar watergesmeerde afdichting plaatsen
- buitenlager controleren
- schroefas terugplaatsen

Zou er dan nog uitgelijnd moeten worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 31 okt 2016 15:03 #780192

Je volgorde klopt alleen aan de speling aan het buitenlager te zien zal je die moeten vervangen.

Bij was de schroefas zo beschadigd dat die ook vervangen moest worden maar dit kun je pas zien als hij eruit is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 31 okt 2016 15:50 #780206

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Tony2920 schreef :
leejoow schreef :
Met binnen de afdichting vervangen bedoelen jullie het vetkoord? Iemand nog een goede tip om die moeren los te krijgen? Krijg er geen beweging in en met een waterpomptang schiet ik er af.

En als ik het uithouderlager zou willen vervangen, moet ik dan dat 'dopje' eraf halen wat aan de buitenkant zit? Moet in dat geval ook de motor opnieuw uitgelijnd worden?

En dan nog meteen maar de laatste vraag: als ik schroefas zou willen verwijderen, is dat gewoon een kwestie van de 6 bouten op de keerkoppeling loshalen? En met terugplaatsen gewoon weer terugplaatsen en aandraaien?

Goede passende sleutels nemen, eventueel proberen of je er kunt lenen bij de jachtwerf.
Eerst met een schuifmaat de juiste maat bepalen. ( ik dacht rond de 40 mm maar zou het ook moeten nameten. )
Moest je toch iemand laten komen om de motorsteunen na te kijken, zou je kunnen vragen dat hij tegelijk de vetkoordafdichting los zet, met de juiste sleutels is dat zo gedaan.
Vastzetten kan je later zelf wel.
Ik vermoed dat je vetkoord wel op zal zijn, aangezien dit waarschijnlijk in jaren niet is vervangen. ( aangezien je de moer niet kunt bewegen ).

Vandaag aan boord geweest en de maat van de verkoordafdichting opgemten.
Het is 44 mm dus een sleutel 44 heb je nodig.
Of een grote baco die 44 aankan en een sleutel 44.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 31 okt 2016 16:04 #780215

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5795
Als: je een watergesmeerd lager hebt
Als: je een ringanode monteert

Zorg dan dat de anode niet de waterafvoer belemmert of monteer een dopanode op de aspunt.

Sluit je de waterafvoer af is het lager ieder seizoen naar zijn grootje!
Laatst bewerkt: 31 okt 2016 16:04 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speling schroefas 01 nov 2016 19:35 #780730

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
@leejoow :
Lig je in Noordschans ?
Ik heb een grote baco, moest je die willen gebruiken dan hoor ik het wel.
Ligt wel aan boord van mijn bootje in Brouwershaven, maar als ik het op tijd weet, kan ik hem meenemen. Ik ga minstens 1 keer per week aan boord, heb nog een pak werk te doen.
( koop een boot, werk je dood. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl