Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: schroef electrisch aandrijven

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 08:36 #780423

Zou rechtstreeks aansluiten -met een druklager uiteraard- op een 14 inch schroef werken?
dus met zo'n 5 kW goldenmotor, op mijn 2300 kilo tapas.
Hoe is dat te berekenen?
Ik weet de spoed helaas niet, maar volgens mij is dat vrij fors gekozen.

want email van de reparatie van 2014 van de kromme schroefas en gebroken schroef:

wij hebben een schroef berekening gemaakt.
u heeft een keerkoppeling van 1 : 3,2 dit betekent dat de schroef 1/3 van het toerental draait van de motor
dit betekent weer dat na de schroef berekening er een schroef onder hoort te zitten van 18 “ x 12
er kan bij u max een schroef onder van 13 “ misschien met aanpassing van het laminaat 14 “
er zit nu een 13 x 10 onder, deze is eigenlijk te klein voor de situatie ...
advies is om er een 14 “ onder te zetten met een zo zwaar mogelijke spoed .


Dat hebben we dus ook gedaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 08:40 #780427

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Ik heb ervaringen met een 14"*14" 2 blads schroef. Wat is het schroeftoerental op jouw schip ?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 08:46 #780436

weet ik niet?

op de yanmar vaar ik normaal op 2500 toeren. De keer koppeling deelt dat dan door 3. dat zou dan rond 800 zijn?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 09:05 #780449

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
En het max. toerental van de 5 kW E-motor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 09:12 #780451

oh je bent me aan het testen... :)

De keerkoppeling gaat er tussen uit lijkt me.

golden motor motor speed: 2000-6000rpm (customizable). dat lijkt me de maximum toerental

De vraag is dus wat de schroef daarvan vind.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 09:44 #780466

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Als ik snel even kijk naar de Torqeedo BBM van 4 kW bij 1300 rpm, die is uitgerust met een 12"* 10" schroef, dan lijkt mij de 5 kW en 2000 rpm niet erg passend voor een 14" schroef.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 10:20 #780478

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
Met de weinige informatie is er niks over te zeggen.

gooi je gegevens eens door een simpel schroef bereken programma zoals

https://www.vicprop.com/calculator.htm


Ik kan de keuze voor een 1:3.2 kk en een max schroefdiameter ivm de ruimte van 14" niet rijmen.

als je schroef kleiner moet dan is een vuist regel dat 1 inch van de diameter af voegt 1,5 inch toe aan de spoed. 18--> 14= 4"*1.5=6"meer spoed 12"+6" is 18" dat is extreem veel en ongebruikelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 10:40 #780488

Wat te denken van een variomatic tussen schroefas en electromotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 11:35 #780519

FKZ schreef :
Met de weinige informatie is er niks over te zeggen.

gooi je gegevens eens door een simpel schroef bereken programma zoals

https://www.vicprop.com/calculator.htm


Ik kan de keuze voor een 1:3.2 kk en een max schroefdiameter ivm de ruimte van 14" niet rijmen.

als je schroef kleiner moet dan is een vuist regel dat 1 inch van de diameter af voegt 1,5 inch toe aan de spoed. 18--> 14= 4"*1.5=6"meer spoed 12"+6" is 18" dat is extreem veel en ongebruikelijk.

nou ja, ze hebben me dus geadviseerd om motor en keerkoppeling te laten zitten. De keerkoppeling was eigenlijk te zwaar.
Vervangen van keerkoppeling was duur zeiden ze.
Daarom dus als compromis een zo groot mogelijke schroef (14 inch) en dan een grote spoed.
is dat onjuist?

Maar vraag is dus nog steeds of de schroef ook nog vevangen moet worden als ik electrisch zou gaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 12:53 #780556

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
Het advies om een zo groot mogelijke schroef met een zo groot mogelijke spoed te plaatsen is inderdaad correct. Als je de motor direct wil koppelen op de as verwacht ik dat je een andere schroef zal moeten kopen of de huidige laten terug stellen in spoed.
Je huidige motor schroef combinatie is niet optimaal dit gaat met een elektromotor niet veranderen.

Wat voor motor heb je nu? pk bij welk toeren tal.

LWL, BWL, waterverplaatsing, diepgang en type schip?

dat zijn wel minimale gegevens om iets te zeggen over een mogelijke schroef. Ik verwacht dat zonder reductie de gekozen emotor het koppel niet kan leveren wat de schroef vraagt.
Laatst bewerkt: 01 nov 2016 12:54 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 13:43 #780574

hmm, nou ik ga zeker niet de schroef ook nog vervangen. zo blijf je bezig.

btw ik heb een 27 voets loper met een 20gm20 yanmar.
2300 kilo , 1,5 meter diepgang , waterlijn 6,7 meter breedte 2.75,
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 14:24 #780593

roozeboos schreef :
hmm, nou ik ga zeker niet de schroef ook nog vervangen. zo blijf je bezig.

btw ik heb een 27 voets loper met een 20gm20 yanmar.
2300 kilo , 1,5 meter diepgang , waterlijn 6,7 meter breedte 2.75,

Planeert dat?
Ook een 20gm2 maar dan op een 3 ton, 29 voet, 3,10m breed. En dat planeert bijna....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 15:47 #780640

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
Je hoeft je schroef niet aan te passen echter kan je dan niet de motor direct koppelen aan je schroefas. Wil je schroef houden dan is de schroef vast gegeven. Dit betekend dat door de huidige vertraging van 3.2 er een enorme bult koppel beschikbaar is voor de schroef. Je schroef is nu beter afgesteld op je motor en de keerkoppeling. Wil je naar een E aandrijving dan zal je hier ook rekening mee moeten houden. Volgens de vicprop berekeningen heb je 11 PK nodig om romp snelheid te halen. Dit zou ongeveer Dus een motor die rond de 61Nm kan genereren bij 1000 toeren. De 5 kw golden motor doet 24nm bij 2500 toeren met een vertraging van 1;2,5 heb dit koppel te pakken.

Als je de overbrenging eenvoudig toegankelijk maakt kan je door hier mee te spelen je motor overbrenging afstemmen op je schroef. Zo heb ik dat ook met mijn sloep gedaan 1:1 bleek te zwaar nu vaar 1:1.12 daar mee kwam ik in zowel de lage als de hoge toeren tallen in het meest efficiënte belasting van de elektromotor.

Ik denk dat het direct koppelen van de motor aan de schroefas niet een goed resultaat oplevert. Echter met een reductie acht ik de kans groot dat je naar tevredenheid met behoud van de huidige schroef vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 15:51 #780644

of de huidige keerkoppeling (1:3.2) houden en alleen de motor vervangen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 18:31 #780707

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
Dan moet je nog steeds een fundatie maken om de kk+emotor aan op te hangen. Met als beperking dat je niks meer kan wijzigen aan de overbrenging. En iets meer verlies in je overbrening maakt door dat je de tandwielen en lagera van de kk moet mee bewegen. Als je eigenlijk zoveel mogelijk gelijk wilt houden. Knoop de emotor dan achter de dmotor en kk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 18:43 #780713

okay dan moet dus dmotor + kk eruit. en een andere overbrenging erin.
heb je een linkje over hoe dat eruit ziet?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 18:58 #780718

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
www.thunderstruck-ev.com/gear-...-sailboat-motor.html

Zo iets. Of als je googled op thoosa vind je genoeg voirbeelden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 01 nov 2016 19:48 #780735

dankjewel! maakt het duidelijk.
Al met al is het best betaalbaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 01 nov 2016 19:48 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 02 nov 2016 09:59 #780884

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
Nog wat info gezocht over de loper (standfast 27). Bij de boten die te koop staan worden diverse motoren genoemd. Volgens sailboat data orgineel uitgerust met een 10 pk bukh diesel. Zie ze ook voorbij komen met 7 pk 1 cylinders van Volvo penta en met zowel 1 als 2 cylinder yanmars. bij een diesel motor zijn er meestal nog andere gebruikers die energy kosten zoals de dynamo, kk en de waterpomp. Deze hoeven niet door een E motor aangedreven te worden dit kost ook het nodige vermogen ik schat ongeveer 2 pk. 8 pk zou dus voldoende wezen om rompsnelheid met de boot te varen in kalme condities met een schoon schip. De 5 KW motor zit dicht in de buurt van deze 8 pk. Volgens de data sheet van golden motor levert de motor bij 48 volt max 6,6 KW. wat gelijk is aan 9 pk. De efficiëntie is het hoogst rond de 3 kw waarmee je ongeveer 80% romp snelheid 5kn vaart, Als je dan direct een schatting moet doen van de range op 5 kn met een 100Ah 48 Lifepo pack is dat ongeveer 1 uur varen tot 80% ontlading. een half knopje minder levert 40 min extra vaar tijd op en een range van 10 mijl ipv 5
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 02 nov 2016 10:00 #780885

roozeboos schreef :
oh je bent me aan het testen... :)

De keerkoppeling gaat er tussen uit lijkt me.

golden motor motor speed: 2000-6000rpm (customizable). dat lijkt me de maximum toerental

De vraag is dus wat de schroef daarvan vind.

Die zal dat niet leuk vinden vrees is. 2000 rpm zal nog wel gaan maar bij hogere toeren krijg je gegarandeerd kavitatie.
Bovendien zou je bij zoveel toeren een heel klein schroefje met heel weinig spoed nodig hebben.
Behalve dan als je een snelle speedboot hebt want die hebben zulke hoge toeren nodig en gebruiken soms ook een caviterende schroef.

Reken maar eens met dat Vicprop programma dan zie je dat wel.
Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 10:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 02 nov 2016 10:11 #780888

ja dankzij FKZ ben ik er al achter dat er een reductie van 2,5 op moet.

Gisteravond ook weer online zitten onderzoeken. langzaam wordt het plaatje duidelijk, ook dankzij de experts hier.
Ook wat aanbiewders gevonden, waarbij je al gauw 1000 euro per kw moet betalen

De goldenmotors zijn gewoon leverbaaar in nederland. 5kW rond de 450 euro.
Heb alleen nog geen reductor gevonden in nederland, wel die ene in amerika voor rond de 600 dollar.
Jammer dat die goldenmotor geen omvormer aanbieden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 02 nov 2016 10:24 #780892

Heb je bij deze jongen al gekeken die hebben ze namelijk wel, werken trouwens ook samen met een jachtbouwer (Zeilboot)
Drive train noemen hun het, www.newelectric.nl/drive-train/

Plaatje www.newelectric.nl/wp-content/...ve-train-boating.png
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 10:25 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 02 nov 2016 10:31 #780894

ja gezien inderdaad.Maar al snel weer weg gegaan, want kon niks vinden over producten.
beetje wazige site. krijg het idee dat zij meer projecten willen doen,
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 02 nov 2016 10:35 #780896

Ze zitten in Nederland en bellen kan altijd toch? Nu zegt dat ook niet zoveel maar ze hebben net een award gewonnen.
En ze hebben denk ik wat jij zoekt een reductie kast.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schroef electrisch aandrijven 02 nov 2016 12:47 #780979

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1254
roozeboos schreef :
ja dankzij FKZ ben ik er al achter dat er een reductie van 2,5 op moet.

Gisteravond ook weer online zitten onderzoeken. langzaam wordt het plaatje duidelijk, ook dankzij de experts hier.
Ook wat aanbiewders gevonden, waarbij je al gauw 1000 euro per kw moet betalen

De goldenmotors zijn gewoon leverbaaar in nederland. 5kW rond de 450 euro.
Heb alleen nog geen reductor gevonden in nederland, wel die ene in amerika voor rond de 600 dollar.
Jammer dat die goldenmotor geen omvormer aanbieden.

Motor controller word ook door golden motor aangeboden 5kw controller

Wat betreft de reductor. Dit gewoon een tandriem overbrenging. Ik heb zelf 4 stalen hoek profielen en wat staal plaat gebruikt om de motor op te hangen. 2 van de vier hoek profielen vallen over de oude motor fundatie en zitten vast op de plek waar ook de oude diesel motor vast zat. deze liggen ongeveer horizontaal en zijn onderling verbonden door een plaat. de twee andere hoekprofielen zijn in een hoek van 90 graden aan de horizontale hoekprofielen gelast. Voor de motor heb ik een montage plaat gemaakt die tussen de opstaande hoekprofielen past dit is een rechthoekige plaat met een rond gat voor de motor en sleuf gaten om het met bouten te bevestigen. Onder aan het hoeklijn zit een eenvoudig lagerhuis met een kogellager geschikt om de axiale en radiale krachten op te vangen. Bij mij steekt de as door het druklager. Aan het uitstekende stukje as zit een tandwiel. Op de motor as zit ook een tandwiel. Een tandriem gaar over de tandwielen en voila een reductie motor ophanging en druklager in 1.
Laatst bewerkt: 02 nov 2016 12:49 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl