Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD2B zonder uitlaat-demper ??

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 08:19 #781223

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 356
Mijn MD2B heeft geen uitlaatdemper. Er loopt zo'n rubber slang van het uitlaatspruitstuk naar een doorvoer in de romp net boven de waterlijn. Ik lees in de MD2B onderdelen catalogus dat er weldegelijk dempers bestaan/bestonden (nat & droog), en er zijn ook universele dempers.
Zou het zinvol -kunnen- zijn om een demper bij te plaatsen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 11:15 #781270

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
als je vind dat ie nu te veel uitlaat geluid geeft, kan je er een plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 11:23 #781273

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Vronsky,
Wordt het koelwater via de uitlaat afgevoerd of apart? Als het via de uitlaat gaat kan dat vaak al genoeg dempen. Zou je een demper bijplaatsen, dan raad ik je aan om een RVS te nemen en het koelwater via die demper af te voeren. Scheelt echt een jas. Desnoods is zo'n dempertje makkelijk zelf te maken.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 11:55 #781282

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 356
Dank voor de snelle reacties.
Buitenwater van de directe koeling wordt inderdaad naar het uitlaatspruitstuk gevoerd, en gaat samen met de uitlaatgassen via zo'n dikke zwarte rubber slang naar de huiddoorvoer in de spiegel. Er zit tussen dat spruitstuk op de motor en huiddoorvoer geen demper, geen zwanenhals, niets behalve slang.

Mijn vraag is dus inderdaad of een extra demper gunstig zal zijn voor het rumoer, of wellicht een ander voordeel heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 12:09 #781286

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Vronsky,
Nou zo'n watergekoelde uitlaatpot scheelt echt aanzienlijk. Ik heb een paar keer zo'n ding gemaakt en gmonteerd in de plaats van een droge gekochte demper maar het resultaat verbaasde me steeds. Wel moet je er de ruimte voor hebben. Die potjes zijn echt heel eenvoudig te maken.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 13:28 #781297

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat ding is op Vp is een waterlock/ waterlift en niet een echte demper ook word het geluid wel behoorlijk minder.

Dit ding kan je maken of kopen maar let wel op, deze waterlift/demper/waterlock moet wel aan een bepaalde afmetingen voldoen omdat het water op te vangen dat terugstroomt uit de uitlaadslang als je de motor uit zet.
Je zult ook wel geen beluchter hebben, deze moet je dan ook plaatsen als je deze zn ding wilt plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 13:32 #781299

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 356
Hallo Peter,
Zou je misschien een paar voorbeelden van zo'n pot kunnen aanwijzen ?
Ben niet zo heel handig, dus het liefst iets wat ik k-en-k zou kunnen aanschaffen....

Die rubber uitlaatslang begint aan de hoger gelegen (& boven waterlijn) aansluiting op het spruitstuk, buigt dan naar beneden en loopt dan over de bodem van de romp naar de huiddoorvoer.

Groet,
V.
Laatst bewerkt: 03 nov 2016 13:34 door Vronsky.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 13:39 #781300

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 356
Hallo Fer,
Er zit nu ook geen zwanenhals, keerklep of ontluchter, helemaal niets.
Motor is origineel van 1973, dus backflow zal wel geen probleem zijn. Spruitstuk aansluiting zit ook flink boven de waterlijn.

Groet,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ??http://www.vetus.com/ 03 nov 2016 14:07 #781302

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 14:19 #781305

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Vronski,
Fer heeft wel gelijk. Je moet er wel een beetje mee uitkijken dat er niet teveel water terugloopt, maw die pot moet een flinke inhoud hebben, maar ook weer niet overdrijven. Als de uitlaat flink boven water zit, of anders binnenboord een zwaanshals, bestaat het gevaar van terugloop van buitenaf niet zo, en van het restje koelwater dat op de bodem van de pot blijft staan hoef je niet zo bang te zijn. Vanavond kan ik wel even een schetsje van zo'n ding maken, maar in de catalogi van de diverse wswinkels staan ze ook. Bij zelfmaken moet je wel een enkele kritische maat in acht nemen, maar dat is pas van belang als je er zelf een gaat maken.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 15:06 #781311

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ik heb er één van deze www.waterlock.nl (geen aandelen)
Daar ben ik tot nu zeer tevreden over. Ze kunnen ze maken zo je ze hebben wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 15:58 #781324

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8020
In ieder geval geen RVS nemen als waterlock. Want daar vallen snel de gaten in.

Die van Vetus zijn tegenwoordig van een kunststof.

Heel goed zijn ook de gewapend polyester waterlocks van Halyard Marine.

halyard.eu.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 22:18 #781414

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Brambo,
Dan heb je heel slecht RVS getroffen. Al diverse waterlocks gemaakt en nog nooit één teruggezien. Gewoon 316. Wel allerlei lekke kunststoffen dempers gezien, als het koelwater er even niet opstaat door verstopping of vergeten een afsluiter open te draaien, Maar goed, elk zijn meug.

Vronsky,
Bijgaand een schetsje van zo'n dempertje. (Niet helemaal in verhouding). De binnenkant raakt na enige tijd beroet waardoor de demping nog verbetert en ws het materiaal minder gevoelig wordt voor interen. Op de bodem verzamelt zich koelwater dat na enige ogenblikken met het uitlaatgas heel fijn verstoven wordt afgevoerd naar buiten. Echt heel effectief en al verscheidene van gemaakt. De aan- en afvoer-pijp kun je op alle mogelijke manieren van lasbochten voorzien of heel anders uitvoeren, het gaat om het principe.

Vr.groet, peter


Laatst bewerkt: 03 nov 2016 22:21 door Petervdw. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 03 nov 2016 22:46 #781421

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8020
Die Vetus RVS waterlocks gingen snel stuk. Vetus is er toen ook van afgestapt en is op kunststof overgegaan.

Warm zeewater, roet en zwavel zijn funest voor RVS.

Ik heb zelf een RVS riser in mijn uitlaatsysteem en om de zoveel tijd vallen er minuscule gaatjes in het RVS en moet ik weer een nieuwe maken. Bochtstukken zijn van 316 van Sandvik.

Die Halyard gewapende polyester waterlocks vind ik persoonlijk nog het beste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ??http://www.vetus.com/ 04 nov 2016 09:16 #781488

Jutter schreef :
Ook handig om te zien hoe e.e.a. er uit zou moeten/kunnen zien.
www.vetusweb.com/manuals_42.php
www.vetusweb.com/manuals/files...19%20r02%2003-04.pdf met name schema's aan het eind.
Helemaal niks tussen motor en huiddoorvoer is knap link want je loopt al gauw de kans dat er water in de motor komt als je die afzet en de uitlaatklep openstaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 04 nov 2016 09:22 #781492

brambo schreef :
Warm zeewater, roet en zwavel zijn funest voor RVS.

Zwavel zit er bvrijwel niet meer in diesel en benzine.
Wat erg schadelijk is is het zout of liever de chloride in zeewater en vooral in combinatie met de wat hogere temperatuur.
Je kunt wel rvs gebruiken maar dan zou je Duplex ( 1.4462) moeten nemen , dat is tot een graad of 60 goed bestendig.Heelaas valt het niet mee om dat soort rvs te krijgen , althans voor particulieren.
Eigenlijk is gewoon dikwandig staal in dit geval beter . Dat zal weliswaar na een jaar of 10 of misschien meer ook gaan lekken maar omdat het egaal corrodeert gaat dat minder snel dan pitting bij rvs wat soms een kwestie van dagen is , vooral als er bij het maken van dat onderdeel niet heel goed voor is gezorgd dat er geen sporen van ijzer op het rvs komen en er niet gebeitst en gepassiviseerd is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 04 nov 2016 09:26 #781495

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
brambo schreef :
Die Vetus RVS waterlocks gingen snel stuk. Vetus is er toen ook van afgestapt en is op kunststof overgegaan.

Warm zeewater, roet en zwavel zijn funest voor RVS.

Ik heb zelf een RVS riser in mijn uitlaatsysteem en om de zoveel tijd vallen er minuscule gaatjes in het RVS en moet ik weer een nieuwe maken. Bochtstukken zijn van 316 van Sandvik.

Die Halyard gewapende polyester waterlocks vind ik persoonlijk nog het beste.

Dat moet exemplaries zijn. In alle LM en zitten standaard RVS waterlocks. De mijne is inmiddels 35 jaar en vaart de laatste 5 jaar op zout. Nog niet lek. Is daarvoor ook vast wel eens op zout geweest. Zwavel S zit niet meer is diesel hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 04 nov 2016 15:29 #781602

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Jutter schreef :

Dat moet exemplaries zijn.

Ik denk dat je het tegenovergestelde bedoelt: uitzonderlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 04 nov 2016 16:50 #781623

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Exemplarisch versus uitzonderlijk. Ik begrijp wat Jutter ermee bedoelt, dus daarover ga ik verder niet in discussie.

Tja, ik gebruik afvalstukken RVS pijp, herkomst uit een ver en duister verleden, vaak 4 à 5 mm wanddikte en stevige plaat voor de frontjes, ook 4 tot 5 mm. Van gaten of doorrotten is me nooit iets ter ore gekomen, zowel voor zee- als voor zoet-water. Het enige waar ik naar kijk is of het materiaal absoluut anti-magnetisch is. En dan las ik ze met Arosta 316 elektroden. Een stevig potje, ze hangen tenslotte niet op m'n rug. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n uitvoering niet echt economisch haalbaar is. Probleem met gewoon staal is dat je het wel wat dikker moet nemen, gezien roest vs levensduur, maar dat de begincondensatie bij koud opstarten dan ook weer snel voor problemen zal zorgen. Nou ja, het blijft wringen.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 04 nov 2016 17:04 door Petervdw. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 04 nov 2016 17:13 #781630

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Brinta schreef :
Jutter schreef :

Dat moet exemplaries zijn.

Ik denk dat je het tegenovergestelde bedoelt: uitzonderlijk?

Dat zal vast wel kloppen. Voor Natuurkunde had ik altijd negen's op school maar voor taal heb ik nooit een voldoende gehaald. (wel gekregen) :S :S
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 04 nov 2016 17:14 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 04 nov 2016 18:09 #781645

Petervdw schreef :
Vronski,
Fer heeft wel gelijk. Je moet er wel een beetje mee uitkijken dat er niet teveel water terugloopt, maw die pot moet een flinke inhoud hebben, maar ook weer niet overdrijven. Als de uitlaat flink boven water zit, of anders binnenboord een zwaanshals, bestaat het gevaar van terugloop van buitenaf niet zo, en van het restje koelwater dat op de bodem van de pot blijft staan hoef je niet zo bang te zijn. Vanavond kan ik wel even een schetsje van zo'n ding maken, maar in de catalogi van de diverse wswinkels staan ze ook. Bij zelfmaken moet je wel een enkele kritische maat in acht nemen, maar dat is pas van belang als je er zelf een gaat maken.

Vr.groet, peter

Er zit nu niets tussen............waar loopt het water nu dan in terug??????

dus met of zonder pot water wat er door gaat is geen ml meer of minder dan nu

zal wel aan mij liggen, ik zie geen beertjes op de weg :woohoo: :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 04 nov 2016 21:05 #781685

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 356
Zo'n waterlock/demper, zwanenhals en ontluchter zal allemaal inderdaad niet verkeerd zijn.
Maar e.e.a. heeft nooit eerder op dit bootje gezeten, en motor is origineel 43 jaar oud, kortom: werkt kennelijk ook prima zonder.
't Is ook geen zeiler, maar een Noors visbootje, dus backflow van oplopende golven e.d. is niet zo'n probleem want er komt voortdurend gas uit de uitlaat, bovendien zit motor ook relatief hoog boven waterlijn.
Een kunststof demper lijkt mij echter wel zinvol: nou nog een plek vinden om zoiets toe te voegen.

THANKS !


Jeroen-pion schreef :
Petervdw schreef :
Vronski,
Fer heeft wel gelijk. Je moet er wel een beetje mee uitkijken dat er niet teveel water terugloopt, maw die pot moet een flinke inhoud hebben, maar ook weer niet overdrijven. Als de uitlaat flink boven water zit, of anders binnenboord een zwaanshals, bestaat het gevaar van terugloop van buitenaf niet zo, en van het restje koelwater dat op de bodem van de pot blijft staan hoef je niet zo bang te zijn. Vanavond kan ik wel even een schetsje van zo'n ding maken, maar in de catalogi van de diverse wswinkels staan ze ook. Bij zelfmaken moet je wel een enkele kritische maat in acht nemen, maar dat is pas van belang als je er zelf een gaat maken.

Vr.groet, peter

Er zit nu niets tussen............waar loopt het water nu dan in terug??????

dus met of zonder pot water wat er door gaat is geen ml meer of minder dan nu

zal wel aan mij liggen, ik zie geen beertjes op de weg :woohoo: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 05 nov 2016 09:31 #781739

Jutter schreef :
brambo schreef :
Die Vetus RVS waterlocks gingen snel stuk. Vetus is er toen ook van afgestapt en is op kunststof overgegaan.

Warm zeewater, roet en zwavel zijn funest voor RVS.

Ik heb zelf een RVS riser in mijn uitlaatsysteem en om de zoveel tijd vallen er minuscule gaatjes in het RVS en moet ik weer een nieuwe maken. Bochtstukken zijn van 316 van Sandvik.

Die Halyard gewapende polyester waterlocks vind ik persoonlijk nog het beste.

Dat moet exemplaries zijn. In alle LM en zitten standaard RVS waterlocks. De mijne is inmiddels 35 jaar en vaart de laatste 5 jaar op zout. Nog niet lek. Is daarvoor ook vast wel eens op zout geweest. Zwavel S zit niet meer is diesel hoor.

Dat zou dan wel eens minder lang kunnen duren vrees ik :ohmy: Chloridecorrosie van rvs (3316 dan) is echt geen broodje aap hoor.
Vergeet niet dat de LM's vooral voor het Oostzeegebied werden gebouwd en daar zit nu eenmaal veel minder zout in het water. En het zijn de Chloriden in zout water die de corrosie , vooral pitting veroorzaken , dat staat vast. Vandaar dat je op zoet water geen probleem met rvs zult hebben.
Wat uiteraard ook heel veel uitmaakt zijn de draaiuren van de motor want als er alleen koud zout water in staat heb je geen corrosie. dat begint pas boven ca. 35-40 graden. Het kan dus ook zijn dat jij zoveel koelwater hebt dat de uitlaattemperatuur nooit boven die grens komt. Die temperaturugrens is nl. heel scherp ; beneden die temperatuur helemaal geen corrosie en erboven plotseling ernstige corrosie. De exacte temperatuur hangt daarbij ook af van de zoutconcentratie , vandaar het gebruik ervan op de Oostzee.
Beroerde van dit soort corrosie is dat op een gegeven moment de uitlaat gaat lekken en je dat vaak pas merkt als het water boven de kajuitvloer komt :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 05 nov 2016 09:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 05 nov 2016 09:46 #781746

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Vaar al vanaf de eerste montage in 1989 met dit type demper. Altijd op zout water gelegen. Dus voor de levensduur hoef je niet te vrezen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD2B zonder uitlaat-demper ?? 06 nov 2016 13:47 #781988

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Jutter schreef :
Brinta schreef :
Jutter schreef :

Dat moet exemplaries zijn.

Ik denk dat je het tegenovergestelde bedoelt: uitzonderlijk?

Dat zal vast wel kloppen. Voor Natuurkunde had ik altijd negen's op school maar voor taal heb ik nooit een voldoende gehaald. (wel gekregen) :S :S

Sorry, niet bedoeld als letterknechterij. Ik vroeg me oprecht af of het nu wel of niet bijzonder is als zo'n ding doorroest.
Ik begrijp inmiddels dat je vermoedt dat het niet zo vaak voorkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl