Erikdejong schreef :
met een 3 cilinder en een drieblads schroef moet je zeer zeker geen verhouding van 1:3.0 hebben, dat gaat bijna gegarandeerd fout. De 2.4 zou in dit geval veel beter zijn en aanzienlijk minder resonantie veroorzaken. De reductie staat altijd op het type plaatje van de keerkoppeling. Soms alleen te achterhalen door het serienummer op te zoeken, maar bijna altijd staat het er gewoon op.
Kijk vooral ook naar de vrijslag. Bij een 18 duims schroef wil je minimaal 2.6 duim vrijslag hebben met de romp van de boot, en minimaal 2.8 duim met het roer/scheg. Meer is beter in dit geval.
Het is niet de bedoeling het draadje te kapen, maar ik heb een vraag in relatie met die resonantie.
Op mijn boot zit ook een driecilinder en een driebladige schroef, met elkaar verbonden d.m.v. een Python-koppeling (overkill, volgens jou, maar ik ben blij dat ie erin zit..). Deze combinatie draait met minimale geluidproductie tot ongeveer 2000 toeren. Vanaf dat toerental hoor ik wat gerammel, alsof er iets tegen de huid ligt te stoten. Het is niet hard (veel mensen merken het niet eens op), maar het is er wel.
Ik heb steeds het vermoeden had dat dit te maken heeft met water dat door de schroef tegen de huid van de boot wordt geslagen.
Is die minimale afstand tussen schroef en scheepshuid ergens in een tabel op te zoeken? Je noemt waarden voor een 18-duims schroef. Mijn schroef is (als ik me niet vergis) 13 inch in diameter. Het zou interessant zijn die minimale afstand voor die schroefmaat te weten.
De verhouding tussen het toerental voor en na de keerkoppeling is ver van de 3:1 verwijderd (minder dan 2:1, volgens mij), dus dat lijkt te kunnen worden uitgesloten als oorzaak.
Overigens vaar ik zelden met meer dan 1800 toeren, dus een echt groot probleem is het niet.