Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 12:01 #786787

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi allen,

We zijn momenteel verschillende bootjes aan het kijken in onze weg naar een eerste (eigen) kajuitjachtje.

Bij één van de boten waar we gekeken hebben kwamen we in de bilge de situatie uit de bijlage tegen. Hiernaast waren er nog wat andere dingetjes met de boot, dus we hebben bedankt voor de tijd bij het bezichtigen.





Na der hand kwam de eigenaar met een lagere vraagprijs waarbij het zelf onder handen nemen van de boot aantrekkelijker wordt, maar voordat we ook maar iets overwegen (en beter gaan kijken) was ik benieuwd wat jullie hier van denken.. Een dergelijke situatie ben ik zelf nog nooit in een bilge tegengekomen.

De eigenaar heeft het over het zweten van de motor en het aandraaien van de bouten in de afdichtdeksels onder de motor. Het zou zomaar eens ernstiger kunnen zijn..? Volgens de eigenaar gebruikt de motor geen olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 12:52 #786804

Kijk maar de kering van de uitgaande as. Als deze lekt is het een wat grotere ingreep.

Een manier om het in kaart te krijgen is alles schoon te maken, motor goed ontvetten en droog maken en dan laten draaien. Met een stukje keukenrol wat je niet opgepropt maar als velletje tegen de onderzijde van de motor drukt kun je filmleksporen vinden. Alternatief kun je de motor aan de onderzijde besproeien met talkpoeder, dan zie je direct de lekpaden aftekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 14:08 #786816

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Een oude zeilrot vertelde mij ooit, "ellende mot je niet kope, dat komt vanzelf".
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 23 nov 2016 15:05 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 15:20 #786837

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 847
Als de motor geen olie GEBRUIKT is er ook geen smering.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 15:26 #786841

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lennert schreef :
Hi allen,






De eigenaar heeft het over het zweten van de motor en het aandraaien van de bouten in de afdichtdeksels onder de motor. Het zou zomaar eens ernstiger kunnen zijn..? Volgens de eigenaar gebruikt de motor geen olie.

Aandraaien van onderdelen resulteert meestal niet in het verhelpen van de lekkage, je draait de boel stuk of bv het kleppendeksel vervormd waardoor er meer lekkage komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 16:23 #786860

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Een zwetende motor is een lekkende motor ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 16:56 #786879

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Jutter schreef :
Een oude zeilrot vertelde mij ooit, "ellende mot je niet kope, dat komt vanzelf".

Een jij hebt zelf een boot gekocht????
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 16:58 #786881

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
WADnWIND schreef :
Jutter schreef :
Een oude zeilrot vertelde mij ooit, "ellende mot je niet kope, dat komt vanzelf".

Een jij hebt zelf een boot gekocht????

Ja voor mijn afwijking is nog geen medicijn of therapie. :unsure:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 17:00 #786882

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Een zwetende motor is natuurlijk beetje vervelend, maar niet onoverkomelijk. Zwetende klepdeksel is geen grote ramp, maar wel vervelend en toch uiteindelijk een troep, als je nooit wat schoonmaakt.

Klepdeksel aandraaien: zie opmerking Fer. Nieuwe klepdeksel pakking is beter, of fvloeken in de kerk: Blauwe siliconen pakking :blink:
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 23 nov 2016 17:05 #786885

Aan dat plaatje te zien is die motor heel sportief, want dat is niet ff een beetje zweten, dat is lekkage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 24 nov 2016 20:51 #787233

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Bedankt voor alle tips! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 25 nov 2016 08:14 #787298

alweereengijp schreef :
Aan dat plaatje te zien is die motor heel sportief, want dat is niet ff een beetje zweten, dat is lekkage.

Bij mij ziet het er het zelfde uit. 99,9% is water water in de bilge staat. Daarop een dunne laag olie. Alle troep in het water lijkt zich beter thuis te voelen in de olie, dus dat wordt een dikke zwarte smurrie. Dan lijkt het al snel verschrikkelijk, maar een drupje afwasmiddel er in en het is weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bilge met zwetende motor? Wat hiervan te denken 25 nov 2016 09:17 #787321

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2044
boarderbas schreef :
alweereengijp schreef :
Aan dat plaatje te zien is die motor heel sportief, want dat is niet ff een beetje zweten, dat is lekkage.

Bij mij ziet het er het zelfde uit. 99,9% is water water in de bilge staat. Daarop een dunne laag olie. Alle troep in het water lijkt zich beter thuis te voelen in de olie, dus dat wordt een dikke zwarte smurrie. Dan lijkt het al snel verschrikkelijk, maar een drupje afwasmiddel er in en het is weg.

Hier op aansluitend: als je wat onhandig hebt zitten rommelen bij het verwisselen van je oliefilter ziet je bilge er uiteindelijk al gauw ook zo uit (sprak hij uit ervaring).
Kortom dit kan van alles zijn.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl