Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ÒM 615 of DAF 475 ?

ÒM 615 of DAF 475 ? 02 dec 2016 21:10 #789226

  • maurdijk
  • maurdijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Hm, dat lijkt toch erop dat ik beter niet star kan inbouwen. Het ging mij erom dat ik dacht dat de trillingen anders ergens tussen motor en schroefaslager voor schade kunnen zorgen. denk aan keerkoppeling of lagers. Dat zou met een flexibele koppeling natuurlijk opgelost zijn, maar op dit moment denk ik eerder in hondertjes dan duizendjes..

Op dit moment heb ik een cardan as tussen differentiaal en schroefas. Die zou ik er liever tussenuit halen omdat ik 1, geen stuwdruklager heb en 2, ik niet te ver naar voren kan ivm inrichting, zeker niet met de langere 475.

Dan zou ik dus as->kk->vliegwiel met als nadeel:
1, heel goed moeten uitlijnen en 2, de juiste rubbers moeten hebben om de stuwdruk op te vangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ÒM 615 of DAF 475 ? 02 dec 2016 21:29 #789230

De makkelijkste oplossing is een methode zoals de Python-drive ( www.drinkwaard.com/en/products/python-drive/ ) Dat is een twee in een koppeling. Totale lengte is selchts iets van 30 tot 35cm.

Zelf gebruik ik een variatie op de Python, het is een stuwdruklager waar de homokinetische koppeling zo op vastgebout kan worden. De afmetingen zijn gelijk, maar de kosten wat lager. Ik heb de onderdelen bij Amartech vandaan: www.amartech.nl/products Behalve de door hun geleverde schroef ben ik zeer te spreken over de diverse onderdelen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ÒM 615 of DAF 475 ? 02 dec 2016 21:31 #789231

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1258
Star kan op zich prima.
Aan boord van ons Scouting schip, oud vrachtscheepje, 23m ik dacht 35 ton, staat een DAF 575 Star opgesteld. Eigenlijk geen trillingen. Wel een vrij zware motor en een zware fundatie die ook echt onderdeel van het schip is.
Inbouwen is wel veel lastiger, maar als je het zelf kan ook goedkoper.
Zorg dan dat er in iedergeval een beetje lengte tussen binnengeland en de kk zit.
In heel wat oude tjalken en vrachtschepen staat de motor Star opgesteld

Afgaande op jou verhaal zou ik ook voor de daf gaan. Is het een originele scheeps uitvoering oof een door een hobbyist gemariniseerde daf??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl