Hallo allemaal,
Hierbij mijn eerste bericht op dit prachtige forum. Ik heb al reeds erg veel kunnen leren van de vragen en antwoorden die hier online worden gezet. Hopelijk weet iemand mij ook verder te helpen met deze twee motor probleempjes.
Ik ben ondertussen 5 jaar bezig met het restaureren van een Formosa 37 (ketch) en ben de laatste paar maanden samen met mijn vader bezig de originele Volvo Penta MD2B motor te reviseren. Toen ik de boot kocht waren zowel de cilinder als het koelhuis van de keerkoppeling kapot gevroren. Het reviseren van de motor doen we grotendeels zelf i.v.m. de kosten, maar ook omdat ik zelf alles van de motor wil weten en de boel indien nodig zelf wil kunnen repareren. Het is namelijk de bedoeling om met deze boot een aantal jaar rond de wereld te gaan reizen. Zie hier het blog over de restauratie van Seadog:
theseadog.life
Het reviseren van de motor hebben we nu afgerond, waarbij onder andere onderstaande punten zijn aangepakt.
* Koppen weggebracht en laten restaureren (slijpen, stralen, gespoten, etc.)
* Verstuivers weggebracht en laten reviseren (vervangen)
* Cilinders vervangen door tweedehandse cilinders welke we ook hebben weggebracht en laten honen door revisiebedrijf
* Zuigerveren vervangen
* Lagers in krukas vervangen
* Koelkanalen in cilinders, koppen en spruitstuk (mechanisch) gangbaar gemaakt en doorgespoten met hogedruk
* Keerkoppeling vervangen door identiek tweedehands exceplaar
* Alle filters vervangen
* Motorsteunen vervangen
* Impeller en andere kleinere onderdelen vervangen
* Alle pakkingen vervangen
* Alle onderdelen zijn los geweest, schoongemaakt, geïnspecteerd en indien nodig vervangen
* Nieuwe stopkabel aangesloten (was origineel niet aanwezig)
Van de week de motor voor het eerst gestart. Na wat problemen met een verrotten accu en wat lucht in de brandstof toevoer start de motor nu goed, maar zitten we nog met twee eigenaardigheden.
Probleem 1: Verstuiver
Een van de verstuivers lekte nog diesel tijdens het draaien van de motor. De diesel kwam naar boven vanuit de cilinder kop via de koperen buis (sleeve) waar de verstuiver inzit. Na de verstuiver nog ietsje meer aan te draaien was het lek op die plek verholpen. De verstuiven lijkt nu echter te zijn gaan lekken uit de kop van de verstuiver zelf. In het plaatje hieronder is dat ongeveer op de plek waar nummer “1” staat aangegeven. De diesel komt dus naar boven en eruit van onder die bout die bovenop het verstuiver huis zit.

Probleem 2: Koeling
Zoals ik al aangaf hebben we alle koelkanalen zo goed en zo kwaad als het kon mechanisch al schoongemaakt. Bij het starten van de motor bleef de temperatuur meter (klokje) gek genoeg in het witte deel van het klokje. Ook na 20-30 minuten komt de wijzer van het klokje nog niet in het groene gedeelte. Wij begonnen ons echter een beetje zorgen te maken, aangezien de achterste cilinder veel warmer werdt dan de voorste cilinder (gezien vanaf het vliegwiel). De voorste cilinder, zowel als het spruitstuk blijven koel genoeg om met de hand aan te blijven raken. De achterste cilinder wordt echter warm genoeg dat je, je hand er niet langer dan 1-2 seconden op wilt laten.
Het aftap kraantje van de achterste cilinder bleek in eerste instantie geen water af te geven als we die open draaiden. Na het demotenten van dat aftap kraantje en wat gepor met een inbus sleutel in die opening was die verstopping verholpen en stormde het water er uit. De aftap kraantjes op het spruitstuk en de voorste cilinder functioneren nog zoals je zou verwachten.
We hebben ook de thermostaat getest (in warm water) en die gaat netjes open dicht. Indien we de motor draaien zonder thermostaat blijft de gehele motor (spruitstuk en
beiden cilinder, plus koppen) ook na 20–30 minuten koud genoeg om met de handen aan te raken. Sterker nog de gehele motor wordt niet eens echt warm (ook die achterste cilinder blijft dan dus koud en wordt dan blijkbaar goed gekoeld).
Zodra we de thermostaat er echter weer in doen, wordt achterste cilinder weer veel warmer terwijl het spruitstuk en de voorste cilinder handwarm blijven. Ik denk dat hierdoor het temperatuur klokje ook niet naar het groene gedeelte gaat aangeven, aangezien de temperatuur in het spruitstuk nog erg laag blijft. Is bovenstaande verhaal normaal?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe snel en hoe warm deze motor moet worden. Ik heb gelezen dat de thermostaat begint te reageren rondt de 50-60 graden en neem aan dat hetzelfde voor de temperatuur sensor en het temperatuur klokje geldt?
Nog even kort.
*
Probleem 1: Een van de verstuivers lekt op de kop van de verstuiver. We hebben reeds geprobeerd de kop op die verstuiver iets strakker te draaien, maar dit leek niet mogelijk zonder de gehele verstuiver weer los te halen. Dit hebben we nog niet gedaan aangezien de kop van de verstuiver ook al wel erg vast bleek te zitten. Iemand dit probleem al eens eerder gehad, of verklaring / suggesties voor een oplossing?
*
Probleem 2: De achterste cilinder wordt bij het draaien van de motor veel warmer dan het spruitstuk en de voorste cilinder. Weet iemand aan te geven of dit normaal is? En hoe snel en hoe warm wordt deze motor normaal gesproken? Te warm om aan te raken (binnen 20-30 minuten)? Hoe lang duurt het normaalgesproken voordat het temperatuur klokje in het groen komt te staan?
Ben erg benieuwd en enorm dankbaar als iemand ons verder kan helpen met deze twee problemen.