Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 18 dec 2016 17:54 #792967

  • Seadog
  • Seadog's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hallo allemaal,

Hierbij mijn eerste bericht op dit prachtige forum. Ik heb al reeds erg veel kunnen leren van de vragen en antwoorden die hier online worden gezet. Hopelijk weet iemand mij ook verder te helpen met deze twee motor probleempjes.

Ik ben ondertussen 5 jaar bezig met het restaureren van een Formosa 37 (ketch) en ben de laatste paar maanden samen met mijn vader bezig de originele Volvo Penta MD2B motor te reviseren. Toen ik de boot kocht waren zowel de cilinder als het koelhuis van de keerkoppeling kapot gevroren. Het reviseren van de motor doen we grotendeels zelf i.v.m. de kosten, maar ook omdat ik zelf alles van de motor wil weten en de boel indien nodig zelf wil kunnen repareren. Het is namelijk de bedoeling om met deze boot een aantal jaar rond de wereld te gaan reizen. Zie hier het blog over de restauratie van Seadog: theseadog.life

Het reviseren van de motor hebben we nu afgerond, waarbij onder andere onderstaande punten zijn aangepakt.

* Koppen weggebracht en laten restaureren (slijpen, stralen, gespoten, etc.)
* Verstuivers weggebracht en laten reviseren (vervangen)
* Cilinders vervangen door tweedehandse cilinders welke we ook hebben weggebracht en laten honen door revisiebedrijf
* Zuigerveren vervangen
* Lagers in krukas vervangen
* Koelkanalen in cilinders, koppen en spruitstuk (mechanisch) gangbaar gemaakt en doorgespoten met hogedruk
* Keerkoppeling vervangen door identiek tweedehands exceplaar
* Alle filters vervangen
* Motorsteunen vervangen
* Impeller en andere kleinere onderdelen vervangen
* Alle pakkingen vervangen
* Alle onderdelen zijn los geweest, schoongemaakt, geïnspecteerd en indien nodig vervangen
* Nieuwe stopkabel aangesloten (was origineel niet aanwezig)

Van de week de motor voor het eerst gestart. Na wat problemen met een verrotten accu en wat lucht in de brandstof toevoer start de motor nu goed, maar zitten we nog met twee eigenaardigheden.

Probleem 1: Verstuiver
Een van de verstuivers lekte nog diesel tijdens het draaien van de motor. De diesel kwam naar boven vanuit de cilinder kop via de koperen buis (sleeve) waar de verstuiver inzit. Na de verstuiver nog ietsje meer aan te draaien was het lek op die plek verholpen. De verstuiven lijkt nu echter te zijn gaan lekken uit de kop van de verstuiver zelf. In het plaatje hieronder is dat ongeveer op de plek waar nummer “1” staat aangegeven. De diesel komt dus naar boven en eruit van onder die bout die bovenop het verstuiver huis zit.



Probleem 2: Koeling
Zoals ik al aangaf hebben we alle koelkanalen zo goed en zo kwaad als het kon mechanisch al schoongemaakt. Bij het starten van de motor bleef de temperatuur meter (klokje) gek genoeg in het witte deel van het klokje. Ook na 20-30 minuten komt de wijzer van het klokje nog niet in het groene gedeelte. Wij begonnen ons echter een beetje zorgen te maken, aangezien de achterste cilinder veel warmer werdt dan de voorste cilinder (gezien vanaf het vliegwiel). De voorste cilinder, zowel als het spruitstuk blijven koel genoeg om met de hand aan te blijven raken. De achterste cilinder wordt echter warm genoeg dat je, je hand er niet langer dan 1-2 seconden op wilt laten.
Het aftap kraantje van de achterste cilinder bleek in eerste instantie geen water af te geven als we die open draaiden. Na het demotenten van dat aftap kraantje en wat gepor met een inbus sleutel in die opening was die verstopping verholpen en stormde het water er uit. De aftap kraantjes op het spruitstuk en de voorste cilinder functioneren nog zoals je zou verwachten.
We hebben ook de thermostaat getest (in warm water) en die gaat netjes open dicht. Indien we de motor draaien zonder thermostaat blijft de gehele motor (spruitstuk en beiden cilinder, plus koppen) ook na 20–30 minuten koud genoeg om met de handen aan te raken. Sterker nog de gehele motor wordt niet eens echt warm (ook die achterste cilinder blijft dan dus koud en wordt dan blijkbaar goed gekoeld).
Zodra we de thermostaat er echter weer in doen, wordt achterste cilinder weer veel warmer terwijl het spruitstuk en de voorste cilinder handwarm blijven. Ik denk dat hierdoor het temperatuur klokje ook niet naar het groene gedeelte gaat aangeven, aangezien de temperatuur in het spruitstuk nog erg laag blijft. Is bovenstaande verhaal normaal?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe snel en hoe warm deze motor moet worden. Ik heb gelezen dat de thermostaat begint te reageren rondt de 50-60 graden en neem aan dat hetzelfde voor de temperatuur sensor en het temperatuur klokje geldt?

Nog even kort.
* Probleem 1: Een van de verstuivers lekt op de kop van de verstuiver. We hebben reeds geprobeerd de kop op die verstuiver iets strakker te draaien, maar dit leek niet mogelijk zonder de gehele verstuiver weer los te halen. Dit hebben we nog niet gedaan aangezien de kop van de verstuiver ook al wel erg vast bleek te zitten. Iemand dit probleem al eens eerder gehad, of verklaring / suggesties voor een oplossing?
* Probleem 2: De achterste cilinder wordt bij het draaien van de motor veel warmer dan het spruitstuk en de voorste cilinder. Weet iemand aan te geven of dit normaal is? En hoe snel en hoe warm wordt deze motor normaal gesproken? Te warm om aan te raken (binnen 20-30 minuten)? Hoe lang duurt het normaalgesproken voordat het temperatuur klokje in het groen komt te staan?

Ben erg benieuwd en enorm dankbaar als iemand ons verder kan helpen met deze twee problemen.
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 18:23 door Seadog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 18 dec 2016 18:29 #792976

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
1 de verstuiverhuis is niet goed schoon en vandaar dat deze lekt, vaster draaien heeft geen zin de boel moet uit elkaar en op nieuwe ultrasoon worden gereinigd, zie mijn site over verstuiver revisie.
2 lastig om aan te geven waar het probleem zit. begin met de kop eraf te halen en met oxaalzuur de koelmantels te reinigen.

Ik heb je mail ontvangen en heb geen moeit om dit ook via de mail verder te bespreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 18 dec 2016 19:56 #793004

  • Seadog
  • Seadog's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hoi Fer (de diesel doktor),

Alvast enorm bedankt dat je even de tijd hebt genomen om ons te helpen.

Verstuiver
De verstuivers zijn reeds uit elkaar geweest, weggebracht, en deels vernieuwd, nagekeken en schoongemaakt, maar ik zal als nog van de week je advies opvolgen en de boel loshalen om die verstuiver (en dan met name het verstuiverhuis) nog eens grondig in zijn geheel zelf te inspecteren en schoon te maken.

Cilinder
Het gekke is dus wel dat als de thermostaat is verwijderd, die cilinder wel koel (handwarm) blijft. Maar ik had inderdaad al vast zo'n doorspoel goedje van Starbrite besteld om watergekoelde motors mee door te spoelen. Wat ik er van begrijp zitten daar twee soorten zuren in die zowel kalksteen, als roestdeeltjes zouden moeten losweken. Zodra ik die lekkende verstuiver heb opgelost zal ik daarmee aan de slag gaan. Wellicht dat er dan toch nog ergens in die cilinder een gedeelte geblokkeerd zit waar wij met de schroevendraaiers en vijlen de troep er niet uit hebben kunnen krijgen toen we de boel los hadden. De cilinderkop was absoluut helemaal schoon van binnen (als nieuw) en het spruitstuk eergisteren nog los gehad en nogmaals schoon gemaakt. Alle kanalen konden daar goed doorstromen. Denk dat ik die Starbrite ontkalker er dus vanuit de wierpot gewoon doorheen laat lopen (volgens de instructies), het er een tijdje in laat staan en is kijk wat er nog allemaal uit komt en of dat geholpen heeft.

Ik zal van de week nog even laten weten hoe het is afgelopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 18 dec 2016 20:31 #793010

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oxaalzuur werk beter, dit koop je in poedervorm en maak je aan met water.

Aan maken als volgt: neem bv 4 liter water en gooi wat schepjes poeder in het water en roer dit door dat je de kristalen niet meer ziet, her haal dit proces net zolang dat de kristallen niet meer worden opgenomen door het water. Giet dit mengsel in de koelkanalen van het blok en laat ook het spruitstuk vol lopen, je zult dan wat gaten moet afdoppen of meer aanmaken zodat het gehele spruitstuk onder gedompeld is. laat het geheel en par uur staan tap dan af.

Let wel erg op , dit goedje is erg agressief en niet bevorderlijk voor je gezondheid maar werkt echt prima dus handschoenen aan en ventileren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 18 dec 2016 21:04 #793018

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
voor wat het waard is,
ooit telkens probleem met koeling.
thermostaat in het pannetje met kokend water gaf mooi gedrag..
toch maar de thermostaat vervangen en jawel, probleem permanet opgelost.
bleef waarschijnlijk (in zijn schakelbereik) toch plakken ofzo.
dus voor het, weinige, geld zou ik de proef op de som nemen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 19 dec 2016 08:26 #793060

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7348
Als de motor zonder thermostaat goed koelt en met thermostaat niet, kan het alleen maar liggen aan de thermostaat. Ofwel de thermostaat deugt niet of de thermostaat sluit in ingedraaide toestand toch een koelkanaal af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 19 dec 2016 08:56 #793064

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Is het ontluchtings/doorstroomgaatje wel open?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 19 dec 2016 09:06 #793068

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
dat is ook een goede
het kan dat er een luchtbel onder blijft hangen
en alleen op warme lucht gaat hij niet open.
evt. gaatje iets groter maken (3 mm)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 19 dec 2016 15:55 #793150

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat de motor wel op temperatuur is als de thermostaat er niet in zit had ik over het hoofd gezien maar het blijft wel een doorstroomprobleem.

Het gate opboren werkt niet bij dit type motor maar een gaatje boren op het hoogte punt (12 uur) wel, dit die ik vaker bij klanten. Het zorg er voor dat de lucht weg kan maar het is wel maskeren van het probleem.

Laatst bewerkt: 19 dec 2016 16:08 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 19 dec 2016 16:04 #793152

Hoe weet je,wanneer en waar het 12 u is???
Gert
Laatst bewerkt: 19 dec 2016 16:04 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 19 dec 2016 16:15 #793155

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Elke thermostaat heeft een klein gaatje waar de lucht en water doorheen stroomt als deze dicht is, dit is om jojoën te voorkomen van de thermostaat.

Het gat moet naar boven staan 12 uur in vakterm.
Laatst bewerkt: 19 dec 2016 16:16 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 19 dec 2016 16:18 #793156

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fer schreef :
Elke thermostaat heeft een klein gaatje waar de lucht en water doorheen stroomt als deze dicht is, dit is om jojoën te voorkomen van de thermostaat.

Het gat moet naar boven staan 12 uur in vakterm.

Het thermostaat moet dan wel verticaal ingebouwd zijn. 12 uur is dan bovenin.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 19 dec 2016 16:24 #793159

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
idd en dat is het bij alle MD motoren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 22 dec 2016 20:53 #793973

  • Seadog
  • Seadog's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Als eerst allemaal erg bedankt voor de feedback.

De volgende keer zal ik inderdaad aan de slag gaan met een eigen mengsel van oxaalzuur, aangezien dit enorm in de kosten kan schelen en je dan zelf ook meteen kan bepalen om het spul bijvoorbeeld wat agressiever aan te mengen (indien nodig). Ik had dit ook al eerder gelezen op dit forum, maar dacht, ik neem het zekeren, voor het onzekeren en probeer het eerst met een kant en klaar goedje. En zowaar, het heeft gewerkt!
Overigens bevat die Starbrite ontkalker 8% zoutzuur, plus daarnaast ook nog oxaalzuur (waarvan niet staat aangegeven hoeveel). De 1 liter fles moet je aanmengen met 2 liter water. Ik had dan maar meteen 2 flessen gekocht en heb bieden flessen gemengd met 1.5 liter water. Daarna eerst de ene halve emmer erin gegoten, motor gedraaid en daarna motor weer snel uit. Daarna de tweede lading erdoorheen laten lopen. Dit maal met de motor uit en te draaien aan het vliegwiel. 45 minuten gewacht (15 minuten langer dan staat aangegeven op de fles). Emmer onder de uitlaat gedaan en had daarna een emmer vol zwarte troep. Toen was er even ineens geen koelwater meer (zeker even ergens verstopt) en na een minuutje begon de boel weer door te stromen. Het is een wonder, want de achterste cilinder blijft nu zelfs wat kouder dan de voorste cilinder. Heb nu wel het idee dat het koelprobleem is opgelost. Als de motor 20-30 minuten gelopen heeft gaat het temperatuur klokje langzaam maar zeker richting het groene vlak (net iets minder dan halverwege) en beiden cilinders zijn op dat moment nog net met de hand aan te raken (voor best was seconden achter elkaar).

Zit nu dus alleen nog wel met een lekkende verstuiver. Heb vandaag geprobeerd de verstuiver uit de kop te halen, maar dit wou niet bepaald lukken. Op dit forum gelezen dat je moet proberen wat WD40 in de sleeve te spuiten en dat even moet laten intrekken. Het werd op een gegeven moment wel mogelijk om de verstuiver rond te draaien, maar kreeg deze met geen mogelijkheid omhoog. Daarna nog geprobeerd toch die verstuiver kop nog wat strakker te krijgen, maar dat dat wou ook niet echt lukken. Toen eerst maar besloten de verstuiver weer aan te sluiten met nieuwe ringetjes in de hoop dat het probleem op wonderlijke wijze wellicht toch waar zat en hierdoor opgelost kon worden (of wellicht door die poging om die kop strakker te krijgen). Ik moet zeggen het leek na het straten van de motor even dat het had gewerkt. Want het bleef even droog op de verstuiver kop. Maar helaas, na 5-10 minuten toch weer diesel bovenop het verstuiverhuis.

Nu dat het koelprobleem is verholpen heb ik de motor wel ook langer kunnen laten lopen en met meer toeren. Echter blijkt er echt nog iets niet helemaal lekker te zitten (waarschijnlijk dus in die verstuiver). Want na een tijdje draaien begint de motor ineens heel onregelmatig te lopen. Tijdens een van de tests viel de motor zelfs helemaal uit. Wat mij ook opviel is dat de motor nu af en toe raar begint te tikken. Iets wat mij daarvoor nog niet eerder was opgevallen. Heb meerder keren ontlucht, wat ook eerst even leek te helpen, maar uiteindelijk toch het probleem niet heeft opgelost. Ook opnieuw de kleppen gesteld, welke Ietjes bijgesteld moesten worden, maar volgens mij staan ze nu goed. Zou dit onregelmatig lopen (plus afslaan) en getik allemaal te maken kunnen hebben met die lekkende verstuiver?

Ik zal in ieder geval samen met mijn vader nog een poging toen om met ze tweeën die verstuiver eruit te krijgen. Wellicht dat de WD40 ze werk ook wat beter heeft gedaan (zo nog maar even wat inspuiten). Ik zet hieronder een filpmje neer waarin het getik van de motor is te horen. Helaas heb ik (nog) geen filmpje van het onregelmatig lopen.

Hoop dat jullie nog verdere opmerkingen / suggesties hebben m.b.t. tot deze problemen. Bij voorbaat dank!


Laatst bewerkt: 22 dec 2016 21:01 door Seadog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 22 dec 2016 21:00 #793980

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
FriendlySailor schreef :
Hoe weet je,wanneer en waar het 12 u is???
Gebeurt bijna overal 2 keer per dag,
een keer op de middag, een keer om middernacht. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 22 dec 2016 21:17 #793987

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Geluid is er amper in mijn pc maar lijkt op dieselklop



ik heb voor het verwijder van een verstuiver een kleine koevoetje, maar pas erg op gebruik gepas geweld.

Heb ooit bij een klant de brokken van een verstuiver nozzel uit de kop moeten halen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 22 dec 2016 21:23 #793989

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
de verstuiver moet met een momentsleutel worden vast gezet, zet je ze te vast vervorm je de sleeve en gaat deze lekken. De sleeve worden noet meer gemaakt en als deze beschadig is kan je er niets meer mee.


Dus hou je aan het aanhaalmoment en mocht de verstuiver niet afdichten en dus verbrandingsgassen lekken heb ik nog wel een trucje om dit te verhelpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 23 dec 2016 09:27 #794072

  • Seadog
  • Seadog's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Het vastzetten van de verstuivers doen wij inderdaad met de momentsleutel, ingesteld op 20Nm.
Bedankt voor de waarschuwingen, we zullen bij het demonteren inderdaad ook extra voorzichtig zijn, anders zijn we nog veder van huis.

Bedacht mij vannacht nog iets wat het onregelmatig lopen en gekke getik van de motor wellicht kan verklaren. Tijdes het opsporen van het koelprobleem hebben wij meerdere keren het spruitstuk los gehaald. De pakkingen tussen spruitstuk en de koppen sluit hierdoor niet meer geheel af. De nieuwe pakkingen zijn al besteld, maar wij zijn wel met deze oude pakkingen de motor blijven testen. Er lekt dan dus wel wat druppels water tussen spruitstuk en de koppen (langs de cilinders naar beneden) tijdens het draaien van de motor. Bij een van de laatste keren toen we het spruitstuk eraf haalden viel mij op dat er ook water in de uitlaat gang van een van de koppen was gekomen, aangezien die uitlaat gang van binnen nogal vochtig bleek te zijn. De uitlaat gang op de andere kop was echter wel kurkdroog.

Is het mogelijk dat er water op deze manier de kop is in gekomen, of dat met deze lekkende pakking zelfs tijdens het draaien van de motor constant wat water via die uitlaatgang de kop in komt en dat de motor hierdoor gekke toeren (letterlijk) vertoont en af en toe gek begint te tikken?

Voordat wij dit koelprobleem hadden opgelost liep de motor overigens super netjes (werd dus alleen veel te warm op een cilinder). Maar kan ook zijn dat wij de motor toen onder minder last en minder lang hadden draaien en dat dit probleem zich daarom nog niet had voorgedaan.
Laatst bewerkt: 23 dec 2016 09:33 door Seadog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 23 dec 2016 12:25 #794122

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Seadog schreef :
Het vastzetten van de verstuivers doen wij inderdaad met de momentsleutel, ingesteld op 20Nm.
Bedankt voor de waarschuwingen, we zullen bij het demonteren inderdaad ook extra voorzichtig zijn, anders zijn we nog veder van huis.

Bedacht mij vannacht nog iets wat het onregelmatig lopen en gekke getik van de motor wellicht kan verklaren. Tijdes het opsporen van het koelprobleem hebben wij meerdere keren het spruitstuk los gehaald. De pakkingen tussen spruitstuk en de koppen sluit hierdoor niet meer geheel af. De nieuwe pakkingen zijn al besteld, maar wij zijn wel met deze oude pakkingen de motor blijven testen. Er lekt dan dus wel wat druppels water tussen spruitstuk en de koppen (langs de cilinders naar beneden) tijdens het draaien van de motor. Bij een van de laatste keren toen we het spruitstuk eraf haalden viel mij op dat er ook water in de uitlaat gang van een van de koppen was gekomen, aangezien die uitlaat gang van binnen nogal vochtig bleek te zijn. De uitlaat gang op de andere kop was echter wel kurkdroog.

Is het mogelijk dat er water op deze manier de kop is in gekomen, of dat met deze lekkende pakking zelfs tijdens het draaien van de motor constant wat water via die uitlaatgang de kop in komt en dat de motor hierdoor gekke toeren (letterlijk) vertoont en af en toe gek begint te tikken?

Voordat wij dit koelprobleem hadden opgelost liep de motor overigens super netjes (werd dus alleen veel te warm op een cilinder). Maar kan ook zijn dat wij de motor toen onder minder last en minder lang hadden draaien en dat dit probleem zich daarom nog niet had voorgedaan.

Een natte uitlaat leiding vlak na de uitlaatklep wijst er op dat betreffende cilinder niet meedoet. Uitlaatgassen zijn zo heet dat evt water onmiddellijk verdampt.
Ik zou me helemaal op die ene verstuiver concentreren.
Is de lekleiding daarvan wel goed aangesloten?
Zit de verstuiver tip wel goed gepositioneerd t.o.v. het verstuiverhuis?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 23 dec 2016 18:50 #794244

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Eens met Douwe
Een verstuiver die niet mee doet en piest zorg voor dieselkop, dat heeft de MD altijd wel maar met een niet goed werkende verstuiver is dit een stuk erger.


Ter info

Dieselkop is een trilling. Dit komt meestal door een verstuiver die niet goed verneveld, de relatief koude diesel komt dan in aanraking met de warme cilinderwant en dit geeft het knikergeluid effect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 03 jan 2017 22:16 #796940

  • PD66
  • PD66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo Fer,

Wat is de truc / Wat is er dan te doen aan een lekkende verstuiver welke vast zit in de sleeve zonder deze te demonteren? Ik heb dit gevalletje bij een MD7a, klein beetje lekkage van uitlaatgassen en zonder veel kracht krijg ik de verstuiver er niet uit.
Alvast bedankt,
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 04 jan 2017 19:44 #797242

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
uhmmm als ik die vertel kan ik niet meer veel geld verdienen. :laugh:

De verstuiver moet eruit, dan een speciaal ringetje dat ik in het diepste geheim heb ontwikkeld eronder doen en klaar.

Het ringetje is van koper en is erg dun waardoor je geen nieuwe sleeve hoeft te plaatsen of een monteur moet laten komen om het vlak te frezen, weg verdien model :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 04 jan 2017 20:38 #797260

  • PD66
  • PD66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Top! Heel sportief van je, en ik zou niet teveel inzitten over het verdienmodel want je bent de enige die zo'n ringetje heeft ontwikkeld en kan leveren, dus heb je het monopolie :laugh:

Blijft nog wel de vraag hoe ik de verstuiver eruit krijg zonder de sleeve mee te trekken, maar dat is dan mijn probleem. Denk dat ik nog een extra bus WD40 er aan ga besteden..
Als het me lukt om hem er uit te krijgen klop ik aan voor dat ringetje. Nogmaals bedankt!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelprobleem en lekkende verstuiver VP MD2B 04 jan 2017 20:44 #797263

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De sleeve zit velst aan de onderkant van de kop, er kan dus wel wat kracht opkomende maar lever geen grote schokken.

Ik gebruik een kleine koevoetje, om verstuivers die er niet uit willen eruit te wippen.

Wd40 is prima ,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl