Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 12:06 #799278

  • Phill
  • Phill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
mechanica7000

Ik zit met de volgende vraag:

Ik bezit een motorboot met een Mercedes OM 636 motor. De motor loopt prima, maar ik heb sinds kort het probleem dat als de motor een weekje of meer stil staat, de brandstofpomp opnieuw ontlucht moet worden. Ik begrijp dit niet, aangezien de brandstoftanks hoger zitten dan de brandstofpomp. Ik zie ook geen lekkage van diesel onder de pomp. Ik merk al dat het handpompje aan de zijkant geen weerstand geeft en dus met lucht gevuld moet zijn. Na het ontluchten voel ik dan weerstand.

Nu heb ik onlangs een nieuw brandstoffilter gemonteerd, aangezien de oude helemaal was dichtgeslibd. Aanvankelijk leek het of het probleem verholpen was, maar nu heb ik weer hetzelfde probleem. Als ik nu wil starten, moet ik de twee ontluchtingsschroeven losdraaien en met de opvoerpomp de brandstofpomp vullen.

Wie kan mij helpen dit op te lossen?
Schipper "Clochard" 9m stalen bakdek salonkruiser 1972
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 12:37 #799282

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Phill,
Jaren geleden hetzelfde euvel gehad. Na lang zoeken bleek het pakkingringetje onder de plunjer van het handpompje lek. Gewoon het handpompje er even uitdraaien, handwieltje er af en een nieuw ringetje. Bij mij in eerste instantie heb ik er een neopreen O-ringetje onder gezet. Werkte ook.
Naderhand bleek na demontage ook het plunjertje nog krom, toen heb ik dat hele "Anförderpumpje" maar meteen vervangen. Luchtlekkage kan ook van het filter komen, dat kan ik van hier ook niet zo bekijken uiteraard, maar dat handpompje geeft wel meer ellende.
Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 12:38 #799283

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
Ik zou maar eens het hele brandstofsysteem nalopen en grondig checken op vervuiling. Zo'n dichtgeslibd filter voorspelt niet veel goeds voor de toestand in de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 12:38 #799284

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 889
misschien even op een motorbootforum kijken , 't is hier toch een zeilers forum?
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 12:38 #799285

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Phill schreef :
mechanica7000

Ik zit met de volgende vraag:

Ik bezit een motorboot met een Mercedes OM 636 motor. De motor loopt prima, maar ik heb sinds kort het probleem dat als de motor een weekje of meer stil staat, de brandstofpomp opnieuw ontlucht moet worden. Ik begrijp dit niet, aangezien de brandstoftanks hoger zitten dan de brandstofpomp. Ik zie ook geen lekkage van diesel onder de pomp. Ik merk al dat het handpompje aan de zijkant geen weerstand geeft en dus met lucht gevuld moet zijn. Na het ontluchten voel ik dan weerstand.

Nu heb ik onlangs een nieuw brandstoffilter gemonteerd, aangezien de oude helemaal was dichtgeslibd. Aanvankelijk leek het of het probleem verholpen was, maar nu heb ik weer hetzelfde probleem. Als ik nu wil starten, moet ik de twee ontluchtingsschroeven losdraaien en met de opvoerpomp de brandstofpomp vullen.

Wie kan mij helpen dit op te lossen?

Kan de brandstof op een of andere manier uit de brandstofpomp het carter in lopen? Lekke seal aandrijfas o.i.d.?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 12:47 #799292

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6760
Dat laatste lijkt me niet: de brandstofpomp heeft z'n eigen olievoorraadje. Via lekkende verstuivers zouden de leidingen wel kunnen leeglopen in de cilinders.
Maar meest waarschijnlijke oorzaak is inderdaad het handpompje.

@Blommie: ik bezit een zeilboot met dezelfde motor, en eentje met z'n grote broer de OM621.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 12:54 #799293

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1790
Het probleem wat TS beschrijft heb ik in auto's gehad met een OM602 en OM605 motor.

In beide gevallen bleek het voldoende om de retourslangetjes van de verstuivers te vervangen.

Let op: "gewone" retourslangetjes van de automaterialenzaak bleken toch net iets te ruim zodat het euvel snel weer terug was. Dus even langs de MB dealer voor een eindje retourslang.

PS vergeet ook het "doodlopende" eindje op de laatste verstuiver niet.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 13:02 #799296

  • Phill
  • Phill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Hallo Peter,

Dank voor je reactie.

Dit klink als een bruikbaar advies. Het Anförderpompje kan ik wellicht makkelijk loshalen en kijken of dit hier ook het gewenste resultaat heeft. Wat ik niet kan verklaren is waarom er lucht in de pomp komt, terwijl alles zon 50cm lager zit dan de twee 300L tanks die ook nog eens geheel gevuld zijn. Nog iets wat ik niet snap is dat er een onluchtingsschroef zit boven op het huis van het brandstoffilter. Als ik deze open, dan trekt deze lucht aan, terwijl ik zou verwachten dat er diesel uit moet komen. Als de pomp lucht heeft en ik draai deze ontluchtingsschroef open bij draaiende (en haperende) motor dan slaat deze acuut af.
Schipper "Clochard" 9m stalen bakdek salonkruiser 1972
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 13:13 #799301

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6760
Als je je filters hebt vervangen, dan zit er veel lucht in dat filter en de leidingen. Met het handpompje zorg je dan voor een overdruk, en kan je ontluchten met die schroef.
In de praktijk krijg ik mijn 636 overigens nooit goed ontlucht zonder als laatste stap de leidingen op de injectoren los te koppelen en op de startmotor door te starten totdat daar regelmatig diesel uit komt. Met de 621 lukt het wel om alleen op de filters te ontluchten en dan te starten. Misschien ben ik ook aan een nieuw handpompje toe?
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 13:14 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 13:16 #799302

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Is er iets misschien iets loos met de ontuchting/beluchting van de brandstof tanks?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 13:17 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 13:23 #799304

  • Phill
  • Phill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Dat zou ik natuurlijk kunnen proberen, maar ik heb toch het idee dat bij ontluchte brandstofpomp verderop in het systeem alles in orde is. Na een week motorstilstand is in de opvoerpomp geheel geen diesel meer aanwezig. Ik voel dan dat er alleen maar lucht in zit. Na ontluchten voel ik dat ik de diesel weer rondpompt en zie de diesel door de retourslang de tank inlopen. De tip van Peter zou dan wel eens geheel goed kunnen zijn. De lekkage zou dan in de opvoerpomp zitten.

Dank voor jullie reacties.
Schipper "Clochard" 9m stalen bakdek salonkruiser 1972
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 14:21 #799315

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lucht is en vervelend probleem en lastig te vinden


Ik zelf begint met het vervangen van alle ringentjes onder de ontluchtingsschroefjes
De opvoerpomp is ook een punt van aandacht , de afdichting zoals peter al aangaf en het membraan controleren
De retourleiding kan bij oude motoren ook een probleem geven als deze niet onderin de tank eindigt, de diesel loopt er uit en lucht komt er voor in de plaats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 16:12 #799364

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat is een fijne motor, ik heb hem in een Mercedes auto gehad. :woohoo:

Kijk toch eens goed naar lekkage bovenop de brandstofpomp, daar waar de leidingen in de pomp gaan.
Daar willen ze graag lekken, je hebt er wel een speciale dop voor nodig om die los te kunnen halen. Een iniminie klein lekje is al genoeg.

Verder zou ik ook eens kijken naar de beluchting van de tanks zelf.

En je zegt dat je het filter hebt moeten vervangen doordat het is dicht geslibt.
Heb je ook een filter in de tank zitten??

Misschien eens op onderzoek gaan naar "dieselpest".
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 16:49 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 17:42 #799382

  • Phill
  • Phill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik schrijf nooit op forems, maar ik vind het erg leuk dat er zo snel en met goede tips op gereageerd wordt!

Ook zal ik eens kijken naar de aansluitingen boven op de pomp. Ik merkte wel dat het ontluchtingsventiel op het filterhuis beslist niet geopend mag zijn. Vreemd je zou denken dat daar diesel uitkomt, maar nee, er zuigt lucht naar binnen en dan stopt de OM636 met draaien. Geldt ook voor de aansluitingen: Bij lekkage zou er toch diesel uit moeten komen, maar géén lucht in komen, er staat immers een kolom van 80cm diesel boven...

Nee, de tank heeft geen filter, wel een waterafscheider. De doorloop is zeker goed.

De beluchting van de tanks is in orde, twee duimse pijpen met een hals naar beneden. Dieselpest, zou kunnen, al heb ik een conditioner shock gegeven en er is wel onlangs getankt.
Schipper "Clochard" 9m stalen bakdek salonkruiser 1972
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 11 jan 2017 23:30 #799468

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Phill,
Vreemd dat er nergens diesel lekt, wijst toch op onderdruk in de aanzuigleiding. Ergens wordt de brandstof tegengehouden, vreemd omdat er toch 80 cm diesel oliedruk op staat. Moet echt ruim voldoende zijn om bij normaal bedrijf de lucht uit de zuigleiding te houden. Ik zou toch de leiding tussen tank en filter, resp. anförderpumpe nog maar eens checken. Tankafsluiter dicht en een wartel aan het filter los en dan eens kijken of er olie komt. En wat Fer schrijft, alle pakkingringetjes etc van filters en leidingen nog eens nalopen. Verder roep ik eigenlijk ook maar wat, maar wie weet.
Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 12 jan 2017 06:51 #799482

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
dat laatste lijkt me zeker mogelijk, een verstopping met lucht die aanzuigt door onderdruk...
Zeker omdat je al problemen met de filters hebt gemeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 13 jan 2017 19:47 #799838

  • Phill
  • Phill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik denk dat ik de storing gevonden heb. De Brandstofleiding die van de zijkant van het brandstof-filterhuis loopt naar de achterkant van de "Anförderpumpe" (de opvoerpomp) bleek te zijn gaan lekken. Dit is een ca. 30cm lange hogedruk-slang met aan iedere zijde een haakse aansluiting die met sleutel 17 (of 19) wordt vastgezet op het filterhuis aan de ene zijde en de opvoerpomp aan de andere zijde. Vraag is Fer, zou je zo'n slang kunnen leveren of mij kunnen zeggen waar ik een dergelijke slang kan bestellen?

Hartelijk dank voor een reactie.
Vriendelijke groet.

Philip
Schipper "Clochard" 9m stalen bakdek salonkruiser 1972
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 13 jan 2017 19:53 #799840

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Phill schreef :
Ik denk dat ik de storing gevonden heb. De Brandstofleiding die van de zijkant van het brandstof-filterhuis loopt naar de achterkant van de "Anförderpumpe" (de opvoerpomp) bleek te zijn gaan lekken. Dit is een ca. 30cm lange hogedruk-slang met aan iedere zijde een haakse aansluiting die met sleutel 17 (of 19) wordt vastgezet op het filterhuis aan de ene zijde en de opvoerpomp aan de andere zijde. Vraag is Fer, zou je zo'n slang kunnen leveren of mij kunnen zeggen waar ik een dergelijke slang kan bestellen?

Hartelijk dank voor een reactie.
Vriendelijke groet.

Philip

Je kan naar een bedrijf gaan die hydrauliek slangen maken, die kunnen vaak zo'n slang namaken voor jou.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik ga wel eens naar vekoma : www.vekoma-clutch.nl/

Of ga naar b.v een tractor dealer, die hebben vaak wel adresjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 14 jan 2017 07:21 #799899

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Phill schreef :
Ik denk dat ik de storing gevonden heb. De Brandstofleiding die van de zijkant van het brandstof-filterhuis loopt naar de achterkant van de "Anförderpumpe" (de opvoerpomp) bleek te zijn gaan lekken. Dit is een ca. 30cm lange hogedruk-slang met aan iedere zijde een haakse aansluiting die met sleutel 17 (of 19) wordt vastgezet op het filterhuis aan de ene zijde en de opvoerpomp aan de andere zijde. Vraag is Fer, zou je zo'n slang kunnen leveren of mij kunnen zeggen waar ik een dergelijke slang kan bestellen?

Hartelijk dank voor een reactie.
Vriendelijke groet.

Philip

Ik kan de slang wel leveren / namaken, maar je kan ook even bij jou in de beurt kijken naar bv pirtek.

Mooi dat je het probleem heb gevonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstofpomp OM636 steeds opnieuw ontluchten 14 jan 2017 08:51 #799919

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
Je kunt proberen het simpel en goedkoop op te lossen met twee banjo's en een stuk brandstofslang.


Laatst bewerkt: 14 jan 2017 09:32 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl