Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 03 feb 2017 11:59 #805609

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
hoi allemaal,

Ik heb dus een Sabb GG torretje in mijn bootje liggen.
zonder problemen kan ik hem in de achteruit zetten, maar de boot blijft dan wel op de plek liggen ondanks dat ik wel waterverplaatsing zie.

Ik heb zo een vermoeden dat het vermogen van de motor niet allemaal bij de schroef terecht komt. Afremmen of achteruit varen wil dus niet lukken.

nu heb ik wat engelstalige documentatie gelezen over shims verplaatsen enz. enz. maar weet niet goed waar te beginnen / op te letten.

Zou het een idee zijn om eerst eens schoon te maken en dan nieuwe olie erin te doen?
huidige olie zit er al heel lang in, heb ik eigenlijk nooit vervangen. Stom, maar nooit aan gedacht om daar iets mee te doen..

Tips / ideeën zijn meer dan welkom!

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 03 feb 2017 15:49 #805663

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
nieuwe olie is altijd goed maar gaat je probleem niet verhelpen.

welke type is het
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 03 feb 2017 17:09 #805694

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
volgens mij heet dat de GG.
het is het type met een vaste schroef. vooruit / vrij / achteruit.
Ik zal er zo eens heen rijden en een foto van de deksel maken. Wellicht krijg ik die er ook makkelijk af om een foto van de binnenkant te maken.
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 17:10 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 03 feb 2017 18:25 #805727

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Heb dus net het deksel eraf gehaald en buiten het feit dat het rondom de motor nogal smerig is (understatement) wel het gezien hoe zo een ding in elkaar steekt.

In de vooruit schroefas niet te draaien, achteruit krijg ik hem met de hand gedraaid.
ik hoor hem wel in de juiste stand schieten (althans bij de hendel in de kuip) dus dat lijkt goed, wellicht kan er iets gesteld worden?

en iemand ideeën hoe je die bilge gefatsoeneerd krijgt?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 03 feb 2017 18:42 #805732

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
word niet met een sim maar met een moer afgesteld.

dacht dat er 3 connen in zaten


moet even er over nadenken, is erg lang geleden dat ik zn keerkoppeling uit elkaar heb gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 03 feb 2017 18:51 #805737

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
als ik in het gat voel, dan voel ik inderdaad 3 conusvormige delen.
de middelste zit vast aan de schroefas (die draait in zijn vrij ook), dan heb je ook nog eentje die aan de krukas vast lijkt te zitten. en eentje die draait via de kettingen.
ik heb geen schroeven kunnen ontdekken..

-- edit stukje uit een engelstalige handleiding -- Ik hoop dat FER een andere oplossing heeft :) anders moet de hele motor een stuk naar voren.

The position of the ‘astern’ cone, and bearing carrier in neutral, are fixed. To compensate for wear to the astern
lining therefore, the driven cone must be moved slightly aft, and this is done by removing shims from in front of the
bearing carrier. These shims are then refitted in front of the ‘ahead’ cone, plus additional ones to take up wear on
the ahead lining. The gearbox can continue to be adjusted until the ‘ahead’ cone nut starts to run out of threads
because the cone has been moved that much aft, and then the Ferodo linings need replacing. This is not a D.I.Y job,
as they have to be machined true after glueing into the cones

---
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 19:35 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 03 feb 2017 19:29 #805751

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
tja dat hangt af van welke koppeling je hebt

als je die met de sims heb zoals je zelf dacht dan is het geen fijn klusje.

de koppeling met sims is een h serie ergens tussen 1965 en 1970 gemaakt en nog in verschillende uitvoeringen ook.

er zitten 2 sims in die koppeling, 1 tussen de koppeling en de motor, dacht dit voor het vooruit is om af te stellen en een in de koppeling achter de 3 connen, die is er om de achteruit te stellen.


ik de handleiding ook even zoeken. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 03 feb 2017 19:36 #805753

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
we waren tegelijk.. had net mijn bericht aangepast.
denk dus dat het die met de simmetjes is.. dan moet de hele motor er dus uit. Of zie jij andere mogelijkheden?

Motor is inderdaad uit 1968....

www.motoren.ath.cx/pdfs/sabb/S...maintanence-tips.pdf
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 19:52 door marcelm. Reden: jaartal motor toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 04 feb 2017 12:08 #805868

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is niet de koppeling van sabb waar me je met een moer de achteruit afstelt.

De koppeling word met sims afgesteld en hoewel dit niet zo maar is gedaan is de koppeling niet overleden zoals bij de meest waar je echt veel geld moet uitgeven om hem eer goed te krijgen.

Wat er moet geburen is dat je 1 sim van 0,25 mm uit de achter kant van de koppeling haalt. Je moet dus de schroefas los maken van de koppeling. Als je de ruime heb om deze en stuk naar achter te duwen hoeft de koppeling niet uit de boot.
Om de as die in de koppeling eruit te krijgen moet eerst de bediening mechanisme worden verwijderen.
Dan kan je met een schroevendraaier in het gat waar het bedieningen mechanisme zat de lager weg duwen en komt de as mee, op de as zitten de sims en 1 moet er uit gehaald worden.

Dan de boe weer in elkaar zetten en de achteruit moet het weer doen, controleer ook of de vooruit het nog doet. Waarschijnlijk niet omdat de er op de vooruit cone nu meer speling zit.
Als de vooruit het niet doet moet de sim die je heb weg gehaald op de ander as van de koppeling gemonteerd worden, hiervoor moet de koppeling los van de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 04 feb 2017 12:39 #805875

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Dank je wel Fer! met jouw verhaal en de tekeningen / handleiding die ik al had is het me nu duidelijk.

Ik had er niet aan gedacht om de schroefas naar buiten te drukken (stukje) denk dat ik daar wel een cm of 5-10 mee kan halen. Volgens mij moet dit voldoende zijn om de complete keerkoppeling eraf te halen?

Dan doe ik het in 1x goed, haal ik die SIM eruit en verplaats ik die naar voor. Heb ik ook wat meer ruimte om de bilge eens een goede onderhoudsbeurt te geven.
Volgens mij moet ik ook die ketting los maken om die as eruit te krijgen toch?

Mijn schroefas lekt na het varen altijd een beetje, zodra ik stop met varen doe ik er direct extra vet in zodat hij stopt met lekken. Kan ik meteen het vetkoord vervangen.

Pak ik deze gelegenheid ook aan om de motor en keerkoppeling van nieuwe olie te voorzien.

De boot ligt in het water.... voorzie je daarmee nog problemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 04 feb 2017 14:41 #805894

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik weet niet precies hoe lang de as in naar de motor maar rond de 10 cm zal hij wel zeker zijn.

De ketting hoeft er niet af.
Op de as van de koppeling zit een flens en een spie die moet worden verwijderd en dan kan je het lager pakket eruit drukken, de as blijf zitten. het lager pakket is zijn 2 kogellagers die er met een glijpassing op de as en koppeling zit, dit beteken dat als alles goed schoon is je lichte druk op de lager met een schroevendraaier de lagers van de as kan schuiven

In het water deze klus doen kan wel maar hou wel de flens op de schroefas zodat deze niet naar buiten kan glijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 04 feb 2017 14:43 #805895

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
persoonlijk zou ik wel; de klus in een dag klaren zodat de schroefas wel weer vast zit zodat je van boord gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 04 feb 2017 16:36 #805920

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
in één dag ga ik proberen! maar ik zorg voor wat hout zodat ik eventueel een mal kan maken waarop/in ik de schroefas vast kan zetten.
Heb in een ander topic de truc met de slangklem gelezen, die gaat ervoor zorgen dat die as niet eruit kan schieten (maar volgens mij komt hij bij mij eerst nog een roer tegen)

Ik houd jullie op de hoogte, en nogmaals bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 06 feb 2017 20:37 #806572

Fer schreef :
word niet met een sim maar met een moer afgesteld.

dacht dat er 3 connen in zaten


moet even er over nadenken, is erg lang geleden dat ik zn keerkoppeling uit elkaar heb gehaald.

Er zit een middencone in die schakeld voor en achteruit. Vooruit is een vaste cone en achteruit idem. De middencone moet dmv shims (en soms hele dikke ringen) uitgevuld worden om de frictieplaten te laten aangrijpen.
Zelf heb ik al aardig ervaring met deze KK opgebouwd, momenteel ligt er 1 op de werkbank uit elkaar om grondig gereviseerd te worden.
Veel onderdelen (lagerbussen) zijn geen standaard handelsartikelen en moeten dus zelf gemaakt worden. (bronzen bus om de uitgaande flens achter de KK, lagerbus in de voorste cone waar de kruktap in draaid,....en uitvulshims...)
Het is een draak van een bak.
Laatst bewerkt: 06 feb 2017 20:37 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 07 feb 2017 12:19 #806749

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
We gaan het zien, ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
zodra ik een hele dag de tijd heb pak ik de klus aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 12 mrt 2017 11:04 #816810

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Vandaag dus geweest, de keerkoppeling heeft ook 2 aansluitingen waarmee de motor op de fundatie staat. Om daar ruimte te krijgen moet de motor of gekanteld worden (die ruimte heb ik denk ik niet) of in zijn geheel naar voren.
Klusje wordt dus wat groter, in een hurley niet echt veel ruimte om met die motor (van 200kg) te manoeuvreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 13 mrt 2017 11:59 #817115

Deze twee aansluitingen (hoekijzers) zitten met bouten aan je kk. Je kan ze dus eraf schroeven. Qua werkruimte wel zo prettig ze ook van de fundering af te schroeven.
Mijn Sabb G kk is bijna afgerond. Na heel wat gepuzzel, nieuwe bussen draaien en uitvullen zit de kk weer aan de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 13 mrt 2017 17:25 #817200

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
bij mij lijkt het zo te zitten dat de hoekijzers één geheel met de KK vormen.
of het moeten hele kleine boutjes zijn. ik zal snel weer gaan kijken. Zoals bekend (wellicht) denk ik erover om de boot te verkopen. Met een werkende KK lijkt me dat een stuk beter lukken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 13 mrt 2017 17:34 #817201

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
overigens, mijn kabel die voor en achteruit regelt daar was één moer los getrild. Volgens mij is dit de oorzaak geweest dat de achteruit het niet meer deed.
Heb nog geprobeerd om de achteruit voor elkaar te krijgen met het verstellen van die moeren maar zonder resultaat.
De moed zakte me gisteren ook in de schoenen, wellicht gewoon nog een keer gaan kijken maar dan met zijn tweeën zodat ik niet telkens eruit hoef te kruipen om de stand te bekijken, as te voelen (draait ie nog makkelijk mee).

Zou dit iets zijn dat ik moet testen met draaiende motor? het zal toch niet enkel de speling op de kabel zijn dat ie niet helemaal in de achteruit ging? (ik schat dat ik 1 cm ruimte op de kabel had) hij lijkt namelijk wel 'iets' te doen.. (als in, er is weerstand in zijn achteruit, in de vooruit krijg ik hem helemaal niet gedraaid)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 13 mrt 2017 17:56 #817206

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
euh.. zit ie ondersteboven gemonteerd?
dan zouden die boutjes aan de onderkant an het hoekprofiel zitten..

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 12 mrt 2019 11:19 #1028989

  • MJDK
  • MJDK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hallo, ik ben vanwege slippende koppeling bezig met mijn SABB 2H. Of 2G, ik weet niet precies het verschil. In de handleiding staat inderdaad dat er een vulringetje tussen moet, dit staat ook duidelijk op de tekening in de onderdelen (76). Voor iedereen die meeleest en niet weet welk boekje ik voor me heb, zie onder.

Wat ik al heb: 5 bouten tussen motorhuis en koppelingshuis zijn eruit. (die onderste zijn niet makkelijk, hij zit maar met weinig speling boven mn vlak) De 2 steunbouten zijn eruit. Het huis zit los en kan ik heen en weer draaien, en ook wat naar achter trekken.

Wat niet lukt is de koppeling van de aandrijfas afschuiven. Ik heb dit al zonder geweld geprobeerd, met gepast geweld, en met een koevoet en volle kracht. Ik begin te denken dat het niet alleen vastgekoekt zit, maar dat ik een ring oid over het hoofd zie. Wie hier had al succesvol een koppeling verwijderd? Ben ik iets vergeten?

Alvast dank! (mocht het behulpzaam zijn, wil ik natuurlijk graag wat foto's van de koppeling of motor maken en plaatsen)



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 12 mrt 2019 13:47 #1029035

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
ik zou dit eerst downloaden om zeker te zijn: Download de pdf ‘Identify your SABB engine and gearbox’, engelstalig, 4 pagina’s (64 Kb)

op


zweedseklassiekerclub.nl/zweedse-boten/motoren/sabb/

scroll naar beneden en daar zie je de downloadlinks voor elk type Sabb
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 12 mrt 2019 17:12 #1029110

  • MJDK
  • MJDK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Het gaat hier om de keerkoppeling van de 2HG, dat is dezelfde als van de GG, had jij die wel eens uit elkaar gehaald? Ik ben een heel eind, ik wil hem alleen niet nu slopen door te veel geweld te gebruiken.

Fer zegt iets over flens en spie op de koppelingsas, maar dat zie ik allemaal niet, en zeker niet als de ketting niet los hoeft. Volgens mij kan ik met de ketting vast geen werk in de bak doen om hem los te krijgen van de motor. En ik ben benieuwd of MarcelM vorderingen heeft gemaakt.

Voor de liefhebbers nog een foto.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 17:16 door MJDK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 13 mrt 2019 07:54 #1029272

Deze KK kan ik dromen ;-)
Afstellen is een tijdrovende frustrerende klus, ik heb ooit aan iemand van ZF al mijn Sims uitgeleend, helaas ben ik na 2 jaren en 2 beloftes dat ze terug worden gestuurd nog steeds wachtende op de vulshims ;-(
Anyway, zonder draaibank is dit idd een hel van een klus. Ik kan het voor je afstellen maar dan zal de KK naar mij toe moeten komen of jij moet exact de diktemaat van de shim weten zodat die gemaakt kan worden.
Bij interesse stuur maar een Pb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 13 mrt 2019 08:32 #1029280

  • MJDK
  • MJDK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6


Het lijkt erop dat ik de variant met moer heb. Dan moet dus de ketting wel los, en haal je zo de hele koppeling eraf. Ik heb alleen niet de goede dopsleutel voor deze moer, dat is 36 of 38, en hij zit goed diep, en de as zit ook in de weg, ik weet nog niet of lange dop lang genoeg is, misschien pijpsleutel? Maat moer kan ik door diepe ligging niet goed meten met mijn schuifmaat. Als ie eraf is, is afstellen natuurlijk wel makkelijker, helemaal geen ringen nodig!
Dus optimaal, bedankt voor je aanbod, maar aangenomen dat ik het goede gereedschap kan vinden komt het helemaal goed. Ik hou jullie nog op de hoogte met alle informatie die ik van tevoren had willen weten. (Hoe wist ik dat ik moer versie had? Ik heb 2 verschillende boekjes van deze koppeling, beide hebben verkeerde plaatje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl