Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: flushen van Volvo MD 7A

flushen van Volvo MD 7A 14 feb 2017 18:52 #809218

Geachte deskundigen.
Ik heb in mijn boot een Volvo MD7A .
Bij het weghalen van het kleppendeksel zag ik dat er in de motor een dikke laag vettige aanslag zit.
Bij het kleppendeksel kan ik het wel weghalen maar verder in de motor niet.
Heeft het zin om de motor te flushen, of zitten daar ook weer risico`s aan vast.
Gr. Willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 14 feb 2017 19:23 #809226

Sludge noemen ze dat.

Wanneer ontstaat sludge

Sludge ontstaat doordat water (vocht) zich vermengt met de olie. Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte draaitijd periodes (minder dan circa 20 minuten).


Gevolgen

De olie gaat door dat vocht oxideren en additieven kunnen worden omgezet in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking, kunnen die zuren het metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie (roest) zorgen. De zwarte sludge wordt vrij snel hard en kan oliekanalen verstoppen. De gevolgen zijn makkelijk te raden.


Verhelpen

Bij de betere auto-/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen Forte Flush. Dit zou de sludge op moeten lossen zodat er een schone motor overblijft.

eenvoudig in gebruik, gewoon aan de oude olie toevoegen en de motor lekker op temperatuur laten komen voor een langere periode (zie instructies) Daarna de oude olie volledig aftappen, Oliefilter verwisselen, en een goedkope olie er weer in.
weer lekker laten draaien zodat de verse goedkope olie de rest vuil oplost en opneemt.
weer aftappen en dit keer verse kwalitatief goede olie er in.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 14 feb 2017 19:52 #809234

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
De aanwezigheid van vocht in de motorolie zou kunnen duiden op een lekke koppakking. Dan moet er meer gebeuren dan alleen maar spoelen van de olie.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 14 feb 2017 19:54 #809235

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Dit had ik ook met mijn MD7a. Er kwam ook wat olie uit mijn luchtfilter. In het kleppendeksel een dikke vette zwarte sludge.

Uiteindelijk bleek er een zuigerveer vast te zitten door koolaanslag.

Tja, en dan moet de motor eruit en opengemaakt worden.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 27 mrt 2017 20:00 #821210

  • Cesar
  • Cesar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Nee hoor, geen lekke koppakking; bij verbranding ontstaat water en dat gaat gedeeltelijk langs de zuigerveren naar beneden en komt in de olie. als de olie warm genoeg is verdampt het weer.
eerder denk ik dat de motor te koud blijft en zou een nieuwe thermostaat uitkomst kunnen bieden.
gr. hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 27 mrt 2017 21:02 #821230

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Cesar schreef :
Nee hoor, geen lekke koppakking; bij verbranding ontstaat water en dat gaat gedeeltelijk langs de zuigerveren naar beneden en komt in de olie. als de olie warm genoeg is verdampt het weer.
eerder denk ik dat de motor te koud blijft en zou een nieuwe thermostaat uitkomst kunnen bieden.
gr. hans
Zou er echt water in onstaan bij verbrandingsproces in een motor? Verbranding temperaturen boven 1000 Celcius en uitlaatgassen temperaturen boven 150 Celcius. Dus zal echt geen water langs de zuigerveren in het carter terecht komen wanneer de motor gezond op alle cilinders draait.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 mrt 2017 21:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 28 mrt 2017 07:32 #821311

douwe schreef :
Verbranding temperaturen boven 1000 Celcius en uitlaatgassen temperaturen boven 150 Celcius. Dus zal echt geen water langs de zuigerveren in het carter terecht komen wanneer de motor gezond op alle cilinders draait.

Geen vloeibaar water nee , maar wel waterdamp hoor.
Overigens zal dat water ook niet of maar heel langzaam verdampen vanwege de lage temperatuur waarmee direct gekoelde scheepsdieseltjes draaien. Meestal 50-60 graden waar de thermostaat dan ook op staat afgesteld.Des te belangrijker is het om de juiste draaiuren de olie te verversen.
Bij een indirect gekoelde motor is dat anders , die staan op 80-90 graden en daar wordt de olie waarschijnlijk wel 100 graden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 29 mrt 2017 10:56 #821637

  • Cesar
  • Cesar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
yellow boat,
Het is zo dat bij verbranding van een kilo brandstof ongeveer een kilo water ontstaat.
bij koude motor slaat het op de cylinderwand neer en komt uiteindelijk in de olie.
zet maar een pannetje koud water op het vuur en je ziet dat de bodem aan de onderkant nat wordt.
(als je op aardgas kookt of op de boot op gas)
anders houd je een aansteker tegen het koude buitenraam en je ziet dat die meteen beslaat.
In de winter zie je ook altijd dat uitlaten van auto's druppelen als ze nog maar net vertrokken zijn.

mvg Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 29 mrt 2017 13:07 #821665

Cesar schreef :
yellow boat,
Het is zo dat bij verbranding van een kilo brandstof ongeveer een kilo water ontstaat.
bij koude motor slaat het op de cylinderwand neer en komt uiteindelijk in de olie.
zet maar een pannetje koud water op het vuur en je ziet dat de bodem aan de onderkant nat wordt.
(als je op aardgas kookt of op de boot op gas)
anders houd je een aansteker tegen het koude buitenraam en je ziet dat die meteen beslaat.
In de winter zie je ook altijd dat uitlaten van auto's druppelen als ze nog maar net vertrokken zijn.

mvg Hans.

Sterker nog , bij de verbranding van één kg diesel ontstaat ongeveer 2,78 liter water :ohmy: naast maar liefst 3,1 kg CO2 .
Of er trouwens echt condensatie ontstaat op de zuigerwand als de motor nog koud is betwijfel ik trouwens en dat water zal de zuigerveren ook normalerwijze niet kunnen passeren want dan zou je ook aanzienlijk compressieverlies optreden. En opzamelen van water boven de zuiger zou al snel tot waterslag leiden.
Maar o.k. , ik heb ook nog nooit in een draaiende motor gekeken ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 02 apr 2017 19:12 #822895

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16017
Zo'n toevoeging als Forte Flush gebruiken, zitten daar ook nadelen aan?

Toen ik vroegah nog wel eens serieus aan motoren (benzine) sleutelde waren de verhalen wisselend. Hoe is dat nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

flushen van Volvo MD 7A 06 apr 2017 06:25 #823931

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
wjtasseron schreef :
Geachte deskundigen.
Ik heb in mijn boot een Volvo MD7A .
Bij het weghalen van het kleppendeksel zag ik dat er in de motor een dikke laag vettige aanslag zit.
Bij het kleppendeksel kan ik het wel weghalen maar verder in de motor niet.
Heeft het zin om de motor te flushen, of zitten daar ook weer risico`s aan vast.
Gr. Willem

Oorzaak kan zijn dat er teveel speling is ontstaan tussen klepstelen en klep geleiders.
Uitlaatgassen komen dan onder het kleppendeksel en dit veroorzaakt samen met de rondspetterende olie een enorme vuile bende.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl