Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 01 mrt 2017 21:14 #814025

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
De helft van mijn V-snaar was in recordtijd in rubberstof verpulverd. Mann Luchtfilter zat helemaal vol. Wat als je geen filter erop zou hebben?
Dan nog vindt ik de maasjes in dit filter vrij grof.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 01 mrt 2017 22:24 #814047

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
douwe schreef :
Gregor schreef :
Ik snap dat water aanzuigen niet zo'n heel goed idee is :lol:
Gaat erom dat die alu-buis ergens frisse lucht kan aanzuigen, maar een buis over dat filter misschien niet een werkende oplossing biedt.

Laat de motor maar lekker de lucht uit het motorcompartiment aanzuigen, zoals op 99% van de boten.
Geen moeilijke constructies aanbrengen.

Douwe,
helaas zit het bij die 99% dus niet "goed".
ik de motorruimte kan het best "heet" worden.
weet jij, dat hete lucht veel minder zuurstof bevat dan koude?
waarom plaatsen ze een intercooler op diesels?
ik heb een bus met 5cil. turbodiesel met intercooler.
standaard 75pk
met turbo 102pk
met turbo en intercooler 108pk
het aanzuigen van zo koud mogelijke lucht is niet voor niets zo bedacht.
ik heb een kunststof luchtfilterpot uit een Mazda bus.
deze is zo uitgevoerd, dat eventueel water onderin weg loopt. :)
schiet mij maar lek als je dit onzin vind
als het niet zou werken, kon die bus (en ALLE auto's)ook nooit in de regen rijden :(
Laatst bewerkt: 01 mrt 2017 22:31 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 01 mrt 2017 23:10 #814064

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
zeilhaas schreef :
douwe schreef :
Gregor schreef :
Ik snap dat water aanzuigen niet zo'n heel goed idee is :lol:
Gaat erom dat die alu-buis ergens frisse lucht kan aanzuigen, maar een buis over dat filter misschien niet een werkende oplossing biedt.

Laat de motor maar lekker de lucht uit het motorcompartiment aanzuigen, zoals op 99% van de boten.
Geen moeilijke constructies aanbrengen.

Douwe,
helaas zit het bij die 99% dus niet "goed".
ik de motorruimte kan het best "heet" worden.
weet jij, dat hete lucht veel minder zuurstof bevat dan koude?
waarom plaatsen ze een intercooler op diesels?
ik heb een bus met 5cil. turbodiesel met intercooler.
standaard 75pk
met turbo 102pk
met turbo en intercooler 108pk
het aanzuigen van zo koud mogelijke lucht is niet voor niets zo bedacht.
ik heb een kunststof luchtfilterpot uit een Mazda bus.
deze is zo uitgevoerd, dat eventueel water onderin weg loopt. :)
schiet mij maar lek als je dit onzin vind
als het niet zou werken, kon die bus (en ALLE auto's)ook nooit in de regen rijden :(

Ik zal je niet lek schieten. Maar een bus is geen boot met een motorruimte of machinekamer.
En als je wilt kan ik je nog wel een paar lesjes leren over dieselmotoren en in boten of schepen in het bijzonder. En ook ik rij in een auto met een diesel met turbo en interkoeler(163 pk). En dat is maar een 4 cilindertje.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 mrt 2017 23:11 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 02 mrt 2017 05:02 #814086

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
In mijn situatie is de motorruimte niet volledig gesloten; aan de achterzijde zitten open delen die tot in de bakskist achterin uitkomen. Motor zit omgedraaid waardoor luchtfilter aan de voorzijde zit en zo niet direct "toegang" heeft tot dat open deel. Zal bij het ontwerp wel over nagedacht zijn ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 02 mrt 2017 11:42 #814151

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Op 99,9% van de zeilboten zit het luchtfilter gewoon op het blok en zuigt lucht aan uit de motorruimte. De motorruimte haalt zijn lucht vervolgens vanuit bijvoorbeeld een geventileerde bakskist. De reden dat de luchtinlaat niet rechtstreeks lucht via een slang van buiten haalt is dat de motorruimte zelf ook gekoeld moet worden; de motor wordt immers warm. Dat houdt de temperatuur in de motorruimte aanvaardbaar en zorgt dat de alternator niet oververhit raakt. Zou je de luchttoevoer naar de motor veranderen dan moet je ook aanvullende koeling voor de motorruimte gaan aanleggen. Dat kan natuurlijk wel, maar is gecompliceerder en er kan meer stuk. De meeste zeilers zitten daar niet op te wachten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 02 mrt 2017 17:24 #814226

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
ilCigno schreef :
Op 99,9% van de zeilboten zit het luchtfilter gewoon op het blok en zuigt lucht aan uit de motorruimte. De motorruimte haalt zijn lucht vervolgens vanuit bijvoorbeeld een geventileerde bakskist. De reden dat de luchtinlaat niet rechtstreeks lucht via een slang van buiten haalt is dat de motorruimte zelf ook gekoeld moet worden; de motor wordt immers warm. Dat houdt de temperatuur in de motorruimte aanvaardbaar en zorgt dat de alternator niet oververhit raakt. Zou je de luchttoevoer naar de motor veranderen dan moet je ook aanvullende koeling voor de motorruimte gaan aanleggen. Dat kan natuurlijk wel, maar is gecompliceerder en er kan meer stuk. De meeste zeilers zitten daar niet op te wachten.

beste Timo.
wat je nu schrijft bevestigd mijn "zo hoort het niet" verhaal.
als je de aangezogen lucht de ruimte e.d. laat koelen, is deze lucht TE WARM voor een optimale verbranding.
ik heb afzuiging op de motorruimte.
bij uit de haven varen en na 10 min. de zeilen erop en motor uit, hoeft deze niet aan.
bij wat langer op de motor varen gaat hij aan en blaast hij best veel zeer warme lucht.
let wel het is maar een tip zoals het hoort te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 02 mrt 2017 21:03 #814258

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
zeg maar;.. zoals het kan zijn..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 02 mrt 2017 21:16 #814262

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
Op mijn dufour2800 van 77 zit standaard een motorruimte ventilator die normaal start zodra de motor startklaar gemaakt wordt. Bij aankoop 2010 was deze defect, blijkbaar al jaren want vast. Een nieuwe ventilator besteld en geïnstalleerd, maar nog steeds niet aangesloten.
Tot nu toe ook nog niet nodig gehad.
Ga daar dit jaar toch eens werk van maken. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 03 mrt 2017 08:27 #814322

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
zeilhaas schreef :
ilCigno schreef :
Op 99,9% van de zeilboten zit het luchtfilter gewoon op het blok en zuigt lucht aan uit de motorruimte. De motorruimte haalt zijn lucht vervolgens vanuit bijvoorbeeld een geventileerde bakskist. De reden dat de luchtinlaat niet rechtstreeks lucht via een slang van buiten haalt is dat de motorruimte zelf ook gekoeld moet worden; de motor wordt immers warm. Dat houdt de temperatuur in de motorruimte aanvaardbaar en zorgt dat de alternator niet oververhit raakt. Zou je de luchttoevoer naar de motor veranderen dan moet je ook aanvullende koeling voor de motorruimte gaan aanleggen. Dat kan natuurlijk wel, maar is gecompliceerder en er kan meer stuk. De meeste zeilers zitten daar niet op te wachten.

beste Timo.
wat je nu schrijft bevestigd mijn "zo hoort het niet" verhaal.
als je de aangezogen lucht de ruimte e.d. laat koelen, is deze lucht TE WARM voor een optimale verbranding.
ik heb afzuiging op de motorruimte.
bij uit de haven varen en na 10 min. de zeilen erop en motor uit, hoeft deze niet aan.
bij wat langer op de motor varen gaat hij aan en blaast hij best veel zeer warme lucht.
let wel het is maar een tip zoals het hoort te zijn.
Als je afzuigt krijg je een extra onderdruk in het motorcompartiment en heeft de motor meer moeite om lucht aan te zuigen. Ook niet goed voor een effectieve verbranding, zelfs nog slechter dan ietwat opgewarmde lucht.
Als je dan toch wat wilt kun je juist beter koude lucht in je motor ruimte persen. Maar dan gaat het weer stinken in de kajuit.

Al met al houd de door de motor aangezogen lucht de motor ruimte koel genoeg.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 mrt 2017 08:31 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 03 mrt 2017 08:58 #814325

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Af fabriek zit er in mijn motorruimte een luchtafzuiging. Naar ik begrepen heb is die vooral bedoeld om de diesellucht af te zuigen voor het starten van de motor.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 03 mrt 2017 09:00 #814327

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Dag Douwe;

helaas heb je mijn info NIET goed gelezen :(

bij mij krijgt de motor z'n lucht via een filterpot uit de kuip. :laugh:

zo kan ik ZONDER probleem de hitte uit de motorruimte afzuigen :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM, 3GM, 2Y luchtfilter waarschuwing 03 mrt 2017 12:52 #814383

douwe schreef :
zeilhaas schreef :
ilCigno schreef :
Op 99,9% van de zeilboten zit het luchtfilter gewoon op het blok en zuigt lucht aan uit de motorruimte. De motorruimte haalt zijn lucht vervolgens vanuit bijvoorbeeld een geventileerde bakskist. De reden dat de luchtinlaat niet rechtstreeks lucht via een slang van buiten haalt is dat de motorruimte zelf ook gekoeld moet worden; de motor wordt immers warm. Dat houdt de temperatuur in de motorruimte aanvaardbaar en zorgt dat de alternator niet oververhit raakt. Zou je de luchttoevoer naar de motor veranderen dan moet je ook aanvullende koeling voor de motorruimte gaan aanleggen. Dat kan natuurlijk wel, maar is gecompliceerder en er kan meer stuk. De meeste zeilers zitten daar niet op te wachten.

beste Timo.
wat je nu schrijft bevestigd mijn "zo hoort het niet" verhaal.
als je de aangezogen lucht de ruimte e.d. laat koelen, is deze lucht TE WARM voor een optimale verbranding.
ik heb afzuiging op de motorruimte.
bij uit de haven varen en na 10 min. de zeilen erop en motor uit, hoeft deze niet aan.
bij wat langer op de motor varen gaat hij aan en blaast hij best veel zeer warme lucht.
let wel het is maar een tip zoals het hoort te zijn.
Als je afzuigt krijg je een extra onderdruk in het motorcompartiment en heeft de motor meer moeite om lucht aan te zuigen. Ook niet goed voor een effectieve verbranding, zelfs nog slechter dan ietwat opgewarmde lucht.
Als je dan toch wat wilt kun je juist beter koude lucht in je motor ruimte persen. Maar dan gaat het weer stinken in de kajuit.

Al met al houd de door de motor aangezogen lucht de motor ruimte koel genoeg.

Als je op een heeele prettige wijze dood wil, moet je de luchtinlaat direct naar buiten voeren.

Levenslustige mensen met een héél klein beetje verstand laten het zo zitten omdat dat niet voor niets zo zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl