Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD2040 schudt in gear

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 07:56 #821325

  • luuks
  • luuks's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dag! Wat hulp gevraagd aangezien we moedeloos worden.

Ik heb een sloep met een gereviseerde Volvo Penta MD2040. De vorige motor was helaas te oud en verroest dus hebben deze moeten vervangen. De huidige motor + schoefas schudt wanneer hij in bedrijf is en de schroefas wordt aangedreven. De eerste conclusie was dat wellicht de schoefas niet recht was en we hebben op aanraden specialist boot uit water gehaald en as verwijderd welke nagenoeg recht was. As is weer geplaatst en motor uitgelijnd. Helaas kwam het schudden snel terug, wellicht erger dan voorheen. De motor schudt waardoor de schoefas schudt en de boot eigenlijk bonkt.

Mogelijke issues:
  • de vorige motor stond niet op motorsteunen, de huidige wel, hetgeen er wellicht voor zorgt dat motor te hoog staat en niet goed uitgelijnd kan worden. Weet echter niet of dit schudden kan verklaren.
  • Andere verklaring zou kunnen zijn dat niet alle verstuivers correct werken waardoor wellicht 1 cilinder niet goed meewerkt. In zijn vrij draait hij met verschillende toeren prima zonder te schudden dus vraag me af of dit verklaring kan zijn.
Mogelijke oplossingen
  • Motorsteunen verwijderen en motor "koud" op boot plaatsen, ook al kan dit wellicht meer trilling veroorzaken. Dit lijkt pre-historisch maar zou wel oplossing kunnen zijn aangezien de vorige motor ook zo geplaatst was.
  • Plaatsen stuwblok maar dit past eigenlijk niet in type boot en betekent hierdoor enorm hoge kosten.
  • Overige ideeen?

Ik woon in Singapore en arbeidskosten en onderdelen zijn 5x duurder dan in NL, vandaar deze vraag. Iemand andere ideeen of ervaring mbt bovenstaande?

Hartelijk dank,

Luuk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 08:03 #821327

"Nagenoeg recht", niet echt recht dus.
Hoe gemeten?
Hoeveel afwijking?
Schroef in balans?
Geem vervormde schroefbladen?
Laatst bewerkt: 28 mrt 2017 08:05 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 08:45 #821337

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
luuks,
De motor is vervangen! Die draait in vrijstand probleemloos. En dan ga je het zoeken in verstuivers, een kromme schroefas, kortom overal op de verkeerde plaatsen. Het ligt toch voor de hand dat er iets mis is met de uitlijning motor/schroefas!

Bovenste moeren fundatieblokken los, koppeling bouten los, flexibele deel er tussenuit, en met een passtukje de motor in lijn zetten. Zowel hoogte/breedte verschillen, als ook de hoek die de koppelinghelften onderling maken. Eerst de hoek corrigeren, daarna de hoogte/breedte verschillen.
Bij het vastzetten van de fundatie blokken opletten dat ze allemaal "dragen". Niet overhoeks twee dragend, en de andere twee trekkend. Als laatste pas de bovenmoeren van de fundatieblokken vastzetten.

Kom je met de stelmoeren van de blokken niet laag genoeg, dan is de enige optie de blokken weglaten, en bij een goede uitlijning zal het trillen ook best meevallen.
Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 08:47 #821338

Saeftinghe schreef :
"Nagenoeg recht", niet echt recht dus.
Hoe gemeten?
Hoeveel afwijking?
Schroef in balans?
Geem vervormde schroefbladen?

Verkeerde , lees te lichte , motorsteunen voor een vaste schroefasinstallatie?
Zo maar een stel motorsteunen kopen kan goed gaan maar voert vaak niet tot het egwenbste resultaat.

Trouwens , schudt de motor ook in de vrijstand en bij elk toerental?
Ad
Laatst bewerkt: 28 mrt 2017 08:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 08:51 #821340

  • luuks
  • luuks's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Schroef heeft geen afwijking en met nagenoeg bedoel ik dat mechanics aangaven dat de afwijking erg minimaal was, ze hebben as laten draaian in een speciale bank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 08:52 #821341

  • luuks
  • luuks's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Nee in vrij niet en ook niet wanneer in vrij hoge toeren gemaakt worden. Enkel wanneer as wordt aangedreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 08:58 #821343

  • luuks
  • luuks's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dank Petervdw voor reactie! Volgenxs specialisten was motor perfect uitgelijnd met behulp van voelermaat.

Ik snap je aanpak maar als ik hen moet geloven hebben ze dat gedaan en ligt het dus niet aan uitlijning. Om die reden op zoek naar alternatieven.

Wat zijn consequenties van koud plaatsen motor op boot zonder steunen behalve (beperkte) trilling indien goed uitgelijnd?
Laatst bewerkt: 28 mrt 2017 08:59 door luuks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 09:12 #821346

  • luuks
  • luuks's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Wellicht nog een laatste toevoeging, de as is kleine 2 meter lang en heeft behalve rompdoorvoer (cutlass bearing) geen lagers of ondersteuning. Nadat de as is losgekoppeld van keerkoppeling kun je hem dus bewegen hetgeen perfecte uitlijning moelijk maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 09:21 #821348

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
luuks,
Wel, als je zo'n blind vertrouwen in de specialisten hebt. Voor wat betreft uitlijnen heb ik al te veel geklungel en onkunde gezien. Als je het niet zelf wilt controleren, tja. Als enige oorzaak zou je nog kunnen kijken naar de rubbers in de koppeling. Als er één rubber stuk is, geeft dat ook een behoorlijke afwijking. Maar beetje onwaarschijnlijk als het voorheen goed draaide.

En over uitlijnen met een voelermaat. Aan de flex koppeling? Hebben ze dan een passtuk gebruikt, of kon de schroefas zover naar voren dat er direct aan de motorflens gemeten kon worden?

Maar goed, succes ermee.

Vr.groet, peter


luuks,
ik las je vorige bericht te laat.
Als de as over een kleine 2 meter ongesteund is, zou ik de motor zeker star opstellen. Die flexibele fundatieblokken hebben dan helemaal geen zin. Maken het geheel nog veel onstabieler.
Aan een as die over die lengte vrijhangt is sowieso weinig uit te lijnen.
Voorhet in lijn zetten van de motor losse vulstukken gebruiken.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2017 09:56 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 09:36 #821350

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Geen steun/druklager wanneer de as vrij is over flinke afstand kan problemen geven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 11:34 #821388

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1963
Kun je iets meer details geven over de totale aandrijflijn, zoals:
  • Wat voor flexibele koppeling zit er tussen de keerkoppeling en de schroefas?
  • Klopt het dat het om een "star" schroefaslager gaat?

Ergens zegt mijn gevoel me dat een flexibele opstelling van de motor met daarachter zo'n twee meter ongesteunde schroefas inderdaad geen goed idee is.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 14:09 #821416

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wat voor motor zat er eerst in? En wat is de reductie van de keerkoppeling? Ik meen me te herinneren, dat een bepaalde verhouding tussen aantal cilinders, keerkoppelingsreductie en aantal schroefbladen voor dit soort problemen kan zorgen. Erik de Jong heeft daar ooit eens iets over geschreven hier op het forum, dat moet terug te vinden zijn. Dus als de oude motor bijvoorbeeld drie cilinders had en deze vier, of omgekeerd, dan zou ik me daar even in verdiepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 14:16 #821421

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Gelijk aantal bladen met een gelijk aantal cilinders zou problemen kunnen geven, dus het liefst een ongelijke combinatie. Maar ook een schroef waarvan de bladtip te dicht tegen de romp komt maakt lawaai. Ik meen 10 procent van de schroefdiameter als ruimte tussen de bladtip en de huid als maatstaf aanhouden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 14:30 #821424

luuks schreef :
Dag! Wat hulp gevraagd aangezien we moedeloos worden.



Mogelijke issues:
  • de vorige motor stond niet op motorsteunen, de huidige wel, hetgeen er wellicht voor zorgt dat motor te hoog staat en niet goed uitgelijnd kan worden. Weet echter niet of dit schudden kan verklaren.


  • Luuks,
    Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft...als de motor te hoog staat is de aandrijflijn in verticale zin dus niet uitgelijnd en zal de boel gaan wringen en schudden !
    Uitlijnen is in zowel horizontaal als verticaal vlak !
    Heb je een vaste flens koppeling zonder een flexibel deel ertussen, dan zal de hoek van de uitgaande as met de schroefas ook belangrijk zijn.
    Kort samengevat bij een vaste fles verbinding,
    1.) horizontale uitlijning
    2.) verticale uitlijning
    3.) as hoed van uitgaande as met schroefas...deze moeten binnen 0.05mm liggen...uitklokken dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2040 schudt in gear 28 mrt 2017 15:01 #821434

  • luuks
  • luuks's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Dank voor alle reacties!

Vorige motor was een Volvo Penta 2002 uit 1980. Deze had 3 cilinders zoals de huidige motor. Schroef heeft 3 bladen dus wellicht dat dat een probleem is maar dat probleem bestond destijds dan ook wel.

De 10% tussen bladtip en romp halt hij wel dus dat zou goed moeten zijn.

Keerkoppelingsreductie zegt me niet veel dus zal artikel opzoeken.

Nogmaals dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl