Een update van de stand van zaken:
Via via een adres gekregen van een motoren revisie bedrijf in de buurt ( Gerard Engines aan de Vanadiumweg 1 te Amersfoort).
Gerard heeft het koelwatercircuit afgeperst en er bleek inderdaad vloeistof langs de cilinderbus het carter in te lekken. Na het trekken van de cilinderbus is ook duidelijk te zien dat de twee rubber ringen aan de onderzijde van de bus uitgehard zijn en kleine scheurtjes vertonen. Het euvel is dus gevonden!
Nog iets anders op het spoor:
Om de cilinderbus te kunnen trekken moest eerst de cilinder verwijderd worden (door het verwijderen van de plaat met de pijlstok aan de zijkant van de motor kun je bij de krukas komen en de cilinder met drijfstang losmaken en verwijderen. De carterdeksel hoeft hiervoor dus niet los). Verbazing al om dat er een cilinderveer ontbrak op de vrijgekomen cilinder. Bleek de motor al die tijd gelopen te hebben zonder bovenste olieschraapveer.... Blijkbaar heeft een van de vorige eigenaren al een keer aan het blok gesleuteld en is er om onduidelijke redenen een olieschraapveer achterwegen gelaten. Vreemd dat daar niets van te merken was en de motor altijd heeft gelopen