Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sabb G met koelwater in olie

Sabb G met koelwater in olie 07 mei 2017 17:23 #833084

Mijn Sabb G dieselmotor lekt koelvloeistof naar het carter. Wie kan mij helpen met het vinden van de oorzaak?
Gegevens van de motor:
-10 PK SABB dieselmotor met motornummer G-62-199
- gesloten koelsysteem met antivries (koeling via kiel)
- keerschroef
- droge uitlaat
- de motor loopt en start zonder problemen
- geen rook of duidelijke compressieproblemen
- circulatie van koelvloeistof zichtbaar als de dop van het expansievat geopend wordt.

Bij het peilen van de oliestand (na meerdere dagen varen) bleek het niveau van de olie ver boven het maximum te staan. Mijn vermoeden dat er iets goed mis was werd bevestigd toen ik met een slang via het peilstokgat koelvloeistof omhoog zoog vanuit het carter.

Gezien het feit dat de motor prima loopt en er geen (witte) rook zichtbaar is bij de uitlaat is een scheur in de cylinderwand niet te verwachten (in ieder geval niet van koelkanaal naar zuiger). Toch heb ik inmiddels, op advies van anderen, de cylinderkop los gemaakt. Aan niets is tot nu toe te herleiden wat de oorzaak van de lekkage moet zijn. Er zijn geen scheuren in de cylinderkop of wand, de pakkingen vertoonden geen gebreken en gezien de constructie zie ik geen reden om de oorzaak bij de cylinderkop te zoeken. Waar zou er dan wel koelvloeistof naar het carter toe kunnen lekken?

Ik kan nog 2 mogelijke plekken bedenken:
1. bij de waterpomp? Om dit na te kunnen gaan zal ik de motor er uit moeten halen, ik kan daar nu slecht bij. De motor is inmiddels los en moet alleen nog komende week uit de boot getakeld worden.
2. Als er toch ergens sprake is van scheurvorming dan zou dat lager in het blok moeten zijn. Er loopt aan beide zijden een klein koelkanaal langs de cylinderwand naar beneden. Vermoedelijk circuleert het koelwater vanuit de waterpomp via cylinderwand naar de kop en vervolgens terug naar het expansievat. In zowel de kop als aan de binnenzijde van de cylinderwand heb ik geen scheurtjes kunnen constateren. Zou dit overigens wel zo zijn dan zou er water in de verbrandingsruimte komen en zou dit zichtbaar moeten worden door witte rook uit de uitlaat (als de motor in zo'n geval uberhaupt wil lopen). Maar een scheur in het koelkanaal lager in het blok zou mogelijk wel koelwater in het carter kunnen geven?

Wie heeft kennis van de Sabb G en zou mij kunnen adviseren?
Een goed adres wie mij met de revisie zou kunnen helpen is ook zeer welkom!
Via internet vind ik de volgende bedrijven met mogelijk kennis van zaken:
-Leslie jachtservice in Amsterdam
-Allpa in Nijmegen
Andere adressen hoor ik graag.
Ik zelf woon in de omgeving van Amersfoort dus mocht er een deskundige in die omgeving wonen dan zou dat helemaal geweldig zijn!

Alvast dank voor alle tips en hulp!
Eelco Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 07 mei 2017 19:39 #833124

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Beste Eelco,

In grote lijnen geeft je verhaal duidelijke informatie over het probleem.

Je schrijft dat het koelvloeistof is dat naar het carter lekt. Dat is zeker? Dus je moet ook je koelvloeistof bijvullen want je raakt kwijt?

Je hebt geen scheuren kunnen ontdekken? Hoe heb je de componenten zoals de cilinderkop gecheckt? Op het oog of heb je een dye check gedaan? (een penetrant onderzoek)?
Op het oog kun je vaak kleine scheuren niet ontdekken. Mocht je geen dye check gedaan hebben dan adviseer ik je die eerst te doen voordat je de motor verder uit elkaar haalt. Je zou je veel werk kunnen besparen als blijkt dat er toch scheuren gedetecteerd kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 07 mei 2017 20:31 #833146

Dag Arend,
Dank voor je reactie.
Het water in het carter is duidelijk koelvloeistof want het heeft dezelfde groene kleur als de koelvloeistof in het koelvloeistofreservoir.
Ik heb geen dye check gedaan. Geen idee hoe dat moet...
Kun je mij uitleggen hoe dat werkt?
En inmiddels heb de kop al losgehaald dus heeft het dan nog zin?

Ik kan mij voorstellen dat een goed revisiebedrijf in staat is het koelvloeistof deel in de motor af te persen zodat gekeken kan worden of de druk behouden blijft. Echter zal dan eerst alles weer (met nieuwe pakkingen) in elkaar gezet moeten worden... Maar gezien het feit dat er koelvloeistof in de olie terecht komt geeft aan dat er een lekkage is dus heeft afpersen dan nog wel zin?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 07 mei 2017 21:04 #833155

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hallo Eelco,

Voor afpersen is het te laat aangezien je de cilinderkop al los hebt. Vandaar mijn advies om als volgende stap te dye checken.
Ik kan je misschien wel helpen als je wilt. Ligt de boot ook in de buurt van Amersfoort?
Ik stuur je een PB.

Mvg
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 07 mei 2017 22:13 #833166

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Een sabb G heeft verwisselbare cilinder voeringen. Het is waarschijnlijk een lekke afdichtingspees tussen de koelwaterruimte en de voering. Deze pezen kunnen na lange tijd verharden en sluiten dan niet meer af.
Het water loopt dan n.l.rechtstreeks het carter in en de motor loopt dan verder als een zonnetje.

Als de kop gescheurd is komt er gas in het koelsysteem en heb je geen waterlekkage naar het carter. Je zou dat zien in de ontluchting van het expantie tankje. Bij stilstaande motor zou er wel water naar het carter kunnen lopen.

Om een motorblok te "dye checken" zul je zuigers en cilindervoeringen moeten demonteren omdat je nooit precies weet waar een evt. scheur zit. Als je daar aan wilt beginnen zul je misschien het probleem al gevonden hebben voordat je gaat "dye checken"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 08 mei 2017 09:30 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 09 mei 2017 18:12 #833617

Dank voor jullie reacties!

Douwe heeft mij op het spoor gezet...
Na grondige bestudering van een oude Sabb handleiding blijkt inderdaad de cylinder met pakkingen in het motorblok geperst te zijn. Gezien de ouderdom van de motor (1962) is het zeer waarschijnlijk dat de afdichting niet meer optimaal is. Scheurvorming in het blok verwacht ik eigenlijk niet. Het gietijzer is van zo'n zware kwaliteit en de koelvloeistof heeft voor zo ver ik weet altijd uit antivries bestaan. Bevriezing, en daardoor scheurvorming van het blok is zeer onwaarschijnlijk.

Echter kan alleen met speciaal gereedschap de cylindrvoering uit het blok getrokken worden...
WIE WEET EEN DESKUNDIG BEDRIJF MET SABB ERVARING DIE DIT KAN DOEN?

Bedankt voor het meedenken en ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Groet,
Eelco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 09 mei 2017 21:50 #833690

  • robhop
  • robhop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Eelco,

Abma in Sneek had vroeger veel Sabb kennis. Ik weet niet of dat nog zo is.

Robin
Sydutchman.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 10 mei 2017 07:05 #833722

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Eelco Dijkstra schreef :
Dank voor jullie reacties!

Douwe heeft mij op het spoor gezet...
Na grondige bestudering van een oude Sabb handleiding blijkt inderdaad de cylinder met pakkingen in het motorblok geperst te zijn. Gezien de ouderdom van de motor (1962) is het zeer waarschijnlijk dat de afdichting niet meer optimaal is. Scheurvorming in het blok verwacht ik eigenlijk niet. Het gietijzer is van zo'n zware kwaliteit en de koelvloeistof heeft voor zo ver ik weet altijd uit antivries bestaan. Bevriezing, en daardoor scheurvorming van het blok is zeer onwaarschijnlijk.

Echter kan alleen met speciaal gereedschap de cylindrvoering uit het blok getrokken worden...
WIE WEET EEN DESKUNDIG BEDRIJF MET SABB ERVARING DIE DIT KAN DOEN?

Bedankt voor het meedenken en ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Groet,
Eelco

Elke goede dieselmonteur kan de voeringen trekken en van nieuwe pezen voorzien. Daar is geen speciale Sabb kennis voor nodig.Die hebben ook wel hun methode/gereedschap om die voeringen er uit te persen. Alleen de leverantie van de juiste onderdelen is van belang.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 mei 2017 07:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 10 mei 2017 08:09 #833743

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jachtservice Amsterdam

Een goede monteur kan dit klusje aan, het is niet lastig maar hij of zijn moet wel het juiste gereedschap hebben

Mijn advies is verder om meteen de cilinder voering te laten honen en nieuw zuigerveren plaatsen, de boel legt toch open en is niet veel meer werk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 10 mei 2017 10:33 #833805

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Er van uit gaand dat je boot ergens in de buurt van Spakenburg ligt.
Ken deze mensen verder niet. Omdat ik niet uit die buurt kom.

Gebroeders Bos
Oostmaat 13
Spakenburg/Bunschoten

Tel:033-2981406
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 mei 2017 10:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 29 mei 2017 15:30 #838859

Een update van de stand van zaken:
Via via een adres gekregen van een motoren revisie bedrijf in de buurt ( Gerard Engines aan de Vanadiumweg 1 te Amersfoort).
Gerard heeft het koelwatercircuit afgeperst en er bleek inderdaad vloeistof langs de cilinderbus het carter in te lekken. Na het trekken van de cilinderbus is ook duidelijk te zien dat de twee rubber ringen aan de onderzijde van de bus uitgehard zijn en kleine scheurtjes vertonen. Het euvel is dus gevonden!

Nog iets anders op het spoor:
Om de cilinderbus te kunnen trekken moest eerst de cilinder verwijderd worden (door het verwijderen van de plaat met de pijlstok aan de zijkant van de motor kun je bij de krukas komen en de cilinder met drijfstang losmaken en verwijderen. De carterdeksel hoeft hiervoor dus niet los). Verbazing al om dat er een cilinderveer ontbrak op de vrijgekomen cilinder. Bleek de motor al die tijd gelopen te hebben zonder bovenste olieschraapveer.... Blijkbaar heeft een van de vorige eigenaren al een keer aan het blok gesleuteld en is er om onduidelijke redenen een olieschraapveer achterwegen gelaten. Vreemd dat daar niets van te merken was en de motor altijd heeft gelopen :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 29 mei 2017 21:05 #838997

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Eelco Dijkstra schreef :
Een update van de stand van zaken:
Via via een adres gekregen van een motoren revisie bedrijf in de buurt ( Gerard Engines aan de Vanadiumweg 1 te Amersfoort).
Gerard heeft het koelwatercircuit afgeperst en er bleek inderdaad vloeistof langs de cilinderbus het carter in te lekken. Na het trekken van de cilinderbus is ook duidelijk te zien dat de twee rubber ringen aan de onderzijde van de bus uitgehard zijn en kleine scheurtjes vertonen. Het euvel is dus gevonden!

Nog iets anders op het spoor:
Om de cilinderbus te kunnen trekken moest eerst de cilinder verwijderd worden (door het verwijderen van de plaat met de pijlstok aan de zijkant van de motor kun je bij de krukas komen en de cilinder met drijfstang losmaken en verwijderen. De carterdeksel hoeft hiervoor dus niet los). Verbazing al om dat er een cilinderveer ontbrak op de vrijgekomen cilinder. Bleek de motor al die tijd gelopen te hebben zonder bovenste olieschraapveer.... Blijkbaar heeft een van de vorige eigenaren al een keer aan het blok gesleuteld en is er om onduidelijke redenen een olieschraapveer achterwegen gelaten. Vreemd dat daar niets van te merken was en de motor altijd heeft gelopen :cheer:

Mooi dat een en ander gelukt is.
Beetje verwarrend. Maar je bedoelt dat eerst de zuiger verwijderd moest worden om de cilinderbus(voering) te kunnen trekken. Daarvoor moest het carterdeksel(plaat met pijlstok)verwijderd worden, maar niet het hele carter onder het blok los genomen worden zoals bij modernere kleine motoren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 mei 2017 07:12 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 01 juni 2017 16:55 #839774

Dank Douwe voor je opmerkzaamheid!
Ik bedoelde inderdaad de zuiger....
Mijn Sabb motor heeft inderdaad aan de zijkant van het blok een deksel met peilstok welke los te halen is. Via de ruimte die dan ontstaat is de drijfstang los te maken en vervolgens kan de zuiger verwijderd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sabb G met koelwater in olie 22 mei 2021 11:24 #1287721

Een tijd geleden al dit draadje...
Sindsdien geen berichten meer.

Voor de geïnteresseerden bij deze een korte update:

Oude Sabb motor is nog steeds in gebruik. Een nieuwe pees tussen motorblok en cylinderbus was inderdaad de oplossing. Daarna nooit meer water in het carter gehad. Zelfs na een lange koude/natte winter start de motor altijd direct met een pufje kruipolie via de gloeiplugopening in de cylinderruimte. Een onverwoestbare motor. Door de directe bevestiging op het schip (geen dempers aanwezig) echter wel geluidruchtig.

Als back-up dit jaar wel aan de achterkant een motorstoel gemonteerd met een buitenboordmotor. Niet historisch verantwoord maar het geeft wel een veilig gevoel....

Vaarwel iedereen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl